Retunera skärm som flickrar men Inet vill laga den.

Permalänk
Medlem

Nu gäller ju inte ångerrätten, utan öppet köp, så Inet kan därmed ställa krav på att förpackningen måste finnas. Om ångerrätten hade gällt så finns det en del som talar för att TS inte skulle behövt stå för ny förpackning.

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-bruten-forpackning refereras till lagens förarbeten i ett liknande fall:
"Enligt lagens förarbeten ska ett brutet emballage normalt sett inte ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för."

Nu handlar det ju iofs inte om bruten förpackning, utan saknad, men det kan sannolikt ses som analogt med tanke på vad som framgår av understrykningen ovan.

Harmoniseringen med resten av EU, gällande konsumenträtt, som genomfördes 2014 (tror jag det var), vilken gav säljaren rätt till ersättning för värdeminskning orsakad av åtgärder utöver vad som krävs för att fastställa varans egenskaper och funktion, skulle eventuellt kunna öppna för att en i onödan förstörd/förlorad förpackning kan ge rätt till ersättning. Det har dock, mig veterligen, inte prövats rättsligt, så tills vidare så lär den gamla tolkningen med att ny förpackning är säljarens ansvar gälla.

Skulle en prövning komma fram till att rätt till ersättning för säljaren föreligger, så skall ersättningen vara skälig. Detta torde innebära en rimlig kostnad för att återställa varans skick, så att schablonmässigt dra av en viss procent/summa för att varan måste säljas utan originalförpackning är sannolikt inte ok, utan skäligheten måste prövas i varje enskilt fall. Ersättningskravet på kunden bör isf motsvara ett rimligt pris (d.v.s. om tillverkaren tar ockerpris så ger inte detta automatiskt rätt att kräva kunden på den summan) för en ny originalförpackning.

---

Självklart är det inte möjligt för alla att spara varenda förpackning (en del har begränsat med utrymme i hemmet), så att kartongen så småningom slängs får nog anses som rimligt. Däremot tycker jag att man bör, om möjligt, öppna förpackningen såpass varsamt att den går att återanvända och även spara den i minst 14 dagar. Då slipper man, vid eventuellt utnyttjande av ångerrätten, att skaffa nytt emballage, och säljaren lär uppskatta att få tillbaks varan i originalförpackning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeCe:

Nu gäller ju inte ångerrätten, utan öppet köp, så Inet kan därmed ställa krav på att förpackningen måste finnas. Om ångerrätten hade gällt så finns det en del som talar för att TS inte skulle behövt stå för ny förpackning.

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-bruten-forpackning refereras till lagens förarbeten i ett liknande fall:
"Enligt lagens förarbeten ska ett brutet emballage normalt sett inte ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för."

Nu handlar det ju iofs inte om bruten förpackning, utan saknad, men det kan sannolikt ses som analogt med tanke på vad som framgår av understrykningen ovan.

Harmoniseringen med resten av EU, gällande konsumenträtt, som genomfördes 2014 (tror jag det var), vilken gav säljaren rätt till ersättning för värdeminskning orsakad av åtgärder utöver vad som krävs för att fastställa varans egenskaper och funktion, skulle eventuellt kunna öppna för att en i onödan förstörd/förlorad förpackning kan ge rätt till ersättning. Det har dock, mig veterligen, inte prövats rättsligt, så tills vidare så lär den gamla tolkningen med att ny förpackning är säljarens ansvar gälla.

Skulle en prövning komma fram till att rätt till ersättning för säljaren föreligger, så skall ersättningen vara skälig. Detta torde innebära en rimlig kostnad för att återställa varans skick, så att schablonmässigt dra av en viss procent/summa för att varan måste säljas utan originalförpackning är sannolikt inte ok, utan skäligheten måste prövas i varje enskilt fall. Ersättningskravet på kunden bör isf motsvara ett rimligt pris (d.v.s. om tillverkaren tar ockerpris så ger inte detta automatiskt rätt att kräva kunden på den summan) för en ny originalförpackning.

