Betala från utomlands till Klarna? Går det?

Permalänk

Betala från utomlands till Klarna? Går det?

Om man har en icke-svensk bank och t.ex kommer från USA eller annat land, går det att betala till Klarna från det kontot?

T.ex om jag beställer en laptop, ger fakturan med OCR till den andre, går det betala med OCR numret då utomlands?

Eller är enda sättet att skicka över pengar via Paypal tex som måste föras över till mitt konto?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av anon42512:

Såg det men jag kanske är dum, behöver inte personen utomlands också ange OCR numret? Eller hur vet annars Klarna vilken order den betalar för?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Såg det men jag kanske är dum, behöver inte personen utomlands också ange OCR numret? Eller hur vet annars Klarna vilken order den betalar för?

Det är nog enklare att fråga deras kundtjänst? Tar väl 5 min att få svar i chatten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Såg det men jag kanske är dum, behöver inte personen utomlands också ange OCR numret? Eller hur vet annars Klarna vilken order den betalar för?

Du/ni anger OCR-numret i meddelandet, precis som vid en vanlig betalning.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twister86:

Såg det men jag kanske är dum, behöver inte personen utomlands också ange OCR numret? Eller hur vet annars Klarna vilken order den betalar för?

Självklart behövs OCR-numret också.

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Om man har en icke-svensk bank och t.ex kommer från USA eller annat land, går det att betala till Klarna från det kontot?

Tänk på att svenska banker tar ut en rätt så hög avgift för ankommande utlandsbetalningar i SEK om pengarna kommer från länder utanför EU, t.ex. USA. Det är inte säkert att Klarna har lust att betala denna avgift.

Tänk på att den utländska banken vanligtvis tar ut en avgift för att skicka iväg pengarna. Denna avgift kan vara allt från några tior till några hundralappar. Om pengarna skickas via andra banker kan även dessa ta en del av pengarna i form av avgift.

Om du inte har en svensk adress är det inte troligt att Klarna tycker att du har tillräcklig kreditvärdighet.

Det enklaste är nog att betala med kort istället, om man nu inte har ett svenskt bankkonto.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Tänk på att svenska banker tar ut en rätt så hög avgift för ankommande utlandsbetalningar i SEK om pengarna kommer från länder utanför EU, t.ex. USA. Det är inte säkert att Klarna har lust att betala denna avgift.

Tänk på att den utländska banken vanligtvis tar ut en avgift för att skicka iväg pengarna. Denna avgift kan vara allt från några tior till några hundralappar. Om pengarna skickas via andra banker kan även dessa ta en del av pengarna i form av avgift.

Om du inte har en svensk adress är det inte troligt att Klarna tycker att du har tillräcklig kreditvärdighet.

Det enklaste är nog att betala med kort istället, om man nu inte har ett svenskt bankkonto.

Det var just därför jag undrade om Klarna, för då kan man ju dela upp beloppet.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Det var just därför jag undrade om Klarna, för då kan man ju dela upp beloppet.

I och med att det tas ut en hög transaktionsavgift för varje transaktion verkar det väldigt dumt att dela upp beloppet på flera transaktioner eftersom du då får betala avgiften flera gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Det var just därför jag undrade om Klarna, för då kan man ju dela upp beloppet.

Du klarar inte en kreditprövning om du är utflyttad. Rent generellt då, och jag tror inte Klarna resonerar annorlunda eftersom de inte kan driva in pengarna om du inte betalar.

Du får betala i förskott eller använda mellanhand skulle jag säga. Kreditkort brukar vara säkrast för dig, jag skulle krävt förskottsbetalning av dig om jag var handlaren för får du igenom en kortreklamation så skulle handlaren då sitta utan pengar.