Tips för prisvärd RGB-belysning till skrivbordet.

Permalänk

Tips för prisvärd RGB-belysning till skrivbordet.

Hej

Jag skulle vilja stuka till mitt skrivbord lite genom att installera styrbar RGB-belysning. Den enkla beskrivningen är att jag vill installera 2 stycken LED-slingor med RGB-möjlighet. En ska sitta bakom min monitor och den andra ska sitta under en "hylla" som min monitor står ovanpå. Jag har egentligen två krav på lösningen:

1. Slingorna ska kunna styras via Alexa. Kontrollerenheten måste alltså anslutas till WIFI eller Zigbee (har en Philips Hue-brygga så stort plus om kontrollern ansluts via Zigbee). Jag vill kunna styra de 2 slingorna separat, oavsett om det är via en gemensam eller 2 separata kontrollers. Vill INTE behöva använda någon fjärrkontroll utan belysningen ska styras med app/telefonen.
2. Slingorna ska kunna erbjuda behagligt vitt ljus. Den ena slingan kommer även fungera som arbetsbelysning för själva skrivbordet och då vill jag alltså kunna ha ett varmvitt ljus. Gissar att man kan komma över slingor vilka som bäst kan leverera kallt vitt ljus som snarare är blått.

Jag söker alltså någon lösning till detta där jag kommer undan så billigt som möjligt såklart. Jag beställer helst från svenska butiker eller Amazon, men kan såklart också beställa från Ebay/Aliexpress om det gör sig bra för plånboken. Budget 500-1000.

Det jag har svårt att begripa mig på är vilken typ av kontroller jag behöver och/eller vilken typ av slinga som fungerar med vilka kontrollers. Det finns ju kontrollers som exempelvis denna. Den är ju mycket billig men jag har även stött på varianter med separat kanal för vitt ljus exempelvis. Kan någon guida mig i denna djungel? Vad för typ av kontroller behöver jag för ändamålet och vilken typ av slinga att komplettera med.

Permalänk
Medlem

Jula har just nu kampanj på Nedis 5m RGB. Ansluts via WIFI.

Kanske inte dem starkaste ljusslingorna.
Men 230:- är nog det billigaste du kan hitta i Sverige,

Permalänk
Medlem

Jag kör en liknande controller du länkade och ett par 5050 led slingor och styrs via wifi.
Den gör den ska utan större problem, men tycker dock att det är lite svårt att få till ett skönt varmvitt ljus men det går med lite pill.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhu...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

Jula har just nu kampanj på Nedis 5m RGB. Ansluts via WIFI.

Kanske inte dem starkaste ljusslingorna.
Men 230:- är nog det billigaste du kan hitta i Sverige,

Det var faktiskt ett riktigt bra tips. 2 sådana så kan jag ju styra separat och då är det enda som saknas 90graders-vinklar för montering bakom monitorn.

Permalänk
Medlem

Dessa är billiga ibland https://www.amazon.fr/dp/B07M7V7FPH

Rekommenderar de främst för att det är warmwhite inkluderat och du har philips hue/zigbee.
Färgeffekten är så klart en i taget och antagligen inte fullt ut alla effekter från hue.

Se upp så du inte köper setet utan zigbee med bara förlängning, såldes innan som osram som jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Det var faktiskt ett riktigt bra tips. 2 sådana så kan jag ju styra separat och då är det enda som saknas 90graders-vinklar för montering bakom monitorn.

Japp, funkar fint med Home Assistant också om man använder det.

Köpte aluminium-profiler på amazon.se förra veckan. Finns en uppsjö av olika modeller, men man kan få leta lite för att
hitta bästa priset. Allt ifrån 1m för 150:- till 10m för 250:-. (Samma tillverkare och modell... )

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör en liknande controller du länkade och ett par 5050 led slingor och styrs via wifi.
Den gör den ska utan större problem, men tycker dock att det är lite svårt att få till ett skönt varmvitt ljus men det går med lite pill.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhu...

Efter att ha kollat på en video på YT om de olika RGB-listtyperna så har jag fått svaret att en sådan kontroller inte kommer duga för vitt ljus. Eftersom dom saknar separata kanaler/vita dioder för vitt ljus så blir istället det vita ljuset en kombination av röd, grön och blå, vilket antagligen knappt blir ens kallt vitt.
EDIT: 5050-lister verkar ju ha Warm White iallafall, men listen på länken du skickade saknar vita dioder.

Skrivet av MrBoXon:

Japp, funkar fint med Home Assistant också om man använder det.

Köpte aluminium-profiler på amazon.se förra veckan. Finns en uppsjö av olika modeller, men man kan få leta lite för att
hitta bästa priset. Allt ifrån 1m för 150:- till 10m för 250:-. (Samma tillverkare och modell... )

Nice. Jag hoppas att jag ska klara mig med att tejpa dit dom, alternativt med inkluderad tejp eller med separat dubbelhäftande. Det verkar dock va knepigt att hitta 90-graders skarvadaptrar i svensk butik för sån här 6-polig LED-list.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Efter att ha kollat på en video på YT om de olika RGB-listtyperna så har jag fått svaret att en sådan kontroller inte kommer duga för vitt ljus. Eftersom dom saknar separata kanaler/vita dioder för vitt ljus så blir istället det vita ljuset en kombination av röd, grön och blå, vilket antagligen knappt blir ens kallt vitt.
EDIT: 5050-lister verkar ju ha Warm White iallafall, men listen på länken du skickade saknar vita dioder.

Nice. Jag hoppas att jag ska klara mig med att tejpa dit dom, alternativt med inkluderad tejp eller med separat dubbelhäftande. Det verkar dock va knepigt att hitta 90-graders skarvadaptrar i svensk butik för sån här 6-polig LED-list.

Har du lödkolv så är det ju enkelt att bara löda dit 6st 0,75mm² kabel.

Alternativt finns det lite tips&trix på YT om hur man kan "vika" listen lite "snyggt".
https://www.youtube.com/watch?v=t75UHae3MGU