Permalänk

Bygga dator för max 25k

Hej!

Jag är sugen på att köpa en ny dator. Det var ett tag sedan jag köpte en dator så jag har lite dålig koll på vad som är bra just nu, skulle därför uppskatta lite tips.

Jag är ute efter en gamingdator för max 25k (minus SSD). Jag har en Samsung 970 Evo Plus 1tb i min nuvarande dator som jag köpte ganska nyligen så jag tänkte använda den. Jag spelar med 3440 x 1440 och vill ha hyfsad FPS med höga inställningar i nya spel (BF2042, new world, etc). Jag vill helst inte ha någon glasruta på chassit och inga flashiga RGB-prylar.

Detta är vad jag kommit fram till än så länge.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/HkvvAPxlmDgP9U5Blm49gJfvTBQ/namnlos

Som jag förstår det är det inte någon jätteskillnad på prestandan i spel mellan ett RX 6800 XT och ett RTX 3080, men att ray tracing och DLSS inte är lika bra på AMD-kortet. Stämmer detta? Det verkar vara näst intill omöjligt att få tag på ett 3080 just nu så därför överväger jag 6800 XT. Värt att vänta något år för att kanske kunna få tag på ett 3080?

Ryzen 5600X eller 5800X? Jag ska typ bara använda datorn för gaming, jag har inget intresse av att streama eller så. Skulle 5600X duga?

Jag får upp i inets datorbyggare att moderkortet inte har nog med anslutningar för USB 3.1 på chassiit. Vad jag kan se så är alla kompatibla moderkort typ 1000kr dyrare. Bör jag välja ett annat moderkort?

Hjälp uppskattas, tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Jag känner rent spontant att du kanske skall satsa på ett lite bättre moderkort med tanke på pengarna du lägger på CPU/GPU.. Känner du inte jätte stress över att bygga ett system just nu så hade jag personligen hellre väntat och köpt ett Nvidia kort och Intels nya Alder Lake.. sen kommer ju Intel med sin egna GPU som 'kan' vara ruskigt intressant om dom teoretiska specsen håller i verkligheten.. nä, jag hade nog väntat med bygget!

Jag uppgraderade Mobo, CPU, Ram (hade 4770k, Asus Z97-P, Corsair 1800mhz) från 2013 och ett 1080TI så gick från 300FPS till 1800FPS i benchmarks men då var min GPU kompetent och jag kände inte att ett byte av GPU var nödvändigt, passade på att skaffa en Samsung Odyssey G7 32" skärm dock

Men som sagt.. det börjar hända grejer med Intels avanceringar, DDR5, Inte XE GPUer osv så jag skulle väntat om jag var som du!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk

Ja, du har nog rätt i att jag borde vänta även fast jag är sugen på att köpa en ny. Jag har ett 1080Ti och en intel 7700k i dagsläget. Den presterar väldigt bra i dom flesta spel fortfarande så jag har ju egentligen inte bråttom.
Tror inte att 7700k skulle fungera med windows 11 vilket suger. Kan det vara värt att köpa ny dator fast vänta med att köpa nytt grafikkort?

Den skärmen verkar grym, jag har varit lite sugen på en sån också. Vad tycker du om den?

Tråkigt med grafikkort situationen just nu, ser ju inte ut att bli någon förbättring..

Permalänk
Medlem

Aaa väntar på i5-12600K som ska slå 5800x och om de följer sina tidigare generationers priser så kommer det bli bra bang for the buck.