Förbikoppla fiberbox (CPE) med egen SFP+ modul (OpenInfra)

Permalänk
Medlem

Förbikoppla fiberbox (CPE) med egen SFP+ modul (OpenInfra)

Hej, jag har en mikrotik RB4011 som router och har problem med att den "port-flappar" på WAN porten. Störigt beteende, men kan inte konstatera att någon hårdvara egentligen är "trasig", de bara lirar illa med varandra. Sätter jag en dum switch mellan fiberboxen och mikrotiken så fungerar det utan några större problem, men det är inte en speciellt trevlig lösning.

Eftersom jag har en SFP+ port på min mikrotik, så kan jag i teorin plugga in fibern direkt i routern, vilket då kanske mitigerar inkompatibiliteten mellan enheterna, men jag lyckas inte komma fram till vad de kör för våglängder. Det är en single mode WDM med SC-kontakt, men ingenstans kan jag läsa mig till vad fiberboxen är inställd på för våglängd.

Är det någon som vet? Kör alla i princip samma (1310/1550 kanske?) och vilken är då TX och RX för kundutrustningen? Hela benämningen på fiber-boxen är HES-3106BW2A (SM-10)-DR. I dokumentationen för denna CPE så framgår det inte heller, och det verkar inte vara en löstagbar SFP modul.

Uppenbarligen en long shot, men om det är nånstans man kanske ramlar över nån som vet och kanske gjort detta själv så är det väl här

Permalänk
Medlem

du kan inte ta SFP modulen från fiberboxen då? (i min är den löstagbar)

Permalänk
Medlem

HES-3106BW2A (SM-10)-DR är en CPE med fast fiber port. Så ingen löstagbar SFP. Det är en WDM kapabel enhet, så att veta vilka våglängder som används är inte något man tar reda på utan utrustning för det eller att veta om konfiguration.

Troligen är det dock 1310/1550 då det är de absolut vanligaste våglängderna i "fiber to the home" nät här i sverige. Vilken som sitter våglängd som sitter hemma hos dig och vilken som sitter i nod är inte lätt att veta i detta läget.

Sen så är fiber porten i den CPE'n en SC/APC kontakt. Vilket gör det lite jobbigare, men inget som är ohanterbart.

Är det 1310/1550 eller 1550/1310 så bör det lösa sig med detta för din del. Dock inget som kan garanteras!

SC/APC till SC/UPC kabel
SC/APC skarvdon
TX 1310 / RX 1550 SFP
TX 1550 / RX 1310 SFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

HES-3106BW2A (SM-10)-DR är en CPE med fast fiber port. Så ingen löstagbar SFP. Det är en WDM kapabel enhet, så att veta vilka våglängder som används är inte något man tar reda på utan utrustning för det eller att veta om konfiguration.

Troligen är det dock 1310/1550 då det är de absolut vanligaste våglängderna i "fiber to the home" nät här i sverige. Vilken som sitter våglängd som sitter hemma hos dig och vilken som sitter i nod är inte lätt att veta i detta läget.

Sen så är fiber porten i den CPE'n en SC/APC kontakt. Vilket gör det lite jobbigare, men inget som är ohanterbart.

Är det 1310/1550 eller 1550/1310 så bör det lösa sig med detta för din del. Dock inget som kan garanteras!

SC/APC till SC/UPC kabel
SC/APC skarvdon
TX 1310 / RX 1550 SFP
TX 1550 / RX 1310 SFP

Tycker det är konstigt att den inte borde vara byggd för en fast våglängd, om inte annat borde det väl vara ett annat artikelnummer på enheten gissningsvis.

Ja, SC-kontakten ställer väl till det, den är blå, så det är UPC(?). Hastigheten på SFP:n, spelar det någon roll? Det står att det är 1 x 100/1000Base-X F/O på CPEn, och SFP:er brukar specas som 1.25gbps men det kanske är irrelevant här?

https://www.solar.se/se-webshop/active-communication--securit... Här verkar de skriva att den har TX1310 och RX1550, frågan är om det går att lita på!

EDIT: https://www.enummerbanken.se/Pdf_Docs/PROD_34559_5171276.pdf i detta dokument står våglängderna utskrivna, så antar att det stämmer! Konstigt att det inte står i länkarna jag hittade på CTS hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimnord:

Tycker det är konstigt att den inte borde vara byggd för en fast våglängd, om inte annat borde det väl vara ett annat artikelnummer på enheten gissningsvis.

Ja, SC-kontakten ställer väl till det, den är blå, så det är UPC(?). Hastigheten på SFP:n, spelar det någon roll? Det står att det är 1 x 100/1000Base-X F/O på CPEn, och SFP:er brukar specas som 1.25gbps men det kanske är irrelevant här?

https://www.solar.se/se-webshop/active-communication--securit... Här verkar de skriva att den har TX1310 och RX1550, frågan är om det går att lita på!

EDIT: https://www.enummerbanken.se/Pdf_Docs/PROD_34559_5171276.pdf i detta dokument står våglängderna utskrivna, så antar att det stämmer! Konstigt att det inte står i länkarna jag hittade på CTS hemsida.

