Ikeas ljus paneler i källaren?

Permalänk
Medlem

Ikeas ljus paneler i källaren?

Hej!

jag har länge stört mig på detta:

Så nu funderar jag på att sätta upp ett par led paneler istället, en precis där den gamla trötta lampan sitter och en en bit in i mörka gången men har lite funderingar och frågor.
Ikeas paneler verkar rätt bra för att man kan dimma dom och ställa in lite mjukare färger(varmvit) många av dessa brukar vara kallvita vilket fräter på mina ögon(känns det som). Kommer nog väldigt sällan peta på inställningarna och minns dessa lampor sina inställningar även om jag stänger av dom som "vanligt" med en knapp eller glömmer dom då allt? Har dom en app till dessa eller måste man köpa fjärrkontrollen.
Finns det något annat liknade alternativ som ni anser vara bättre eller kanske billigare? Tänkte mig 2 av deras 30x30mm paneler. LED är bra men hatar att dom ibland kan vara så starka för att allt ljus kommer från en liten yta därför verkar dessa paneler som sprider ut ljuset vara ett bra val.
https://www.ikea.com/se/sv/cat/smarta-led-ljuspaneler-36816/

EDIT: glömde nästan viktigaste frågan: om jag kopplar ihop dessa kan man styra dessa individuellt eller blir en "master" så att säga och alla paneler som är inkopplade till den kör samma inställningar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan inget om Ikeas system, men har sett denna typ av produkt på Hornbach också för vad jag minns är mindre pengar. Den har dock inte app-styrning utan bara fjärrkontroll för att ändra färg och dimmra, men som du tänker göra inställning en gång och sedan använda väggströmbrytaren bör det också funka. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Kan inget om Ikeas system, men har sett denna typ av produkt på Hornbach också för vad jag minns är mindre pengar. Den har dock inte app-styrning utan bara fjärrkontroll för att ändra färg och dimmra, men som du tänker göra inställning en gång och sedan använda väggströmbrytaren bör det också funka. Lycka till

Tack den har jag missat ska kolla in den också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem

Ikea Floalt är en smartlampa, den går att dimma och ändra färgtemp på, att styra den med en app är inte smart utan urdumt så endera talstyr man dem eller använder nån typ av sensor om man inte använder fjärrkontrollen elerl nån automatiseringsmjukvara/timer annat som är smart.
Att använda en mobil som "fjärr" är för det mesta bara extremt bökigt och besvärligt jämfört med att göra det smart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I mitt hem så har vi kopplat en Floalt-lampa (kopplad mot en fjärr som ställer in ljusstyrka och temp) mot ett uttag som styrs av en brytare på väggen. Rätt gött att kunna använda brytaren imo, och så justerar man styrka och temp när man behöver det.

Visa signatur