---

Självklart är det inte möjligt för alla att spara varenda förpackning (en del har begränsat med utrymme i hemmet), så att kartongen så småningom slängs får nog anses som rimligt. Däremot tycker jag att man bör, om möjligt, öppna förpackningen såpass varsamt att den går att återanvända och även spara den i minst 14 dagar. Då slipper man, vid eventuellt utnyttjande av ångerrätten, att skaffa nytt emballage, och säljaren lär uppskatta att få tillbaks varan i originalförpackning.

Man kan väl säga så här:
Har man det trångt och vill göra sig av med emballage så fort som möjligt så väntar man som längst på att ångerrättstid eller öppet köp går ut. Har man tidigare än så bestämt sig för att inte vilja ångra köpet kan man omedelbart göra sig av med emballaget.
Vid reklamationer så spelar originalemballage ingen roll utan då ska man bara kunna transportera varan på ett lämpligt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte mer ekonomisk att låta Inet laga skärmen och köpa en begagnad under tiden?
20% av nypriset går det lätt att hitta en tillfällig skärm "för att kunna jobba hemifrån" med.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behöver man skärmen för arbete bör man överhuvudtaget inte köpa den själv som privatperson utan arbetsgivaren ska tillhandahålla den.

Hur gör man för dom arbetsgivarna som har gett en klumpsumma på lönen för hemmakontoret?
Sitter själv på en reklamation delvis bekostat via "skattat tillägg på lönen" Har arbetsgivaren gjort fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lappen81:

Hur gör man för dom arbetsgivarna som har gett en klumpsumma på lönen för hemmakontoret?
Sitter själv på en reklamation bekostat via "skattat tillägg på lönen" Har arbetsgivaren gjort fel?

Det är väl en förhandlingssak men jag tror att många arbetsgivare egentligen gör det för enkelt för sig själva vad gäller sånt och speciellt om de anställda inte klagar, många blandar ju tyvärr ihop privat och arbetsliv på ett sätt som inte förekom för några år sedan och accepterar verktyg och arbetsmiljö som egentligen är dåliga, ibland även skadliga.
Pandemin har också drivit på trenden med hemarbete för kontorsfolk och vi får väl se vad som händer med reglering av det, hemarbetet har ju gett en del fördelar men samtidigt skapat nya problem och då menar jag inte bara med hårdvara och ergonomi utan även säkerhet.
Det är en väldigt intressant fråga och det diskuteras nog på många ställen om hur man bör hantera det för det har gått väldigt fort de senaste 18 månaderna och lagar, kollektivavtal och andra regler har inte hängt med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hur gör man för dom arbetsgivarna som har gett en klumpsumma på lönen för hemmakontoret?
Sitter själv på en reklamation delvis bekostat via "skattat tillägg på lönen" Har arbetsgivaren gjort fel?

Konstig grej! Har de gett er ett lönepåslag för att ni ska köpa egen utrustning blir det väl du själv som äger prylarna?
Låter som ett väldigt snällt företag, lite dumt då de inte har koll på om man faktiskt använder pengarna till det de vill men väldigt snällt

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Tackar er alla för råd och tips men jag ska lämna skärmen tillbaka och ta mina pengar med avdrag och inte köpa på Inet längre. Har haft liknande problem innan med köp från t.ex. NoN och WH där jag alltid har fått utomstående hjälp. Har testat olika kablar och annan skärm så datorn är det inga problem på och kartongen har inte jag personligen slängt utan det var min sambo utan min vetskap så den är ju trist.

Som tidigare nämnt kan det vara problem med bandbredden i kabeln osv, bara för att en skärm fungerar betyder det inte att en annan gör det

Inet nämnde ju att de kunde skicka ny skärm om du var intresserad av en "hel skärm" istället för en som inte fungerar, men men du gör som du vill

Permalänk
Medlem

Lite krångligt om man får en vara av undermålig kvalitet, som man ångrar köpet av när man ser hur dålig skiten är, men som dessutom passar på att vara mer eller mindre trasig så man inte kan ångra köpet utan bara reklamera.

Ska man då reklamera den, ligga ute med både pengar och produkt länge, och sedan få tillbaks en (kanske fungerande) produkt som man ändå inte vill ha. Då kanske det gått 45 dagar vilket är långt från ångerrätten.

Jag har ett sådant ärende för en mindre produkt i dagsläget (gäller ca 500kr) hos en annan försäljare (inte inet alltså). Mycket irriterande, men det verkar sluta med att jag får returnera den trasiga produkten till slut och få pengar tillbaks. Hade ett liknande ärende för ett typ halvår sedan också, simpel laptopladdare, tog säkert en månad innan jag hade pengarna i handen igen då produkten jag fått var både dålig kvalitet på och halvtrasig. Mer oärliga personer packar säkert snyggt ihop de halvtrasiga produkterna och returnerar utan att påtala felet, varpå nästa kund kanske drabbas. :-/

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Lite krångligt om man får en vara av undermålig kvalitet, som man ångrar köpet av när man ser hur dålig skiten är, men som dessutom passar på att vara mer eller mindre trasig så man inte kan ångra köpet utan bara reklamera.

Ångerrätten vid distansavtal är lagstadgad, den förverkas inte av att produkten visar sig vara defekt. Talar du om att ångra köpet på annat sätt (såsom öppet köp) är det butikens villkor som gäller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Varför inte låta inet försöka reparera den och låna dig en standard skärm medans de har den? Inte ett oskäligt krav från din sida som behöver en skärm för att varan skall vara duglig. Inte den grymmaste skärmen du får, men en som i alla fall gör att du skall klara arbetet borde ju inte varit svårt att fixa? Man har faktiskt rätt till lånevara medans en reparation utförs.

Permalänk

Uppdatering:
Jag har fortfarande inte gått till Inet eftersom jag har haft mycket att göra i skolan just nu. Jag orkar egentligen inte hålla på med dom men känns fortfarande tråkigt att det blir såhär i vissa fall. Kartongen slängdes ifrån en familjemedlem för de trodde att det skulle slängas helt enkelt. Sen att Inet tycker att emballage är värt -20% för att de inte kan sälja vidare det så är det lite si och så. Sett flera gånger på nätet en vara som är billigare för den är öppnad eller det inte finns kartong och då är inte varan nedsatt med -20%. Har inte bestämt mig än ifall jag ska bara ta dom -20% och gå vidare eller behålla skärmen. Reparation är inte väsentligt för mig så det känns mer klyddfritt att bara lämna den tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

Uppdatering:
Jag har fortfarande inte gått till Inet eftersom jag har haft mycket att göra i skolan just nu. Jag orkar egentligen inte hålla på med dom men känns fortfarande tråkigt att det blir såhär i vissa fall. Kartongen slängdes ifrån en familjemedlem för de trodde att det skulle slängas helt enkelt. Sen att Inet tycker att emballage är värt -20% för att de inte kan sälja vidare det så är det lite si och så. Sett flera gånger på nätet en vara som är billigare för den är öppnad eller det inte finns kartong och då är inte varan nedsatt med -20%. Har inte bestämt mig än ifall jag ska bara ta dom -20% och gå vidare eller behålla skärmen. Reparation är inte väsentligt för mig så det känns mer klyddfritt att bara lämna den tillbaks.

Såg du att Inet skrev i tråden och föreslog att de troligen kan byta ut skärmen direkt? Så du slipper reparation och får en ny skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patronski:

MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD 165

Enligt denna Reddit så kan det möjligen bero på statisk elektricitet som stör skärmen: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/p1fefc/optix_mag... och personen kunde tydligen återskapa problemet genom att gnugga fötterna i sin matta under datorn.

Således kan det vara tragisk design helt enkelt som gör att skärmen troligen INTE kommer att kunna lagas? Eller kommer det ens att vara värt att försöka få den lagad? Hursomhelst så tycker åtminstone jag att du skall försöka få en ny annan(!) skärm till motsvarande värde.

