Litauen uppmanar konsumenter kasta sina "kinesiska telefoner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

En svensk mobil, om en sådan nu fanns, torde säkert ha samma "funktionalitet" där meddelanden med felaktig värdegrund (oj, vad jag är trött på det ordet) inte går att skicka...

.

Fast nej. Det där hade inte skett. Roligt att skämta om och kanske överdriva, men nej det hade inte skett.

Sen kan jag förstå om man har en taskig syn på sin omvärld och andra människor att företag/kunder till dessa företag inte vill att man ska vara ansiktet utåt om man uttrycker dessa åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Som väl känt så överlever Bahnhof just för att de lämnar ut den datan som myndigheter begär.

Litet sidospår, men det är skillnad på LEK och IPRED.
När man talar om att lämna ut data så handlar det för det mesta om den datan som hämtas av advokatbyråer, enligt IPRED, myndigheter får data enligt LEK.
Datan från LEK får inte lämnas till advokatbyråer.
Det är skillnaden mellan Bahnhof och andra isp

Edit: inser att den jag svarade inte nödvändigtvis menade att Bahnhof lämnar ut data till advokatbyråer, men låter det vara kvar då det finns en del personer som behöver lära sig skillnaden

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Problemet med blacklisten som inte är aktiverad var ju bara ett av problemen som forskarna hittade, bland annat upptäckte de att det alltid skickades ett dolt sms till Singapore när man gick igenom uppstartsguiden på telefonen. Huaweis brister däremot verkar bara handla om att deras butik och i förlängningen de butiker som deras butik skickar en vidare till har en massa malware, alltså hade det inte varit några problem om de hade fått använda Play Store, eller kanske snarare om de bara hade Play Store installerat. Ars artikel var lite mer omfattande: https://arstechnica.com/information-technology/2021/09/securi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Litet sidospår, men det är skillnad på LEK och IPRED.
När man talar om att lämna ut data så handlar det för det mesta om den datan som hämtas av advokatbyråer, enligt IPRED, myndigheter får data enligt LEK.
Datan från LEK får inte lämnas till advokatbyråer.
Det är skillnaden mellan Bahnhof och andra isp

I Bahnhofs reklam pratar de om datan som begärs ut av advokatbyråer, men data som begärs ut av polis är oavsett data som Bahnhof lämnar ut.

Oavsett vad man tycker om det så hade företaget inte kunnat existera om de inte lämnade ut den datan till myndigheter. På samma sätt som kinesiska bolag inte hade kunnat existera om de inte lämnade ut data till sina myndigheter. Det kanske är en viss skillnad i vilken data de begär, men upplägget är mycket likt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Buhu... kineser vet vad du smsa.. buhu..

Som kines och någon som är kritisk mot CCP och som dessutom har familj i Kina är jag inte så sugen på att låta kinesiska staten ha tillgång till mina privata meddelanden. Är det verkligen det vettigaste kommentaren du kunde skriva?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag som är så nöjd med min motorola så jag köpte en till mamma. Min pappa och vänner har också motorola...
Aja de har ju inte fel i alle fall, Kinesiska kommunist partiet vill ju spåra allt o alla och bedöma dig via "social score".
Med risk för att bli censurerad igen... Kina är som nazi tyskland: Allt o alla skall spåras. Soldater bär hjälmar som deras ledare kan ha ihjäl soldaten med via radio signal och sist men inte minst folkmord på Uyghurs i Xinjiang provincen.
Tyvärr så censureras allt ont sagt om CCP styret i kina då det är en enorm marknad för många industrier; datorer, spel, bilar, solceller etc och företag vill såklart åt pengarna det innebär att få vara med där.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Hur är det med Sydkoreanerna, tänker Samsung specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Synd, Xiaomi's telefoner är grymma och mycket prisvärda.

Och här är exakt anledning till varför: Dom är subventionerade av det egna företaget för att säljas i väst och bygga kända varumärken. Och få sådan där gratisreklam som du ger.

