AORUS Radeon™ RX 6800 XT MASTER TYPE C 16G "BIOS OC" krashar datorn!

Permalänk
Medlem

AORUS Radeon™ RX 6800 XT MASTER TYPE C 16G "BIOS OC" krashar datorn!

Hej!

Sitter med ovannämnda grafikkort och haft ett konstigt bugg som ger datorn en "slowdown" hack där allt bara blir galet segt i 2sek sen försvinner och allt blir normalt. I torsdagskväll efter lagat mat så var datorn i ett icke svarbart läge. Bytte grafikkort och datorn startade som vanligt.

Igår så satta jag tillbaka kortet för att kolla felet inte var orsakat av mig men det var lika dant, såg bios knappen och testade att ändra läge och datorn startade upp samt att "slowdown" buggen inte har dykt upp igen än. Inet sa att kortet inte klarar den klockningen som tillverkaren uppger och jag har rätt att få problemet löst. Han sa att det var lugnt att jag väntar med att lämna in den tills de har ett till i lager.

Ville dela med mig om det fanns fler som kanske har denna bugg.

Det som förvirrar mig är att kortet nu presterade något bättre än innan får ca 10 fps mer i Valheim men kan inte säga säkert det är kortet och inte AMDs senaste drivrutiner som gjorde något.

Dela gärna mer er om tips om hur jag säkrast kan se om det är just överklockningen som får datorn att balla ur.

Tack för mig och för att ni tog er tid att läsa.

Trevlig Helg!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte hade med matlagningen att göra?

Permalänk
Medlem

har du uppgradetat/kört en ny installation på drivrutinen för GPU:n samt chipset drivern för CPU:n?

Permalänk
Medlem

Jag har för någon månad sen gjort en riktig ominstallation av drivrutiner för GPU och om Gigabytes app store fungerar så får jag uppdateringar för moderkortet därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Är du säker på att det inte hade med matlagningen att göra?

Jag hoppas innerligt att min dator inte tar så illa upp av min matlagning att den offar min GPU

Permalänk
Medlem

Hur högt klockat är kortet? Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Detta är vad som står på Gigabytes hemsida när BIOS OC är implementerad och silent mode borde vara som referens:

Boost Clock* : up to 2310 MHz (Reference card: 2250 MHz)
Game Clock* : up to 2065 MHz (Reference card: 2015 MHz)

Jag har ett be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatrec:

Detta är vad som står på Gigabytes hemsida när BIOS OC är implementerad och silent mode borde vara som referens:

Boost Clock* : up to 2310 MHz (Reference card: 2250 MHz)
Game Clock* : up to 2065 MHz (Reference card: 2015 MHz)

Jag har ett be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W

Det låter ju inte som nån extrem överklock, och ditt nätagg borde ju räcka utan problem. Det händer även när du kör silent?

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte i Bios OC men fungerar i Silent mode kan spela och allt som vanligt