EU vill se USB Type-C för laddning av alla mobila enheter

Permalänk

Jag förstår inte varför det säljs nya enheter som ändå kostar lite med usb micro? Jag pratar om telefoner från bla Nokia och Doro. Där jag vill minnas att det finns nylanserade Doro för runt 2000kr med skiten.

Egentligen finns det bara 2st förlegade portar kvar och det är usb micro och Apples Lightning, dessa borde förbjudas på nytillverkade produktmodeller då det för oss konsumenter bara är skit. Att med lagen hindra nya kommande kontakter känns inte bra, men EU har svårt att skapa lagar på att endast förbjuda vissa utan att direkt angripa ett företag.

Jag själv äger en AppelTv av senaste modell och jag har inte hört ett enda vettigt argument, för varför det för mig som användare är smidigare att behöva leta upp en adapter när jag ska ladda fjärren? Detta istället för att ta den mest populära laddkabeln jag har som även passar Apples iPad och Mabook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men det ger även hållbarare telefoner eftersom alla hål i höljet på dem är obra, det är även otroligt bekvämt jämfört med att behöva strula med kablar.

Går ju ändå kablar till "pucken" eller vad man nu har för lösning. Så du måste ju ändå lägga den precis på den. Typ Apples variant är ju mer som en vanlig kontakt fast med magneter istället för ett hål man kopplar in den.

Jag förstår hur du menar men jag tycker trådat funkar bättre och kan ge högre effekt ifall man måste ladda sin telefon snabbare.
Däremot skulle jag vilja ha funktion att stänga av snabbladdning om man inte behöver det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En logisk utveckling av de tidigare reglerna, vore iofs också otroligt bra om man jobbade på att få bort kontakterna på mobiler genom att införa krav på möjlighet till trådlös laddning på alla.

Goddag miljöbov!
Du vet om att det går åt mera energi att ladda trådlöst än med en kabel?

Permalänk
Medlem

Blir ju lite trist om ett företag uppfinner en kontakt som har 100x bandbredd, betydligt mindre och laddar snabbare.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, vill minnas att dom bytte till bara USB-C på macbooks men ingen usb-c till lightning kabel syntes till... så man kunde inte ladda iphone från den (eller skicka filer) utan dongel/dock. "it just works" eh.
Vet inte om det har ändrats. för övrigt använder väl deras penna och magic mouse också lightning förtfarande för laddning?

USB Type-C till lightning finns numera, både Apples egna och från tredjepartstillverkare Det är dessa som används för snabbladdning bland annat.

Jag förstår att man vill reglera till en kontakt, och helt ärligt kan framförallt Micro-USB få gå i graven för min del. Jag har lite svårare för regleringen av snabbladdningsstandard faktiskt, hade hellre sett en minsta effektgräns eller nåt istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halldin:

Jag vill se USB-C på iPhone lika mycket som någon annan, men principiellt känns det ovettigt att EU ska agera produktdesigners åt hela världen. Hade den här lagen kommit till för några år sen hade vi kanske behövt dras med den usla mikro-USB-kontakten på allting istället och USB-C är troligen inte den sista standarden som kommer att tas fram i världshistorien.

Det du oras över. Att Eu skulle lägga sig i så att alla mobiler skulle börja använda micro USB. Det har redan hänt ;).

https://www.engadget.com/2010-12-29-european-standardization-...
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_09...

EU har redan gjort en sådan satsning för ett gäng år sedan och där beslutades det alltså att micro USB var vägen att gå.
Det är ingen slump att vi gick från 15 olika laddstandarder på android till en gemensam. EU har varit avgörande här. Dessutom spillde den effekten över på ett helt gäng andra typer av laddbara grejern när standardiseringen blev så pass bred. Win!

Det som är viktigt i sammanhanget är att vi idag inte sitter kvar med micro USB som krav på alla telefoner. Nä vi har ju gått över till USB-C som kontakt. Trots att EU harmoniserat marknaden så har vi inte stagnerat eller fastnat med gamla uttag. Så en ny satsning att få med resten av aktörerna (apple) som inte sköter sig här innebär inte någon dead end uppgraderingsmässigt.

Tänkvärt - tycker jag iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Blir ju lite trist om ett företag uppfinner en kontakt som har 100x bandbredd, betydligt mindre och laddar snabbare.

Nej då.

För det första. Den fysiska kontaktstarndarden är inte hastighetsbestämd. Alltså USB-A kontakten som kom först - den används ju idag till väldigt snabb överföring. Samma fysiska kontakt - men chippen som sitter i varje ände, och standarderna för överföringen kan uppgraderas efterhand. Så hastighetsmässigt är det inte i den fysiska kontakten man gör ändringar. Det är i elektroniken på mottagar och avsändarsida. Så no worries där.

Mindre kontakt. Ja det går absolut att göra. Men mindre kontakt innebär också fysiskt att man inte kan köra igenom lika mycket ström. Mindre kontaktyta kräver lägre strömstyrkor. Det är fysikens lagar man får förhålla sig till här. Så det kommer inte ge snabbare laddning - däremot långsammare med mindre kontakt.
Sedan handlar kontakstorleken också om stryktålighet. Ju mindre kontakt, desto klenare kommer den bli - och därmed också lättare att gå sönder. Någonstans går gränsen för när det här blir problematiskt. Ska kontakterna användas dagligen så ska både tåla slitaget och även lite smällar. Så det får inte bli för litet heller. Där tror jag redan USB-C ligger bra till.

Sist - men inte minst. Är det ändå så att den fysiska kontaktstandarden är för begränsad eller når vägens ände - ja då finns möjligheten att byta. EU införde en gång USBstandard för micro-USB. Men så ser ju inte kraven ut idag längre. Idag är det USB-C som gäller. För det går att ändra vilken standard som ska gälla för alla. Och vi har underlag för att det också fungerar väl.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag är lite tveksam om det verkligen är en bra idé. Magnetkontakter är exempel på en tydlig förbättring för kontaktbaserade kontakter och det är inte optimalt att då vara tvungen att basera det på usb-c. Det känns som att även fysiska kontaktdon för bärbara elektronikprylar inte är vad vi vill se om 10 år så det här kan absolut hämma utvecklingen av alternativa lösningar. Men samtidigt så är det såklart rätt skönt att allt använder samma standard. Hmm...

Permalänk
Musikälskare

Apple kommer att skippa laddkabeln helt och köra trådlöst i så fall som är mindre effektivt, tycker om Apple men just här har dom tappat bollen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tveksam till att EU och politiker ska in och styra sånt här. Låt marknaden sköta det istället tycker jag. Det finns några få undantag då det vart rimligt och försvarbart, kylskåpen förr tex då det var rätt så akut. Men detta tycker jag är övertramp helt enkelt.

Marknaden har ju haft nästan 10 år på sig och inte lyckats. Så det är rätt att EU nu gör något för marknaden är ofta mycket snack men ingen verkstad.

Permalänk
Medlem

Och om 5 år när vi äntligen minskat kabelkrånglet med USB-C på alla enheter, så kommer väl 5 år av kabelkrångel igen när USB-A kontakten på alla nätadaptrar och datorer på allvar också ska fasas ut.

Och när det är klart... "Låt oss stolt presentera USB-D, den NYA mycket bättre kontakten som ska ersätta alla de gamla."

Permalänk
Medlem

Mera skatt, från EU? Otippat. /s

Citat:

The cost for issuing a Vendor ID is US$5,000 per year. Additionally, the use of a trademarked USB logo to identify certified devices requires license fee of US$3,500 for a 2-year term.

"Skatt" som går rakt ner i företags fickor.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Alla USB-kontakter borde vara B-typ, anser jag. Den bästa ur hållfasthetssynpunkt. Väldigt trist att dessa förkrympta och veka alternativ tillåtits ta över.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej då.

För det första. Den fysiska kontaktstarndarden är inte hastighetsbestämd. Alltså USB-A kontakten som kom först - den används ju idag till väldigt snabb överföring. Samma fysiska kontakt - men chippen som sitter i varje ände, och standarderna för överföringen kan uppgraderas efterhand. Så hastighetsmässigt är det inte i den fysiska kontakten man gör ändringar. Det är i elektroniken på mottagar och avsändarsida. Så no worries där.

Mindre kontakt. Ja det går absolut att göra. Men mindre kontakt innebär också fysiskt att man inte kan köra igenom lika mycket ström. Mindre kontaktyta kräver lägre strömstyrkor. Det är fysikens lagar man får förhålla sig till här. Så det kommer inte ge snabbare laddning - däremot långsammare med mindre kontakt.
Sedan handlar kontakstorleken också om stryktålighet. Ju mindre kontakt, desto klenare kommer den bli - och därmed också lättare att gå sönder. Någonstans går gränsen för när det här blir problematiskt. Ska kontakterna användas dagligen så ska både tåla slitaget och även lite smällar. Så det får inte bli för litet heller. Där tror jag redan USB-C ligger bra till.

Sist - men inte minst. Är det ändå så att den fysiska kontaktstandarden är för begränsad eller når vägens ände - ja då finns möjligheten att byta. EU införde en gång USBstandard för micro-USB. Men så ser ju inte kraven ut idag längre. Idag är det USB-C som gäller. För det går att ändra vilken standard som ska gälla för alla. Och vi har underlag för att det också fungerar väl.

Du missar min poäng tyvärr, poängen är att det hämmar utvecklingen. Jag tror inte att USB-C är så perfekt designad som du verkar tycka, och hade gärna sett att om någon utvecklade en överlägsen kontakt så fick dom släppa den på marknaden utan att något centralt organ skulle diktera för marknaden vad dom får och inte får göra. Personligen är jag väldigt glad att Apple kunde släppa iPhones med lightningkontakter och inte var tvingade att sätta micro-USB i sina telefoner.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alla USB-kontakter borde vara B-typ, anser jag. Den bästa ur hållfasthetssynpunkt. Väldigt trist att dessa förkrympta och veka alternativ tillåtits ta över.

Nämnde just det i en annan tråd – borde det inte gå att designa även USB-C så det blir mer hållfast utan att bryta kompatibilitet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Som politiker så stöder jag förslaget, men jag är samtidigt orolig för att det kan orsaka en inbromsning av teknikutvecklingen. USB-C 3.1 är bara den senaste av många standarder genom åren. https://en.wikipedia.org/wiki/USB4
Lagstiftning är som bekant väsentligt långsammare på att anamma nya lösningar än "marknaden".

Vilket de iofs tar höjd för, om det nu räcker..

Usb 4 använder sig av USB C. C är kontakten inte protokollet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det här har ju redan EU försökt. De fick med alla utom Apple. Vad får dem att tro att de lyckas den här gången? Angående att USB-C skulle bli obsolete tror jag inte. USB-C om tio år är en helt annan USB-C med högre överföringshastigheter och större kraftöverföring än vad vi har idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Du missar min poäng tyvärr, poängen är att det hämmar utvecklingen. Jag tror inte att USB-C är så perfekt designad som du verkar tycka, och hade gärna sett att om någon utvecklade en överlägsen kontakt så fick dom släppa den på marknaden utan att något centralt organ skulle diktera för marknaden vad dom får och inte får göra. Personligen är jag väldigt glad att Apple kunde släppa iPhones med lightningkontakter och inte var tvingade att sätta micro-USB i sina telefoner.

Ja så hade vi det för 15 år sedan på mobilmarknaden. När varje mobiltillverkare tyckte att sin egna mobilladdare var den bästa i världen. Urk!
Det var emellertid helt jädra värdelöst. Utöver ett helt gäng risiga kontaktstandarder (INGEN väljer mobil efter kontaktstandard ändå) så genererade det mängder av extra elektronikskrot - och dessutom kunde man aldrig ladda sin mobil hos en vän för de hade inte samma märke.
Jag är väldigt glad att den tiden är över.
Den stora styrkan i hamoniseringen av laddkontakter ligger i att de är lika. De behöver inte ens vara bäst för att ändå vara ett bättre system än att ha femtioelva olika standarder.

Personligen är jag väldigt glad om man till sist tar apple i örat och ser till att även de skärper sig på den här fronten. De är ensamma kvar nu och de har haft gott om tid på sig att komma med i matchen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Usb 4 använder sig av USB C. C är kontakten inte protokollet.

/hulle.

Jepp, och vi får hoppas på att det inte krävs nån variant på USB-C, som vi har på USB2/3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alldeles utmärkt initiativ! Sjukt smidigt redan nu då både jobblapptopp och mobil har USB-C. Skönt att kunna sno laptopens laddare till mobilen vid nödfall. Allt som innebär att man behöver färre pryttlar, sladdar och diverse annat är av godo

Skrivet av JBerger:

Hoppas det gäller/kommer gälla samtliga saker som laddas; inte bara häftigare elektroniska prylar som mobiler, paddor, läsplattor etc.
Rakapparat, batteridrivna borrar/skruvdragare, hörlurar, handkontroller, ficklampor etc., finns väl inte nämnvärt mycket prylar som kan tänkas behöva mer än 100W laddning mer än ev fläskigaste fläsklaptops?

Skrivet av NodCommander:

Bra. Är väldigt trött på att t.om nya enheter kommer med micro-USB.

Skrivet av Nivity:

Ja det är på tiden så att säga.,
Så trött på det släpps skit med micro-usb 2021.

Och även trött på fucking Apple som vägrar överge lightning på Iphone.

Jag köper absolut inget idag som inte kan laddas med USB-C.

Håller inte med låt tillverkare fritt välja kontakt det här blockerar teknisk utveckling för företag och ingen här vill se ett EU som begränsar tekniska möjligheter. När det här föreslaget har gått igenom kommer det finnas en ny standard och då står vi där utan den i fem år medan EU skiftar lagstiftning och så ska det inte vara anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alla USB-kontakter borde vara B-typ, anser jag. Den bästa ur hållfasthetssynpunkt. Väldigt trist att dessa förkrympta och veka alternativ tillåtits ta över.

B är för stor, det var därför mini och micro B/A togs fram från början. Det här kanske är anekdotalt bevis, men jag har aldrig varit med om en typ C kabel som går sönder. Själv använder jag samma usb C kabel för att ladda min mobil varje dag fortfarande efter 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

B är för stor, det var därför mini och micro B/A togs fram från början. Det här kanske är anekdotalt bevis, men jag har aldrig varit med om en typ C kabel som går sönder. Själv använder jag samma usb C kabel för att ladda min mobil varje dag fortfarande efter 4 år.

B är för stor enbart för att tillverkarna gjort allt så jävla mikroskopiskt. Hade man haft mobiler med vettig tjocklek hade B-kontakt funkat alldeles utmärkt. Då hade man också fått plats med 3-5 gånger så stora batterier och fått mobiler som var bekvämare att hålla i.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Bryr mig inte så mycket om vilken typ av kontakt det är.

Men finns väl inga vettiga argument till att använda olika typer av kontakter? Inte för oss användare iallafall?

Är väl superbra att bara behöva använda en enda sorts kontakt?

Ja, jag ser heller inte logiken med att medvetet klamra sig fast vid en standard och problemet blir ju att flera företag utvecklar egen lösning. Vi vinner absolut inget på att det fortsätter så.

Oavsett val av kontaktdon, förutsätter jag att det väljs en licensfri typ - för konsumentens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

B är för stor enbart för att tillverkarna gjort allt så jävla mikroskopiskt. Hade man haft mobiler med vettig tjocklek hade B-kontakt funkat alldeles utmärkt. Då hade man också fått plats med 3-5 gånger så stora batterier och fått mobiler som var bekvämare att hålla i.

Jag kan inte annat än hålla med.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorten:

Håller inte med låt tillverkare fritt välja kontakt det här blockerar teknisk utveckling för företag och ingen här vill se ett EU som begränsar tekniska möjligheter. När det här föreslaget har gått igenom kommer det finnas en ny standard och då står vi där utan den i fem år medan EU skiftar lagstiftning och så ska det inte vara anser jag.

Det ger också en ganska risig lösning för konsument där det är svårt att hitta rätt laddare.
Jag vet inte om du minns hur der var på tidigt 2000-tal där varje tillverkare hade sin egen laddstandard. Men det minns jag. Det var riktigt jobbigt. Mycket svårare att låna laddare. Eller ja, det var oftast uteslutet. En hel uppsjö olika laddare och de kunde aldrig åternavändas om man inte var totalt märkestrogen. De kunde heller inte användas till något annat än just mobiler. Och nej - variationen av laddare på tidigt 2000-tal innebar inte heller bättre varianter av laddare än när de har harmoniserats. Nope.
För övrigt har EU klarat övergången från microUSB till USB-C galant. Det var aldrig några bekymmer när vi gick från en standardisering där till nästa. Jag tror oron är aningen obefogad att det inte skulle fungera nästa gång.

Jag skulle faktiskt säga tvärt om här. Standardiseringen har öppnat upp för mängder av innovation. Exempelvis att man inte behöver skicka med laddare till varje enskild pryl som behöver ström. Man kan sälja raspberry pi med en standardiserad laddkontakt. Eller hörlurar utan laddare. Det gör att man kan lägga pengar på annat än laddare för en uppsjö olika produkter.
Dessutom blir det enklare för slutanvändaren - och mindre teknikskrot. Win hela vägen.

Och är det ändå så att den fysiska kontaktstandarden USB-C inte skulle räcka till framöver så går det ju att byta också. Det har gjorts innan. Så länge det är samma standard överallt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Ja, jag ser heller inte logiken med att medvetet klamra sig fast vid en standard och problemet blir ju att flera företag utvecklar egen lösning. Vi vinner absolut inget på att det fortsätter så.

Oavsett val av kontaktdon, förutsätter jag att det väljs en licensfri typ - för konsumentens skull.

Känner vi till någon bra licensfri kontakt som kan vara lämplig?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Betyder det att nya kontakter inte kan tas fram i EU i framtiden?

Behöver man det?
Går väl att göra USB-c bättre.
Är väl hastigheten som är viktigast?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Det finns massor med fördelar med standardiserade kontakter (tänk bara om 3,5-mm-kontakten inte var så standardiserad som den är?) men samtidigt kan det ju även leda till att utbudet av elektronik minskar. Kommer kineserna vara intresserade av att anpassa en massa produkter endast för den europeiska marknaden, oavsett dess storlek? Redan idag kan det vara svårt/dyrt att få tag i vissa produkter inom EU och direktimport från Kina blir enda alternativet.

Sedan är ju frågan om inte förslaget är alldeles för specifikt för att ge verklig nytta. Det kommer tvinga USB C på produkter som redan idag i väldigt hög omfattning använder USB C. Men det kommer inte göra något för att förändra alla andra produkter som har inbyggt batteri och med strömförbrukning inom USB C-intervallet, i.e. under 100 watt. Vi talar alltså om laddbara ficklampor, radiostyrda bilar, batteridrivna fläktar, batteribanker etc. Summerar vi alla dessa skulle jag inte bli förvånad om dessa innebär betydligt fler kablar/person än vad en mobiltelefon som byts var tredje år innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja så hade vi det för 15 år sedan på mobilmarknaden. När varje mobiltillverkare tyckte att sin egna mobilladdare var den bästa i världen. Urk!
Det var emellertid helt jädra värdelöst. Utöver ett helt gäng risiga kontaktstandarder (INGEN väljer mobil efter kontaktstandard ändå) så genererade det mängder av extra elektronikskrot - och dessutom kunde man aldrig ladda sin mobil hos en vän för de hade inte samma märke.
Jag är väldigt glad att den tiden är över.
Den stora styrkan i hamoniseringen av laddkontakter ligger i att de är lika. De behöver inte ens vara bäst för att ändå vara ett bättre system än att ha femtioelva olika standarder.

Personligen är jag väldigt glad om man till sist tar apple i örat och ser till att även de skärper sig på den här fronten. De är ensamma kvar nu och de har haft gott om tid på sig att komma med i matchen.

Jag är också väldigt glad att den tiden är över, marknaden löste det, inte politiker i bryssel.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Håller inte med låt tillverkare fritt välja kontakt det här blockerar teknisk utveckling för företag och ingen här vill se ett EU som begränsar tekniska möjligheter. När det här föreslaget har gått igenom kommer det finnas en ny standard och då står vi där utan den i fem år medan EU skiftar lagstiftning och så ska det inte vara anser jag.

Håller inte alls med någonstans. När det var fritt så hade alla tillverkare en egen kabel till sina telefoner. (Samma som för laptoppar idag, fixa detta snälla EU). EU skapade äntligen ordning och reda när man tvingade tillverkarna att samsas om en standard. Först micro-USB, sedan kom USB-C utan att vara på något sätt hindrad av den tidigare lagstiftningen.

Samma framgång när man lagstiftade om Typ-2/CCS för elbilar. Äntligen slut på standard-kriget, till och med Tesla anammade EU standarden och livet blev sååå mycket bättre för oss elbilister.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841