AMD lanserar Radeon RX 6600 den 13 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Måste vara trist för AMD att tillverka en massa CPU/GPU till PS5 samt Xbox series nu för jag gissar på att de inte får ta ut samma överpriser för de kretsarna som om de hade tillverkats som en RX 6000 krets istället.

Tror nog inte AMD är så speciellt sura på det.

Att de sitter i PS5/XSX innebär att AMD har stadig efterfrågan på 150+ miljoner kretsar till Sony och Microsoft över de närmaste 6-7 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Min syster har frågat mig vad han skall uppgradera till och det är så tråkigt att inte kunna föreslå något över huvud taget.

Ja det närmaste vettiga förslag man kan komma idag är väl att försöka få tag på en PlayStation 5 eller Xbox Series X om man hellre föredrar Xbox.

Ska man spela på PC får man antingen bli höginkomsttagare eller vara ungkarl med datorn som största intresse eller spela spel från tiden när Sandy Bridge var nytt.
Lite överdrivet kanske. Men inte så långt från sanningen som det borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Grafikkortsituationen börjar bli oerhört tjatig nu. Jag gav min systerson en dator jag knåpade ihop av delar som blivit över men det satt bara ett GTX760 i den och att få tag i något vettigt nu som inte kostar en förmögenhet är omöjligt.

Precis när RTX3000-serien annonserades så slog jag till och köpte ett GTX1080 här på sweclockers för 2000kr då det var en fin uppgradering från mitt GTX1060 som då hamnade i frugans burk.

När RX6000-serien släpptes så blev jag sugen som tusan och slog till på ett RX6800 för 7500kr. Hade galen ångest för det då priset var helt sjukt högt för ett kort som inte ens var en toppmodell. Mitt GTX1080 hamnade i frugans burk och tanken var att jag skulle skänka mitt GTX1060 till systersonen (Han spelade ändå lite moderna spel som fortnite och motocrosspel). Jag köpte det 2016 för 3200kr och tänkte det kan inte vara värt mycket mer än en tusenlapp idag.

Såg ändå att priserna var tokiga och lade istället upp kortet på tradera och döm av min förvåning när det såldes för 3600kr. 400kr MER än vad jag gav för det 2016. Helt sjukt. Detta var i våras men tror inte situationen har blivit nämnvärt bättre.

Min syster har frågat mig vad han skall uppgradera till och det är så tråkigt att inte kunna föreslå något över huvud taget.

Själv köpte jag ett ASUS Dual 1060 OC för 1790:- sommaren 2017 som lever vidare i min burk än idag... Du menar alltså att du sålde ditt 1060 begagnat för dubbla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men 3060Ti är inte lite bättre, det är ganska mycket bättre så ändå mer för pengarna

Påståendet var att 3060Ti säljs till samma pris eller lägre, vilket jag hävdar är felaktigt. Prestandan är helt irrelevant i den debatten.

Skrivet av Herr Kantarell:

6500 för 3060 ti...

... "endast till medlemmar".
Snittpriset för Webhallens sex mest sålda modeller av RTX 3060Ti är 7207 kr, deras enskilt dyraste RX 6600 XT kostar 5690 kr.
Den modell av RTX 3060Ti som har sålt mest av dem med en prislapp <6000kr är deras 13e mest sålda, av 27 med den GPUn. Visar inte att det är de billiga modellerna som säljer (läs: "går att få tag på"), och ingen av dem är "LHR".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Själv köpte jag ett ASUS Dual 1060 OC för 1790:- sommaren 2017 som lever vidare i min burk än idag... Du menar alltså att du sålde ditt 1060 begagnat för dubbla det?

Japp. Ett litet MSI GTX 1060 6GB. Såldes på tradera för 3550kr. Det var i mars i år så priserna kanske inte är så farliga nu.
Insåg att jag skrev fel om inköpspriset. Jag köpte det för 2690kr såg jag nu precis. Så ja, en fin vinst på ett kort som har varit i användning i nästan 5 år.

Det är helt galet.

Scannar man tradera snabbt så ser man att dom fortfarande går för 2500-3200kr för 6GB varianten. 3GB-varianten går för betydligt lägre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Japp. Ett litet MSI GTX 1060 6GB. Såldes på tradera för 3550kr. Det var i mars i år så priserna kanske inte är så farliga nu.
Insåg att jag skrev fel om inköpspriset. Jag köpte det för 2690kr såg jag nu precis. Så ja, en fin vinst på ett kort som har varit i användning i nästan 5 år.

Det är helt galet.

Scannar man tradera snabbt så ser man att dom fortfarande går för 2500-3200kr för 6GB varianten. 3GB-varianten går för betydligt lägre.

Detta är ett 6GB-kort... man blir ju sugen på att sälja men det skulle innebära att jag skulle behöva köpa ett nytt också, så det blir ingen nettovinst direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Detta är ett 6GB-kort... man blir ju sugen på att sälja men det skulle innebära att jag skulle behöva köpa ett nytt också, så det blir ingen nettovinst direkt

Nä det är ju det som är problemet.

Jag ser det som att när jag köpte mitt RX6800 för 7500kr och sålde mitt 1060 för 3500kr så räknar jag att det såldes för 2500kr mer än vad det egentligen är värt och då kan man säga att jag köpte mitt RX6800 för effektivt 5000kr, och då känns det inte lika farligt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Det blir lite som bostadsmarknaden. Har man redan ett skapligt grafikkort kan man göra "grafikkortskarriär" genom att sälja det så man får pengar till att köpa ett nyare till överpris. Är man däremot ny på grafikkortmarknaden kan det vara svårt att slå sig in. Sen är det även viktigt att ställa sig i alla bostadsgrafikkortsköer man kan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD