Microsoft håller Surface-evenemang

Permalänk

Hade gärna haft som jobbmobil. Gillar den verkligen. Mitt företag verkar helt insnöade på iPhone dock. Privat vill jag hellre ha något så litet som möjligt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om prestandaskillnaden mellan SP7 och SP8?
Är duktiga rabatter på sjuan nu så frågan är om det är värt att vänta?
Tänker mig att man förmodligen får en SP7 i7 idag med 16GB minne för ungefär samma peng som en SP8 i5 med 8GB kommer att kosta?

Väntar man uppåt ett halvår på SP8 så lär väl SP9 med Alder Lake snart vara på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vad tror ni om prestandaskillnaden mellan SP7 och SP8?
Är duktiga rabatter på sjuan nu så frågan är om det är värt att vänta?
Tänker mig att man förmodligen får en SP7 i7 idag med 16GB minne för ungefär samma peng som en SP8 i5 med 8GB kommer att kosta?

Väntar man uppåt ett halvår på SP8 så lär väl SP9 med Alder Lake snart vara på gång.

Behöver du prestandan? Faktum är att för Surface Pro skulle jag välja i5 proppen, fläktlös och bättre batteritid. Pro är ingen prestandalaptop oavsett. Största skillnaden vid användning blir nog skärmen.

https://www.windowscentral.com/surface-pro-8-vs-7

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en 3DS eller DS Lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Hur påverkar detta dig?

De tillverkar större och större telefoner och utbudet för oss som vill ha en enkel liten smartphone blir mindre och mindre. Dessutom passar en vikbar med repkänslig skärm inte alls den omgivning jag jobbar i plus att jag avskyr "rynkan" som uppstår.

Permalänk
Medlem

Ägt Surface Duo sedan Mars och är supernöjd. Tycker Microsofts implementering av två skärmar är the way to go. Så mycket smidigare när man faktiskt har två olika skärmar och inte en stor skärm som ska försöka agera som två. Då har jag ägt Samsung Fold 2 samt Huawei Mate Xs och tycker fortfarande Surface Duo är det bästa i det segmentet, tvåa kommer nog min Mate Xs

Det enda jag faktiskt har att klaga om första Duo är att den bara använder ett band åt gången så två simkort blir ju lite meningslöst att ha då man måste byta mellan fram och tillbaka... Det hoppas jag nu ska vara löst dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

De tillverkar större och större telefoner och utbudet för oss som vill ha en enkel liten smartphone blir mindre och mindre. Dessutom passar en vikbar med repkänslig skärm inte alls den omgivning jag jobbar i plus att jag avskyr "rynkan" som uppstår.

Surface Duo har ju ingen rynka, eller repkänslig skärm - Just därför den är intressant i kontrast med Galaxy Fold etc.

Permalänk
Medlem

Önskar att Microsoft hade gjort en Macbook Air, med högupplöst skärm, bra tangentbord och stor trackpad. När man ser Microsofts instegsmodell med 128GB ssd för $1,599.99 så blir man lite fundersam. Hur mycket finns kvar när du har installerat Windows 11?

Off topic mode enabled

Sedan måste jag bara nämna den där Panos Panay. Vad är det där för snubbe och finns han ens på riktigt? Det känns som en hybrid som talar till bönder på bönders språk, alltså gamers, utvecklare och tanterna på kommunhuset, alla ska känna igen sig. Han är en av oss även om han har 5 kilo smycken på armarna och kläder som hans stylist har tvingat på honom. Sedan följer en presentation så streamlinead att man mår illa. De vill såklart visa upp sina senaste produkter, men är så livrädda att trampa fel så man väljer att inkludera alla kända folkslag, minoriteter och människor med funktionsnedsättning. Allt ska in i videon så att ingen känner sig exkluderad. Varför inte fokusera mer på produkterna och mindre på skådespelare som låtsas vara tilltänkta användare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

Surface Duo har ju ingen rynka, eller repkänslig skärm - Just därför den är intressant i kontrast med Galaxy Fold etc.

Ursäkta det är jag som yrar, svarar på kommentarer och har glömt vilket inlägg jag skriver i.

Edit: Alltså, när jag öppnade sweclockers på mobilen kopplade jag på något sätt ihop kommentarerna med fold telefoner som inte har något med nyheten att göra

Permalänk
Medlem

Gud asså, varför måste *alla* dricka Apple-coolaid. Speciellt designers och produktuvecklare.. även PR då.

Alla vill sälja enheter som är 99% apple men deras eget namn (och os) och missar att knappt apple vill sälja laptops längre.

första 10 minuterna låter precis som steve jobbs när dom pratar om perfekta leder, pixlar, knappar "be there the instant you need it".

Ja, dom ser bra ut.. Men min erfarenhet är att mjukvaran spelar dåligt, ja den funkar ju men mängden konstiga buggar på surfaceenheter är märkligt. När det är en premiumprodukt så ska det väl vara premium programvara också? Apple har ibland problem, men köper jag en Macbook får jag en snygg enhet (om man gillar sånt) och programvaran funkar stabilt med allt man väntas använda en mac till.

WINTEL däremot, det köper man för att jobba med och vara produktiv med.. eller spela då, men det gör inte folk som köper dessa maskiner lika lite som macfolk.

Nä vore en bra grej om dom kom ut med en färdig produkt utan massa skumma barnsjukdommar, dockor som funkar dåligt (eller inte alls. Kan jag iofs förstå, apple har ju inga dockor så varför ska vi ha det?!). Saknar dockorna på thinkpad/lenovo som var mekaniska med en egen port. Dom funkade *alltid*, du kom, du klickade, du började jobba. I dag ansluter du thunderboltdockan så händer inget, eller rebootar datorn.. eller så funkar det efter liten fördröjjning. Sen kostar den 5000kr också :/
Jag har mac på jobbet och måste ansluta 3 sladdar på morgonen. Det är dessutom en dator för 35k ex moms som en vacker dag kommer lägga av pga ett sandkorn i tangentbordet (för jag måste ju ha den med mig i väskan som inte är klinisk ren)... portarna har tjorvat mer än en gång, nu funkar tex 2 av portarna inte till video ut men laddning/usb går bra.

Thunderbolt är nog fan det sämsta skräpet som finns. Serieportar funkar i 50 år utan att man behöver installera om en drivrutin eller starta om en enhet, usb är marginellt sämre.

Nä låter gnällig men jag vet inte varför nån väljer att köpa detta såvida deras PR lyckats hjärntvätta en.. Inte till dom priserna heller och det går ju inte och laga eller ens byta batteri. Där är väl lenovo bättre, saker må va lödda men inte batteriet.

Hur är det ens med garantier i sverige för dessa? Menlöst att lägga 30k på en dator som kan eller inte kan gå sönder efter 13 månader. Förväntar mig längre livstid än 12 månader på en sådan burk. Lenovo har onsite support för 600kr i 3 år, och då byter dom ut det trasiga inom 2 arbetsdagar, detta inkluderar tangentbord, skärmar, portar (där det går) osv.

Eller gör dom som apple, har man inte apple care så kostar det alltid 7000kr att laga en mac, oavsett felet är deras värdelösa kretsar (TB portarna igen).. eller skärmen, eller vad som helst.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju undra vem deras penna riktar sig till. Ingen reklambyrå eller "kreativt" företag jag jobbar med (har ett gäng sånna kunder, kanske 100 personal totalt) kör något annat än just Apple och dom som ritar dom kör med vacom eller motsvarande proffsprodukter. Ingen sitter och kladdar direkt på sin datorskärm - för vem gör det på en 13" enhet.. dålig ergonomi är ju bara en sak.

Aldrig sett nån använda penna på sina enheter förutom om dom tvingats till det (historiskt sett av resistiva skärmar tex industrienheter)..

Permalänk
Medlem

Pennan är asbra, remote whiteboard, highlighta, rita pilar, etc, otroligt praktisk, oavsett om man har surface, ipad pro eller android. Även andra än grafiker använder pennor här i världen. Med det sagt är den stora surfacen grym för grafiker, men för dyr för många

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller helt med om kvaliten. Men det är alltid en fråga om det är värt den extra klumpighet och vikt? Många här på forumet gnäller på att dagens mobiler är för stora.

Jag var med när smartphones började komma och det var endast för en väldigt liten skara användare, folk sa saker som att de aldrig någonsin skulle köpa en mobil som vägde över 100gram och man fick ladda mer än 1 gång i veckan osv. Men det som hände med iPhone var inte att smartphonerna uppfyllde de krav ovanför som folk hade, men mobilerna gav något så otroligt mycket extra funktionalitet som gjorde att de ändå accepterade de nya bristerna.

Lite samma dilemma tänker jag med Surface Duo och andra större vikbara. De är egentligen för klumpiga att för jämnan ha i fickan, men om man får väldigt mycket extra funktionalitet så kanske man kan acceptera det ändå. Där jag tvivlar på att Surface Duo ger mig denna extra funktionalitet som motiverar den extra klumpigheten.
*edit*
Största svenssonskaran sågade 3G mobiler och sa inte ordet smartphones. Utan att veta att smartphone fanns långt före och vissa smartphones som iPhone 1 inte hade 3G långt efter.

Jag kan inte mer än hålla med dig, själv är jag en iphone användare och kommer inte köpa någon.
Men man vet aldrig hur folks beteende förändras med nya produkter.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ställer mig lite tveksamt till själva formatet på Surface Duo, ser ganska så brett och kort ut. Men jag antar de tänker väl så att denna telefon är inte tänkt användas med en hand i första taget hursomhelst. Som jobbtelefon tror jag den skulla vara helt bra faktiskt (tänker speciellt de gånger man inte är på kontoret och har teams möte/behöver plocka fram lite filer och editera osv) men säkert aningen för dyr ännu men kanske i framtiden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Min windows mobil va den bästa jag ägt, ser gärna att windows kommer tillbaka på mobil marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag hade surface go 1 med en pentium gold och har nu en surface go 2 med en m3.

I mina ögon är m3 helt ok att köra som vanlig PC, jag har även gjort CAD på den för att jag var tvungen. Nya basmodelen är motsvarande en m3 vad jag kan se i spec på intels hemsida, lite oklart varför man ska punga ut för en i3?

Nedan kan du se jämförelse från intels hemsida:

Här är en länk till samma, men oklar om den fungerar, men du kan enkelt lägga till alla fyra processorerna och se samma info själv.

Skrivet av johanandersson:

Go ser riktigt go' ut för det priset. Det var väl huvudsakligen en fruktansvärd prestanda som gjorde att i alla fall ettan fick lite tråkigt mottagande? Om det är bättre nu så ser det ut som en perfekt dator för slösurf eller studiedator för barn, och säkert bra för andra användare också.

Edit: Jag missförstod nog artikeln "Microsoft Surface Go 3 utrustas med Intels tionde generations Core-processorer "Ice Lake" och uppges vara 60 procent snabbare än Surface Go 2, vilken är utrustad med en tvåkärnig Pentium Gold 4425Y ur sjunde generationens Core "Kaby Lake"."

Kollar man på deras konfigurationssida så är det bara en tvåkärning Pentiumprocessor i modellen som börjar på 4800.

https://www.microsoft.com/sv-se/store/configure/Surface-Go-3/...

Synd. Då kommer den antagligen vara lika frustrerande att använda som den gamla Go?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||