Hjälp med laser-/vattenskärning av front-&toppanel i ett phanteks enthoo evolv atx

Permalänk
Medlem

Hjälp med laser-/vattenskärning av front-&toppanel i ett phanteks enthoo evolv atx

Behöver ta tag i ett gammalt projekt som aldrig blev av! Främst för att jag fått mitt 3080 och jag hör fläktarna all over kämpa med det notoriskt taskiga flödet i ett Phanteks Enthoo EVOLV ATX !

Jag kan 0 om detta förutom att jag blev rekommenderad att kika på vatten/laser istället för CNC senast jag tog upp detta i forumet och att en annan användare fick lite problem med vattenskärning på toppanelen. Det enda jag vet är att jag vill att slutprodukten ska se ut såhär ungefär (Såvida inte någon har ett bättre/snyggare förslag).

Hoppas att någon kan hjälpa mig för en billigare peng eller kanske bullar som nämndes i den förra tråden ^^
Bor i Uppsala men har bil så runtom här/stockholm är inga problem.

Vilken är bättre vatten eller laser? Vad behöver jag förbereda? Vad har jag helt missat att tänka på? All hjälp mottages!!

Mvh
D

Permalänk
Medlem

Konstruerar en hel del laserskurna detaljer till vardags. Det blir en värmepåverkad zon brevid snitten speciellt om de inte vet exakt vad det är för materialegenskaper i plåtarna. Snittytan blir hyggligt jämn men kan behöva slipas lite. Man kan också slipa/polera bort missfärgningar på grund av värmen. Tänk på att de inte kommer kunna provköra innan och justera parametrarna.
Vattenskärning är "bättre" i ditt fall skulle jag säga. Ingen värmepåverkan, finare snittyta. Inget stort behov av att justera parametrar.
I båda fallen är det svårt att få plats med plåtarna i maskinen. De skär oftast bara helt plana plåtar och det är maskinerna gjorda för.
Du behöver troligtvis göra 3d-filer i något CAD program som de kan använda för beredningen i maskinen. De kanske kan hjälpa dig med detta också om du gör en bra 2d-ritning. Men allt detta är inte billigt alls, tvärt om kan jag säga att om du inte hittar en väldigt vänlig verkstad är det billigare att köpa en ny låda som har bättre luftflöde.

Lycka till! 👍

Permalänk
Medlem

Precis som Marro skriver kan det krävas någon typ av fixtur eftersom plåten inte är rak och det kan nog ta några timmar. Räkna med att du får ett nytt chassi för varje timme de fakturerar från verkstad och om det är värt det.

Annat om man arbetar i verkstad själv eller har en kompis som är snäll förståss.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Konstruerar en hel del laserskurna detaljer till vardags. Det blir en värmepåverkad zon brevid snitten speciellt om de inte vet exakt vad det är för materialegenskaper i plåtarna. Snittytan blir hyggligt jämn men kan behöva slipas lite. Man kan också slipa/polera bort missfärgningar på grund av värmen. Tänk på att de inte kommer kunna provköra innan och justera parametrarna.
Vattenskärning är "bättre" i ditt fall skulle jag säga. Ingen värmepåverkan, finare snittyta. Inget stort behov av att justera parametrar.
I båda fallen är det svårt att få plats med plåtarna i maskinen. De skär oftast bara helt plana plåtar och det är maskinerna gjorda för.
Du behöver troligtvis göra 3d-filer i något CAD program som de kan använda för beredningen i maskinen. De kanske kan hjälpa dig med detta också om du gör en bra 2d-ritning. Men allt detta är inte billigt alls, tvärt om kan jag säga att om du inte hittar en väldigt vänlig verkstad är det billigare att köpa en ny låda som har bättre luftflöde.

Lycka till! 👍

Skrivet av Korppi:

Precis som Marro skriver kan det krävas någon typ av fixtur eftersom plåten inte är rak och det kan nog ta några timmar. Räkna med att du får ett nytt chassi för varje timme de fakturerar från verkstad och om det är värt det.

Annat om man arbetar i verkstad själv eller har en kompis som är snäll förståss.

Då håller jag utkik efter vattenskärning! 2D klarar jag nog fint men det där med CAD ska jag fundera på. Nej jag har förstått att det inte är det billigaste av projekt, men hade hoppats hitta någon snäll själ här på Sweclockers som kunde hjälpa mig till en billigare peng!

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med runda hål kan du ju köra med olika hålsågar. Stadig hand och mycket tålamod så fixar du det med en handborrmaskin och en träskiva bakom. Sätt inte hålen för tätt så syns det inte om de är någon mm fel i placering. Undvik symetriska mönster så syns det ännu mindre.
HSS kan du borra i tunn plåt med. Köp lite dyrare t.ex Bosch om du ska göra många hål.

https://www.biltema.se/verktyg/borr/halsagar/halsag-200001690...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Är du nöjd med runda hål kan du ju köra med olika hålsågar. Stadig hand och mycket tålamod så fixar du det med en handborrmaskin och en träskiva bakom. Sätt inte hålen för tätt så syns det inte om de är någon mm fel i placering. Undvik symetriska mönster så syns det ännu mindre.
HSS kan du borra i tunn plåt med. Köp lite dyrare t.ex Bosch om du ska göra många hål.

https://www.biltema.se/verktyg/borr/halsagar/halsag-200001690...

Tack för tipset men är väldigt sugen på ett sån där ballt mönster :/