Permalänk
Medlem

Uppgradera

Hej!
Har insett att min nuvarande PC börjar sjunga på sista versen och har börjat kolla runt på ett nytt bygge.
Var ett tag sedan och har försökt läsa på, vad tror ni om denna varianten?

Permalänk
Medlem

Vad är din budget?

Vilken upplösning siktar du på?

Vilken bildfrekvens siktar du på?

Vilka andra funktioner vill du ha? USB-C? WiFi?

Ett första intryck vid ditt bygga är att det är väldigt dyrt för ett 5600X/3060ti. Du kan optimera och få ett betydligt bättre bygge för den pengen.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har bara en M.2-port som klarar PCIe 4.0, så det är bortkastade pengar att köpa två SN850. 2 TB-modellen är även billigare än två 1 TB.

Inet har även rea på Seasonic Focus GX 750W för 849 kr just nu, den spelar i samma liga som RM750x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Vad är din budget?

Vilken upplösning siktar du på?

Vilken bildfrekvens siktar du på?

Vilka andra funktioner vill du ha? USB-C? WiFi?

Ett första intryck vid ditt bygga är att det är väldigt dyrt för ett 5600X/3060ti. Du kan optimera och få ett betydligt bättre bygge för den pengen.

2560X1440, 165 Hz.
Har inget behov av wifi, har dragit CAT6 genom hela huset och har en usb-adapter i värsta fall.
Vad skulle du främst rekommendera som optimering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moderkortet har bara en M.2-port som klarar PCIe 4.0, så det är bortkastade pengar att köpa två SN850. 2 TB-modellen är även billigare än två 1 TB.

Inet har även rea på Seasonic Focus GX 750W för 849 kr just nu, den spelar i samma liga som RM750x.

Ah, missade det, såg bara att det gick att sätta in 2 st M.2.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corde_665:

Hej!
Har insett att min nuvarande PC börjar sjunga på sista versen och har börjat kolla runt på ett nytt bygge.
Var ett tag sedan och har försökt läsa på, vad tror ni om denna varianten?

https://komponentkoll.se/bild/jtRAA.png

Windows går att köpa för 250kr på G2A.

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 3TB ssd utrymme?

DH15 är extrem overkill för en 65W cpu

Windows kan du föra över från ditt gamla bygge.

Egentligen hade jag nog velat se 3070ti/6800 för 165hz 1440p men det blir ju snabbt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

https://komponentkoll.se/bild/yHiWU.png

Behöver du verkligen 3TB ssd utrymme?

DH15 är extrem overkill för en 65W cpu

Windows kan du föra över från ditt gamla bygge.

Egentligen hade jag nog velat se 3070ti/6800 för 165hz 1440p men det blir ju snabbt dyrt.

Skulle möjligen nöja mig med 2TB, utrymme har en tendens att försvinna.
Skulle du rekommendera U12S eller U9S istället?
Mitt windows som jag har nu är en gammal kopia som blev uppgraderad gratis till win 10, men om det funkar så sparar jag nån tusenlapp.
Hade också gärna sett ett 3070ti men lite väl mycket pengar, kände att 3060ti var det jag kunde stäcka mig till nu.