HPE MicroServer Gen 10 Plus för Arbete

Permalänk
Medlem

HPE MicroServer Gen 10 Plus för Arbete

Jag kollar på en hemserver i arbetet och efter lite utvärdering så landade jag på denna.
HPE MicroServer Gen 10 Plus med 32 GB ram

Jag har också i ett svagt ögonblick lovat min dotter att vi skall hosta en Minecraft server åt henne och hennes klass. Nu är jag ingen expert på Minecraft, men det bör väl funka. Max kommer det att vara 40 spelare på servern.

I övrigt så skall servern köra ett par webbapplikationer och ha fillagring. Inget superkomplicerat. Men jag vill inte att servern skall vara seg om den samtidigt har 30 spelare som kör minecraft.

Permalänk
Medlem

Minnet räcker nog till, men en 4kärnig Xeon propp kan nog få det kämpigt.

Vad har du för budget? Personligen hade jag nog byggt något eget med en Ryzen CPU eller liknande. Alternativt kikat på begagnat marknaden.

Permalänk
Medlem

Misstänkte det. Jag måste ha servern i arbetet ändå och tänkte kombinera nytta med nöje. Att bygga är givetvis ett alternativ, men det blir nog billigare och bättre att köpa en begagnad gaming burk, med vettiga komponenter.

Att fläska på med en annan server är jag också tveksam till eftersom den skall står i hemma kontoret och då är det viktigt att den inte låter för mycket.

Permalänk
Medlem

Kör själv på gen10 performance-modellen (de innan plus kom) som har fyrkärning amd opteron. Kör bl.a. minecraft-server åt ungarna. Kör ESXi på min, det kan bli lite segt emellanåt, men har du bara tänkt dig ett operativsystem med fildelning, iis/apache och en minecraft-server så kommer det räcka till bra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter Vad du för OS till Minecraft på ESXi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harmless:

@Mindfighter Vad du för OS till Minecraft på ESXi?

Minecraft servern går på en linux vm.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är till så mycket hjälp eftersom jag inte kör en Minecraft-server och inte vet hur det presterar med flera spelare, men jag köpte denna modell för snart ett år sedan och jag är nöjd med köpet. Den ersatte en tidigare MicroServer som jag kört under många år och här är en tråd jag skapade i forumet där jag letade efter lite alternativ. Kanske kan vara intressant att gå igenom.

Det som jag tycker är charmigt med denna serie är att det är relativt små chassin som får plats i vilken hylla som helst och som heller inte låter allt för mycket. Dvs, perfekt för hemmet. Du kan garanterat bygga någonting eget för en billigare peng om du har ork och kunskap men när jag tittade på det alternativet vid köpet av detta så var inte prissumman allt för långt ifrån vad jag betalade för den här, speciellt eftersom jag ville ha lite "finare" Intel-nätverkskort som Microservern redan har. Och eftersom jag haft bra erfarenhet av Microservrarna tidigare så valde jag det lite lata alternativet istället. Men jag har samtidigt inte kravet att brottas med ett ganska krävande program skrivet i Java heller. Jag kör Debian på min server och den gör lite allt möjligt. Router för hemnätverket, TeamSpeak-server (30-40 användare på kvällarna), filserver, webserver, IRC-klient mm.

Permalänk
Medlem

@jagardaniel
Det är den du länkade till som jag kollat på. Jag gjort en del research, i slutänden vann gen10+ på att nätagget är externt. Vissa kan tycka att det är en nackdel med en powerbrick externt. Personligen tycker jag det är genialiskt eftersom man slipper problemet med värmen som genereras av nätagget.
Att bygga något har givetvis varit på tapeten, men om en grej skall köra 24/7 i 5+ år så får man vara noga med komponenterna. Även om Consumer hårdvara är bättre pris/perfomance, så finns det risk att grejorna inte håller i längden. Och om du genomgående väljer de bästa grejorna så sparar du inget på att bygga själv.

Permalänk
Medlem

Tycker inte man skall vara så rädd för konsument hårdvara. Har kört flera servrar hemma länge på billig konsument hårdvara.

Det enda som pajat hittils är en PSU och en m2 ssd.

Eftersom det är billig standard hårdvara så är det även enkelt att byta om något skulle gå sönder.

Men visst det blir ju micro atx storlek, så inte lika minimalistiskt.

Permalänk
Medlem

Det där att hitta lös nätagg billigt efter 5 år är bara att glömma - har en Ready-NAS som aggregatet har gått på helt nyligen (har en nyare NAS från Netgear men med samma nätagg så att jag har kunnat verifiera det) - en replacement nätagg kostar mer än vad gammel-NASen kostade ny idag, så det blir nog att göra egen fix med användande av anslutningskontakten då den bara vill ha 12 Volt - dock att hitta sådan med 7 Amperes strömkapacitet (för att klara diskstarterna) var dock inte så enkelt och priset sticker iväg fort så fort man är norr om 5 Ampere...

Är upptiden viktig så har man helst både UPS och dubbel nätagg och helst skall kunna bytas under drift som riktiga rackservrar ;*)

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till. Vad kör ni med för disk i era HPE Gen10+. Tänkte ev. köra SSD, mest för att det är tyst ock snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal SSD från en tidigare dator som systemdisk (Samsung SSD 840). Något att tänka på är att du behöver ett konverteringskit för att kunna montera en SSD-disk i en av de fyra diskplatserna som finns. I tidigare modeller har man kunnat montera en SSD utanför dessa platser men jag tror inte det är möjligt i denna modell. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Sedan har jag två vanliga hårddiskar för lagring som jag speglat med mdadm. Delar ut det till min Windows-maskin via samba.