Permalänk
Medlem

Gamingdator och skärm - 25k

Hej!

Jag har varken haft tid eller plats för en speldator under de senaste åren, men har alltid tänkt att när tillfället åter ges så ska jag investera i en ny speldator. Min nuvarande är en 10 år gammal burk som inte klarar något nytt, och med släppet av Diablo 2: Resurrected lagom till att jag flyttar tänkte jag att det var dags att göra slag i saken då jag inte ens når upp till minimum-nivå för det spelet. Jag har försökt göra lite research här i forumet bland alla otaliga trådar jag nu bidrar med ytterligare tråd till, men många av de rekommendationer jag sett har ofta haft diverse RGB-prylar etc. vilket jag gärna slipper.

Jag behöver en komplett speldator + skärm, men har dålig koll på hur konfigurationer nuförtiden ser ut, vilka GPU'er som passar till vilka moderkort, eller vad som är bra eller bättre åt det ena eller det andra hållet. Jag har absolut noll krav på estetik, snarare tvärtom, ju mer "clean" datorn kan se ut (eller om det går att få den så liten som möjligt för att gömma undan), desto bättre är det. Jag vill absolut inte ha någon blinkande eller färgglad RGB, utan vi talar om så rent funktionellt som möjligt.

Mina intentioner är som sagt att spel, och jag har gjort en liten backlog på de jag sneglat på under åren, men aldrig haft möjligheten att spela. För att droppa några exempel på spel så skulle jag gärna vilja kunna spela de flesta av följande på en relativt hög grafiknivå;

Mass Effect Legendary Edition, Metro Exodus, Diablo 2: Resurrected (hell yeah!), Days Gone, Metro Exodus, Flight Simulator, Horizon Zero Dawn, Back 4 Blood...

Till det här behöver jag också en bra skärm. Min nuvarande gamla 27" Benq tror jag inte kommer visa spelen rättvisa, så det är lika bra att uppgradera den. Jag känner spontant att 27" kanske är lagom, men det kan likaväl vara min vana som intalar mig det. Större går bra, men jag vill inte ha en mini-TV på skrivbordet...

Budget har jag satt till ca. 25k för allt, med lite svängrum uppåt och såklart nedåt!

Alla tips mottages tacksamt!

/Z

PS.
Jag är medveten om att Intel Alder Lake släpps i november/december och att priserna för GPU'er kommer gå ned framöver. Men med tanke på att jag haft min nuvarande dator i 10 år så tror jag inte att jag har ett behov av att köra absolut bleeding edge-teknik, då jag med säkerhet kommer vara nöjd med min nya dator under många år framöver. Det går ju också alltid att uppgradera framöver...

Permalänk
Medlem

Skulle tittat in den här om jag var du med vissa modifieringar du kan göra under "anpassa inför köp"

https://www.komplett.se/product/1187...epic-gaming-pc

Byt minnen till Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB +413kr

Sen väljer du bort windows -899kr

Vill du spara extra så hade jag bytt chassi till
Corsair 4000D Midi Tower - 1216kr

Sen byta PSU till Corsair RM750 750W PSU +277kr

Då hamnar du på 21574kr

En windows licens kan du köpa på nätet för 50-100kr

Skärm förslag https://www.inet.se/produkt/2219150/msi-27-optix-g273qf-qhd-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Skulle tittat in den här om jag var du med vissa modifieringar du kan göra under "anpassa inför köp"

https://www.komplett.se/product/1187...epic-gaming-pc

Byt minnen till Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB +413kr

Sen väljer du bort windows -899kr

Vill du spara extra så hade jag bytt chassi till
Corsair 4000D Midi Tower - 1216kr

Sen byta PSU till Corsair RM750 750W PSU +277kr

Då hamnar du på 21574kr

En windows licens kan du köpa på nätet för 50-100kr

Skärm förslag https://www.inet.se/produkt/2219150/msi-27-optix-g273qf-qhd-i...

Snyggt, tack!

Länken verkar inte fungera, men kan det vara den här månntro som du syftar till?
https://www.komplett.se/product/1187760/dator-surfplatta/komp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyril:

Hej!

Jag har varken haft tid eller plats för en speldator under de senaste åren, men har alltid tänkt att när tillfället åter ges så ska jag investera i en ny speldator. Min nuvarande är en 10 år gammal burk som inte klarar något nytt, och med släppet av Diablo 2: Resurrected lagom till att jag flyttar tänkte jag att det var dags att göra slag i saken då jag inte ens når upp till minimum-nivå för det spelet. Jag har försökt göra lite research här i forumet bland alla otaliga trådar jag nu bidrar med ytterligare tråd till, men många av de rekommendationer jag sett har ofta haft diverse RGB-prylar etc. vilket jag gärna slipper.

Jag behöver en komplett speldator + skärm, men har dålig koll på hur konfigurationer nuförtiden ser ut, vilka GPU'er som passar till vilka moderkort, eller vad som är bra eller bättre åt det ena eller det andra hållet. Jag har absolut noll krav på estetik, snarare tvärtom, ju mer "clean" datorn kan se ut (eller om det går att få den så liten som möjligt för att gömma undan), desto bättre är det. Jag vill absolut inte ha någon blinkande eller färgglad RGB, utan vi talar om så rent funktionellt som möjligt.

Mina intentioner är som sagt att spel, och jag har gjort en liten backlog på de jag sneglat på under åren, men aldrig haft möjligheten att spela. För att droppa några exempel på spel så skulle jag gärna vilja kunna spela de flesta av följande på en relativt hög grafiknivå;

Mass Effect Legendary Edition, Metro Exodus, Diablo 2: Resurrected (hell yeah!), Days Gone, Metro Exodus, Flight Simulator, Horizon Zero Dawn, Back 4 Blood...

Till det här behöver jag också en bra skärm. Min nuvarande gamla 27" Benq tror jag inte kommer visa spelen rättvisa, så det är lika bra att uppgradera den. Jag känner spontant att 27" kanske är lagom, men det kan likaväl vara min vana som intalar mig det. Större går bra, men jag vill inte ha en mini-TV på skrivbordet...

Budget har jag satt till ca. 25k för allt, med lite svängrum uppåt och såklart nedåt!

Alla tips mottages tacksamt!

/Z

PS.
Jag är medveten om att Intel Alder Lake släpps i november/december och att priserna för GPU'er kommer gå ned framöver. Men med tanke på att jag haft min nuvarande dator i 10 år så tror jag inte att jag har ett behov av att köra absolut bleeding edge-teknik, då jag med säkerhet kommer vara nöjd med min nya dator under många år framöver. Det går ju också alltid att uppgradera framöver...

Denna kanske?:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyril:

Snyggt, tack!

Länken verkar inte fungera, men kan det vara den här månntro som du syftar till?
https://www.komplett.se/product/1187760/dator-surfplatta/komp...

Ja exakt den!

Permalänk
Medlem

Det blev inget köp då byggandet i arbetsrummet drog ut på tiden, så nu står jag här i princip två månader senare med Alder Lake släppt och funderar på hur jag ska göra. Jag har även reviderat budgeten lite och känner att jag kan gå upp lite i pris totalt sett.

Jag borde kanske passa på att köpa komponenter nu under "black week", men är osäker på hur jag bäst framtidssäkrar ett bygge. Om jag tänker satsa på att ha datorn under många år (läs 5-6 år minst), bör jag inte då satsa på nya generationen av processor och minne (DDR5)?

Plockade ihop lite delar som följande, men är osäker på det här med moderkortet. Om jag vill köra DDR5-minne, går det att komma undan billigare med moderkort då?

Jag saknar såklart kylare och GPU, men det sistnämnda blir nog lite av ett projekt att försöka hitta begagnat... Hur ser det ut i övrigt, bör jag köra förra generationen och istället lägga pengarna på en bättre GPU?