AVR-693, Inget surround

Permalänk
Medlem

AVR-693, Inget surround

God kväll kamrater

Försöker installera ett surround till min tv.
Har fått en Jamo AVR-693 samt LG högtalare av en snäll släkting. Installerat allt genom de manualer som finns på nätet

Mitt problem dock är att de främre högtalarna fungerar bra men har inget ljud ifrån de bakre, finns Hz inställningar och dylikt i menyn men förstår inte riktigt, hur får jag det att fungera

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men tittar du på material som ska producera ljud till surroundkanalerna? Dvs du kanske sitter och lyssnar på steromaterial. Låter det från centerhögtalaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seger92:

God kväll kamrater

Försöker installera ett surround till min tv.
Har fått en Jamo AVR-693 samt LG högtalare av en snäll släkting. Installerat allt genom de manualer som finns på nätet

Mitt problem dock är att de främre högtalarna fungerar bra men har inget ljud ifrån de bakre, finns Hz inställningar och dylikt i menyn men förstår inte riktigt, hur får jag det att fungera

Tack på förhand

Har du bara kopplat in högtalarna fysiskt eller har du även gjort setupen i dekodern, dvs lyssnat på brus osv ?
Låter alla högtalare som de kan förväntas när du lyssnar på testbruset ?

Permalänk
Medlem

Fråga. Hur har du kopplat recivern med övrig utrustning? (Kan vara bra att veta då de kan finnas olika sett att koppla enligt manualerna ) Som tv eller blu ray spelare.
Kör du med optisk så är nog problemet någon annan stans, men kör du med rca och bara en vit och en röd så kommer du inte få bättre än stereo, det går att köra med fler rca kablar för fler kanaler med i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kanske en dum fråga men tittar du på material som ska producera ljud till surroundkanalerna? Dvs du kanske sitter och lyssnar på steromaterial. Låter det från centerhögtalaren?

Testat filmer på både netflix, disney+ och prime utan resultat. Även ett youtube klipp från dolby där man testar surround systemet. Hör på testet hur den spelar från de tre främre, men när den ska spela i de bakre hörs ljudet istället i de främre igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Fråga. Hur har du kopplat recivern med övrig utrustning? (Kan vara bra att veta då de kan finnas olika sett att koppla enligt manualerna ) Som tv eller blu ray spelare.
Kör du med optisk så är nog problemet någon annan stans, men kör du med rca och bara en vit och en röd så kommer du inte få bättre än stereo, det går att köra med fler rca kablar för fler kanaler med i så fall.

Optiskt till tv, två delad högtalar kabel som jag ej kan namnet på samt rca till subwofern (som fungerar)

https://www.bildtagg.se/bild/jjbzlks026c1l2w6pgjipxxp

Kopplat främre högtalare till 9/10, center till 11 och de bakre till 12/13

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du bara kopplat in högtalarna fysiskt eller har du även gjort setupen i dekodern, dvs lyssnat på brus osv ?
Låter alla högtalare som de kan förväntas när du lyssnar på testbruset ?

Enbart kopplat in allt fysiskt. Du får ursäkta min okunskap, vet inte vad dekodern är

Permalänk
Medlem

Har du bara spelat upp från streamingtjänster? Jag har problem med min surroundanläggning men bara från appar via tvn. Spelar jag via en blueray tex så fungerar allt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seger92:

Enbart kopplat in allt fysiskt. Du får ursäkta min okunskap, vet inte vad dekodern är

Du måste gå in i surroundekoderdelen i receivern och konfigurera upp allt, ange vilka högtalare du kopplat in, hur stora de är, avståndet till dem och så trimma nivåerna så att de all låter lika starkt när du lyssnar på testbruset.
Du skrev att du varit inne i justeringarna för nått filter och det finns i dekoderdelen.
Högtalarinkoppling börjar på sidan 21 i manualen, dekodersettup sidan 24.
https://www.hifiengine.com/manual_library/jamo/avr-693.shtml

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seger92:

Testat filmer på både netflix, disney+ och prime utan resultat. Även ett youtube klipp från dolby där man testar surround systemet. Hör på testet hur den spelar från de tre främre, men när den ska spela i de bakre hörs ljudet istället i de främre igen

Om du kör allt via en dator så borde du ladda hem Dolby Access

Så gjorde jag, det löste mina problem när jag kör ljudet från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste gå in i surroundekoderdelen i receivern och konfigurera upp allt, ange vilka högtalare du kopplat in, hur stora de är, avståndet till dem och så trimma nivåerna så att de all låter lika starkt när du lyssnar på testbruset.
Du skrev att du varit inne i justeringarna för nått filter och det finns i dekoderdelen.
Högtalarinkoppling börjar på sidan 21 i manualen, dekodersettup sidan 24.
https://www.hifiengine.com/manual_library/jamo/avr-693.shtml

Har gjort det nu. Satt front, center och surround till small och 150hz, subwoofer till on och center surround är av. Men fungerar inte ändå, inte ens på förstärkarens test funktion så kan inte vara att jag enbart kör streaming, förstår inte vad jag gör för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om du kör allt via en dator så borde du ladda hem Dolby Access

Så gjorde jag, det löste mina problem när jag kör ljudet från datorn.

Tack för tipset, kör dock allting via tv så blir lite omständligt att blanda in en dator i mixen 👍

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seger92:

Har gjort det nu. Satt front, center och surround till small och 150hz, subwoofer till on och center surround är av. Men fungerar inte ändå, inte ens på förstärkarens test funktion så kan inte vara att jag enbart kör streaming, förstår inte vad jag gör för fel.

Du behöver inte blanda in nått annat än Jamon för får du inte ljud på testtonen spelar signalkällorna ingen roll.
Du kan börja med att koppla om högtalarna en i taget till nån annan fungerande kanal så du kan kolla att alla de är hela och fungerar normalt.