Tyst speldator med AMD för mining

Permalänk
Medlem

Tyst speldator med AMD för mining

Hej!

Jag har funderat på att införskaffa en stationär dator att använda för spel, mining av altcoins samt allmänt bruk. Datorn skulle användas i sovrummet och vara på dygnet runt och måste därför vara relativt tyst.

Den skall ha AMD för både grafikkort (ett måste) och processor (helst). Gärna möjlighet att lägga till iaf ett ytterligare grafikkort vid senare tillfälle.

Budget runt 10k-15k.

Några rekommendationer? Något jag bör ha i åtanke?

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt lösa rummets ventilation? Det kommer bli väldigt varmt om datorn minar dygnet runt i sovrummet.

Sover man inte dessutom sämre i ett (överdrivet) varmt rum?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur känslig du är för ljud när du sover, men även ett tyst grafikkort kan upplevas störande om man ska sova bredvid. Mitt undervoltade RTX 2080 (fläkt på cirka 1500 RPM) är knappt hörbart när jag spelar med ljud på, men i ett tyst rum med säng bredvid skulle det definitivt störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur har du tänkt lösa rummets ventilation? Det kommer bli väldigt varmt om datorn minar dygnet runt i sovrummet.

Sover man inte dessutom sämre i ett (överdrivet) varmt rum?

Räcker det inte med att öppna fönstret nu under vinterhalvåret? Sover med öppet fönster året om, och under vintern blir det snudd på för kallt, så tänker att temperaturökningen kan jämna ut detta.

Skrivet av urban22:

Nu vet jag inte hur känslig du är för ljud när du sover, men även ett tyst grafikkort kan upplevas störande om man ska sova bredvid. Mitt undervoltade RTX 2080 (fläkt på cirka 1500 RPM) är knappt hörbart när jag spelar med ljud på, men i ett tyst rum med säng bredvid skulle det definitivt störa.

Tack, det är viktig information för mig! Nu är jag van att sova med öppet fönster och höra ett konstant brus från motorvägen, vilket inte stör min sömn. Jag kan uppleva det som behagligare eftersom det till viss del blockerar andra mer plötsliga ljud.

Det viktiga för mig är att ljudet inte är alltför högt och att det är konstant, dvs inte växlar i ljudnivå. Men det kanske det skulle göra?

Permalänk
Medlem

Svårt att rekommendera något specifikt grafikkort nu med tanke på hur priserna är.

XFX 6700 XT är väldigt tyst i alla fall:
https://www.techpowerup.com/review/xfx-radeon-rx-6700-xt-merc...

"Gaming noise levels are almost unbelievable. 25 dBA is one of the lowest noise results I have ever recorded. To put this into perspective, you'll have to stand right next to the card and concentrate on the spinning fans to be able to make out the noise in a completely quiet room with no other hardware running, in a quiet neighborhood. Still, since nearly everyone has at least some other noise sources running, it's unlikely you'll be able to make out a subjective difference between 25 dBA and 28 dBA."

MSI Gaming X brukar väl vara relativt tysta också, oavsett modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guttappp:

Räcker det inte med att öppna fönstret nu under vinterhalvåret? Sover med öppet fönster året om, och under vintern blir det snudd på för kallt, så tänker att temperaturökningen kan jämna ut detta.

Tack, det är viktig information för mig! Nu är jag van att sova med öppet fönster och höra ett konstant brus från motorvägen, vilket inte stör min sömn. Jag kan uppleva det som behagligare eftersom det till viss del blockerar andra mer plötsliga ljud.

Det viktiga för mig är att ljudet inte är alltför högt och att det är konstant, dvs inte växlar i ljudnivå. Men det kanske det skulle göra?

Det vaga, trista svaret är tyvärr att hur störande ljudet upplevs helt kommer bero på vad du har för kombination av grafikkort och chassi och hur luften interagerar mellan dessa. Det bästa är ett bredspektrums susande (tänk ventilation i en bil), medan det mest irriterande brukar vara ett smalbandigt brummande eller vinande. Jag har returnerat ett grafikkort en gång eftersom jag tyckte det var en enda ljudfrekvens som skar igenom alldeles för mycket.

Med den konstanta last som mining ger bör du dock få samma ljudnivå och ljudkaraktär hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Svårt att rekommendera något specifikt grafikkort nu med tanke på hur priserna är.

XFX 6700 XT är väldigt tyst i alla fall:
https://www.techpowerup.com/review/xfx-radeon-rx-6700-xt-merc...

"Gaming noise levels are almost unbelievable. 25 dBA is one of the lowest noise results I have ever recorded. To put this into perspective, you'll have to stand right next to the card and concentrate on the spinning fans to be able to make out the noise in a completely quiet room with no other hardware running, in a quiet neighborhood. Still, since nearly everyone has at least some other noise sources running, it's unlikely you'll be able to make out a subjective difference between 25 dBA and 28 dBA."

MSI Gaming X brukar väl vara relativt tysta också, oavsett modell?

Låter som precis det jag letar efter! Hur står den sig prestandamässigt?

Vilka övriga komponenter bör man satsa på?

(Har de senaste 10 åren endast haft laptop, så är inte helt inne i detta med stationära, minst sagt..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guttappp:

Låter som precis det jag letar efter! Hur står den sig prestandamässigt?

Vilka övriga komponenter bör man satsa på?

(Har de senaste 10 åren endast haft laptop, så är inte helt inne i detta med stationära, minst sagt..)

Här kan du kika på Sweclockers prestandaindex för grafikkort:
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Det kan ju dock vara väldigt olika resultat från spel till spel, men då får du en någorlunda uppfattning i alla fall.