Permalänk

Vad händer med mitt bredband..?

Hej!
Flyttade till hus för ett drygt halvår sedan. Fiber indraget sedan innan. Beställde bredband från Ownit. Kopplade in router och att funkade bra. Lade efter några månader märke till att jag inte fått någon faktura för bredbandet. Kontaktade Ownit som sa att de inte lyckats koppla in sig på fibern pga att det redan var någon annan leverantör uppkopplad. Tänkte att föregående ägare kanske glömt att avsluta abonnemanget.
Såg då via bredbandskollen.se att det är telenor som står för mitt bredband. När jag kontaktar dom kan de inte se att de har något igång här. Snubben skulle skicka ärendet till nåt it-gäng som skulle höra av sig när de visste mer. Detta var några veckor sedan och jag har inte hört nåt mer.

Nu har jag börjat få varningar om att det pågår ”otillåten aktivitet” när jag försöker surfa in på vissa sajter, t ex sj.se, 1177, mfl. Använder jag bara mobildata är det inga problem.

Någon här som har någon aning om vad som kan ha hänt?

Stavfel
Permalänk
Medlem

Ownit använder Telenors nät, eller om de ägs av Telenor möjligen. Jag har Ownit och det står telenor om jag testar med speedtest.net. Kolla med Ownit igen, de borde ju vara intresserade av att få betalt tänker jag så de borde ha ett intresse av att lösa problemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Ta reda på din publika ip, kolla om den är densamma som den den din router har på wanporten eller inte. Kolla vilken operatör som den publika ipn tillhör via ett par olika siter/databaser för att minska risken att nån har felaktiga uppgifter.

Sök alltså efter "whats my ip" och kolla via ett par olika tjänster vad du får för svar på vilken isp du surfar via och kolla även i routern utifall du sitter bakom CGN för då har du en privat ip på wanporten i 100.64.0.0/10. serien.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.