Jag blir förvånad om det inte är 1310/1550 eller 1550/1310 som körs. Men det är tyvärr inte allt för lätt att hitta information om det.

Japp, blå kontakt är i regel UPC, grön är normalt sett APC. Enligt CTS produktsida så ska det vara en APC port.

Hastighets spec är irrelevant i detta läget ja. Så länge som SFP modulen klarar av 1000Base-X så är det inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Jag blir förvånad om det inte är 1310/1550 eller 1550/1310 som körs. Men det är tyvärr inte allt för lätt att hitta information om det.

Japp, blå kontakt är i regel UPC, grön är normalt sett APC. Enligt CTS produktsida så ska det vara en APC port.

Hastighets spec är irrelevant i detta läget ja. Så länge som SFP modulen klarar av 1000Base-X så är det inga konstigheter.

Aldrig provat att blanda apc och upc, så vet inte om det ens går att få tillräcklig kontakt. Så kan vara ute o cykla. Men kan det inte vara därför det inte är bra kontakt för TS? Att de kontakterat på fel och därför är svajigt med halvbra kontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Aldrig provat att blanda apc och upc, så vet inte om det ens går att få tillräcklig kontakt. Så kan vara ute o cykla. Men kan det inte vara därför det inte är bra kontakt för TS? Att de kontakterat på fel och därför är svajigt med halvbra kontakt

Det är faktiskt fullt möjligt att det är därför, Att koppla in en UPC terminerad kabel i en APC kontakt är fullt möjligt rent fysiskt, och tvärt om såklart. Och det är möjligt att få signal, men det kommer bli svajigt.

Info för de som inte vet: UPC är slipad helt rak. Medans APC är slipad med en 8 graders vinkel i kontaktdonet. Detta för att minska mängden reflektioner som kommer tillbaka i kabeln.

Permalänk
Medlem

Kolla noga i ditt avtal om du får ens göra detta först och främst, att man har en CPE är för att kontrollera linan och ge support, det försvinner direkt när du kopplar förbi.

Har själv en HES-3106 nere i källaren, vet folk i samma nät som blivit avstängda p.g.a att ha flyttat på fibern utan tillåtelse.

Nedan är utdrag från mitt avtal.

7.2 Kunden förbinder sig att väl vårda Ledningsägarens utrustning och att inte utan Ledningsägarens medgivande göra några ingrepp, ändringar eller tillägg i Fiberförbindelse eller Kundnod mer än vad som följer av Avtalet.

7.5 För det fall verksamhet i av Kunden anslutet Fastighetsnät kan antas förorsaka störningar i Fibernätet, i annans till Fibernätet anslutet nät eller i utrustning eller för användare av Nätet, är Kunden skyldig att på Ledningsägarens begäran omedelbart koppla ur sådan utrustning.

7.6 Om Kunden efter påpekande inte omedelbart korrigerar överträdelse eller om situationen kräver omedelbar åtgärd, har Leverantören rätt att stänga Fiberförbindelsen eller annan tjänst med omedelbar verkan.

Permalänk
Medlem

Koppla in en dator i mediaomvandlaren och felanmäl den till din internetleverantör så byter Open Infra ut den om det är något fel.

Är det något lustigt med nätverksportarna i din router kan du köra en 1 GbE SFP, så du har inget behov av någon switch eller att mixtra så att nätägaren stänger av dig. Många fibernät stänger automatiskt ner din port om de ser något konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Undvik att göra detta. Det är stor risk att spräcka APC:n och något folk gör regelbundet.

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Jag har inte problem med flapping på fibersidan, det är på switch-sidan. Just nu testkör jag det med en annan port i routern som WAN (på det andra switch-blocket, RB4011 har två separata switch-chip), och hittills så har det skött sig bra. Men felet uppstår intermittent, ibland kan det ta dagar innan det händer.

Vore ju så klart skönt att inte hålla på rodda med fibern och försöka mig på att koppla förbi den, dock läst om flera som kör tex Telia som bara dunkat in fibern i en SFP. Men som ni säger, att få support och hjälp efter en sån ändring blir svårt, för att inte tala om tråkigheter som att bli avstängd. Man lär ju inte få något svar på om man får från deras kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Är det problem med RTL8367-kretsarna så kan du som sagt köra en 1 GbE SFP (koppar) och på deras hemsida har de en lista på vilka de testat på din router, och de har ingen begränsning på vilka SFPs som går att använda så många andra fungerar också. Kostar 200-300 kr kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det problem med RTL8367-kretsarna så kan du som sagt köra en 1 GbE SFP (koppar) och på deras hemsida har de en lista på vilka de testat på din router, och de har ingen begränsning på vilka SFPs som går att använda så många andra fungerar också. Kostar 200-300 kr kanske.

Det är ju faktiskt en väldig enkel lösning som jag förbisett, klart enklare än att bråka med fibern. Kanske ska beställa en från Direktronik att ha just in case, är som sagt ingen större kostnad att tala om. Tack!