Slutgiltiga Windows 11 når testare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Jag anser att 11:an är som 8:an var tills jag blir motbevisad.

Vad vill du ha ut av ett OS ? Att allting är exakt som det alltid har varit ? Windows 11 och 10 är ju mer eller mindre samma förutom lite menyer för majoriteten av användare. Om det är samma gamla skit du vill så sitt kvar eller varför inte hoppa till 7an eller 2000.

Dvs Elvan är främst ett lite trevligare OS grafiskt, räcker inte det så byt inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vad vill du ha ut av ett OS ? Att allting är exakt som det alltid har varit ? Windows 11 och 10 är ju mer eller mindre samma förutom lite menyer för majoriteten av användare. Om det är samma gamla skit du vill så sitt kvar eller varför inte hoppa till 7an eller 2000.

Dvs Elvan är främst ett lite trevligare OS grafiskt, räcker inte det så byt inte.

Tror du behöver en god natts sömn...

Som svar på din fråga så vill jag ha ett lättnavigerat, stabilt, OS utan buggar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Körde Intel XTU före och efter update till Win 11, tappat ca 200 poäng.
Har endast kört in 11an på min nya bärbara.

En sak jag märkte var att efter updaten så saknades intel Serial IO Driver i Enhetshanteraren, men det var lätt fixat.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för svar!
Vad kommer att hända den 5:e oktober för mig som kör Dev Preview med senaste version? Kommer man att få en uppdatering som tar bort vattenstämpel och gör om preview'n till slutliga Windows 11, eller genomför man en formatering för att uppnå det?

Release preview eller Dev? Release preview borde sömlöst övergå i den skarpa versionen (troligen via en mindre uppgradering) medan Dev fortsätter leva sitt eget liv (med test av framtida windows-versioner). Vad som händer med Beta är kanske lite oklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

Tror du behöver en god natts sömn...

Som svar på din fråga så vill jag ha ett lättnavigerat, stabilt, OS utan buggar.

Håller med dig. Skiter i om menyn har ändrat utseende eller något har blivit snyggare grafiskt då det för mig är ett ställe för mina genvägar och som tar hand om alla datorns processer utan att strula.
Kör win 10 idag och har inte haft några problem alls sen det installerades så har ingen panik att gå över till win 11 känner jag. Blir i så fall den dagen som jag köper mig en ny dator och vill göra en ren installation på denna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

Tror du behöver en god natts sömn...

Som svar på din fråga så vill jag ha ett lättnavigerat, stabilt, OS utan buggar.

Grattis, då är win 11 din vän då med andra ord.

Permalänk
Medlem

En av dom större sakerna med Windows 11 är kanske att kärnans schemaläggare säg vara optimerad för big-Little precis som Android, lagom timing för Alder Lake eller det som alltid har kallats för Wintel. Dvs Windows 10 Intel edition.

Om det blir flipp eller flopp återstår att se, men klart är att fokus är på bärbara datorer, som det har varit sen Windows 8.0.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Release preview eller Dev? Release preview borde sömlöst övergå i den skarpa versionen (troligen via en mindre uppgradering) medan Dev fortsätter leva sitt eget liv (med test av framtida windows-versioner). Vad som händer med Beta är kanske lite oklart.

Det är vad jag också utgår från. Har gått från Dev Channel till Beta Channel och är nu i Release Preview Channel.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Grattis, då är win 11 din vän då med andra ord.

Återstår att se. Jag satsar inga pengar på det.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Menar du att du fått godkänt utan att köra UEFI-mode? För vad jag vet funkar det inte om man kör Legacy. Mörligt att man kan köra UEFI-mode utan att ha secure boot påslaget, men då det är (vad jag vet) omöjligt att konvertera från MBR-mode till UEFI-mode så är det i alla fall inte aktuellt.

I kraven så står det i och för sig "Secure Boot capable" så man kanske inte behöver ha det påslaget.

UEFI mode är skiljt från Secure Boot, även om Secure Boot är en funktion definierad i UEFI-specifikationen. Det är en valfri funktion.

Jo, det går faktiskt att konvertera en Windows-installation till UEFI mode genom verktyget MBR2GPT som inkluderas i Windows 10.

https://www.diskpart.com/windows-10/windows-10-mbr-to-gpt-031...

