Nya framsteg inom säkrare och större batterier

Permalänk
Melding Plague

Nya framsteg inom säkrare och större batterier

För en säkrare och bättre framtid med batterier gör forskare framsteg med anod i kisel och sulfidbaserad elektrolyt.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För en säkrare och bättre framtid med batterier gör forskare framsteg med anod i kisel och sulfidbaserad elektrolyt.

Läs hela artikeln här

Så, 10 gånger kapaciteten, men bara 500 laddningscyklar.

Så istället för att ladda var 3:e dag så kan man ladda var 30:e dag.
Men ponera att man snarare laddar en gång i veckan.
Och med 500 cyklar ger det 3500 dagar, vilket ger kring 9,5 år.

Så 80% efter 9,5 år.
Där 80% fortfarande är 8 gånger kapaciteten av nuvarande batterier.

Den är redo för marknaden skulle jag säga. Börja producera!

Självklart har jag upp åt väggarna fel, men det är ett roligt tankeexperiment

Permalänk
Medlem

Bra att forskningen går framåt på batteri sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Så, 10 gånger kapaciteten, men bara 500 laddningscyklar.

Så istället för att ladda var 3:e dag så kan man ladda var 30:e dag.
Men ponera att man snarare laddar en gång i veckan.
Och med 500 cyklar ger det 3500 dagar, vilket ger kring 9,5 år.

Så 80% efter 9,5 år.
Där 80% fortfarande är 8 gånger kapaciteten av nuvarande batterier.

Den är redo för marknaden skulle jag säga. Börja producera!

Självklart har jag upp åt väggarna fel, men det är ett roligt tankeexperiment

Du har inte fel. Men det är stor skillnad på att bygga ett batteri i ett labb och att bygga en produktionslinje.

Btw, Samsung skulle väl ha sina första solid state-batterier ute i år? Hur gick det med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du har inte fel. Men det är stor skillnad på att bygga ett batteri i ett labb och att bygga en produktionslinje.

Btw, Samsung skulle väl ha sina första solid state-batterier ute i år? Hur gick det med det?

Detta är ju det ständiga problemet.
Vi översköljs av revolutionerande batteriteknik som ska vara såå billig, ändå är det ingen som lyckas ta dem till marknaden.

Permalänk
Medlem

WOW Tio gånger högre kapacitet? lågt räknat så får vi samma energi som i Trotyl! ca 4KJ/mg. Inte nog med det, utan även att det klarar en hög med laddningar? Slår isåfall alla batterier på fingrarna, dvs även de som är knappt laddbara.

Hmm, nej tror att detta är "fysiskt möjligt", men inte mer.

Edit:
Om detta visar sig stämma, och bevisas inom, säg fem år, så lovar jag att äta upp min vänstra tumme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Detta är ju det ständiga problemet.
Vi översköljs av revolutionerande batteriteknik som ska vara såå billig, ändå är det ingen som lyckas ta dem till marknaden.

Är det big oil som drar i tåtarna tro?
*Tar på mig foliehatten*

Permalänk
Medlem

Ja, det där med Jesus-batteri det har de pratat om i hur många år som helst nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Detta är ju det ständiga problemet.
Vi översköljs av revolutionerande batteriteknik som ska vara såå billig, ändå är det ingen som lyckas ta dem till marknaden.

Dessa 10x kapacitet är ju nästan alltid långt fram i tiden. Men det har faktiskt hänt en hel del sista 10 åren

https://cleantechnica.com/2020/02/19/bloombergnef-lithium-ion...

Skrivet av Nauie:

WOW Tio gånger högre kapacitet? lågt räknat så får vi samma energi som i Trotyl! ca 4KJ/mg. Inte nog med det, utan även att det klarar en hög med laddningar? Slår isåfall alla batterier på fingrarna, dvs även de som är knappt laddbara.

Hmm, nej tror att detta är "fysiskt möjligt", men inte mer.

Edit:
Om detta visar sig stämma, och bevisas inom, säg fem år, så lovar jag att äta upp min vänstra tumme.