2015 visste knappt någon alls vad tusan Xiaomi är för företag med ett så konstigt namn. Nu säljs dom lite överallt, telefoner, sparkcyklar och allt därimellan.

Ett företag nära kopplat till en diktatur.

Och oroande många ser inte det etiska (och politiska) problemet med det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör bojkotta telefoner tillverkade i Kina, Usa, Ryssland, Sverige. Jag funderar på vilket märke man bör satsa på kanske Nokia?

asså Nokia utgår helt juuh =o tänk vad finnarna kan få reda på om dig och använda när dom infiltrerar den svenska regeringen och utplånar oss från insidan =o

Tyvärr så lever vi nog i en Värld där alla mobiler alltid får allt avlyssnat mer eller mindre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så blir jag hellre övervakad av kinesiska regimen än exempelvis amerikanska. Jag tror det är större chans att bli utsatt för något som t ex Snowden och Assange av amerikanska (eller svenska) regimen än av kinesiska för mig som svensk. Kineserna kan nog inte bry sig mindre om vad jag gör hemma i Europa.

Skrivet av astrberg:

Hur är det med Sydkoreanerna, tänker Samsung specifikt?

Sydkorea är inte en antagonist till väst.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Och här är exakt anledning till varför: Dom är subventionerade av det egna företaget för att säljas i väst och bygga kända varumärken. Och få sådan där gratisreklam som du ger.

2015 visste knappt någon alls vad tusan Xiaomi är för företag med ett så konstigt namn. Nu säljs dom lite överallt, telefoner, sparkcyklar och allt därimellan.

Så hemskt. Bygga ett varumärke genom att, chock!, sälja bra produkter billigt. Uppenbarligen är det en ond plan där gratisreklamen som kommer från att sälja prisvärda produkter är ett steg.

Det är nästan som om Xiaomi inte heller har något ekosystem eller möjlighet att låsa in kunder i deras produkter så att de aldrig kommer kunna höja priserna utan att folk väljer något annat märke.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Så hemskt. Bygga ett varumärke genom att, chock!, sälja bra produkter billigt. Uppenbarligen är det en ond plan där gratisreklamen som kommer från att sälja prisvärda produkter är ett steg.

Det är nästan som om Xiaomi inte heller har något ekosystem eller möjlighet att låsa in kunder i deras produkter så att de aldrig kommer kunna höja priserna utan att folk väljer något annat märke.

Nu var det ju knappast reklam eller att bygga varumärke som var problemet. Det var en förklaring till varför dom är så pass mycket billigare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Hur är det med Sydkoreanerna, tänker Samsung specifikt?

Använder Google Android som också är en extrem insamlingskälla

Det faktum att Google inte "ägs" av staten spelar exakt 0 roll, de ger uppgifterna till FBI,CIA,NSA exakt lika mycket som Xiaomi.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Använder Google Android som också är en extrem insamlingskälla

Det faktum att Google inte "ägs" av staten spelar exakt 0 roll, de ger uppgifterna till FBI,CIA,NSA exakt lika mycket som Xiaomi.

Min tanke är att Google läcker till Uncle Sam medan Xiaomi läcker till Xi Jinping. Här tänker jag mig att Xi Jinping är farligare än Uncle Sam eftersom USA åtminstone är en demokrati. Om man måste välja mellan USA eller Kina föredrar jag nog USA. Helst ska man dock slippa att båda spionerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ett företag nära kopplat till en diktatur.

Och oroande många ser inte det etiska (och politiska) problemet med det.

Xiaomi är väl chill? Det är Huawei som är lite risky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du tror att Bahnhof AB hade överlevt i Kina? I Sverige tror jag inte att folk är direkt rädda för staten

@johanandersson: Jag brukar själv referera till Five Eyes, så jag har inte missat något där.

När staten sa till Bahnhof att blockera, så blockerade de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Lite nyfiken på hur man skulle gå tillväga med att spärra dessa funktioner, har stängt av alla "optional"-saker som anonym datainsamling i kvalitetssyfte bla bla.. Men antar att det ligger annat i bakgrunden också, både från Google, Xiaomi och allehanda andra inbakade saker

Lättast är att byta ROM till något som inte Xiaomi levererar. Själv gillar jag däremot MIUI och valde istället att blockera/frysa/avinstallera ett par ökända systemapplikationer. Det som sedan slank igenom blockerades i hosts-filen samt i routern.

Min telefon är köpt i EU med EU-mjukvara, men min Xiaomi ringer hem lika gärna för det.

data.mistat.intl.xiaomi.com spammades tills jag blockerade adressen i hosts-filen här (kör givetvis root på alla Android-prylar). Min launcher (ej Xiaomi) spammade i sin tur events.evie.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När staten sa till Bahnhof att blockera, så blockerade de.

"Bahnhof valde därutöver att blockera Elseviers officiella webbplats."

Moget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hur är det annorlunda? Apple låter "ett kinesiskt företag" i Kina tillverka luren. Om man släpper loss konspirationsteoretikern lite, bör man fråga sig om de verkligen har full koll?

Vill du vara (så) säker (man kan vara) på att det inte sitter ett kinesiskt spion chip i din telefon, så kan du inte låta Kineser, i Kina, tillverka den!

Om kina hade satt dit ett chip utan att Apple vill det, så hade Apple upptäckt det väldigt fort. "Vad fan är detta för chip som inte finns på våran blueprint?"

Jag är också rätt säker på att Apple har stickprovskontroller, som med nästan alla bolag gör med sina produkter.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Vet inte vad man ska tro om Xiaomi. Har en skrivbordslampa från Xiaomi som går att koppla till Wifi. Vet inte varför man skulle vilja ha det, men när jag testade att ansluta den till Wifi så började den genast skicka data till kinesiska servrar. Det behöver inte betyda något, men är man lite konspiratorisk så skulle man ju kunna tänka sig att det sitter en liten osynlig mikrofon i lampan eller att den öppnar upp en tunnel rakt in på mitt lokala nätverk. Samma sak med min robotdammsugare. Vem vet vad den sysslar med när den inte dammsuger. Därför får den ligga på ett eget VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Xiaomi är väl chill? Det är Huawei som är lite risky.

Varför skulle det vara så menar du?

Anledning att Huawei hamnat i skottgluggen är att dom även tillverkar utrustning till infrastruktur. Så som 4G och 5G teknik. Xiaomi tillverkar vad jag vet inte inte sådan utrustning, i alla fall inte som säljs i väst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Synd, men Xiaomi Redmi-telefoner är så mycket mer prisvärda att jag ger blanka tusan i vad Kina tittar på. Jag är inte gjord av pengar.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Snart finns det inga telefoner kvar att köpa förutom Plastiga Samsung och anti-konsument Apple. Ja jag sa det. Stäm mig.

Permalänk
Medlem

Finns gott om smygkommunister och Kina-apologeter som står redo att försvara Xiaomi och Huawei här i Svergie så försäljningen kommer nog rulla på som vanligt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Nästa steg är att sluta köpa saker som är kul att ha. Undrar hur lång tid det tar för när det enda som finns är Apple som är tillverkad vart hän. Inte i USA det kan folk glöma ifall de inte har lust att betala ännu mer.
Man får försöka leva som en eremit och ha foliehatt på så är man kanske skyddad. Vem vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Finns gott om smygkommunister och Kina-apologeter som står redo att försvara Xiaomi och Huawei här i Svergie så försäljningen kommer nog rulla på som vanligt.

Nonsens. Hela västvärldens företag sover i samma säng som Kina. Många kommer klaga på Kina (som en form av virtue-signaling) och i nästa sekund beställa något som är tillverkat där. Under julen lär svenska folket beställa 100.000 paket per dag igen. Det gör inte det för att de är smygkommunister eller någon annan nonsens, de gör det för att det är billigt och det mesta fungerar OK.

Det är snarare en vill-ha-begär som folk har inmatad i oss av ständig påverkan genom reklam (och politiker som säger att vi måste konsumera för att hålla ekonomin igång), vart det kommer ifrån spelar inte så stor roll, bara "jag" får något som jag är värd och gärna billigt också. Den där kicken för den tillfälliga välmåenden fungerar som en drog, och då tänker man t.ex. inte på biologisk hållbarhet heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det går inte föra en diskussion om ämnet om inlägg samtidigt censureras. Den kinesiska censuren har sina skäl, men kan inte vara huvudfokus för någon som bor i Sverige eller Litauen, där inhemsk statlig och privat censur och förtryck förekommer. Den kinesiska övervakningen gör föga, och är bara en dimridå att förleda uppmärksamheten på, när det är den svenska, amerikanska etc vi är utsatta för i praktiken.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nonsens. Hela västvärldens företag sover i samma säng som Kina. Många kommer klaga på Kina (som en form av virtue-signaling) och i nästa sekund beställa något som är tillverkat där. Under julen lär svenska folket beställa 100.000 paket per dag igen. Det gör inte det för att de är smygkommunister eller någon annan nonsens, de gör det för att det är billigt och det mesta fungerar OK.

Det är snarare en vill-ha-begär som folk har inmatad i oss av ständig påverkan genom reklam (och politiker som säger att vi måste konsumera för att hålla ekonomin igång), vart det kommer ifrån spelar inte så stor roll, bara "jag" får något som jag är värd och gärna billigt också. Den där kicken för den tillfälliga välmåenden fungerar som en drog, och då tänker man t.ex. inte på biologisk hållbarhet heller.

Om man köper grejer för att Ulf Kristersson säger "konsumera" då är vi illa ute

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lättast är att byta ROM till något som inte Xiaomi levererar. Själv gillar jag däremot MIUI och valde istället att blockera/frysa/avinstallera ett par ökända systemapplikationer. Det som sedan slank igenom blockerades i hosts-filen samt i routern.

Min telefon är köpt i EU med EU-mjukvara, men min Xiaomi ringer hem lika gärna för det.

data.mistat.intl.xiaomi.com spammades tills jag blockerade adressen i hosts-filen här (kör givetvis root på alla Android-prylar). Min launcher (ej Xiaomi) spammade i sin tur events.evie.com.

Är skitnöjd med mind xiaomi telefon, mycket spec för pengarna. önskar de hade officiella roms som en AOSP eller "pixel" like, som var signerade och funkade med låst bootloader, lite virrvarr med root och behålla safetynet, när google ändrar på sina servers hela tiden
är inte förtjust i Miui

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Är skitnöjd med mind xiaomi telefon, mycket spec för pengarna. önskar de hade officiella roms som en AOSP eller "pixel" like, som var signerade och funkade med låst bootloader, lite virrvarr med root och behålla safetynet, när google ändrar på sina servers hela tiden
är inte förtjust i Miui

Bootloadern låser man väl fortfarande upp genom Xiaomi?

https://en.miui.com/unlock/

Jag kör en specialversion av TWRP på min som kan hanterad krypteringen på den officiella Xiaomi MIUI-ROM:en.

Trodde dock att min Redmi sjöng på sista versen för någon månad sedan, men det visade sig att det var bootloadern som blivit låst automagiskt. Gick tillbaka till länken ovan och allt funkar som förväntat igen!

Mycket telefon för pengarna, även om jag numera kör iPhone som daily driver.

Gav upp med systemless root och safetynet här. Därför är det skönt med en iPhone till vissa appar där allt "bara funkar".

Det blev lite för mycket "katt och råtta"-lek med rootad Android.