Skrivet av anon5930:

Enda jag har aktiverat är Security processor. Sedan "Standard hardware security not supported" troligen pga att Secure boot inte är aktiverat. Har inte hört ett knyst om det innan men blir nog att aktivera.

Device Security är det man letar om man kör engelskt OS. Verkar inte vara riktigt samma väg in till rätt sida beroende på språk.

Kan det vara att du inte aktiverat virtualisering i BIOS?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Drog in senaste versionen igår, installationen gick fint, allt fungerade efteråt. Klart bästa windowsuppgraderingen jag vart med om hahah.
Hade lite buggar med taskbaren, desktop osv som många verkar haft, efter senaste windows updaten igår så verkar allt fungera dock. Nån bugg med en ikon som inte verkar vilja flyttas till specifika ställen.. men inte direkt ett stort problem just nu.

Tycker nya designen är jävligt clean, känns som om den funkar bra, men gillar också mer modern avskalad design som den här på program appar os osv, får väl se vad man tycker efter ett tag. Kör centrerad task bar just pga det med, ser snyggt ut. Klart irriterande dock att allt från högerklick menyn inte kunde integreras automagiskt i nya menyn, utan ligger och skräpar under "show more options"... men det kommer väl det med efter ett tag

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tRevz:

Klart irriterande dock att allt från högerklick menyn inte kunde integreras automagiskt i nya menyn, utan ligger och skräpar under "show more options"... men det kommer väl det med efter ett tag

Nja, de har nog bestämt sig för att de inte vill ha all bråte i menyn, men frågan är vad man skall göra istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Nja, de har nog bestämt sig för att de inte vill ha all bråte i menyn, men frågan är vad man skall göra istället.

Saknar min genväg till Winrar där, ngn lösning på det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Saknar min genväg till Winrar där, ngn lösning på det?

Nä, man kan dölja extramenyn eller gå tillbaka till det gamla utseendet, men inte kompromissa vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, de har nog bestämt sig för att de inte vill ha all bråte i menyn, men frågan är vad man skall göra istället.

Mjo precis, men vore trevligt ifall man hade full kontroll över den och kunde sortera hur man ville ha den själv, och ha default att den ska vara minimal etc.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tRevz:

Mjo precis, men vore trevligt ifall man hade full kontroll över den och kunde sortera hur man ville ha den själv, och ha default att den ska vara minimal etc.

Tyvärr känns det väl som att det är någons vision snarare än tekniska svårigheter som begränsar? Varken det där, möjligheten att ändra storlek på startfältet eller högerklicka på startknappen borde väl ta särskilt många timmar att fixa om man ville...

Permalänk
Medlem

Fungerar windows 10 drivrutiner smärtfritt i 11an?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yogge:

Fungerar windows 10 drivrutiner smärtfritt i 11an?

Absolut

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Kan det vara att du inte aktiverat virtualisering i BIOS?

Hm, kan nog mycket väl vara så. Isåfall har jag glömt att aktivera det när nuvarande dator installerades för nästan ett år sedan. Brukar vilja ha virtualiseringsstödet aktiverat men inser nu att jag inte använt detta under denna tid.

Blir att kolla närmare, tack!

Skrivet av tRevz:

Drog in senaste versionen igår, installationen gick fint, allt fungerade efteråt. Klart bästa windowsuppgraderingen jag vart med om hahah.
Hade lite buggar med taskbaren, desktop osv som många verkar haft, efter senaste windows updaten igår så verkar allt fungera dock. Nån bugg med en ikon som inte verkar vilja flyttas till specifika ställen.. men inte direkt ett stort problem just nu.

Tycker nya designen är jävligt clean, känns som om den funkar bra, men gillar också mer modern avskalad design som den här på program appar os osv, får väl se vad man tycker efter ett tag. Kör centrerad task bar just pga det med, ser snyggt ut. Klart irriterande dock att allt från högerklick menyn inte kunde integreras automagiskt i nya menyn, utan ligger och skräpar under "show more options"... men det kommer väl det med efter ett tag

Att inte snabbt kunna välja properties på objekt är något störande faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimsofie:

Saknar min genväg till Winrar där, ngn lösning på det?

Lösningen är nog att vänta tills winrar fixat det skulle jag gissa

Skrivet av anon5930:

Att inte snabbt kunna välja properties på objekt är något störande faktiskt.

Varför kan du inte välja det snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, de har nog bestämt sig för att de inte vill ha all bråte i menyn, men frågan är vad man skall göra istället.

Om jag ska spekulera lite kan det också vara att de på sikt vill ändra hur shell extensions fungerar för att minimera krascher beroende på dåliga sådana. I så fall kommer det nog visa sig längre fram.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Ulayo:

Jag har spekulerats att det är för att nyare genenerationer har vissa andra viktiga säkerhetsfunktioner förutom tpm, även om det är just tpm 2.0 som listas som krav.

Nu med WSL2 och WSLg finns det ännu mindre anledningar att byta till Linux.

Hurså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför kan du inte välja det snabbt?

Är det inte det som numera är gömt under en extra context-meny? Var ett tag sedan jag körde Windows 11 nu.

Annars är "Alt+enter" ett vanligt sätt att komma åt just properties/egenskaper snabbare. Borde väl funka även under 11:an?

Däremot har jag inte alltid tangentbord till hands, vilket gör många moment i 11:an onödigt krångliga jfm tidigare versioner av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är det inte det som numera är gömt under en extra context-meny? Var ett tag sedan jag körde Windows 11 nu.

Annars är "Alt+enter" ett vanligt sätt att komma åt just properties/egenskaper snabbare. Borde väl funka även under 11:an?

Däremot har jag inte alltid tangentbord till hands, vilket gör många moment i 11:an onödigt krångliga jfm tidigare versioner av Windows.

Nej, det Properties/Egenskaper finns även i den nya vad jag vet. Det är andra alternativ samt alla menyer tillagda av shell extensions som ligger under den extra menyn.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Nej, det Properties/Egenskaper finns även i den nya vad jag vet. Det är andra alternativ samt alla menyer tillagda av shell extensions som ligger under den extra menyn.

Wtf! Lära prova igen nu idag och nu finns faktiskt alternativet med. Innan fanns Properties inte alls utan fick gå ner i Legacy-menyn. Drar tillbaks mitt klagomål där.

Men visst, när man kört med mer eller mindre identisk högerklicksmeny sedan iallafall Windows 95 dagar så reagerar man ju lite varje gång man öppnar den. Men ren vanesak för mig, lite kul att man faktiskt brytit en del mot hur Windows tidigare såg ut. Hade gärna sett att man rensat ur mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fick inte något av dom alternativen att fungera sist jag provade tyvärr.

Hittade ett annat förslag, som visserligen fungerade, men även tog bort startmenyn totalt >_>

Ingen logik i ändringen heller tyvärr, eftersom det enbart ökar antalet klick för att komma till alternativen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Hittade ett annat förslag, som visserligen fungerade, men även tog bort startmenyn totalt >_>

Det kan dock vara bra för oss som hellre använder Classic Start/Open Shell.

Men sist jag körde Windows 11, så gick all min tid åt att få det fungera som Windows 10. Så har själv lite svårt att se vad Windows 11 ger mig i närtid.

Första versionen av Windows 10 var inte heller mycket mer än Windows 8.1 med nytt tema, ny startmeny och lite andra inställningar.

Undrar nyfiket när Microsoft ska bumpa versionnumret från 10 till 11. Nu är det mest förvirrande då 10:an kommer leva vid sidan om Windows 11 till minst 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det kan dock vara bra för oss som hellre använder Classic Start/Open Shell.

Men sist jag körde Windows 11, så gick all min tid åt att få det fungera som Windows 10. Så har själv lite svårt att se vad Windows 11 ger mig i närtid.

Första versionen av Windows 10 var inte heller mycket mer än Windows 8.1 med nytt tema, ny startmeny och lite andra inställningar.

Undrar nyfiket när Microsoft ska bumpa versionnumret från 10 till 11. Nu är det mest förvirrande då 10:an kommer leva vid sidan om Windows 11 till minst 2015.

Mest förvirrande? det var 6 år sedan det var 2015 😉

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Mest förvirrande? det var 6 år sedan det var 2015 😉

Haha! Skyller på telefonen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Det finns inga prestandaproblem eller buggar värt att nämna

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1646287-amd-ryzen-upp-...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz