Permalänk
Medlem

USB C-docka med lång sladd

Hej,

Som många andra försöker jag upprätta något slags hemmakontor, och har precis fått en jobbdator med USB C. Tanken är att ha en enkel docka (till exempel den här) som inte är alltför dyr, för att slippa koppla in mus, tangentbord, laddare och skärm individuellt.

Men varför är sladden på alla så kort? I exemplet är den 12 cm. Helst vill jag gömma undan dockan istället för att dra fram tre sladdar på skrivbordet. Det finns dyra (>2000) som har löstagbar sladd, men det känns det inte värt.

Det måste väl ändå vara vanligt att man bara vill dra fram en sladd istället för fyra sladdar + docka?

Finns det någon förlängningssladd som funkar till en USB C-docka (inklusive laddning)?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

För att det är en dongle, inte en dockningsstation. Ja det finns förlängningskablar med hona i ena änden att få tag i.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Hej,

Som många andra försöker jag upprätta något slags hemmakontor, och har precis fått en jobbdator med USB C. Tanken är att ha en enkel docka (till exempel den här) som inte är alltför dyr, för att slippa koppla in mus, tangentbord, laddare och skärm individuellt.

Men varför är sladden på alla så kort? I exemplet är den 12 cm. Helst vill jag gömma undan dockan istället för att dra fram tre sladdar på skrivbordet. Det finns dyra (>2000) som har löstagbar sladd, men det känns det inte värt.

Det måste väl ändå vara vanligt att man bara vill dra fram en sladd istället för fyra sladdar + docka?

Finns det någon förlängningssladd som funkar till en USB C-docka (inklusive laddning)?

Jag har provat dongles med förlängningssladd men dom tenderar att bli brännheta och är inte gjorda för den användningen. Finns flertalet dockningsstationer med löstagbar USB-C sladd men dom tenderar att ligga högre i pris än dongles. Vet att bl. a Lenovo och Dell har såna modeller.

Permalänk
Medlem

Det är väl arbetsgivaren som skall hålla sådana donglar till din företags-laptop!?, samma sak med extra-skärm, extra tangentbord, höj och sänkbar bord, ergonomisk stol och belysning rent arbetsmiljömässigt hemma?!

---

Dessa donglar är bland det mest säkra sättet att veta att MS skickar ut uppdateringar i förväg innan den stora officiella då drivrutiner för olika delar av dessa plötsligt slutar att fungera - dvs. mus, tangentbord eller extrainkopplad skärm bara sluta fungera mitt under en skrivning och du undrar vad i h**v*te och ägnar en massa tid för felsökning istället för jobbet och kan vara allt ifrån en omstart löser problemet tills officiella uppdateringen av windows körts på typ tisdag-onsdag...

De gamla dockorna som man tryckte ned lapptopen i fungerar för det mesta bra men även de blir slitna i kontakterna med tiden och börja glappa - men det är långt ifrån så illa som med dessa donglar på senare tiden