Nvidia DLAA ökar bildkvaliteten med AI-baserad kantutjämning

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon15480:

Alla dessa tekniker kommer innebära slutet för gaming på PC. Se: #19233032

Neh, inte en chans ärligt talat.

Skaran av nya, tillkommande entusiaster tror jag personligen långt överskrider gruppen av "gubbar" som inte orkar engagera sig längre. Dessutom är det inte såpass svårt att bara låta systemen sköta sig själv heller, finns ingen anledning att egentligen bry sig om dessa tekniker om spela sina spel är allt man vill göra - Se: #19265704

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det där var ju ingen höjdarreklam för DLSS och DLAA precis?!

TAA ser ju bättre ut i både videon och stillbilderna. DLSS ser riktigt suddigt ut och TAA ser lite skarpare ut än DLAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Alla dessa tekniker kommer innebära slutet för gaming på PC. Se: #19233032

Din egen poll säger ju emot dig dr 90% inte ens tänkt tanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Din egen poll säger ju emot dig dr 90% inte ens tänkt tanken?

Han trollade sig själv också. För innan var det 87%, nu 89%. Ökat med 2 på Ja och runt 30 på Nej om jag minns siffrorna korrekt

Permalänk
Medlem

Ännu ett till blur-filter enligt mig. Jag kan dock se att trappan skimmrar lite med TAA. Men föredrar ändå skärpan mot den suddigare bilden de andra teknikerna ger.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag har glasögon, så jag kan väl räknas till de som är synskadade, men jag ser direkt en stor skillnad. TAA är så mycket skarpare och bättre. DLAA känns suddigt och grötigt.

Som vanligt är det en trade-off, snabbt och fult eller slött och snyggt. Handlar väl om vad man kan leva med utifrån vilken hårdvara man har.

Men så som DLAA är nu, så ser jag själv ingen anledning att använda det.

Edit: Vänta nu, TAA ger ju bättre FPS också ... Varför skulle man vilja ha DLAA då? Trodde att det skulle ge bättre FPS precis som DLSS.

Håller med dig helt här! TAA upplever jag har mer detaljer OCH en bra implementation av kantutjämning på bekostnaden av minst kapacitet.

DLSS ger en väldigt suddig bild i "djupet", även om tekniken är väldigt trevlig och kantutjämnar på ett fint sätt i lugna/stilla bilder. Vid rörelse tappar DLSS mer och mer då artefakter/algoritmen avslöjar sig.

DLAA upplevde jag som ett steg i rätt riktning bildkvalitetsmässigt på demot med den lugna bilden. Hur blir det i rörelse i ett spel? Varför välja DLAA med lägre FPS än TAA?

Exempel:
Bäst:__ 126fps 4k TAA
Bättre:_114fps 4k DLAA (1440p)
Bra:___170fps 4k DLSS (1440p)

Missuppfattade jag testet eller tappar man både upplösning, bilddjup, kvalitet och fps för Nvidias "förbättrade" sämre bild?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare upplevt att DLSS ger en suddig bild.
Det är som att välja low/medium på texturerna.
Trodde jag var ensam. Glad att så inte är fallet.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Hmm jag har precis som andra i tråden svårt att se hur detta skulle vara en bra reklam för DLAA. Med DLSS får man ju så pass mycket högre FPS, så den biten köper jag. DLAA i alla fall i det här exemplet kändes bara som det sämsta av två världar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

DLSS/DLAA = se världen ur en närsynt persons perspektiv...
kan lika gärna stänga av AA helt och bara ta av mig brillorna om jag vill ha Blurrig bild.

den någorlunda enda acceptabla där var ju TAA.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Neh, inte en chans ärligt talat.

Skaran av nya, tillkommande entusiaster tror jag personligen långt överskrider gruppen av "gubbar" som inte orkar engagera sig längre. Dessutom är det inte såpass svårt att bara låta systemen sköta sig själv heller, finns ingen anledning att egentligen bry sig om dessa tekniker om spela sina spel är allt man vill göra - Se: #19265704

Ju fler "tekniker" desto mindre chans att systemet själv väljer det du hade valt. Lär väl komma en AI-inställningsteknik hahaha

Permalänk

Verkar som DLSS/DLAA har fel mipmaps inställningar i ESO. Ganska vanligt fel F1 2021, CP2077 och Nioh 2 har samma problem, finns säkert andra spel som har det problemet.

https://youtu.be/6BwAlN1Rz5I?t=303

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AlphaNoob:

Verkar som DLSS/DLAA har fel mipmaps inställningar i ESO. Ganska vanligt fel F1 2021, CP2077 och Nioh 2 har samma problem, finns säkert andra spel som har det problemet.

https://youtu.be/6BwAlN1Rz5I?t=303

Vilken cirkus hahahhahaahha

Permalänk
Medlem

Jag testade Nvida DLAA idag för första ggn i F1 22, körde på Ultra settings och allt påslaget med DLAA och det ser riktigt bra ut på ett 3060 Ti med hög framerate!

Gillar verkligen Nvidias tekniker som gör att man inte måste köpa nytt grafikkort vartannat år, man får verkligen ut prestanda med DLSS / DLAA på ganska "klen" hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB