Permalänk

Ultrawide 38" som är ljusstark?

Kära SweClockare!

Jag står inför att köpa en Ultrawide skärm. Jag har precis varit och lämnat tillbaka en LG34GN850. Det är en sjukt fin skärm, men den känns lite liten tycker jag? Jag hade förväntat mig en betydligt mer massiv skärm.

Är panelen på alla 34" ultrawide lika höga eller varierar de? Om jag vill ha en större verkar det som är 38" som är alternativet. Jag har 110cm bredd att tillgå, så större skärm än så går inte.

Har ni några tips på 38" skärmar som är köpvärda eller är på väg in på marknaden? Ska man vänta till Black Friday? Har tittat på Alienware 38" AW3821DW. Men alltså det är så SJUUUUUUKT mycket pengar.

Förutom att vara en snabb gamingskärm skulle jag också vilja uppskatta ljusstyrka och bra färger.

Och hur ska man förhålla sig till skärm vs grafikkort? Jag har ett 1080 kort och kör det mesta i 1440p. Men det blir ju inga FPS rekord direkt. Hur ska man tänka här tycker ni? För att få den riktigt häftiga upplevelsen vill man ju ha lite fler FPS än så. Har övervägt att istället kolla på 1080p Ultrawide - men det verkar inte finnas några som är 38".

Ekvationen (skärm med många pixlar) + (GPU som klara det i 100fps) = rimligt pris, verkar inte möjlig?

Hur skulle ni tänka där? Slänga iväg en order på GPU+skärm för 30 lakan känns sådär 😅

Permalänk
Medlem

Jag har AW3821DW sen 1,5 månad tillbaka. Visst är den dyr men jävlar vilken skärm. Helt underbar på alla sätt och vis. Perfekt storlek utan att bli för stor också.
Dell ser även ut att ha bäst garantier så det är också värt en del.

Jag kör skärmen på 20% ljusstyrka och nu på kvällen blir jag bländad. Kändes mörkt i en början men tror man måste vänja ögonen också.

Tror dock det blir jäkligt tungdrivet med ett 1080.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

Kära SweClockare!

Jag står inför att köpa en Ultrawide skärm. Jag har precis varit och lämnat tillbaka en LG34GN850. Det är en sjukt fin skärm, men den känns lite liten tycker jag? Jag hade förväntat mig en betydligt mer massiv skärm.

Är panelen på alla 34" ultrawide lika höga eller varierar de? Om jag vill ha en större verkar det som är 38" som är alternativet. Jag har 110cm bredd att tillgå, så större skärm än så går inte.

Har ni några tips på 38" skärmar som är köpvärda eller är på väg in på marknaden? Ska man vänta till Black Friday? Har tittat på Alienware 38" AW3821DW. Men alltså det är så SJUUUUUUKT mycket pengar.

Förutom att vara en snabb gamingskärm skulle jag också vilja uppskatta ljusstyrka och bra färger.

Och hur ska man förhålla sig till skärm vs grafikkort? Jag har ett 1080 kort och kör det mesta i 1440p. Men det blir ju inga FPS rekord direkt. Hur ska man tänka här tycker ni? För att få den riktigt häftiga upplevelsen vill man ju ha lite fler FPS än så. Har övervägt att istället kolla på 1080p Ultrawide - men det verkar inte finnas några som är 38".

Ekvationen (skärm med många pixlar) + (GPU som klara det i 100fps) = rimligt pris, verkar inte möjlig?

Hur skulle ni tänka där? Slänga iväg en order på GPU+skärm för 30 lakan känns sådär 😅

Tror du kan räkna med att den blir mycket billigare på black friday.

Gällande fps så får du nog dra av 30-40% på gpu bundna spel, ligger nog lite över mitten mellan 2560x1440 och 4k.

Finns inte så mycke att välja på när de kommer till 38" ips 144Hz+, bara variationer av samma skit. Men dellen har ju Gsync modul iallafall, och bra garanti.

Permalänk
Bildexpert 📺

34 tum ultra wide är samma sak som en 27-tum 16:9 där man adderar pixlar på bredden. Man skär ut dem från moderglasen i motsvarande 3440x1440 istället för 2560x1440 pixlar. Höjden är alltså densamma. Pixeldensiteten är densamma.

38 tum ultra wide är samma skärning som motsvarar 32 tum (31,5 tum) 16:9 på höjden och pixeldensiteten. Dyrare för att tillverkningsvolymerna överlag är mindre.

De fåtal 49-tums 32:9-skärmarna som finns är samma sak som två stycken 27-tums 16:9 bredvid varandra. Dessa är dock precis för breda för din gräns om max 110 cm. Och dessa 49-tummare är alltså endast bredare och inte högre än de 34-tummare du redan tittat på.

Vill du ha 110 cm bredd skulle du också kunna få in ≈49 tum 16:9 eller kanske mer praktiskt 48 tum med panel och skärmkanter. Då kommer det bli större.

Permalänk

Tack för svar hörrni! 😀

Det är ju liiite långt till Black Friday, men överväger att vänta till dess och köpa AW3821DW. Alternativt att man hittar en med död pixel för billigare slant. Döda pixlar har jag aldrig varken brytt mig om eller stört mig på så länge de är i kanterna. Frågan är bara om jag borde uppgradera GPU också.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur vansinnigt dyra high-refresh 38'' skärmar är så skulle jag föreslå att kika på en LG OLED 48CX (som är 106cm bred) och ställa in en 3840x1600 upplösning på den sålänge som höjden på den går in.

Se exempelbild nedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk

Kan du inte nöja dig med en https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-34-tums-v%C3%A4lvd-... då? Den kanske droppar lite på black friday

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

Kära SweClockare!

Jag står inför att köpa en Ultrawide skärm. Jag har precis varit och lämnat tillbaka en LG34GN850. Det är en sjukt fin skärm, men den känns lite liten tycker jag? Jag hade förväntat mig en betydligt mer massiv skärm.

Är panelen på alla 34" ultrawide lika höga eller varierar de? Om jag vill ha en större verkar det som är 38" som är alternativet. Jag har 110cm bredd att tillgå, så större skärm än så går inte.

Har ni några tips på 38" skärmar som är köpvärda eller är på väg in på marknaden? Ska man vänta till Black Friday? Har tittat på Alienware 38" AW3821DW. Men alltså det är så SJUUUUUUKT mycket pengar.

Förutom att vara en snabb gamingskärm skulle jag också vilja uppskatta ljusstyrka och bra färger.

Och hur ska man förhålla sig till skärm vs grafikkort? Jag har ett 1080 kort och kör det mesta i 1440p. Men det blir ju inga FPS rekord direkt. Hur ska man tänka här tycker ni? För att få den riktigt häftiga upplevelsen vill man ju ha lite fler FPS än så. Har övervägt att istället kolla på 1080p Ultrawide - men det verkar inte finnas några som är 38".

Ekvationen (skärm med många pixlar) + (GPU som klara det i 100fps) = rimligt pris, verkar inte möjlig?

Hur skulle ni tänka där? Slänga iväg en order på GPU+skärm för 30 lakan känns sådär 😅

Har Acers modell och är grymt nöjd, skulle lätt göra om köpet alla dagar i veckan

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kan du inte nöja dig med en https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-34-tums-v%C3%A4lvd-... då? Den kanske droppar lite på black friday

Den har en äldre och slöare panel än de andra aktuella skärmarna med LG nano-ips 34", skulle hellre ta nån av dem isf, typ LG 34GN850 ligger runt 9200:- på pricerunner nu.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Den har en äldre och slöare panel än de andra aktuella skärmarna med LG nano-ips 34", skulle hellre ta nån av dem isf, typ LG 34GN850 ligger runt 9200:- på pricerunner nu.

Jo det var ett bra pris, men acers skärmar är väl bäst atm? Lite dyrare dock.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/2219807/acer-38-predator-x38s-ips... Denna kommer ju snart också, synd att det måste vara så dyrt med widescreen, men är väl mycket dyrare att tillverka med "glaset"

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

38 tum ultra wide är samma skärning som motsvarar 32 tum (31,5 tum) 16:9 på höjden och pixeldensiteten.

Hmm, jag är lite osäker på hur du menar med din beskrivning av pixeldensiteten här?
Men för att klargöra så har 38 tummarna fortfarande ca samma pixeldensitet som en 27 tummare 1440p 16:9. Dvs inte som en 32 tummare 1440p 16:9.

(38 tummarna är inte uttänjda 34 tummare, utan "utbyggda" 34 tummare till 3840x1600 - if that makes sense )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag är lite osäker på hur du menar med din beskrivning av pixeldensiteten här?
Men för att klargöra så har 38 tummarna fortfarande ca samma pixeldensitet som en 27 tummare 1440p 16:9. Dvs inte som en 32 tummare 1440p 16:9.

(38 tummarna är inte uttänjda 34 tummare, utan "utbyggda" 34 tummare till 3840x1600 - if that makes sense )

Du har rätt och jag tänkte fel. Ibland måste jag dubbelkolla vad som är on top of my head...

Som du skriver är 38-tummare en större urskärning av samma sorts moderglas som utgör 27-tums 16:9 med 2560x1440.

Finns en ovanlig variant av 43-tummare med VA-panel och 3840x1200 där pixeldensiteten motsvarar en annan skärning av 31,5-tums 16:9 med 2560x1440. Den kniper på höjden.

Permalänk
Medlem

Sitter med 38GN950 galet bra skärm.