Du borde reklamera den eftersom detta verkar kunna vara ett vanligt problem för just denna skärm. Jag är ingen elektrisk civilingenjör men datorskärmar skall inte kunna drabbas av statisk elektricitet så där enkelt som att gnugga foten i mattan. Bör väl kallas för dålig produktdesign?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Såg du att Inet skrev i tråden och föreslog att de troligen kan byta ut skärmen direkt? Så du slipper reparation och får en ny skärm.

nej har inte sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behöver man skärmen för arbete bör man överhuvudtaget inte köpa den själv som privatperson utan arbetsgivaren ska tillhandahålla den.

Det blir lätt om man är egenföretagare.

Oavsett användningsområde kan jag tycka att 2-4 veckor är väldigt lång tid för en reparation av en dyr produkt man precis köpt som går sönder med en gång. Hade varit väldigt missnöjd om jag som privatperson köpt en ny TV för 20k som behöver åka iväg på reparation i 4 veckor det första som händer så man får sitta och titta på en liten laptop i en månad. Det är ju inte så att man kan åka iväg och köpa en till.

För ett tag sedan gick mitt nätagg sönder, som tur är inte så dyrt så köpte ett nytt med en gång. Ren tur att Komplett inte hade nätagget i sortimentet längre så fick pengar tillbaks. Men annars hade jag suttit här med två nätagg med enda alternativ att vara utan dator i 4 veckor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Massy:

Det blir lätt om man är egenföretagare.

Då köper det egna företaget den och ser samtidigt till att ha serviceavtal eller motsvarande tex utbytesenhet om det är kritiskt viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då köper det egna företaget den och ser samtidigt till att ha serviceavtal eller motsvarande tex utbytesenhet om det är kritiskt viktigt.

Nåja, ett serviceavtal kostar nog motsvarande 10 nya skärmar så det är förmodligen lika bra att skippa för den enskilde företagaren. Tycket oavsett produkt att det är ganska problematiskt med långa reparationstider på diverse produkter för privatpersoner.

Exempel från verkligheten:
Köpte en surfplatta. Upptäckte inom kort ett problem med skärmen. Skickade in för reparation. Tog ca 4 veckor, fick tillbaka den, liknande problem dök inom kort upp igen, skickade tillbaka på reparation, tog ca 4 veckor, fick tillbaka den, liknande problem dök upp inom kort. Eftersom varan nu varit lagad för samma fel två gånger kan jag nu välja att få pengar tillbaka vilket tog minst någon/några veckor.

Kan tycka att det inte är särskilt rimligt när jag betalat många tusenlappar för en produkt att den ska vara obrukbar/på service ~3 månader efter inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Konstig grej! Har de gett er ett lönepåslag för att ni ska köpa egen utrustning blir det väl du själv som äger prylarna?
Låter som ett väldigt snällt företag, lite dumt då de inte har koll på om man faktiskt använder pengarna till det de vill men väldigt snällt

Ja vi har fått en engångssumma för kontorsutrustning, men det räcker inte på långa vägar 1skärm, 1stol eller vad man nu behöver sen kan vi säkert låna hem utrustning vid behov. Har man sedan tidigare så är det ju tillskott i efterhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Massy:

Nåja, ett serviceavtal kostar nog motsvarande 10 nya skärmar så det är förmodligen lika bra att skippa för den enskilde företagaren. Tycket oavsett produkt att det är ganska problematiskt med långa reparationstider på diverse produkter för privatpersoner.

Exempel från verkligheten:
Köpte en surfplatta. Upptäckte inom kort ett problem med skärmen. Skickade in för reparation. Tog ca 4 veckor, fick tillbaka den, liknande problem dök inom kort upp igen, skickade tillbaka på reparation, tog ca 4 veckor, fick tillbaka den, liknande problem dök upp inom kort. Eftersom varan nu varit lagad för samma fel två gånger kan jag nu välja att få pengar tillbaka vilket tog minst någon/några veckor.

Kan tycka att det inte är särskilt rimligt när jag betalat många tusenlappar för en produkt att den ska vara obrukbar/på service ~3 månader efter inköp.

