Nvidia DLAA ökar bildkvaliteten med AI-baserad kantutjämning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia DLAA ökar bildkvaliteten med AI-baserad kantutjämning

Den nya kantutjämningstekniken påvisar betydligt bättre bildkvalitet utan större inverkan på prestandan jämfört mot etablerade tekniker.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Haha, kanske bara är jag som är synskadad, men ser sällan någon större skillnad med alla de här nya bildförbättringsteknikerna. Visst, lite mer detaljer kanske, men inga direkta under

Permalänk
Medlem

Det är inte bara du, faktum är att jag tycker att den vänstra bilden ser bättre ut än den högra. Ska man jämföra sådant här måste man ha exakt samma vy på båda bilderna. Annars är det helt bortkastat.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av kaput:

Haha, kanske bara är jag som är synskadad, men ser sällan någon större skillnad med alla de här nya bildförbättringsteknikerna. Visst, lite mer detaljer kanske, men inga direkta under

Det som är jobbigt med att visa skillnaderna är ju att det enda rimliga sättet är att du ser det på din bildvisare, på rätt avstånd och rätt upplösning osv.
Stillbilder döljer både positiva och negativa aspekter av dessa tekniker. Video å sin sida är för komprimerad vilket återigen kan antingen överdriva eller underdriva problem. Och helst ska man ju se det i korrekt framerate etc.
Så det är inte lätt

Den stora fördelen mot traditionell TAA verkar vara att metoden är bättre på att rekonstruera och kantutjämna smådetaljer och att den orsakar mindre suddighet (vissa TAA-implementationer är helt horribla ut den aspekten som tex Rockstars).
Nvidia kan i många fall ge mindre ghosting också än TAA, men innan 2.2 så har vi ju också sett fall där det gett värre ghosting.

Men det här skiljer sig från spel till spel då TAA inte är ett paraplybegrepp snarare än en specifik teknik. Jag är personligen inte bekant med implementationen i ESO - så jag vet inte riktigt var på skalan mellan usel (rockstar) och riktigt bra (ue5) den står.

I vilket fall: trevligt med ytterligare ett verktyg i verktygslådan helt enkelt. Så kan man ju själva testa för att avgöra om det är värt prestandabortfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, kanske bara är jag som är synskadad, men ser sällan någon större skillnad med alla de här nya bildförbättringsteknikerna. Visst, lite mer detaljer kanske, men inga direkta under

Haha tänkte kommentera exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det som är jobbigt med att visa skillnaderna är ju att det enda rimliga sättet är att du ser det på din bildvisare, på rätt avstånd och rätt upplösning osv.

Den stora fördelen mot traditionell TAA verkar vara att metoden är bättre på att rekonstruera och kantutjämna smådetaljer och att den orsakar mindre suddighet (vissa TAA-implementationer är helt horribla ut den aspekten som tex Rockstars).
Nvidia kan i många fall ge mindre ghosting också än TAA, men innan 2.2 så har vi ju också sett fall där det gett värre ghosting.

Men det här skiljer sig från spel till spel då TAA inte är ett paraplybegrepp snarare än en specifik teknik. Jag är personligen inte bekant med implementationen i ESO - så jag vet inte riktigt var på skalan mellan usel (rockstar) och riktigt bra (ue5) den står.

Jo, precis, den "paradoxen" är ju ganska självklar, men ser ingen större skillnad mellan bildförbättringsteknikerna i spel jag kör lokalt heller

Kanske börjar bli en fråga om hur perceptiv man är? Typ jfr. med hifiprylar och audiofiler. På mig är en dyrbar ljudanläggning fullständigt bortkastad då jag inte hör någon större skillnad, men audiofilen kan tycka skillnaden är som natt och dag.

Permalänk
Administrativ avgift

Är det nu alla upptäcker hur dålig syn de faktiskt har ? 🤣

På en mer seriös nota så är detta just något jag vill ha i vr man tackar o bockar nvidia. Nu vill jag bara ha dlss i alla spel 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Haha tänkte kommentera exakt samma sak.

Ja även videon med sida vid sida så är det i mina ögon bara dlss som ser ut som crap och dlaa vs taa ser jag ingen skillnad på.

Permalänk
Medlem

Föredrar de där bildjämförelserna där man kan dra en slider över skärmen, hade vart fräsigt om det gick att göra med video också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Haha, kanske bara är jag som är synskadad, men ser sällan någon större skillnad med alla de här nya bildförbättringsteknikerna. Visst, lite mer detaljer kanske, men inga direkta under

Det ska väl tillägags att för att kunna se de där skillnaderna ordentligt så behöver man ha en 4k-skärm och köra 4k-upplösning i uppspelningen.
Det är inspelat i 4k - och en krympning av materialet ner till 1920*1080 kommer sudda ut kantutjämningen gravt ändå.

Det innebär att jag inte heller ser skillnaderna med den datorn jag sitter med för tillfället ;).

Det hade nog varit bättre att köra det här testet i 1920*1080. Både för att fler ska kunna se skillnaderna, men även för att skillnaderna blir strörre och tydligare.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av kaput:

Jo, precis, den "paradoxen" är ju ganska självklar, men ser ingen större skillnad mellan bildförbättringsteknikerna i spel jag kör lokalt heller

Kanske börjar bli en fråga om hur perceptiv man är? Typ jfr. med hifiprylar och audiofiler. På mig är en dyrbar ljudanläggning fullständigt bortkastad då jag inte hör någon större skillnad, men audiofilen kan tycka skillnaden är som natt och dag.

Haha japp. Problemet med att snöa in på liknande ämnen är ju att man blir bra på att se bristerna
Eller iaf att man tillskriver dem mer (negativt) värde.

Personligen är jag ganska okänslig för ”dåligt” ljud. Men har varit insnöad på teknisk kvalitet i film/video och 2d/3d grafik i över 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det ska väl tillägags att för att kunna se de där skillnaderna ordentligt så behöver man ha en 4k-skärm och köra 4k-upplösning i uppspelningen.
Det är inspelat i 4k - och en krympning av materialet ner till 1920*1080 kommer sudda ut kantutjämningen gravt ändå.

Det innebär att jag inte heller ser skillnaderna med den datorn jag sitter med för tillfället ;).

Det hade nog varit bättre att köra det här testet i 1920*1080. Både för att fler ska kunna se skillnaderna, men även för att skillnaderna blir strörre och tydligare.

Som jag nämnde i uppföljande inlägg ser jag ingen avgörande skillnad när jag kör spelen lokalt heller I några fall har jag till och med fått någon slags abstrakt känsla av att grafiken blir plottrigare och otydligare. Det ska väl dock sägas att jag har en preferens för ren grafik utan onödiga detaljer. Tycker fortfarande det gråa trista Windows XP utan skinning är det bästa MS åstadkommit so far, och att celshading är det bästa som uppfunnits sen färdigskivat bröd typ. Inbillar mig att jag uppfattar vad som händer på skärmen snabbare med mindre detaljer i det som omger det relevanta.

Skrivet av UndaC:

Haha japp. Problemet med att snöa in på liknande ämnen är ju att man blir bra på att se bristerna
Eller iaf att man tillskriver dem mer (negativt) värde.

Personligen är jag ganska okänslig för ”dåligt” ljud. Men har varit insnöad på teknisk kvalitet i film/video och 2d/3d grafik i över 20 år

Jo, hamnar också osökt i de tankebanorna. Det brukar kunna funka så. Gör en mental anteckning om att inte börja fundera för mycket på bildkvalitet

Permalänk
Medlem

Lite synd att demonstrera tekniken med ett spel med så föråldrad grafik.

Permalänk
Medlem

ser inte heller någon speciell skillnad. Sålänge det blir mindre belastning på GPUn för samma eller bättre resultat för kantutjämningen så är jag nöjd!

Permalänk
Medlem

Texturerna blev ju märkbart suddigare med både DLSS och DLAA jämfört med TAA. Kolla på tegelstenstexturen på marken närmast kameran.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Som jag nämnde i uppföljande inlägg ser jag ingen avgörande skillnad när jag kör spelen lokalt heller I några fall har jag till och med fått någon slags abstrakt känsla av att grafiken blir plottrigare och otydligare. Det ska väl dock sägas att jag har en preferens för ren grafik utan onödiga detaljer. Tycker fortfarande Windows XP utan skinning har det effektivaste OS-gränssnittet so far, och att celshading är det bästa som uppfunnits sen färdigskivat bröd typ. Inbillar mig att jag uppfattar vad som händer på skärmen snabbare med mindre detaljer i det som omger det relevanta.

Jo, hamnar också osökt i de tankebanorna. Det brukar kunna funka så. Gör en mental anteckning om att inte börja fundera för mycket på bildkvalitet

Japp. Såg det sen ;).

Själv är jag inte superpetig med alla detaljer. DLSS är i min värld en bra uppfinning. Iaf efter 2.0 ;). Mer prestanda för typ samma look. Så länge man inte kör för låg nativeupplösning för då brakar det såklart ihop.
Win på den helt enkelt.

Men det här med aliasing alltså. Här kanske jag är petigare - men avsaknad av bra anti-aliasing är något som jag har desto svårare för.
De där kantiga hörnen som rör sig onaturligt när man flyttar sig. Ugh! Jag vet att jag såg aliasing ööööverallt i Death stranding. Även i 4K var aliasingen irriterande närvarande. Alltså med den kantutjämningen som fanns att tillgå.
Inte förrän man drar igång DLSS blir man av med aliasingproblemet i det spelet. Det var den viktigaste delen DLSS erbjöd i den titeln. Ja plus då 30% mer prestanda. Också bra såklart hehe.

En del spel har bra anti-aliasing från start. En del... not so much.
Kanske är det jag som är extra känslig för aliasing. Dont know. Men ja, generellt sett är jag glad för tekniker som fixar till den problematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp. Såg det sen ;).

Själv är jag inte superpetig med alla detaljer. DLSS är i min värld en bra uppfinning. Iaf efter 2.0 ;). Mer prestanda för typ samma look. Så länge man inte kör för låg nativeupplösning för då brakar det såklart ihop.
Win på den helt enkelt.

Men det här med aliasing alltså. Här kanske jag är petigare - men avsaknad av bra anti-aliasing är något som jag har desto svårare för.
De där kantiga hörnen som rör sig onaturligt när man flyttar sig. Ugh! Jag vet att jag såg aliasing ööööverallt i Death stranding. Även i 4K var aliasingen irriterande närvarande. Alltså med den kantutjämningen som fanns att tillgå.
Inte förrän man drar igång DLSS blir man av med aliasingproblemet i det spelet. Det var den viktigaste delen DLSS erbjöd i den titeln. Ja plus då 30% mer prestanda. Också bra såklart hehe.

En del spel har bra anti-aliasing från start. En del... not so much.
Kanske är det jag som är extra känslig för aliasing. Dont know. Men ja, generellt sett är jag glad för tekniker som fixar till den problematiken.

Ja, angående aliasing kan jag hålla med. Man kan ju se det som en form av grafiska detaljer, som dessutom inte ens har något i spelet att göra. Som gammal frameratemupp har jag väl dock aldrig börjat skämma bort mig själv med antialiasing, så på den fronten funkar det mentala filtret fortfarande ganska bra.

Permalänk
Medlem

Alla dessa tekniker kommer innebära slutet för gaming på PC. Se: #19233032

Permalänk
Medlem
Skrivet av pazu:

Alla dessa tekniker kommer innebära slutet för gaming på PC. Se: #19233032

Det var inte många som höll med dig i den tråden, och samma sak gäller väl här också. Bara ignorera det om du inte vill hålla på med inställningarna. För mig har det aldrig hänt att ett spel har krävt att man ändrar inställningarna (bortsett från när Nvidia betalar för att hairworks eller physX ska vara påslaget och förstöra för alla AMD-användare), och samma sak kommer säkert gälla för denna tekniken.

Bara klicka på "install" i Steam och sen starta spelet. Detta kommer vara fullständigt frivilligt och bara skapa värde för de som orkar gå in i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pazu:

Alla dessa tekniker kommer innebära slutet för gaming på PC. Se: #19233032

Du menar där 87% röstat nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pazu:

Alla dessa tekniker kommer innebära slutet för gaming på PC. Se: #19233032

Din poll tyder ju på motsattsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det som är jobbigt med att visa skillnaderna är ju att det enda rimliga sättet är att du ser det på din bildvisare, på rätt avstånd och rätt upplösning osv.
Stillbilder döljer både positiva och negativa aspekter av dessa tekniker. Video å sin sida är för komprimerad vilket återigen kan antingen överdriva eller underdriva problem. Och helst ska man ju se det i korrekt framerate etc.
Så det är inte lätt

Den stora fördelen mot traditionell TAA verkar vara att metoden är bättre på att rekonstruera och kantutjämna smådetaljer och att den orsakar mindre suddighet (vissa TAA-implementationer är helt horribla ut den aspekten som tex Rockstars).
Nvidia kan i många fall ge mindre ghosting också än TAA, men innan 2.2 så har vi ju också sett fall där det gett värre ghosting.

Men det här skiljer sig från spel till spel då TAA inte är ett paraplybegrepp snarare än en specifik teknik. Jag är personligen inte bekant med implementationen i ESO - så jag vet inte riktigt var på skalan mellan usel (rockstar) och riktigt bra (ue5) den står.

I vilket fall: trevligt med ytterligare ett verktyg i verktygslådan helt enkelt. Så kan man ju själva testa för att avgöra om det är värt prestandabortfallet.

Kan man inte göra en jämförelse-slider fast för gif/webm så man kan jämföra samma sekvenser i rörselse och såta dem loopa.

En sån där slider där man bestämmer x% är vänstra vs högra bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Texturerna blev ju märkbart suddigare med både DLSS och DLAA jämfört med TAA. Kolla på tegelstenstexturen på marken närmast kameran.

Noterade detta med, var tvungen att dubbel och trippelkolla så att jag verkligen kollade på rätt källor, nog första gången jag sett TAA vara skarpare än något annat Dock så erbjuder DLAA betydligt mer anti-aliasiing. Om väl sitter och spelar skulle iaf jag tippa på att DLAA bilden upplevs bättre av många.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

Noterade detta med, var tvungen att dubbel och trippelkolla så att jag verkligen kollade på rätt källor, nog första gången jag sett TAA vara skarpare än något annat Dock så erbjuder DLAA betydligt mer anti-aliasiing. Om väl sitter och spelar skulle iaf jag tippa på att DLAA bilden upplevs bättre av många.

Jag misstänker att ett påstående i techpowerups artikel kanske kan vara felaktigt. Det om att varken DLAA, TAA eller DLAA använder något skärpefilter.

Jag upplever att skärpan kommer från kontrast snarare än högre fidelity så att säga. Vilket brukar vara ett ganska tydligt tecken på att ett skärpefilter är i bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag misstänker att ett påstående i techpowerups artikel kanske kan vara felaktigt. Det om att varken DLAA, TAA eller DLAA använder något skärpefilter.

Jag upplever att skärpan kommer från kontrast snarare än högre fidelity så att säga. Vilket brukar vara ett ganska tydligt tecken på att ett skärpefilter är i bruk.

Håller med, är tydligt på gräset närmast i bild där det är mörkare kring grässtråna.

Permalänk
Medlem

@UndaC
@sKRUVARN

Skrivet av Slashgibber:

Texturerna blev ju märkbart suddigare med både DLSS och DLAA jämfört med TAA. Kolla på tegelstenstexturen på marken närmast kameran.

DLSS mest suddig.. DLAA nästan som taa. (Om det nu är AA som påverkar det).

Mest SYNLIGA skillnaden är annars trapporna som bara skimmrar i TAA.

Permalänk
Medlem

Jag har glasögon, så jag kan väl räknas till de som är synskadade, men jag ser direkt en stor skillnad. TAA är så mycket skarpare och bättre. DLAA känns suddigt och grötigt.

Som vanligt är det en trade-off, snabbt och fult eller slött och snyggt. Handlar väl om vad man kan leva med utifrån vilken hårdvara man har.

Men så som DLAA är nu, så ser jag själv ingen anledning att använda det.

Edit: Vänta nu, TAA ger ju bättre FPS också ... Varför skulle man vilja ha DLAA då? Trodde att det skulle ge bättre FPS precis som DLSS.

Permalänk
Medlem

När jag pixelpeepar filmen så gott det går ser det ut som DLAA har generellt bättre AA med mindre skimmer, skuggorna, trappan gubbens svärd men också mer ghosting när gubben vänder sig om t.ex. Så lite plus och lite minus.

Det är iallafall bra att man börjar syna AA lösningar lite mer i sömmarna, en del är ju inte så bra, typ Rockstar. Och skimmer är ju heller inte trevligt. Ghosting är förståss inte heller något man skall vara nöjd med, så jobba vidare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bäst ut med TAA.

Permalänk
Medlem

DLSS/DLAA i exemplen ser ut som om nåt lagt på ett suddighetsfilter på svag effekt. Inte bättre i nåt avseende alls.