Permalänk

Intel skylake cpu

Hej,
Jag vill gärna uppgradera min lite äldre prebuilt dator, den har just nu en i5-6400 och jag vill uppgradera den men jag vet inte vart jag kan köpa skylake processorer eftersom dem inte säljs längre. Jag har kollat lite på ebay för att se vad som finns men det känns ganska sketchy att köpa en cpu från ebay.

Finns det någon återförsäljare som fortfarande säljer skylake processorer som ni vet om?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Det finns nog inga återförsäljare kvar med dessa i lager.
Har köpt CPUer från eBay förut utan problem.
Annars kan du läsa en förfrågan i SweClockers marknad.

Permalänk
Medlem

Var noga med att kolla så att ditt moderkort klarar av starkare processorer. Många OEM ligger precis på det berömda hårstråt och särskilt efter något år när VRM och kondensatorer börjar bli lite tröttare. Men du får leta begagnat. Processorer är förmodligen bland det säkraste du kan köpa i andrahand då de extremt sällan går sönder. Jag har inte varit med om det på över 20 år (inkluderat bekanta) som mild datornörd. Moderkort,, nätaggregat, GPU och RAM har jag däremot varit med om att de brakat. Dock ej för mig.

Men min bror är expert på att ha sönder allt vad heter hårdvara. Men processorn har han aldrig lyckats med.

Innan du betalar, om ni träffas i person ska du inspektera värmespridaren så den inte är det minsta suspekt. Många scammers säljer sämre processorer med värmespridare från dyrare processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Innan du betalar, om ni träffas i person ska du inspektera värmespridaren så den inte är det minsta suspekt. Många scammers säljer sämre processorer med värmespridare från dyrare processorer.

Antar därför han tycker Ebay känns oseriöst.
Samt svårt att inspektera innan man fått paket