Det behöver inte vara så dyrt om man skaffar företagsprylar och väljer "premiumsuport" då brukar det ingå snabb på plats service och är man så beroende av prylarna att man lever på dem så är det väl värt att lägga ett par arbetstimmars kostnad på att teckna en sån "försäkring" mot att företaget står stilla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare Patronski,

Om vi förutsätter att vi kopplar din beskrivning till rätt ärende, så var ditt ursprungliga önskemål att få göra ett återköp men om du hellre vill få den utbytt mot en fungerande (samma modell) så kan vi med stor sannolikhet lösa det åt dig. Men för att det inte skall bli något missförstånd så återkom med ditt ordernummer i ett PM så att vi kan bekräfta att vi tänker på rätt kund, så tar vi det vidare därifrån!

Med vänlig hälsning,

Shahin

Skrivet av patronski:

nej har inte sett

Skicka dom ett PM!

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Skicka dom ett PM!

Skrev ett nyligen

Permalänk
Skrivet av patronski:

Skrev ett nyligen

har dock ej fått någon återkoppling än, kan uppdatera folket senare om vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronski:

20% är för lite för totalt saknad kartong? Du e ju helt från vettet gubben. lol

Svarar på halvgamla poster här, men har inte sett att någon nämnt det, så tänkte påpeka att problemet här egentligen är att det inte är "bara en kartong". Skärmar kommer ju som bekant med formgjuten frigolitpackning för den specifika modellen i kartongen och skärmar är helt enkelt inte rimligt att skicka med "vanligt" packmaterial som bubbelplast eller liknande.

Har viss insikt här då jag tidigare jobbat i retail med med den här typen av produkter och vet att det fanns möjlighet för oss att köpa in tredjepartskartonger vid behov, som då kom med modulära frigolitinsatser man kunde använda för att någorlunda matcha skärmen i fråga. Man ska säga i allmänhet att kostnaden för kartonger är något folk tenderar att underskatta överlag, i synnerhet när det är specialvarianter för olika fraktlösningar och dylikt, men vill minnas att dessa kunde gå på upp till ~1500 spänn beroende på storlek på skärmen.

Så 15-20% på en skärm för upp till 4000-6000 är ju inte helt orimligt (kollade inte vad skärmen i fråga kostade), men förhoppningsvis drar man inte av mer än vad det skulle kostat företaget att lösa det. Och detta behövs ju om man som återförsäljare antingen vill ha möjligt att sälja den annat än i den fysiska butik den lämnats in eller skicka på reparation osv. så tycker nog inte att det är orimligt i sak att begära detta av kund vare sig man använder sig av distans/ångerrätt eller öppet köp, då det de facto är genom kund som står för en effektiv värdeförändring av varan.

Förutsätter att folk inte tycker att det är orimligt att man blir ersättningsskyldig för grejer man glömt/underlåtit sig att packa ner i allmänhet om man vill returnera en vara på öppet köp eller ångerrätt? Nu kan man ju eventuellt vara skön och lösa det i goodwill om det gäller t.ex. någon bildkabel som saknas när man snackar skärmar, men jag hade ju inte tyckt det varit orimligt att betala vad det kostar att ersätta kabeln i fråga om jag glömt att packa ned den. Sedan blir ju som nämnt då en originalkartong väldigt mycket dyrare att ersätta, så den är ju bra att behålla åtminstone till det att man är säker på att man vill behålla varan.

Pro-Tip är att det här i regel gäller även för produkter som är DOA vid köp. Där är ju olika från olika leverantörer, men i regel så har du ju extra skydd där iaf första veckan (men det kan variera mellan tillverkare) så att produkter som normalt skickats på reparation under garantitiden är okej för ÅF att byta till ny direkt på plats istället. Men detta kräver mig veterligen alltså också att produkten är komplett med alla tillbehör ink. kartong i så gott som samtliga fall jag hört talas om.

Så Tl:Dr, spara kartongerna, åtminstone till eventuella ångerfrister gått ut.