Permalänk

Upgradera min PB M5860 processor

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att uppgradera eller om det ens är värt det att byta processor till en bättre till min gamla dator, känner just nu att det är lite mycket pengar att köpa ny dator. Jag spelar mest lite strategispel, men även andra spel från och till. Jag tror at processorn är den svagaste länken så att säga.
Det är en Packard Bell M5860. Om jag förstått det rätt så är det LGA1155 socket. Just nu sitter där Intel® Core™ i5-2300 Processor.

Skulle man kunna stoppa in en Intel i5-3470 Quadro Socket 1155. Hittade på tradera med bud 199kr. Finns det bättre alternativ eller kraftigare alternativ, det går inte köpa från butik längre antar jag?

Jag har köpt en gång i tiden en GTX 1060 3gb till datorn. Annars har den 12gb ram som standard.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

CPU support depends on the motherboard inside. I wasn't able to find detailed information, but instead searched for same model and i7 and search showed that that Packard Bell was shipped with i7 2600. Both your current CPU and i7 2600 are Sandy Bridge. i5-3470 is Ivy Bridge and might not work in your PC.

Other way to check would be to see which CPU's are supported by the BIOS for your PC (some change log, etc.) or to ask Packard Bell themselves.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta någon info om den burken. I och med att styrkretsen verkar vara H67 så ska det vara teoretiskt möjligt, men det är inte alls säkert att moderkortets BIOS stödjer Ivy Bridge. OEM-BIOS brukar ha begränsad kompatibilitet. Som ovanstående säger verkar 2600 vara den "värsta" processorn modellen kom bestyckad med så det borde i alla fall fungera.

Borde ge en hyfsad skjuts om du får tag på en sådan i och med fyra extra trådar och lite högre klockfrekvenser. Bara fyra trådar är ganska kämpigt i dagsläget så skalar spelen du spelar över fler trådar kan en 2600:a vara ett bättre alternativ ändå. Trevligare för allmän användning också.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Tack för svar, ska se om jag kan få tag på något billigt så är det ingen större förlust om det inte funkar. Annars blir det nog tyvärr en nya dator.

Jag ska testa och se omjag kan hitta en i7 2600 då.

Mvh!