Fast installation till telefonuttag genom gamla VP-rör

Permalänk
Medlem

Fast installation till telefonuttag genom gamla VP-rör

Hejsan!

Håller på att hjälpa en släkting att installera nätverksuttag i/byta ut befintliga telefonuttag i dennes nyligen inköpta hus.
Har då köpt Biltemas infällda RJ45-uttag: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/specialuttag/rj4...
Samt deras CAT-kabel på 100 m.
Har dock ett litet dilemma som jag skulle vilja ha hjälp med.
Då det ska gå 3 kablar i vissa VP-rör, då en ska gå till ett enkeluttag i ett rum och resterande 2 st ska gå ner till undervåning för ett dubbeluttag, så blir det lite tajt. Och ska göras likadant från rummet intill och ner.
Frågan är då om man kan köra 1 kabel med den från Biltema och 2 kablar av en tunnare variant: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...

Dock ser det ut som att man behöver andra kontakter. Undrar då om det går att använda Biltemas uttag fortfarande men att man då byter ut själva kontaktdonet, märkte att det går att ta ur den på Biltemas från själva ramen.

Fråga på om jag formulerat lite dåligt.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Framgår inte på Biltema om det är keystone. Men det borde vara det. Du borde se det om du har uttaget framför dig.

Tänk på att inte använda för mycket kraft när du drar kabeln, då sträcker man den och egenskaperna ändras. Se till att någon matar på i andra ändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Hejsan!

Håller på att hjälpa en släkting att installera nätverksuttag i/byta ut befintliga telefonuttag i dennes nyligen inköpta hus.
Har då köpt Biltemas infällda RJ45-uttag: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/specialuttag/rj4...
Samt deras CAT-kabel på 100 m.
Har dock ett litet dilemma som jag skulle vilja ha hjälp med.
Då det ska gå 3 kablar i vissa VP-rör, då en ska gå till ett enkeluttag i ett rum och resterande 2 st ska gå ner till undervåning för ett dubbeluttag, så blir det lite tajt. Och ska göras likadant från rummet intill och ner.
Frågan är då om man kan köra 1 kabel med den från Biltema och 2 kablar av en tunnare variant: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...

Dock ser det ut som att man behöver andra kontakter. Undrar då om det går att använda Biltemas uttag fortfarande men att man då byter ut själva kontaktdonet, märkte att det går att ta ur den på Biltemas från själva ramen.

Fråga på om jag formulerat lite dåligt.

Mvh

Normalt sätt skall man använda installationskabel när man drar i VP rör, men har du ont om plats kan du helt klart prova den tunnare varianten.
Kan inte se varför det inte skulle passa med den tunnare kabeln mer än att kabeln kanske inte spänns fast lika bra, dock skulle jag rekommendera att alla uttagen kör keystone och inte den varianten Biltema troligen kör.
Biltemas uttag kör troligen fasta uttag där själva jacket inte är löst, lösa jack som "snäpps" fast är att föredra.

Dessa uttagen skulle jag rekommendera istället för Biltemas, finns i upp till 3 platser.
https://www.direktronik.se/direktronik/fastighetsnat/fastighe...

Till dom uttagen använder du Keystonejack typ dessa.
https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak...

Eller dessa om du skall koppla dom till den tunnare kabeln.
https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak...

Permalänk
Medlem

Har du kopplat nåt av uttagen? Jag har försökt idag och går bet.
Känns som en helt värdelös konstruktion, inte fått till en fungerande slinga på 3h. Monterat om säkert 5ggr och nada. Känns som plastdoningen man ska trycka ner kabeln mellan knivarna är för dålig för har fått använda skruvmejsel för att få ner mellan knivarna.

Till och med skalat rubbet och får inte kontakt ändå.
Går bra nu

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Har du kopplat nåt av uttagen? Jag har försökt idag och går bet.
Känns som en helt värdelös konstruktion, inte fått till en fungerande slinga på 3h. Monterat om säkert 5ggr och nada. Känns som plastdoningen man ska trycka ner kabeln mellan knivarna är för dålig för har fått använda skruvmejsel för att få ner mellan knivarna.

Till och med skalat rubbet och får inte kontakt ändå.
Går bra nu

Om du har tur kanske någon i din bekantskapskrets som har en kabeltestare så du ser vilket par som inte funkar. Jag var tvungen att koppla 2ggr på ett billigt uttag och då hjälpte det att se vilket par som inte gick. Det var att kabeln inte var intryckt hela vägen med slits (?) verktyget.

FYI fick jag igenom 2 deltaco kablar i ett16mm vprör, var trångt på vissa ställen pga böjar. Men en slim kabel känns det som man får igenom 3st.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

Har du kopplat nåt av uttagen? Jag har försökt idag och går bet.
Känns som en helt värdelös konstruktion, inte fått till en fungerande slinga på 3h. Monterat om säkert 5ggr och nada. Känns som plastdoningen man ska trycka ner kabeln mellan knivarna är för dålig för har fått använda skruvmejsel för att få ner mellan knivarna.

Till och med skalat rubbet och får inte kontakt ändå.
Går bra nu

Jag satte Biltemas uttag för ett tag sen. 4st dubbla. De "klickar" när man fått ner lilla locket hela vägen och kablarna sitter bra mellan knivarna. Men man får ta i lite. Tryck till ordentligt så ska du se att du har perfekt kontakt. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Har du kopplat nåt av uttagen? Jag har försökt idag och går bet.
Känns som en helt värdelös konstruktion, inte fått till en fungerande slinga på 3h. Monterat om säkert 5ggr och nada. Känns som plastdoningen man ska trycka ner kabeln mellan knivarna är för dålig för har fått använda skruvmejsel för att få ner mellan knivarna.

Till och med skalat rubbet och får inte kontakt ändå.
Går bra nu

En kabeltestare är guld värd när man inte lyckas få kontakt. Ofta bara en eller två som inte har kontakt. Vet inte hur biltemas keystone-uttag ser ut i detalj, så kan inte ge mer tips. Lite lättare att ge tips om man får en bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

En kabeltestare är guld värd när man inte lyckas få kontakt. Ofta bara en eller två som inte har kontakt. Vet inte hur biltemas keystone-uttag ser ut i detalj, så kan inte ge mer tips. Lite lättare att ge tips om man får en bild

Tror inte Biltemas uttag är keystone utan en billig variant med fasta plintar för att ansluta kabeln, men som sagt det är bara vad jag tror eftersom det inte finns bild på deras sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Tror inte Biltemas uttag är keystone utan en billig variant med fasta plintar för att ansluta kabeln, men som sagt det är bara vad jag tror eftersom det inte finns bild på deras sida.

De är keystone. Cat6 t.o.m. Väldigt kort frilängd på kardelerna i kontakten. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Jag satte Biltemas uttag för ett tag sen. 4st dubbla. De "klickar" när man fått ner lilla locket hela vägen och kablarna sitter bra mellan knivarna. Men man får ta i lite. Tryck till ordentligt så ska du se att du har perfekt kontakt. 👍

Jag fick ner det lilla locket men ledarna gick upprepade gånger på sidan om plastbiten som skulle driva ner mellan knivarna. Rackligt är mitt betyg och håller mig till uttag som kräver kroneverktyg i framtiden.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.