HP röjer Nvidia Geforce RTX 3080 Super

Permalänk
Medlem

Tack Nvidia ni behöver verkligen totalt mjölka dessa kretsar. Undrar vilken prestanda skillnad de tänk emellan 3080, 3080 super och 3080 ti, typ 3% skillnad emellan varje?

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Mest undrar jag var man får tag i det här kortet för 3lax...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 3080 IN Lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Mest undrar jag var man får tag i det här kortet för 3lax...
https://i.imgur.com/Sp6orJb.jpg

Nån borde gråa ut köpalternativ-knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

3080Ti är det minsta hoppen från xx80 nånsin och nu skall de klämma in ett super mellan de?
Måste vara riktiga einsteins som jobbar för nvidia

Det är ju just de dom är.
Tänk den extra gratisvinsten de gjorde när folk började handla 3080ti.

Släpps det ett 3080ti Super dagen efter för några tusingar mer så kommer det med säljas.
Sen kan de kapa priserna med 50% när inget säljs och fortfarande göra vinst.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

RTX 3060 Super! Om man höjer minnesmängd med 4 GB och höjer CUDA-kärnorna med 768st men sänker minnesbuss från 256 till 192. Kommer inte detta att ta ut varandra lite då? Är denna ökning motiverad rent prismässigt? Med stor säkerhet kommer korten att gå för 1500-2000kr mer men kommer det att ge en sådan stor ökning eller är det mer för att man skall ha ett superkort.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Det är ju bara för att de ska kunna ta ut nytt pris för nästan samma sak.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att det här är på önskemål från parter i försäljningskedjan. Just nu sitter många återförsäljare med ordrar på kort som de aldrig kommer att få in i lager, och ska man köra saken juridiskt korrekt så måste de erbjuda ett ersättande kort om det är juridiskt möjligt. Själv sitter jag t.ex. med en order inne på ett 6700XT för 6600kr, men såna priser har man ju inte sett på ett halvår.

Om det nu släpps en ny serie, och vanliga icke-Super blir End of Life, så kan återförsäljarna (och grossisterna/importörerna) häva avtalen eller erbjuda en annan produkt som är en serie ner i pris. Motiveringen vore då att kortet är "nära" i prestanda, och att priserna nu är högre än tidigare över hela marknaden.

Alternativt har Nvidia en del dåliga, gamla avtal med board partners och OEM:s, och vill nu sätta gamla korten som EoL för att sen erbjuda Super till högre priser. Alltså, Nvidia plockar åt sig en större del av kakan. Då förlorar inte konsumenten nödvändigtvis så mycket.

Annars ser jag inte varför Nvidia skulle göra det här. Deras nuvarande kort säljer snabbare än de görs, och de har antagligen bättre lönsamhet på de gamla korten än på de nya Super, om priserna då inte höjs. Det är ju inte heller motsvarande läge som för RTX 2000 Super, då AMD släppte RX 5700 XT som slog hela RTX 2000-serien ordentligt på nosen i pris/prestanda.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lysmask:

Börjar det inte bli lite tramsigt med alla dessa släpp..?
Någon som känner ett behov av ett 3080 super t.ex..?

Det handlar väl om att nvidia till optimera användningen av deras kretsar så att mesta möjliga kan nyttjas när det finns defekter (istället för att behöva kassera helt eller löda bort onödigt mycket).

Permalänk

Toppen nyheter! Ett 3080 med 12Gb minne är verkligen SUPER!!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Mest undrar jag var man får tag i det här kortet för 3lax...
https://i.imgur.com/Sp6orJb.jpg

Kanske en sån här?

Pinsam lansering. Ti korten var pinsamt efter att det inte gick att få köpa vanliga 30xx-kort. Nu Super-kort...?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

kan dom inte bara se till att alla som bokat sina 3080 kort får dom först innan dom börjar skeppa ut massa andra modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag kan inte utlova förbättring hehe. Det beror helt på vad som faktiskt erbjuds.
Nvidia kan använda "super" på många olika kreativa sätt.

Jag tar varken ut vinsten eller förlusten i förväg här. Det finns möjligheter åt båda hållen.

Ja deras namngivning är bra. Minns nu inte om det var Nvidia eller ATI som ett tag la till Special Edition eller SE i namnet då.
Kollade man vad skillnaden var så var de korten med halva minnesbandbredden.
De där extra namnen som ser flashigt ut behöver ju inte vara bra. De kanske menar superdyrt med super som tillägg denna gång.

Edit:
@Sando
Kan tänka mig att de nya superkorten kostar exakt lika mycket som de gamla.
Även om de gamla säljer slut innan de tillverkats kan jag förutom OEM och gamla avtal att de kontinuerligt vill ha nya produkter för reklam och bibehållande av varumärket nVidia.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på 3090 Super Duper.

Nvidia anställd: Vad ska vi göra med de chip som är nästintill perfekta men inte platsar till serverkorten.
Nvidia chef: Sälj dem under namnet Super.

Permalänk
Medlem

Börjar bli väl löjligt med dessa releases nu. Verkar mest som att Nvidia bara är intresserade av att förvirra kunderna. Vi behöver inte 49 varianter av samma grundkort där det nu är minimal skillnad mellan dem. Speciellt när de inte ens kan leverera de kort de ursprungligen annonserade.

Vad kommer sen? 3080Ti Super OC?

Nvidia, skärp er.

Permalänk
Medlem

Seriöst, hur många modeller har Nvidia lanserat i 3000-serien nu? Utan att något går att köpa? Försöker de bara kryssa av alla planerade modeller på listan, "jaja nu har vi släppt 1st 3070ti super check! Vilken var nästa modell vi skulle släppa..? just det 3050 S LHR edition, 1 st Check!!!"
Vad sägs om att möta efterfrågan på korten ni redan släppt först.....inga nya modeller innan de ni har ute går att köpa och till något i närheten av MSRP....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Väntar ivrigt på 3090 Super Duper.

Nvidia anställd: Vad ska vi göra med de chip som är nästintill perfekta men inte platsar till serverkorten.
Nvidia chef: Sälj dem under namnet Super.

Nybörjare, 3080 super duper ultra hyper OC extra premium platinim limited unlimited edition kommer vara ca 0.5% snabbare än ditt 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nybörjare, 3080 super duper ultra hyper OC extra premium platinim limited unlimited edition kommer vara ca 0.5% snabbare än ditt 😉

Jaha då väntar jag på det då…Kanske innan julen nästa år om det släpps nu på papperet. 😆