BSOD vid Windows installation (nybyggt)

Permalänk
Medlem

BSOD vid Windows installation (nybyggt)

Halloj!
Vill först o främst tillägga att jag inte är särskilt kunnig om datorer.
Jag har totalt kört fast med min gaming dator så snart ligger den nere på trottoaren 😁
Men iallafal, datan får då bluescreen och jag kan inte klura ut vad det är som orsakar det.
Har säkert 40 flikar öppna på chrome nu där jag försöker hitta felet men det verkar nästan bara bli moment 22 av det hela.
Men det jag själv tror är att det är något strul med min M2 SSD.
Har jag min m2 SSD samt en SATA SSD ikopplade så startar datorn och kan stå i bios utan problem.
Men kopplar jag ur min SATA SSD och endast kör med M2:an så ballar det ur när jag sätter in usb stickan med windows på.
Jag vill ha windows installerat på min m2 så det är därför jag tror att det är något med den.
Kan min m2 ssd vara korrupt? Alternativt fel filformat?
Är det någon som har en aning så hade jag verkligen uppskattat lite tips.

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar att det händer. Du kopplar ur sin SATA SSD och bara har din M2 inkopplad och när du försöker installera Windows så blir det bluescreen vid installationen?

När blir det bluescreen? Vilket steg i installationen?
Att endast ha din M2 inkopplad är bra. Mindre chans att du väljer fel enhet när du ska installera o.s.v. Fel filformat ska inte spela roll då Windows installationen formaterar enheten ändå.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd

Vad är det för komponenter, vad är det för felkod och när får du blåskärmar?

Permalänk
Medlem

Använd Rufus om du ska installera via usb sticka, one click installation formatering start i DOS

Har inte tid just nu att hjälpa dig lite info här:
https://www.microsoft.com/sv-se/p/rufus/9pc3h3v7q9ch#activeta...

tillägg
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Använd Media Creation Tool för att skapa installationsmedie.
Bara en disk i vid installation.

Du ser inte vad det står i din blåskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Förstår inte riktigt vad du menar att det händer. Du kopplar ur sin SATA SSD och bara har din M2 inkopplad och när du försöker installera Windows så blir det bluescreen vid installationen?

När blir det bluescreen? Vilket steg i installationen?
Att endast ha din M2 inkopplad är bra. Mindre chans att du väljer fel enhet när du ska installera o.s.v. Fel filformat ska inte spela roll då Windows installationen formaterar enheten ändå.

Hej, tack för svar & ursäkta att jag var lite otydlig.
Har jag endast m2an inkopplad så får jag bluescreen direkt när datorn startar.
Alltså cirka 10 sekunder efter start så smäller det.

Jag kom ingen vart med m2an så jag testade att koppla ur den för att testa om jag kunde installera Windows på en SATA ssd bara, men det gick inte heller.
Kan det vara USB minnet som strular?
Jag köpte USB minnet samtidigt som jag köpte en Windows licens på min lokala gaming affär. Så det ska ju fungera, installationen av Windows media tool till USB minnet var inget strul med heller.
Moderkortet kan ju pipa i olika fel koder men det kommer endast ett kort pip vilket på mitt moderkort betyder att den startar precis som den ska.
Riktigt oklart…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vad är det för komponenter, vad är det för felkod och när får du blåskärmar?

Chassi: Thermal take Core P5
Moderkort: ASUS TUF Z390-PLUS GAMING
Processor: Intel i9-9900K @ 3.60Ghz
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus OC 11GB
Hårddisk: Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB
Nätagg: Corsair CX750
RAM: 32GB, 4st 8gb Vengence Pro 3000MHz
sen 240hz skärmen, Asus XG248Q.

Jag hinner knappt läsa vilka felkoder det är för skärmen blir svart direkt sen startas datorn om, minns inte på rak arm vilka felkoder jag fått men kollar upp det efter jag kommit hem från jobbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av idizen:

Hej, tack för svar & ursäkta att jag var lite otydlig.
Har jag endast m2an inkopplad så får jag bluescreen direkt när datorn startar.
Alltså cirka 10 sekunder efter start så smäller det.

Jag kom ingen vart med m2an så jag testade att koppla ur den för att testa om jag kunde installera Windows på en SATA ssd bara, men det gick inte heller.
Kan det vara USB minnet som strular?
Jag köpte USB minnet samtidigt som jag köpte en Windows licens på min lokala gaming affär. Så det ska ju fungera, installationen av Windows media tool till USB minnet var inget strul med heller.
Moderkortet kan ju pipa i olika fel koder men det kommer endast ett kort pip vilket på mitt moderkort betyder att den startar precis som den ska.
Riktigt oklart…

Är du säker att du startar Windows installationen från USB stickan? Och att du inte försöker starta windows, ifall du har det installerat på dina diskar.

Vad händer om du tar ut alla diskar? Det ska gå starta Windows installationen ändå. Och utan diskar så kommer den försöka boota från USB.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Du får inte BSOD utan Windows, så se till att du bootar från usb och inget annat.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb