Permalänk
Medlem

Elektrisk hokus pokus (Hjälp!?)

Här kommer nog det konstigaste 3080-relaterade problemet som diskuterats här i forumet...
Fick häromdagen hem mitt 3080 strix OC v2 och passade även på att uppdatera PSUn (ROG 850w). Hörde lite coil whine och hade läst att undervoltning kanske hjälper så tankade relevanta mjukvaror och började testa mig fram. Det är då det mystiska "problemet" kommer:

När GPUn är maxad, så börjar UGNEN i köket att slumpmässigt pipa.

Trodde först jag höll på bli tokig, för varje gång jag stängde ner heaven och gick till köket för att kolla vad fan som händer så var det tyst men tillslut gjorde jag kopplingen. Vet att alla kommer fråga "är du säker på att det VERKLIGEN är relaterat" och svaret är JA. 100%. Jag har testat så många gånger nu att frugan blir tokig.

Är det någon som vet vad i helsike det är det som pågår?

Voodoo-ugnen

Edit: Säkringarna

Uppdatering: @Pamudas hittade denna
och jag verkar ha exakt samma issue. Testade nu under lunchen att ha spisen+ugnen+heaven
på datorn igång
och nada. så fort ugnen stängdes av kom ett pip inom någon minut. När jag stängde av ljudfunktionen på spisen så var den knäpptyst tills jag satte på den igen.

Permalänk
Medlem

Testa en vattenkokare i uttaget där du har datorn, de har effekt på runt 2000 W. Om det piper då vet du att problemet endast beror på huset och inte något specifikt med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Testa en vattenkokare i uttaget där du har datorn, de har effekt på runt 2000 W. Om det piper då vet du att problemet endast beror på huset och inte något specifikt med datorn.

Kokade nästan 2l vatten, ingen issue. Startade heaven och inom 3min så pep det till en gång från ugnen. Körde den inte så länge dock så väntade inte på fler pip.

EDIT: Vattenkokare är speccad till 1900w. Datorn vet jag inte riktigt men det är bara datorn och skärmen på det uttaget.

Permalänk
Medlem

Kanske taskiga ledningar eller högt motstånd till huset om det droppar så mycket. kolla volten i uttagen med och utan last.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kommer lösa detta, ditt hus verkar inte vara kompatibelt med ett 3080. Men jag kan hjälpa dig genom att byta kort med dig. Ett 1080 orsakar säkert inte samma problem med ugnen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

låter verkligen mysko..
En riktig long-shot, prova att linda elkabeln till dator runt någon typ av metallcylinder ett varv eller två. Det borde motverka störningar utan att påverka lasten.

alternativt köpa en clip-on ferritkärna: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kon...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle kunna bero på att din dator troligen inte uppfyller EMC kraven, är den tex ansluten till ett skyddsjordat uttag och har den en låda utan glassidor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inget skämt,
Har en polare som har ett "liknande" problem.
1 gång av 10 när dom spolar i deras toalett så ringer dörrklockan
Efter många års felsökande så visar det sig att vattenspolningen på något vis triggar deras varmvattenberedare.
Och dörrklockan är ansluten till husets el då den även är integrerad med larmet. Som av någon anledning får spelet nät detta inträffar.
Helt sjukt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske taskiga ledningar eller högt motstånd till huset om det droppar så mycket. kolla volten i uttagen med och utan last.

Am noob. Hur gör jag detta?

Skrivet av johanandersson:

Jag tror inte du kommer lösa detta, ditt hus verkar inte vara kompatibelt med ett 3080. Men jag kan hjälpa dig genom att byta kort med dig. Ett 1080 orsakar säkert inte samma problem med ugnen.

Sure, ditt 1080 + 20lax så har vi en deal

Skrivet av Haptic:

låter verkligen mysko..
En riktig long-shot, prova att linda elkabeln till dator runt någon typ av metallcylinder ett varv eller två. Det borde motverka störningar utan att påverka lasten.

alternativt köpa en clip-on ferritkärna: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kon...

Hm har inget hemma men ska testa. Spelar det någon roll att både dator och skärm går till grendosa som sen går till vägguttag?

Skrivet av mrqaffe:

Skulle kunna bero på att din dator troligen inte uppfyller EMC kraven, är den tex ansluten till ett skyddsjordat uttag och har den en låda utan glassidor ?

Lådan har glassidor, men just nu är allt öppet och PSU ligger på bordet osv. Testar flera olika PSU etc och orkar inte packa in allt fint. Spelar glassidorna någon roll?
Vägguttaget är jordat. Bor i bostadsrätt om det är relevant.

Skrivet av Tazok:

Inget skämt,
Har en polare som har ett "liknande" problem.
1 gång av 10 när dom spolar i deras toalett så ringer dörrklockan
Efter många års felsökande så visar det sig att vattenspolningen på något vis triggar deras varmvattenberedare.
Och dörrklockan är ansluten till husets el då den även är integrerad med larmet. Som av någon anledning får spelet nät detta inträffar.
Helt sjukt haha

Man har ju sett liknande weirdogrejer med bilar men tänkte alltid det där är 1 på miljonen....

Permalänk
Medlem

skulle testa ett annat elutag (en annan grupp i säkringsskåpet) för o se om felet flyttas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Am noob. Hur gör jag detta?

Du behöver multimeter. Ohm fram till huset kan du höra med elnäts ägaren. Blinkar lampor när du tex startar en dammsugare? Det kan tyda på hög ohm men även nått annat

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

skulle testa ett annat elutag (en annan grupp i säkringsskåpet) för o se om felet flyttas..

https://imgur.com/a/Ez5NTrX Inte riktigt kartlagt xD Men jag ska försöka!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Du behöver multimeter. Ohm fram till huset kan du höra med elnäts ägaren. Blinkar lampor när du tex startar en dammsugare? Det kan tyda på hög ohm men även nått annat

Ingenting blinkar. Detta har aldrig hänt förut och även nu så blinkar inte ugnen den bara piper.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bektil:

Am noob. Hur gör jag detta?

Sure, ditt 1080 + 20lax så har vi en deal

Hm har inget hemma men ska testa. Spelar det någon roll att både dator och skärm går till grendosa som sen går till vägguttag?

Lådan har glassidor, men just nu är allt öppet och PSU ligger på bordet osv. Testar flera olika PSU etc och orkar inte packa in allt fint. Spelar glassidorna någon roll?
Vägguttaget är jordat. Bor i bostadsrätt om det är relevant.

Man har ju sett liknande weirdogrejer med bilar men tänkte alltid det där är 1 på miljonen....

Ja en plåtlåda skärmar betydligt bättre än att köra med glassidor eller naket på bordet och skyddsjorden gör skärmningen effektivare. Jag tror inte det är möjligt att klara emc kraven om man testar en dator med glassida om den inte är metallbelaggd så den skärmar. De gamla plexilådorna är i vart fall hemska vad gäller att släppa ut styrningar, även monitorkablar brukar läcka en massa RF-skit.

Du kan ju prova att göra en kanalsökning med en fm radio i närheten av datorn både när den är av och på så får du höra skillnaden i störningar som radion plockar upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför piper ugnen? Startar den om(piper vid start) eller är det någon felkod den försöker berätta?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja en plåtlåda skärmar betydligt bättre än att köra med glassidor eller naket på bordet och skyddsjorden gör skärmningen effektivare. Jag tror inte det är möjligt att klara emc kraven om man testar en dator med glassida om den inte är metallbelaggd så den skärmar. De gamla plexilådorna är i vart fall hemska vad gäller att släppa ut styrningar, även monitorkablar brukar läcka en massa RF-skit.

Du kan ju prova att göra en kanalsökning med en fm radio i närheten av datorn både när den är av och på så får du höra skillnaden i störningar som radion plockar upp.

Men varför just ugnen som är på andra sidan läggan? Varför inte störa TVn i samma rum, eller kyl/frys/spis i köket för den delen. :S

Skrivet av BananaFace:

Varför piper ugnen? Startar den om(piper vid start) eller är det någon felkod den försöker berätta?

Absolut ingenting. Den endast ger ifrån sig ett pip, allt annat är normalt. Tände lampan i ugnen också, den flimrar inte ens när pipet kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

https://imgur.com/a/Ez5NTrX Inte riktigt kartlagt xD Men jag ska försöka!

Ingenting blinkar. Detta har aldrig hänt förut och även nu så blinkar inte ugnen den bara piper.

Kolla boken till ugnen där står det nog vad pipet beror på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hade du testat med olika nätaggregat?

Kan vara felaktigt och därför avger höga (över tillåtna gränsvärden) ledningsbundna elektromagnetiska störningar ut till ditt elnät som på nått sätt kanske påverkar ugnen

Permalänk
Medlem

Sökte ganska enkelt på din ugn + piper (https://www.google.com/search?q=IKEA+ANR%C3%84TTA+piper) och hittade följande tråd på Byggahus.se. Det är alltså exakt ditt problem fast med en TV som orsakade störningarna. Det behöver alltså inte ha med din dator i sig att göra, utan är ugnen som är otroligt känslig för störningar.

Inte ens ett störningsfilter på ugnen lyckades få bort felet, utan TS löste sitt problem genom att helt enkelt byta ugn (något som IKEA/Whirlpool gick med på).

Citat:

Jag provade två ugnar av samma modell, "Ikea Anrätta" men båda hade samma problem. Whirlpool erbjöd en annan modell istället, och den fungerar. Så olika modeller, samma fabrikat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bektil:

Men varför just ugnen som är på andra sidan läggan? Varför inte störa TVn i samma rum, eller kyl/frys/spis i köket för den delen. :S

Absolut ingenting. Den endast ger ifrån sig ett pip, allt annat är normalt. Tände lampan i ugnen också, den flimrar inte ens när pipet kommer.

Varför är en bra fråga, kanske kopplad till samma fas, rätt längd på ledningen mellan så det blir nån resonans, konstruktionen på apparaten, kan beror på mycket och det kräver mätningar för att ge ett säkert svar på sånt. Det enda man med ganska stor säkerhet kan säga är att din dator inte är bra skärmad i sitt nuvarande skick och troligen inte heller om du använder en låda med glassida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova vrid elkontakten 180 grader i uttaget. Kan ju göra skillnad med lite tur.

Sitter kontakten i ordentligt i nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kolla boken till ugnen där står det nog vad pipet beror på.

Nada

Skrivet av kino:

Hade du testat med olika nätaggregat?

Kan vara felaktigt och därför avger höga (över tillåtna gränsvärden) ledningsbundna elektromagnetiska störningar ut till ditt elnät som på nått sätt kanske påverkar ugnen

Yes men mitt förra var ett 750w som gav nå förfärligt spoltjut i GPUn. Mitt nya 850 har MYCKET bättre (även om det hörs). Har ett tredje 850 som ska gå till partnerns PC, ska testa med det också (annan model).

Skrivet av Pamudas:

Sökte ganska enkelt på din ugn + piper (https://www.google.com/search?q=IKEA+ANR%C3%84TTA+piper) och hittade följande tråd på Byggahus.se. Det är alltså exakt ditt problem fast med en TV som orsakade störningarna. Det behöver alltså inte ha med din dator i sig att göra, utan är ugnen som är otroligt känslig för störningar.

Inte ens ett störningsfilter på ugnen lyckades få bort felet, utan TS löste sitt problem genom att helt enkelt byta ugn (något som IKEA/Whirlpool gick med på).

Nu är mina google fu skills ordentligt kränkta. Men evigt tacksam för fyndet. Se uppdatering i första posten.

Skrivet av mrqaffe:

Varför är en bra fråga, kanske kopplad till samma fas, rätt längd på ledningen mellan så det blir nån resonans, konstruktionen på apparaten, kan beror på mycket och det kräver mätningar för att ge ett säkert svar på sånt. Det enda man med ganska stor säkerhet kan säga är att din dator inte är bra skärmad i sitt nuvarande skick och troligen inte heller om du använder en låda med glassida.

Ska vänta och se hur det ser ut när jag petar in allt fint och prydligt i PCn. Måste verkligen vara det här. Se uppdatering i första posten.

Skrivet av katsuaki93:

Prova vrid elkontakten 180 grader i uttaget. Kan ju göra skillnad med lite tur.

Sitter kontakten i ordentligt i nätagget?

Nope and yes.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pamudas:

Sökte ganska enkelt på din ugn + piper (https://www.google.com/search?q=IKEA+ANR%C3%84TTA+piper) och hittade följande tråd på Byggahus.se. Det är alltså exakt ditt problem fast med en TV som orsakade störningarna. Det behöver alltså inte ha med din dator i sig att göra, utan är ugnen som är otroligt känslig för störningar.

Inte ens ett störningsfilter på ugnen lyckades få bort felet, utan TS löste sitt problem genom att helt enkelt byta ugn (något som IKEA/Whirlpool gick med på).

Finns även en till tråd om just Anrätta, verkar vara en känslig ugn ja: https://www.byggahus.se/forum/threads/helt-ny-el-i-laegenhet-...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

Ibland uppstår det något som kallas för ”jordbrum ”. Kan du testa att koppla in datorn i ett ojordat uttag. Om du saknar ojordade uttag, prova att tejpa jordblecken med eltejp. Om du blir av med felet. Då behöver en elektriker komma och kika på din elanläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Är det en högtalare, altså ett naturligt pip så bör man kunna googla på det då du nog inte är ensam, kan ju vara från något annat också men i vilket fall bör du inte vara ensam...Google it

Edit: googlade pipande ugn och du är INTE ensam. Kryllar av trådar lite överallt om ugnar som piper när man sätter på tvn eller något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Bytte PSU (igen) från ROG 850w till corsair rm850x och problemet försvann.