Project Deluge bevarar 500 spelprototyper för Xbox och Dreamcast

Permalänk
Melding Plague

Project Deluge bevarar 500 spelprototyper för Xbox och Dreamcast

Hidden Palace dokumenterar och arkiverar spel. Tidigare under året har de lagt till cirka 1 200 spel i sin databas och får nu påfyllning med ytterligare 500 titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har någon prototyp men kanske något som platsar under "eller liknande" skulle jag tro... har några arkadspel(kretskort) som jag tror är från location tests... med handskrivna rom-labels och Eprommar istället för maskrommar. Dom finns redan i MAME (inte dumpade av mig) bla. Kuri Kinton och The NewZealand Story båda från Taito.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Vet inte om jag har någon prototyp men kanske något som platsar under "eller liknande" skulle jag tro... har några arkadspel(kretskort) som jag tror är från location tests... med handskrivna rom-labels och Eprommar istället för maskrommar. Dom finns redan i MAME (inte dumpade av mig) bla. Kuri Kinton och The NewZealand Story båda från Taito.

Kan ju hända att du har en annan variant/version.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skönt ändå att SweC länkar till piratkopierat material såhär.
Eller har jag missat något fundamentalt i lagstiftningen som gör detta "okej"?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Så vad är det du tycker/menar är piratkopierat i denna nyhet?
Är det en tabell med filnamn/filstorlek/SHA-1 hash?
Heller är det screenshots på spelet i fråga?
Kanske är det bilden på varje CD/DVD skiva?

För nåt annat hittar jag inte som ens kan tänkas leda tanken till piratkopierat.
Och nu när jag tänker till så kanske det är tanken på att det kan tänkas vara kopierade ett heller flera spel dom använt du tänker på?
Men då komemr ju frågan är det en pirat heller pRiVat kopia och i vilket land kopierades det i, dvs ett land som sverige där PRIVAT kopiering är tillåtet heller i land där det ej är tillåt?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Så vad är det du tycker/menar är piratkopierat i denna nyhet?
Är det en tabell med filnamn/filstorlek/SHA-1 hash?
Heller är det screenshots på spelet i fråga?
Kanske är det bilden på varje CD/DVD skiva?

För nåt annat hittar jag inte som ens kan tänkas leda tanken till piratkopierat.
Och nu när jag tänker till så kanske det är tanken på att det kan tänkas vara kopierade ett heller flera spel dom använt du tänker på?
Men då komemr ju frågan är det en pirat heller pRiVat kopia och i vilket land kopierades det i, dvs ett land som sverige där PRIVAT kopiering är tillåtet heller i land där det ej är tillåt?

Det verkar som att det går att ladda ner ISO-filen för många av spelen vilket kan tyckas tveksamt ur ett rättighetsperspektiv. Exempelvis https://archive.org/details/007EverythingorNothingJan72004pro... som länkas från https://hiddenpalace.org/007:_Everything_or_Nothing_(Jan_7,_2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Så vad är det du tycker/menar är piratkopierat i denna nyhet?
Är det en tabell med filnamn/filstorlek/SHA-1 hash?
Heller är det screenshots på spelet i fråga?
Kanske är det bilden på varje CD/DVD skiva?

För nåt annat hittar jag inte som ens kan tänkas leda tanken till piratkopierat.
Och nu när jag tänker till så kanske det är tanken på att det kan tänkas vara kopierade ett heller flera spel dom använt du tänker på?
Men då komemr ju frågan är det en pirat heller pRiVat kopia och i vilket land kopierades det i, dvs ett land som sverige där PRIVAT kopiering är tillåtet heller i land där det ej är tillåt?

Som @densammesamme skriver så är många (alla?) spel dumpade med länk till resulterande image-fil på den länkade hemsidan.
Sagda länk finns längst upp på spelets sida i wikin som hidden palace är byggd av.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@undac kanske kan tänka sig att utveckla, detta känns i min värld som att det borde gå emot §7?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dracc:

@undac kanske kan tänka sig att utveckla, detta känns i min värld som att det borde gå emot §7?

Jag måste helt enkelt erkänna att jag missade det när jag skrev nyheten. Jag får konferera lite med kollegorna och se hur vi ska hantera det

Edit: vi har nu tagit bort länkarna i artikeln och uppdaterade det sista stycket i texten. Det var mitt slarv helt enkelt men nu när nyheten redan legat upp ett par dagar väljer vi att lösa det såhär snarare än att helt radera den oc den tillhörande diskussionen. My bad, jag får vara mer uppmärksam om vi ska täcka liknande företeelser i framtiden!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Wow jag kollade runt 20st lite random och då även olika system men ingen hade några länkar till spelen alls.
Så trodde att det är som med alla andra liknande sidor där inget finns att ladda ner.
Men hade tydligen fel!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!