Tror ett mer realistiskt mål är att nå runt 500 Wh/kg inom 5-10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tror ett mer realistiskt mål är att nå runt 500 Wh/kg inom 5-10 år.

Möjligen, mer snarare runt 350Wh/kg, men 10x kapacitet och laddningsbart, som testas nu? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Är det big oil som drar i tåtarna tro?
*Tar på mig foliehatten*

Ryktades det inte om att en tillverkare som tidigt var framgångsrika med hyrbridbilar numer ligger så långt efter att man försökt försena upptaget av BEV-bilar?

Permalänk
Medlem

Hur länge har man pratat om Solid State batterier, 20år? Hur länge har man trott att de snart kan komma till mobiler, 10år?
När det gäller elbilar som är livsfarliga på vägen p.g.a brandfarliga batterier så jobbas det rejält med solid state batterier. Är det inte Toyota som satsar mest? I vilket fall så om de lyckas så kommer de få bra elbilar för alla som bor i länder där det inte är kallt då nuvarande solid state batterier ej gillar kyla, dessa kalla länder lär då bli några uländer.

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av Nauie:

WOW Tio gånger högre kapacitet? lågt räknat så får vi samma energi som i Trotyl! ca 4KJ/mg. Inte nog med det, utan även att det klarar en hög med laddningar? Slår isåfall alla batterier på fingrarna, dvs även de som är knappt laddbara.

Hmm, nej tror att detta är "fysiskt möjligt", men inte mer.

Edit:
Om detta visar sig stämma, och bevisas inom, säg fem år, så lovar jag att äta upp min vänstra tumme.

För tillfället verkar ingen ha faktiskt lyckats strömförsörja något med ett solid state-batteri, utan det är endast labbkonstruktioner. Så "fysiskt möjligt" är nog en rätt bra beskrivning just nu

Som jag förstår det öser billtillverkare rätt duktigt med pengar till forskningen däremot, just för att få batterier som inte är brandfarliga på samma vis. Men det dröjer nog ett tag till, i vanlig ordning Har väl varit "om fem år så" i ett antal år vid det här laget. Verkar dock som att det genuint gjorts fler framsteg senaste åren, så man vet ju aldrig. Det är en intressant teknik, även om den fortfarande inte är mogen!

Permalänk
Medlem

Jag är alltid laddad inför bättre batterier! / Bad Dad Joke.

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur länge har man pratat om Solid State batterier, 20år? Hur länge har man trott att de snart kan komma till mobiler, 10år?
När det gäller elbilar som är livsfarliga på vägen p.g.a brandfarliga batterier så jobbas det rejält med solid state batterier. Är det inte Toyota som satsar mest? I vilket fall så om de lyckas så kommer de få bra elbilar för alla som bor i länder där det inte är kallt då nuvarande solid state batterier ej gillar kyla, dessa kalla länder lär då bli några uländer.

Jo det är väl typ runt det. "Om några år" har sagts i ett antal år, som jag skrev ovan. Men verkar ha gjorts flera intressanta genombrott bara senaste åren Bland annat på Chalmers i Göteborg dök det upp en rätt intressant lösning förra året, där de istället använde ett slags mellanlager för att stabilisera. Men det är nog definitivt inget som letar sig ut på marknaden nästa vecka ändå.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är snabbladdande som Goodenoughs mer naturvänliga "glass battery" ("li-ion 2.0"= sand-salt).

"in minutes rather than hours" "1,200 charge cycles" "−20 °C"
"energy density many times higher than current lithium-ion batteries"

Permalänk
Medlem

bla bla bla.
Hur mycket har man inte hört om ny batteriteknik under de senaste 20 åren. Inte ett skit har hänt. Mobilen håller fortfarande knappt en dag. O Laptopen håller 5timmar under lite lätt load. Precis som förr.

Den dagen dessa nya rön batterier lanseras skarpt o inte i ett lab så kommer jag tro på det.

Samma sak med Graphene. Mycket ros om det men inte sett ett skit med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

bla bla bla.
Hur mycket har man inte hört om ny batteriteknik under de senaste 20 åren. Inte ett skit har hänt. Mobilen håller fortfarande knappt en dag. O Laptopen håller 5timmar under lite lätt load. Precis som förr.

Den dagen dessa nya rön batterier lanseras skarpt o inte i ett lab så kommer jag tro på det.

Samma sak med Graphene. Mycket ros om det men inte sett ett skit med det.

Jag håller med att det har pratas en hel del och varit väldig optimistiska. Men det har allt hänt en hel del. Vid slutet av 1990 talet hade mobiler 2 veckor standbytid, idag har de knappt en dag

Skämt åsido. Mobilbatterier på över 5000mAh tror knappast gick att göra för 20år sedan, så något har hänt. Men inte tillräckligt mycket. Detsamma gäller laptops. Vissa har batteritid på runt 8000h. För 20 år sedan var det inte länge batteriet vararade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

bla bla bla.
Hur mycket har man inte hört om ny batteriteknik under de senaste 20 åren. Inte ett skit har hänt. Mobilen håller fortfarande knappt en dag. O Laptopen håller 5timmar under lite lätt load. Precis som förr.

Den dagen dessa nya rön batterier lanseras skarpt o inte i ett lab så kommer jag tro på det.

Samma sak med Graphene. Mycket ros om det men inte sett ett skit med det.

Som andra nämnt tidigare som händer det en hel del, men du märker det inte riktigt som "mer batteritid". De flesta laddar på natten varje dag -> ökade densiteten används för att antingen låta mobilen ha större energiåtgång (ljusstarkare/större skärm, kraftigare CPU etc) eller ett mindre batteri (mindre lur, lägre pris eller båda). Seriöst, jämför en smartphone från 2011 och idag på faktorerna kapacitet och volym.

Det är lite samma effekt som lättare material har haft på bilar. Material blir starkare och lättare, men bilarna väger mer än på 70-talet. Viktbesparingen har gått in i annat folk vill ha, bekvämlighetsfunktioner och säkerhet

Permalänk
Medlem

Graphene blev väl för perfekt? Kan inte fästa det mot andra material etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Ryktades det inte om att Toyota ligger så långt efter att man försökt försena upptaget av BEV-bilar?

Det var nyheter för mig, men låter inte osannolikt.
Kolla bara på vad som hände med EV1 så känns det nästan som att foliehatten borde åka av igen.
Finns en bra dokumentär ("Who killed the electric car?"), men i korta ordalag:
- GM skapade en elbil
- Den såldes i tusental
- Gick långt per laddning (17 mil 1997)
- Var omtyckt av dem som körde den
- GM helvände och köpte tillbaka alla tillverkade bilar
- Bilarna skrotades

de/dem
Permalänk
Samsung Sverige

Oavsett hur det är idag så är jag otroligt spänd för nästa batterigeneration. Så många intressen och hobbys jag har idag centrerar kring lithiumtekniken och dess begränsningar. Det ska bli så gött den dagen som en ny teknik har mognat fram.

//Pontus

Permalänk
Medlem

Jag undrar när nutiden ska komma ikapp framtiden? Fortsätter det så här så kommer vi fortfarande att prata om alternativ till litium-batterier 2050, eller kanske 2100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För tillfället verkar ingen ha faktiskt lyckats strömförsörja något med ett solid state-batteri, utan det är endast labbkonstruktioner. Så "fysiskt möjligt" är nog en rätt bra beskrivning just nu

Som jag förstår det öser billtillverkare rätt duktigt med pengar till forskningen däremot, just för att få batterier som inte är brandfarliga på samma vis. Men det dröjer nog ett tag till, i vanlig ordning Har väl varit "om fem år så" i ett antal år vid det här laget. Verkar dock som att det genuint gjorts fler framsteg senaste åren, så man vet ju aldrig. Det är en intressant teknik, även om den fortfarande inte är mogen!

Precis, det är inte omöjligt, men ingen är ens nära i dagsläget, och de har sagt "snart" i minst 20 år, därför jag vågar lova min tumme
Få saker som får igång mig som uttalanden om nya bättre batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För tillfället verkar ingen ha faktiskt lyckats strömförsörja något med ett solid state-batteri, utan det är endast labbkonstruktioner. Så "fysiskt möjligt" är nog en rätt bra beskrivning just nu

Som jag förstår det öser billtillverkare rätt duktigt med pengar till forskningen däremot, just för att få batterier som inte är brandfarliga på samma vis. Men det dröjer nog ett tag till, i vanlig ordning Har väl varit "om fem år så" i ett antal år vid det här laget. Verkar dock som att det genuint gjorts fler framsteg senaste åren, så man vet ju aldrig. Det är en intressant teknik, även om den fortfarande inte är mogen!

Finns bussar med Solid state batterier, sen är de väl på gränsfall på att vara i drift med tanke på de problem de haft.

https://www.electrive.com/2021/03/08/daimler-recalls-ecitaro-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det var nyheter för mig, men låter inte osannolikt.
Kolla bara på vad som hände med EV1 så känns det nästan som att foliehatten borde åka av igen.
Finns en bra dokumentär ("Who killed the electric car?"), men i korta ordalag:
- GM skapade en elbil
- Den såldes i tusental
- Gick långt per laddning (17 mil 1997)
- Var omtyckt av de som körde den
- GM helvände och köpte tillbaka alla tillverkade bilar
- Bilarna skrotades

Oj, när jag läser vad jag skrev igen inser jag att jag i princip sprider ett ogrundat rykte. Jag har tagit bort företagsnamnet, för rykten är vi inte hjälpta av i den här debatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

bla bla bla.
Hur mycket har man inte hört om ny batteriteknik under de senaste 20 åren. Inte ett skit har hänt. Mobilen håller fortfarande knappt en dag. O Laptopen håller 5timmar under lite lätt load. Precis som förr.

Den dagen dessa nya rön batterier lanseras skarpt o inte i ett lab så kommer jag tro på det.

Samma sak med Graphene. Mycket ros om det men inte sett ett skit med det.

Du jämför päron o äpplen. Välj ut något gemensamt så ser du hur mycket som hänt på batterisidan:

Samtalstid Nokia 3310: ca 3h
Samtalstid iPhone 7: upp till 14h

Det är över 4 gånger så lång tid!! Dessutom via 3/4g som kräver mer kräm.

Samma storlek på batteri:
Då ca 1000mAh
Nu ca 5000mAh

Så att det inte hänt mycket med batterier är ju direkt fel. Men förbättringen är lite hela tiden och märks kanske inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

bla bla bla.
Hur mycket har man inte hört om ny batteriteknik under de senaste 20 åren. Inte ett skit har hänt. Mobilen håller fortfarande knappt en dag. O Laptopen håller 5timmar under lite lätt load. Precis som förr.

Den dagen dessa nya rön batterier lanseras skarpt o inte i ett lab så kommer jag tro på det.

Samma sak med Graphene. Mycket ros om det men inte sett ett skit med det.

Tittar man på batteriet i en ny Iphone mot en gammal Nokia så är den nya telefonen hästlängder bättre men problemet är att telefonen i sig drar hästlängder mer effekt då skärmen är större, den söker hela tiden efter mail och den gör säkerligen tusen andra små saker i bakgrunden som jag inte har en aning om men som allt drar lite batteri.
Min gamla nokia 3310 låg och väntade på samtal och sms som kom till den och däremellan gjorde den ingenting. Men så behövde man bara ladda den en gång i veckan också.

Permalänk
Medlem

Tror dock att kisel av allt kan va en ganska dum idé om inte annat med tanke på hur politiken ser ut och vart all kisel kommer från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är alltid laddad inför bättre batterier! / Bad Dad Joke.

Jag läser om detta med spänning.