Microsoft förser Surface Pro 8 med Thunderbolt och högfrekvent skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Vilken typ av arbete? Har utvecklat på ARM i snart ett år utan problem. Gick från en större laptop till en mindre som samtidigt är kraftfullare, har bättre batteritid och är ljudlös. Får se om Alder Lake kan göra x86 intressant igen, men tveksamt, iaf på den bärbara fronten.

Det kan inte vara tungt arbete direkt. Själv sitter jag på en Lenovo med I7 Quad Core med 16 GB RAM. Den går på knäna med bara 4 Docker containers igång samtidigt + vpn, slack, vscode och Chrome på Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Det kan inte vara tungt arbete direkt. Själv sitter jag på en Lenovo med I7 Quad Core med 16 GB RAM. Den går på knäna med bara 4 Docker containers igång samtidigt + vpn, slack, vscode och Chrome på Windows 10.

Är ganska säker på att @Feeku syftar på en MacBook Air M1 som springer cirklar runt en trött i7:a som din Lenovo ovan.

Själv vill jag se en Surface-pryl som kan matcha prestandan nedan (från Windows 10 på min MacBook Air):

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Är ganska säker på att @Feeku syftar på en MacBook Air M1 som springer cirklar runt en trött i7:a som din Lenovo ovan.

Då kanske han ska förtydliga det. ARM, då tänker jag inte på Apple datorer i första hand. Speciellt inte i en tråd som handlar om Microsoft produkter. Då handlar det om trötta ARM CPU:er för PC marknaden. Har gjorts försök tidigare. Tyvärr så funkar det väldigt dåligt med ARM på PC när man kör många saker samtidigt.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att deras påstådda säkerhetsproblem med Thunderbolt är ett minne blott i och med win 11?
Ingen aning om TPM 2.0 + win 11 ens är relaterat alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Då kanske han ska förtydliga det. ARM, då tänker jag inte på Apple datorer i första hand. Speciellt inte i en tråd som handlar om Microsoft produkter. Då handlar det om trötta ARM CPU:er för PC marknaden. Har gjorts försök tidigare. Tyvärr så funkar det väldigt dåligt med ARM på PC när man kör många saker samtidigt.

Jag håller med. Tyvärr känns det som Microsoft gjort alla fel de kunnat med sin ARM-satsning hittills.

Men efter att ha sett hur bra Windows 10 ARM64 rullar på Apple Silicon, så tror jag många med mig hoppas på att få se Microsoft komma med nästa generation av SQ-SoC:en. Då hade även tredjepartsutvecklarna vågat satsa mer på ARM64 till just Windows.

Idag är utbudet av ARM64-applikationer ett stort skämt till Windows-plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Då kanske han ska förtydliga det. ARM, då tänker jag inte på Apple datorer i första hand. Speciellt inte i en tråd som handlar om Microsoft produkter. Då handlar det om trötta ARM CPU:er för PC marknaden. Har gjorts försök tidigare. Tyvärr så funkar det väldigt dåligt med ARM på PC när man kör många saker samtidigt.

Fungerar ju väldigt bra med ARM på PC, bara kolla på Mac. Handlar bara om att man måste dels ha bra hårdvara och bra mjukvara, Microsoft visade ju med Surface Pro X att de inte verkar satsa på varken bra hårdvara eller bra mjukvara… Vilket är väldigt synd när mycket av företagsvärlden är så inlåsta i Microsofts programutbud, hade gärna fått bättre prestanda i en mindre enhet även på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Då kanske han ska förtydliga det. ARM, då tänker jag inte på Apple datorer i första hand. Speciellt inte i en tråd som handlar om Microsoft produkter. Då handlar det om trötta ARM CPU:er för PC marknaden. Har gjorts försök tidigare. Tyvärr så funkar det väldigt dåligt med ARM på PC när man kör många saker samtidigt.

Kanske kunde jag ha gjort det, men tyckte du generaliserade ARM rätt så hårt. Jag har inte en enda x86 prolle i hemmet utan ARM för allt, och mina servrar i molnet kör Graviton (ARM), så att läsa att ARM inte kan används för arbete och enbart är en dyr lekstuga lät rätt så befängt.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag håller med. Tyvärr känns det som Microsoft gjort alla fel de kunnat med sin ARM-satsning hittills.

Men efter att ha sett hur bra Windows 10 ARM64 rullar på Apple Silicon, så tror jag många med mig hoppas på att få se Microsoft komma med nästa generation av SQ-SoC:en. Då hade även tredjepartsutvecklarna vågat satsa mer på ARM64 till just Windows.

Idag är utbudet av ARM64-applikationer ett stort skämt till Windows-plattformen.

Microsoft satsade superstort på arm med Windows RT. De satsade så hårt så hela gränssnittet i Windows 8 blev dåligt för oss alla andra.
Men satsning år 2012 på Windows RT hade några problem. Armprocessorerna då var inte så snabba, de ultraportabla datorerna var väldigt dyra. På den tiden så körde de flesta allt lokalt, idag klarar sig väldigt många enbart med en webbläsaren.

När det gäller Apples övergång till Arm. Ja, processorn är det inga fel på. Det är nästan 10år efter och folk behöver använda program väldigt lite lokalt. De få gångerna som de behöver använda detta så är det ofta program som säljs i megastora volymer eller så är det prenumerationsmjukvara där folk får en ny licens direkt.
Hade det inte varit detta och folk hade behövt lägga ut 10 000kr på ett nytt Adobe svit för Apple M1, så hade övergången gått trögt där med.

Så jag tycker inte Apple och Microsoft är jämförbara när man pratar om byta arkitektur/kompilatet, när det är så olika typer av användargrupper på dem. På detta forum är nog Gamers den största gruppen som vill att deras spel ska fungera på den nya datorn.

*edit*
Detta med krångligt med att uppgradera vanliga datorer är ett av skälen till varför man undviker lösningar som körs på klientsidan. Man vill ha webblösningar där klienten bara är att byta ut emot vad som helst. Windows, Linux, MacOS det spelar ingen roll, bara plugg och play. Så windows går att bli enklare dem med, men de ligger långt efter. Dessutom finns det folk som jobbar med helt andra saker på deras windowsdator än en mac. Orsaken är enkel, hårdvaran de är programmerar har sitt ursprung i kanske 80talet. Tillverkaren förbättrar hård och utvecklingsmjukvarorna hela tiden. Men de nöjer sig med att endast göra dem till Windows, då i princip ingen annan vill betala för någon annan version.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

På vilket sätt menar du att föregående modeller inte har varit ett bra alternativ för företag?

Surface 2-1 laptop har haft katastrof stöd för SIM 4G, Thunderbolt, antal usb portar, (egen ladd kontakt) katastrof dockor.

Tyvärr...

Vi hade det ett tag men ja funka inte riktigt bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Surface 2-1 laptop har haft katastrof stöd för SIM 4G, Thunderbolt, antal usb portar, (egen ladd kontakt) katastrof dockor.

Tyvärr...

Vi hade det ett tag men ja funka inte riktigt bra.

Aaah, fattar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless