Bitfenix uppdaterar den inverterade klassikern Prodigy M

Permalänk
Melding Plague

Bitfenix uppdaterar den inverterade klassikern Prodigy M

Rejäla handtag och identiska yttermått står på menyn, när Bitfenix anpassar klassiska Micro ATX-lådan Prodigy M till år 2021.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Fint!

Diggar den lådan och har funderat på att göra ett bygge med den, men det har inte blivit av. Nu blir den kandidat till nästa bygge som jag som det ser ut nu eventuellt siktar på att göra i samband med att Zen 4 och nästa generation grafikkort lanseras.

Så nu vet ni det!

Permalänk
Medlem

Byggde om datorn i en Prodigy M när jag blev tvungen att flytta datorn från golvet. Gillade den aldrig riktigt pga dåligt luftflöde. Deliddade min 6700k, men bytte sedan till min nuvarande Define Mini C. Nu är jag nöjd. Men jag vill ändå ha Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Man kommer inte kunna skippa glassidan alls?

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis bygga om sin dator i en phoenix m tror jag den hette, samma frame som prodigy m fast mer täckt front. Han var avundsjuk på min lilla node 304 och ville också ha något aningen mindre än sin define r3.
Var lite bökig men helt ok. Känns väl lite stor för mATX i dagens läge, finns full ATX chassin som är samma storlek och enklare att bygga än prodigy m

Permalänk
Hjälpsam

För er finkulturella, kan jag nämna att det fanns en slagergrupp som hette The Prodigy, den gjorde sig känd för bla slagdängan "Smack My Bitch Up".

Ingen av mina favoriter dock.

Permalänk
Medlem

Med grafik-kortet tryckt uppemot fönstret sådär så lär ju temperaturerna bli katastrofala!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dr904:

Med grafik-kortet tryckt uppemot fönstret sådär så lär ju temperaturerna bli katastrofala!

Typiskt dagens chassin, snygga och jävligt opraktiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Ja, extremt. Och bildtexten som säger att om man är oroad för höga grafikkortstemperaturer så kan man "switch the filter at any time" säger mig ingenting, vad tusan menar de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För er finkulturella, kan jag nämna att det fanns en slagergrupp som hette The Prodigy, den gjorde sig känd för bla slagdängan "Smack My Bitch Up".

Slager?

Deras första och andra skiva gillade jag skarpt när det begav sig. Sen gick det utför.

Permalänk
Medlem

Hade ITX varianten under många år, inget att klaga på direkt. Enda chassiet med inbyggd stötdämpning tror jag...

Permalänk
Medlem

Tyckte det var pure misery att bygga i mATX-varianten. Allt kändes som en eftertanke. Dock snygg när allt är på plats, mycket pga att man kunde beställa den i roliga färger.

Kanske blir bättre att bygga i nu men tvivlar till viss del. Vad är t.ex. vitsen med vertical mounting när grafikkortet ser ut att kvävas till en extrem grad på bilden?

Orginalet för ITX däremot är trevligt. Kör Phenom-varianten (samma stomme, mindre utstickande yttre) till filservern hemma. Fick plats med 6st hårddiskar + 2x SSD inuti.

Permalänk
Chefredaktör 🕹

Tycker inte de är så trevliga att bygga i föregångarna men i min smak finns det få chassin ser trevligare ut.

Permalänk
Entusiast

Prodigy M utmärker sig genom gedigna handtag för enkel transport […]

Man tror det, men de där handtagen är som knivar.

Chassit som helhet tycker jag är för stort och klumpigt för att vara relevant år 2021.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att jag äntligen kan få ett chassi på rätt sida utåt?:D Min fina ruta på mitt Prodigy M är inåt väggen för tillfället

Permalänk
Medlem

vilka minnen man fick nu från sina gamla byggen man gjort i Prodigy

Permalänk
Hedersmedlem

Prodigy M ja.
Jag gillar verkligen utseendet pp det här chassit.
Dessutom var det fint med en 200mm fläkt i botten! Har gjort ett bygge i detta.

Handtagen är som Alling skrivit inge alls sköna att ta i.
Chassit är rätt jobbigt att bygga i. Allt är meckigt att få på plats. Mycket krångligare än en del mindre chassin.
Infästningen av plasthandtagen i topp och botten spricker vid skrufvästena. Nej, inte som LANdator utan som stillastående pjäs. För mig sprack det överallt. Jag bytte plats på topp botten och den andra plasten sprack kring skruvarna också några år in. Den delen var rätt sur.
Plastbågarna i bott och topp gör att chassit inte står så stadigt.

Dessutom är det väl ganska stort idag för sin formfaktor.

Jag gick över till node 304 efter detta chassi. Mindre, enklare att bygga i och fortfarande plats för en noctua NH-D14.

Ska bli kul att se vad den nya versionen har att erbjuda. Kan de täppa igen de gamla bristerna månne? Tror det kan bli svårt hela vägen här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

De har några låtar jag gillar mer än jag borde.

Hade gärna sett ett sånt här fast utan fönster, med en 5.25"-plats samt i lite roligare färger. ... Eller så vill jag helt enkelt ha originalet. Eller det jag allra helst vill ha är ett Aerocool DS Cube i rött eller orange.

Permalänk
Medlem

Hur Prodigy lådan är vet jag inte men Bitfenix fläktar är rena skräpet. Har ett Bitfenix Ghost själv som är plastigt skit och sidoplåtarna är svåra att få dit om kablarna inte får plats riktigt på baksidan.

Permalänk
Inaktiv

Snudd på helt glömt bort detta chassi men inser så fort jag nu ser den hur vanlig den var ett tag. Känns som den får det tufft med tanke på andelen bättre chassin som kommit sedan dess. Men bra att de inte gett upp iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som kuriosa till det så hade gruppen ifråga med musik till spelet Wipeout på playstation när det begav sig

Permalänk
Medlem

Varför är mATX-chassin så stora? 36 liter är ju massivt. Med lite god design så ska det gå att få in det där på under 25 liter. Jisses, Sliter Cerberus är mATX med ATX-moderkort, fullstora grafikkort och radiatorer upp till 280mm på 18 liter.

Varför är mainstream chassidesigners så jäkla lata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Varför är mATX-chassin så stora? 36 liter är ju massivt. Med lite god design så ska det gå att få in det där på under 25 liter. Jisses, Sliter Cerberus är mATX med ATX-moderkort, fullstora grafikkort och radiatorer upp till 280mm på 18 liter.

Mitt phanteks matx är fan större än mitt gamla ATX chassi men det var så snyggt så jag körde på det ändå.

Nästan så man får 3D printa ett eget chassi till nästa bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Undrar jag också. 18 liter är ju rätt litet för matx också.
Min in win 301 är 26 liter och någonstans där är sweetspot för vanligt tower i matx storlek med all lyx för höjd av tornkylare, rum för långa graffen och plats för diskar, utan att vara krångligt att bygga i.

Fractal design core 1000 är också runt 25-26l. Förstår inte varför de inte gjort en premium variant i samma storlek med lite förbättringar imich mindre flimsig. Deras mini itx Nano s är ju större än den tyvärr vilket också är galet

Permalänk
Medlem

De har ju testat chassit på hemsidan, inte så farliga temps ändå.

Permalänk
Medlem

Jag gillar dessa. Men de är lite stora imo, matx går att få ner till 11 liter om man kör på en väldigt liten cpu kylare 😁

Permalänk
Medlem

Hade en sådan som jag köpte av en vän för att jag tyckte mitt Silverstone Mini ITX var för litet. Var ok men inte det bästa eller sämsta chassi jag haft.

Permalänk
Medlem

Jag skar ut adapterplattor med laserskärare och monterade in mitt Xbox i ett grönt Prodigy M strax efter jul 2019. Om några veckor dimper det ner en digital->digital HDMI-adapter också. 👍

Permalänk
Medlem

Kul, mitt nuvarande bygge från 2016 sitter i ett Bitfenix Prodigy M chassi. Det är tyst, svalt och luftigt men kanske något stort för att vara mATX. Däremot får den plats med stort grafikkort och kylare vilket är ett plus. Tror dock att det finns bättre alternativ för mATX formatet idag.

En bild på insidan med alla komponenter på plats (höll på att installera nytt grafikkort):

Permalänk
Medlem

Har ett fint itx prodigy hemma. Minns att det var väldigt lätt att bygga i. Förutom detaljen när tornkylaren slår i taket 😀. På gamla versionen var ju också gpun tryckt mot väggen men det var ju inget fönster då utan små hål för att underlätta ventilationen.