Litauen uppmanar konsumenter kasta sina "kinesiska telefoner"

Permalänk
Melding Plague

Litauen uppmanar konsumenter kasta sina "kinesiska telefoner"

Enligt en rapport till den litauiska regeringen innehåller Xiaomis telefoner censurförmågor och skickar krypterad data till Asien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kasta skiten

Permalänk
Medlem

Taiwan är resterna av ursprungliga Kinas demokratiska styre, de avsattes av en fascistisk diktator eller kanske kallat en kupp. Självklart ska man värna om Taiwans egenstyre. Framförallt när man ser hur det gått med Hong Kong...

Tråkigt att FN och andra inte har någon ryggrad alls!

Permalänk
Medlem

Skicka skiten för återvinning direkt. 👌🏻

Permalänk

Man bör bojkotta telefoner tillverkade i Kina, Usa, Ryssland, Sverige. Jag funderar på vilket märke man bör satsa på kanske Nokia?

Sedan jag själv är ärligt talat lite skeptisk till Xiaomi som jobbtelefon, men privat känns långsökt. Och orsaken till att välja xiaomi är att de är så otroligt billiga. Ska man ha en vettig iPhone (6,7" d.v.s idag normalstor) så är man uppe i runt 13 000kr.
Den billigaste Xiaomi med denna specifikation går få för någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Alla smartphones kan när som helst få vad som helst aktiverat om de mottar uppdateringar. Det är mestadels politiskt motiverat när de göra dessa uttalanden. Jag skulle inte säga att Google är bättre, bara annorlunda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Buhu... kineser vet vad du smsa.. buhu..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

TAIWAN NUMBAH uhONNNE!

Edit: Ingen censur på min kinamobil än.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör bojkotta telefoner tillverkade i Kina, Usa, Ryssland, Sverige. Jag funderar på vilket märke man bör satsa på kanske Nokia?

Sedan jag själv är ärligt talat lite skeptisk till Xiaomi som jobbtelefon, men privat känns långsökt. Och orsaken till at välja xiaomi är att de är så otroligt billiga. Ska man ha en vettig iPhone (6,7" d.v.s idag normalstor) så är man uppe i runt 13 000kr.
Den billigaste Xiaomi med denna specifikation går få för någon tusenlapp.

Dom är väl billiga av en anledning

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör bojkotta telefoner tillverkade i Kina, Usa, Ryssland, Sverige. Jag funderar på vilket märke man bör satsa på kanske Nokia?

Sedan jag själv är ärligt talat lite skeptisk till Xiaomi som jobbtelefon, men privat känns långsökt. Och orsaken till at välja xiaomi är att de är så otroligt billiga. Ska man ha en vettig iPhone (6,7" d.v.s idag normalstor) så är man uppe i runt 13 000kr.
Den billigaste Xiaomi med denna specifikation går få för någon tusenlapp.

HMD Global Oy må vara finskt, det är Taiwainesiska Foxconn som bygger grejerna, så det finns risk att mobilerna är byggda i Kina.

Samtidigt passerar ju mobiltelefonkretsar typ 70 landsgränser innan de är färdiga för montering i mobiltelefoner så det är nog oundvikligt att den tar turen genom kina minst en gång för något moment.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Buhu... kineser vet vad du smsa.. buhu..

Och allt annat du gör med telefonen samt samlar information från dina IoT-prylar.

Dvs var du bor, var du rör dig, hur många ni är i hushållet, hur länge du sover etc.

Kan tipsa om Black Mirror på Netflix. Gårdagens mardrömsscenarios har blivit verklighet i många fall.

En annan tankeställare:
https://www.digitaltrends.com/news/china-spying-iot-devices/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör bojkotta telefoner tillverkade i Kina, Usa, Ryssland, Sverige. Jag funderar på vilket märke man bör satsa på kanske Nokia?

Min Sony Xperia är ihopsatt i Thailand.

Permalänk
Medlem

Vad är det här för dumheter? Om den är avslagen så är det väl knappast något problem. Klart att tillverkare har möjligheter att göra sådana här saker, det är universellt. Om enheterna faktiskt inte gör något så blir det ingen skillnad från bokstavligen någon annat märke som kan få mjukvaruuppdateringar från tillverkare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Har en mi10t pro. Läste på en del innan köp och som jag uppfattade det så räcker det långt med att använda sig av andra appar än xiaomis egna vilket är en enkel sak eftersom det finns ofta googles egna redan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad är det här för dumheter? Om den är avslagen så är det väl knappast något problem.

Jag tror att man med säkerhet kan anta att folk köper telefoner för att använda dem.

Permalänk
Medlem

Känns som politiskt dravel och skrämsel propaganda om en tillverkare från Kina skulle behandla medborgare i FRIA världen som Microsoft Apple och Google gör skulle dom va dödsdömda....

Permalänk
Medlem

Och var tror de en iPhone är tillverkad då?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Klart att tillverkare har möjligheter att göra sådana här saker, det är universellt.

Mig veterligen så är det inte så många andra länder där företagen (oavsett i vilket land de verkar i) har rapporteringsskyldighet till staten likt i Kina.

Sedan har du rätt i att det även finns många andra organisationer som även västerländska företag måste samarbeta med. Men Kina ligger helt klart på en helt annan nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag tror att man med säkerhet kan anta att folk köper telefoner för att använda dem.

Läs artikeln. Funktionen som de klagar över är avslagen, inte telefonen. Detta är alltså inget de faktiskt gör.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mig veterligen så är det inte så många andra länder där företagen (oavsett i vilket land de verkar i) har rapporteringsskyldighet till staten likt i Kina.

Sedan har du rätt i att det även finns många andra organisationer som även västerländska företag måste samarbeta med. Men Kina ligger helt klart på en helt annan nivå.

Så vitt jag vet så är alla företag skyldiga att samarbeta med rättsväsendet, d.v.s. staten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mig veterligen så är det inte så många andra länder där företagen (oavsett i vilket land de verkar i) har rapporteringsskyldighet till staten likt i Kina.

Sedan har du rätt i att det även finns många andra organisationer som även västerländska företag måste samarbeta med. Men Kina ligger helt klart på en helt annan nivå.

Missade du att hela västvärlden gör detta? Oavsett lagar så blev det tydligt i Snowdens läckor att myndigheter hämtar information från företag. Det var en tag sen, men då knappt någon brydde sig så borde det inte blivit bättre.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Så vitt jag vet så är alla företag skyldiga att samarbeta med rättsväsendet, d.v.s. staten.

Du tror att Bahnhof AB hade överlevt i Kina? I Sverige tror jag inte att folk är direkt rädda för staten

@johanandersson: Jag brukar själv referera till Five Eyes, så jag har inte missat något där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Taiwan är resterna av ursprungliga Kinas demokratiska styre, de avsattes av en fascistisk diktator eller kanske kallat en kupp. Självklart ska man värna om Taiwans egenstyre. Framförallt när man ser hur det gått med Hong Kong...

Tråkigt att FN och andra inte har någon ryggrad alls!

Nja? Nationalisterna, Kuomintang räknades väl också som en auktoritär militärdiktatur.
Och Taiwan blev officiellt en demokrati 1996 i och med sitt första fria presidentval.

Men att man ska värna om Taiwans egenstyre håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Vilket nonsens

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du tror att Bahnhof AB hade överlevt i Kina? I Sverige tror jag inte att folk är direkt rädda för staten

Som väl känt så överlever Bahnhof just för att de lämnar ut den datan som myndigheter begär.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Alla smartphones kan när som helst få vad som helst aktiverat om de mottar uppdateringar. Det är mestadels politiskt motiverat när de göra dessa uttalanden. Jag skulle inte säga att Google är bättre, bara annorlunda.

Exakt.

Dessutom tycker jag personligen att en får skylla lite sig själv när denne låter hela sitt privatliv "lagras" och "utgöras" på en så kallad smartphone (numera "spyphone"?).

Ta "dickpicks" med systemkamera, inte mobilkamera!

P.S. Ta inte "dickpicks" överhuvudtaget. Ingen vill se dem, inte ens gynekologer egentligen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Och var tror de en iPhone är tillverkad då?

Att den är tillverkad i Kina har ingen betydelse. Det hade varit en annan sak om Apple var ett kinesiskt bolag

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Att den är tillverkad i Kina har ingen betydelse. Det hade varit en annan sak om Apple var ett kinesiskt bolag

Du har helt rätt. Förstår inte varför det är så svårt för en del människor att förstå just detta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de gör det.....Men älska dubbelmoralen i det hela.
Litauen skulle blivit våta i byxorna med samma funktionalitet om de hade lika stor avlyssning (om de inte redan har det).

Enda anledningen hela väst är mot Kina i detta är att de är CCP och att Kina visar lite ryggrad, ja de spionerar och avlyssnar på sitt folk men de skygger inte det som våra politiker i väst, Sverige blir ju avlyssnat av USA via Danmark vad gör Sverige åt saken? Ger direktåterkomst via FRA istället och utökar avlyssningen på oss.

Antar det är bättre än att låta USA spendera några extra cent på hackare eller gå via våra allierade.
Good job säger Stevan Löfven och resten av _hela_ Sveriges regering som vänder riktning som löv i en höstvind och sammtidigt pekar finger åt Kina och säger fy dig....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör bojkotta telefoner tillverkade i Kina, Usa, Ryssland, Sverige. Jag funderar på vilket märke man bör satsa på kanske Nokia?

Sedan jag själv är ärligt talat lite skeptisk till Xiaomi som jobbtelefon, men privat känns långsökt. Och orsaken till att välja xiaomi är att de är så otroligt billiga. Ska man ha en vettig iPhone (6,7" d.v.s idag normalstor) så är man uppe i runt 13 000kr.
Den billigaste Xiaomi med denna specifikation går få för någon tusenlapp.

Alltså jag vill inte försvara Apple om jag inte måste, men det är en hel del som skiljer en Xiaomi för en tusing och en iPhone för 13k. Skärmstorlek är inte det enda som gäller.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield