Foundation har premiär idag 24/9 - första två avsnitten finns på Apple TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Serier kanske inte är något för dig då? Det är ju liksom det som är den stora skillnaden mellan serier och film...serier har ju den tid som krävs för att utveckla en solid story, något som främst är viktigt när man gör "tv" baserat på böcker.

Har sett och följt runt 80 serier de senaste 15-20 åren, varav en del givetvis äldre än så, och en del animerade. De varierar från Star Trek (olika) via Millennium till Vikings och på senare tid Loki. Alla har dåliga avsnitt, många nyare har nämnda dialog som av mig upplevs som ofta intetsägande och irrelevant. Millennium är ett exempel där dessa dialoger förekommer men vad jag minns, bidrar till min positiva upplevelse av serien.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apple TV+?
Snälla ä, man har nog med Netflix, Amazon Prime, Disney Plus, HBO, SVT play…..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Passar bra att man fick 3 månader apple tv+ med nya telefonen

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Går man in och hoppas på an bokstavligt 100%ig adaption av böckerna brukar man ju alltid bli besviken.

Om man går in med förhoppning om att det ska kännas förankrat i världsbygge och lore brukar man klara sig bättre.

Till en viss nivå, tänkte dra en liknelse här men du tog upp exakt samma liknelse i posten efter jag tänkte använda
Dvs Tom Bombadil från LotR, vilket är ett lysande exempel på "bra" beslut. Ett mindre bra beslut var att inte omnämna Morgoth/Melkor alls, vilket gav många intrycket av att det är/var Sauron som är "the bad guy". (Dvs de vänner som aldrig hade hört talas om LotR innan filmerna.)
För att ta samma genre har vi Bilbo där VÄLDIGT många dåliga beslut togs, inte minst att skriva in en helt ny karaktär.

Gällande Stiftelsen (Hittade en gammal, svensk pocket från -95 ha ha) så... vissa saker/händelser måste ju följas och kan inte förändras HUR mycket som helst för att vara en "trogen" adaption så att säga. Att vissa karaktärer inte är exakt som man själv föreställt sig är givet, det kan rent av vara intressant och "Aha" upplevelser Men när man börjar röra om lite för mycket i soppan pga diverse olika anledningar... har det en tendens att förstöra mer än det ger

Jag tillhör skaran som t ex gillade mini-serien Dune (2000), men likväl har en skräckblandad förtjusning inför den senaste filmen.

Samma sak gäller kommande LotR serien, men där har skräcken inte riktigt hunnit sätta in. Det beror även på att allt har varit/är höljt i dunkel, den mest påkostade serien genom tiderna samt att Amazon har gett skaparna helt fria tyglar utan påverkan. Så länge man lyssnar på/tar råd från Tolkien-sällskapet kan det inte gå heeeelt fel

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Samma sak gäller kommande LotR serien, men där har skräcken inte riktigt hunnit sätta in. Det beror även på att allt har varit/är höljt i dunkel, den mest påkostade serien genom tiderna samt att Amazon har gett skaparna helt fria tyglar utan påverkan. Så länge man lyssnar på/tar råd från Tolkien-sällskapet kan det inte gå heeeelt fel

Min skräck ligger i att det är Amazon som ligger bakom produktionen av nya LOTR, personligen tycker jag deras befintliga serier är lika med skräp.

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Apple TV+?
Snälla ä, man har nog med Netflix, Amazon Prime, Disney Plus, HBO, SVT play…..

Teckna 1 månad och man ser troligen precis allt som är värt att se på AppleTv+ på några dagar. Byt därefter abonnemang till något annat och gör exakt likadant på denna tjänst. Jag tror dock AppleTv+ kommer lyckas av många orsaker. Att de har gott om pengar, investerar stort och extremt lojala kunder är en bra en bra start.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Serier kanske inte är något för dig då? Det är ju liksom det som är den stora skillnaden mellan serier och film...serier har ju den tid som krävs för att utveckla en solid story, något som främst är viktigt när man gör "tv" baserat på böcker.

Jag tycker det finns 2st typer av serier. En är som typen Stargate SG-1 och Star trek med mer lösa avsnitt. Det finns en story i dem, men alla avsnitt går att se separata för att man tycker de är bra. Om man råkar missa 2st säsonger så är det inte så farligt, bara fortsätta att se. Väldigt många serier var av denna typ innan, macgyver, knight rider, Zorro, baywatch, Seinfeld you name it. Men idag så anser jag fokus har blivit dokusåpor av typen som serien Dallas. Själva avsnitten är ofta inte något vidare bra, men storyn tar ett steg framåt och 2st steg bakåt på annat. Och man ser serien främst för att se hur storyn utvecklas.

Och det finns såklart serier som är något mitt i mellan och jag är nyfiken på hur Foundation utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Min skräck ligger i att det är Amazon som ligger bakom produktionen av nya LOTR, personligen tycker jag deras befintliga serier är lika med skräp.

Jag gillar när de "här har ni drösvis med pengar och vi lägger oss inte i", som t ex The Grand Tour. Då är det upp till skaparna och inte ett bolag som försöker driva in sin vision etc i projektet. Att det dessutom har slagit alla rekord gällande budget och att det mesta har lyckats hållas "hemligt" så här långt tycker jag är ett gott tecken. Men som alltid finns ju risken att det blir pannkaka av alltihopa, men jag både hoppas och TROR på det

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Till en viss nivå, tänkte dra en liknelse här men du tog upp exakt samma liknelse i posten efter jag tänkte använda
Dvs Tom Bombadil från LotR, vilket är ett lysande exempel på "bra" beslut. Ett mindre bra beslut var att inte omnämna Morgoth/Melkor alls, vilket gav många intrycket av att det är/var Sauron som är "the bad guy". (Dvs de vänner som aldrig hade hört talas om LotR innan filmerna.)
För att ta samma genre har vi Bilbo där VÄLDIGT många dåliga beslut togs, inte minst att skriva in en helt ny karaktär.

Gällande Stiftelsen (Hittade en gammal, svensk pocket från -95 ha ha) så... vissa saker/händelser måste ju följas och kan inte förändras HUR mycket som helst för att vara en "trogen" adaption så att säga. Att vissa karaktärer inte är exakt som man själv föreställt sig är givet, det kan rent av vara intressant och "Aha" upplevelser Men när man börjar röra om lite för mycket i soppan pga diverse olika anledningar... har det en tendens att förstöra mer än det ger

Jag tillhör skaran som t ex gillade mini-serien Dune (2000), men likväl har en skräckblandad förtjusning inför den senaste filmen.

Samma sak gäller kommande LotR serien, men där har skräcken inte riktigt hunnit sätta in. Det beror även på att allt har varit/är höljt i dunkel, den mest påkostade serien genom tiderna samt att Amazon har gett skaparna helt fria tyglar utan påverkan. Så länge man lyssnar på/tar råd från Tolkien-sällskapet kan det inte gå heeeelt fel

Sant. Sedan finns det filmatisering som är bättre än boken också. För egen del så tycker jag exempelvis The Shining är en lysande rulle medan jag tyckte boken var på sin höjd okej.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dockland:

Sant. Sedan finns det filmatisering som är bättre än boken också. För egen del så tycker jag exempelvis The Shining är en lysande rulle medan jag tyckte boken var på sin höjd okej.

Både Jurrasic Park och Bond tycker jag passar här med!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
DingDongerMcDongface

Brände igenom båda avsnitt under förmiddagen, är ruskigt sugen på att läsa böckerna nu även om det verkar skilja sig en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Blev sugen tills jag såg appletv, då blev det att skippa.

tycker det där är så löjligt... bara för Apple ger ut den så ska man inte titta?

Nazisterna kom på Fanta, vägrar du dricka det också?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av esafesa:

tycker det där är så löjligt... bara för Apple ger ut den så ska man inte titta?

Nazisterna kom på Fanta, vägrar du dricka det också?

Kan ju också ha att göra med att man kanske inte vill ha en streamingtjänst till. Inte för att lägga ord i munnen på den du svarade.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Sett båda första avsnitten.

Som Sci fi nörd brukar jag önska 1+ timma avsnitt men denna serie var jag uttråkad hela tiden och kunde inte vänta på att det skulle ta slut.

Ända bra var det visuella, men storyn var osammanhängande grötig röra, karaktärerna var inte direkt enkla att bry sig ett skit om, även dom bra skådisarna presterade inget vidare jämfört med vad man sett tidigare från dom.

Kollar man IMDB så får den 8/10 men kollar man sedan user reviews så är det mest 1-5 av 10, betydligt lägre.

Det är nog bäst nästa avsnitt tar en på sägen annars verkar detta vara en flopp.

Just detta är nog anledningen att det tagit så lång tid för Foundation att bli filmad. Den är (mycket) mer ett karaktärsdrama med psykologisk manipulation via Stiftelsen än en "rymdopera", dessutom mot en vetenskaplig bakgrund. Så för alla som tycker att matte, fysik, psykologi och dylikt är som pesten lär nog tycka detsamma om serien... Böckerna bygger ju mycket på konversation och ganska lite på "action". Man kan säga att det kräver lite annat av tittaren än vad typ Star Wars gör som ju är en saga med kristallklara goda och onda sidor. Även om imperiet delvis här kan ses som "ond", så är det ju inte det som är den drivande kraften bakom Stiftelsens syfte.

Dock finns det ju med lite konflikter även i Stiftelsetrilogin så jag är rätt säker på att de kommer göra lite häftig rymdopera av det ändå, utan att behöva gå utanför Asimov-rymden alltför mycket. Så ha lite tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Brände igenom båda avsnitt under förmiddagen, är ruskigt sugen på att läsa böckerna nu även om det verkar skilja sig en del

Böckerna är förhållandevis väldigt lättlästa med okomplicerad prosa även på engelska. Så rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem

Har bara slölyssnat på ljudböckerna samtidigt som man gjort annat, så detaljerna i berättelsen finns inte riktigt där men var ändå väldigt taggad på denna.

Tyckte att den öppnade väldigt starkt med första avsnittet. Jared Harris gör sig riktigt bra som Seldon.
Potentialen finns helt klart där, men även som med GOT får man ju inte gå in med inställningen att det blir en exakt avbildning av böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Min skräck ligger i att det är Amazon som ligger bakom produktionen av nya LOTR, personligen tycker jag deras befintliga serier är lika med skräp.

Verkligen?
Har du sett:

  • Carnival Row (Orlando Bloom, Jared Harris, fantasy)

  • The man in the High Castle (sci-fi)

  • Upload (sci-fi)

  • Good Omens (Michael Sheen, David Tennant, fantasy comedy)

  • Picard (star trek/sci-fi)

  • The Lower decks (star trek/sci-fi)

Extremt bra serier alla, Picard önskar vi oss lite mer av förstås, men ändå en måste-se. Upload är riktigt rolig och lite av en okänd ädelsten? The Lower decks har jag inte hunnit se än annat än inledningssekvensen vilken var askul, men den är på att-titta-listan-snarast.

Jared Harris som gör Hari Seldon spelar en av rollerna i Carnival Row.

Att Amazon står bakom pengarna har ju inget att göra med hur serien faller ut, eller tror du Zuckerberg är med och regisserar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Verkligen?
Har du sett:

  • Carnival Row (Orlando Bloom, Jared Harris, fantasy)

  • The man in the High Castle (sci-fi)

  • Upload (sci-fi)

  • Good Omens (Michael Sheen, David Tennant, fantasy comedy)

  • Picard (star trek/sci-fi)

  • The Lower decks (star trek/sci-fi)

Extremt bra serier alla, Picard önskar vi oss lite mer av förstås, men ändå en måste-se. Upload är riktigt rolig och lite av en okänd ädelsten? The Lower decks har jag inte hunnit se än annat än inledningssekvensen vilken var askul, men den är på att-titta-listan-snarast.

Jared Harris som gör Hari Seldon spelar en av rollerna i Carnival Row.

Att Amazon står bakom pengarna har ju inget att göra med hur serien faller ut, eller tror du Zuckerberg är med och regisserar.

Glöm inte "Goliath" som kan vara det bästa jag sett på länge!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

har haft denna på radarn länge, men glömt att den släppts, blir att kolla på ikväll. har gratis Apple+ några månader till

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Verkligen?
Har du sett:

  • Carnival Row (Orlando Bloom, Jared Harris, fantasy)

  • The man in the High Castle (sci-fi)

  • Upload (sci-fi)

  • Good Omens (Michael Sheen, David Tennant, fantasy comedy)

  • Picard (star trek/sci-fi)

  • The Lower decks (star trek/sci-fi)

Extremt bra serier alla, Picard önskar vi oss lite mer av förstås, men ändå en måste-se. Upload är riktigt rolig och lite av en okänd ädelsten? The Lower decks har jag inte hunnit se än annat än inledningssekvensen vilken var askul, men den är på att-titta-listan-snarast.

Jared Harris som gör Hari Seldon spelar en av rollerna i Carnival Row.

Att Amazon står bakom pengarna har ju inget att göra med hur serien faller ut, eller tror du Zuckerberg är med och regisserar.

Ett par andra serier de har som är riktigt bra:

- Bosch
- Jack Ryan
- Hanna
- The Boys

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

tycker det där är så löjligt... bara för Apple ger ut den så ska man inte titta?

Nazisterna kom på Fanta, vägrar du dricka det också?

Nej, snarare för att man har streamingtjänster så det räcker.

Netflix, Cmore, HBO Nordic, Disney+, Amazon Prime betalas redan för i mitt hem. Ska jag seriöst behöva hoppa på en till för att se en serie?

Nej, gränsen är dragen och klivet över den har tagits.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Asimov var väl inte bäst i världen på att bygga och utveckla karaktärer, så det har han väl inte heller gjort. Läser man exempelvis Black Widowers (vilket jag gärna gör - deckarnoveller i klassisk stil) får man en känsla för att han var ganska gubbig, med en smula mindervärdeskomplex. Jag kommer osökt att tänka på Jan Guillou. Att inte strössla med karaktärsbeskrivningar, miljöonani eller onödig romantik kan dock vara en styrka som lämnar mer åt läsaren - det behöver inte vara en svaghet hos författaren.

Jag hade dock stort nöje av att läsa stiftelesetrilogin + några sequels/prequel osv, samt robotböckerna och några andra i mina tonår. Skaffade förra året stiftelsetrilogin på engelska för att läsa igen, men tar nog och skjuter upp det ett tag till. Det handlar om 3 ganska tunna böcker, den första är väl delad i typ 4 delar dessutom (?) och det är rimligt att en utdragen TV-serie måste fylla på med mycket.
Å andra sidan kanske det låter sig göras, då det är så stora "luckor" i böckerna att det går att skriva in mycket material utan att röra huvudstoryn. (naiv förhoppning)

Wheel of Time (ca 12000 sidor på engelska) eller andra mastodontserier med tiotusentals sidor text är svårare att anpassa till TV då man måste kapa bort så mycket, antar jag. Wheel of Time ska tydligen ta ca en månad att lyssna på som ljudböcker, om man lyssnar 16 timmar per dag, sägs det. Ska bli intressant att se vad som funkar bäst, Foundation där mycket får läggas till (jag hoppas dock att inte alltför mycket ändras), eller Wheel of Time där väldigt mycket måste tas bort (men sannolikt inte lika mycket läggas till eller ändras?)

Ska övertala min bättre hälft att se del 1 ikväll istället för Macahan, vet inte om hon läst stiftelsen men hon har läst en del robotböcker. Tror hon fick Apple+ eller nåt med sin nya ipad. Eller inte. Det löser sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kan ju också ha att göra med att man kanske inte vill ha en streamingtjänst till. Inte för att lägga ord i munnen på den du svarade.

Enig. Jag tycker det är ett jitter bland streamingtjänster. Jag har inte koll på vilka jag har såhär på rak arm. Har de "flesta" tror jag.
Apple TV-enheten är bra att dessa samlas under samma paraply, men önskar jag hade tid att gå igenom
De är ju rätt billiga allihop, tror Netflix toppar på nästan en 200:ing i månaden, även det rimligt pris för reklamfritt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Den är extremt bra, och blir faktiskt bättre med åren istället för sämre som de flesta polisserier, men den ligger på HBO Nordic också.

Amazon har varit på gränsen till att jag skall skaffa det ett bra tag nu, men inte riktigt tagit sig över. Jag vill hemskt gärna se Good Omens och Expanse var ju bra när den låg på Netflix. När American Gods var under utveckling såg det lovande ut, men jag har förstått att den har rasat i kvalitet. Förutom det så är det inte mycket. Jag har inget intresse för Star Trek, Carnival Row ser ut alldeles för mycket som CW, och även om The Boys ser bra ut så känns det som om det där med dekonstruerade superhjältemyter har gjorts lite för många gånger det senaste. Kommer säkert att köra det en stund, men den enda tjänst som jag just nu känner att jag vill ha varje månad är faktiskt HBO. Netflix är just nu avstängd för första gången på länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Asimov var väl inte bäst i världen på att bygga och utveckla karaktärer, så det har han väl inte heller gjort. Läser man exempelvis Black Widowers (vilket jag gärna gör - deckarnoveller i klassisk stil) får man en känsla för att han var ganska gubbig, med en smula mindervärdeskomplex. Jag kommer osökt att tänka på Jan Guillou. Att inte strössla med karaktärsbeskrivningar, miljöonani eller onödig romantik kan dock vara en styrka som lämnar mer åt läsaren - det behöver inte vara en svaghet hos författaren.

Jag hade dock stort nöje av att läsa stiftelesetrilogin + några sequels/prequel osv, samt robotböckerna och några andra i mina tonår. Skaffade förra året stiftelsetrilogin på engelska för att läsa igen, men tar nog och skjuter upp det ett tag till. Det handlar om 3 ganska tunna böcker, den första är väl delad i typ 4 delar dessutom (?) och det är rimligt att en utdragen TV-serie måste fylla på med mycket.
Å andra sidan kanske det låter sig göras, då det är så stora "luckor" i böckerna att det går att skriva in mycket material utan att röra huvudstoryn. (naiv förhoppning)

Wheel of Time (ca 12000 sidor på engelska) eller andra mastodontserier med tiotusentals sidor text är svårare att anpassa till TV då man måste kapa bort så mycket, antar jag. Wheel of Time ska tydligen ta ca en månad att lyssna på som ljudböcker, om man lyssnar 16 timmar per dag, sägs det. Ska bli intressant att se vad som funkar bäst, Foundation där mycket får läggas till (jag hoppas dock att inte alltför mycket ändras), eller Wheel of Time där väldigt mycket måste tas bort (men sannolikt inte lika mycket läggas till eller ändras?)

Ska övertala min bättre hälft att se del 1 ikväll istället för Macahan, vet inte om hon läst stiftelsen men hon har läst en del robotböcker. Tror hon fick Apple+ eller nåt med sin nya ipad. Eller inte. Det löser sig.

Ja det är ca 17,5 dygn playtime på wheel of times. Blir runt 26 dagar med 16h/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja det är ca 17,5 dygn playtime på wheel of times. Blir runt 26 dagar med 16h/dag.

Har läst WoT 3 gånger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den är extremt bra, och blir faktiskt bättre med åren istället för sämre som de flesta polisserier, men den ligger på HBO Nordic också.

Amazon har varit på gränsen till att jag skall skaffa det ett bra tag nu, men inte riktigt tagit sig över. Jag vill hemskt gärna se Good Omens och Expanse var ju bra när den låg på Netflix. När American Gods var under utveckling såg det lovande ut, men jag har förstått att den har rasat i kvalitet. Förutom det så är det inte mycket. Jag har inget intresse för Star Trek, Carnival Row ser ut alldeles för mycket som CW, och även om The Boys ser bra ut så känns det som om det där med dekonstruerade superhjältemyter har gjorts lite för många gånger det senaste. Kommer säkert att köra det en stund, men den enda tjänst som jag just nu känner att jag vill ha varje månad är faktiskt HBO. Netflix är just nu avstängd för första gången på länge.

Jag måste tillstå att jag blev väldigt positivt förvånad av "The Boys", till den milda grad att jag faktiskt rekommenderar den

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Asimov var väl inte bäst i världen på att bygga och utveckla karaktärer, så det har han väl inte heller gjort. Läser man exempelvis Black Widowers (vilket jag gärna gör - deckarnoveller i klassisk stil) får man en känsla för att han var ganska gubbig, med en smula mindervärdeskomplex. Jag kommer osökt att tänka på Jan Guillou. Att inte strössla med karaktärsbeskrivningar, miljöonani eller onödig romantik kan dock vara en styrka som lämnar mer åt läsaren - det behöver inte vara en svaghet hos författaren.

Jag hade dock stort nöje av att läsa stiftelesetrilogin + några sequels/prequel osv, samt robotböckerna och några andra i mina tonår. Skaffade förra året stiftelsetrilogin på engelska för att läsa igen, men tar nog och skjuter upp det ett tag till. Det handlar om 3 ganska tunna böcker, den första är väl delad i typ 4 delar dessutom (?) och det är rimligt att en utdragen TV-serie måste fylla på med mycket.
Å andra sidan kanske det låter sig göras, då det är så stora "luckor" i böckerna att det går att skriva in mycket material utan att röra huvudstoryn. (naiv förhoppning)

Wheel of Time (ca 12000 sidor på engelska) eller andra mastodontserier med tiotusentals sidor text är svårare att anpassa till TV då man måste kapa bort så mycket, antar jag. Wheel of Time ska tydligen ta ca en månad att lyssna på som ljudböcker, om man lyssnar 16 timmar per dag, sägs det. Ska bli intressant att se vad som funkar bäst, Foundation där mycket får läggas till (jag hoppas dock att inte alltför mycket ändras), eller Wheel of Time där väldigt mycket måste tas bort (men sannolikt inte lika mycket läggas till eller ändras?)

Ska övertala min bättre hälft att se del 1 ikväll istället för Macahan, vet inte om hon läst stiftelsen men hon har läst en del robotböcker. Tror hon fick Apple+ eller nåt med sin nya ipad. Eller inte. Det löser sig.

Asimov var ju främst vetenskapsman. Visserligen professor i biokemi men han skrev mycket facklitteratur inom flera andra områden också. Det är just vetenskapen som ligger främst i mycket av hans fiktion och det är nog det som attraherat mig till hans böcker. Han räknas ju som en av de största inom hård science fiction tillsammans med de två andra stora i genren, Heinlein och Clarke. Även båda dessa har en given plats i min bokhylla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag vete sjutton.

Älskar Sci-fi, kanske framförallt för att man får uppleva en annan värld och fantastiska miljöer och denna serie var otroligt snygg. Men mot slutet av avsnitt två börjar jag känna mig något uttråkad. Är den lite långsam kanske?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Verkligen?
Har du sett:

  • Carnival Row (Orlando Bloom, Jared Harris, fantasy)

  • The man in the High Castle (sci-fi)

  • Upload (sci-fi)

  • Good Omens (Michael Sheen, David Tennant, fantasy comedy)

  • Picard (star trek/sci-fi)

  • The Lower decks (star trek/sci-fi)

Extremt bra serier alla, Picard önskar vi oss lite mer av förstås, men ändå en måste-se. Upload är riktigt rolig och lite av en okänd ädelsten? The Lower decks har jag inte hunnit se än annat än inledningssekvensen vilken var askul, men den är på att-titta-listan-snarast.

Jared Harris som gör Hari Seldon spelar en av rollerna i Carnival Row.

Att Amazon står bakom pengarna har ju inget att göra med hur serien faller ut, eller tror du Zuckerberg är med och regisserar.

Skulle väl inte klassa varken Picard eller Lower Decks som extremt bra eller "måste se" om man inte gillar Star Trek. Båda är bra och jag har stora förhoppningar på Picard s2 nu när vi förhoppningsvis avklarat all fan service.

Har dock bara sett the man in the high castle av de övriga och den är riktigt bra. Blir att kolla de andra när man aktiverar prime för LoTR.