Nebulisator med väteperoxid - VARFÖR?!

Permalänk
Avstängd

Nebulisator med väteperoxid - VARFÖR?!

Jag läste nyligen att det finns människor som väljer att stoppa in väteperoxid (eng. "hydrogen peroxide") i sina nebulisatorer precis som det finns människor som väljer att ta hästavmaskningsmedel istället för att vaccinera sig.

Nu är jag ingen läkare men vad jag kan läsa på min egen väteperoxidflaska så ska man INTE inandas det och helst skall man använda gasmask om man skall använda det för desinficera ytor och dylikt.

Är det inte tragedikomiskt fantastiskt hur långt vissa människor väljer att gå för att de är räddare för vaccin än sjukdomen som vaccinet skyddar mot?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Dina trådar är alltid så spännande. Men en snabbgoogling ger detta. Så om det är utspätt så verkar det inte vara farligt. Och tbh, låt dem göra som dem vill. Det är inte många hästar kvar i deras stall redan innan de börjar med hokus pokus.

Är det farligt att andas in väteperoxid?
Väteperoxiden är stabiliserad med organiskt fosfonsyraderivat och fenacetin 0, 02 %. Koncentrerad väteperoxidlösning är klassificerad som frätande, farlig vid inandning och förtäring samt oxiderande. Vid utspädning minskar risken, vid 3 % klassificeras inte lösningen som hälso-eller miljöfarlig eller oxiderande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det finns gränser för hur mycket forskning och tekniska framsteg kan störa det naturliga urvalet...?

Permalänk
Medlem

Har funderat förut på hur tusan mänskligheten har lyckats överleva. xD

Permalänk
Medlem

Känns ju lite som såväl homeopati samt alla dessa nötter som tror att kolloidalt silver är boten mot allt ont.

Det är knappast människor som hör till begåvningsreserven och de är väl i viss mån självutrensande från genpoolen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dina trådar är alltid så spännande. Men en snabbgoogling ger detta. Så om det är utspätt så verkar det inte vara farligt. Och tbh, låt dem göra som dem vill. Det är inte många hästar kvar i deras stall redan innan de börjar med hokus pokus.

Är det farligt att andas in väteperoxid?
Väteperoxiden är stabiliserad med organiskt fosfonsyraderivat och fenacetin 0, 02 %. Koncentrerad väteperoxidlösning är klassificerad som frätande, farlig vid inandning och förtäring samt oxiderande. Vid utspädning minskar risken, vid 3 % klassificeras inte lösningen som hälso-eller miljöfarlig eller oxiderande.

Nu måste jag kolla. Väteperoxiden jag har är 3% och där rekommenderas det under "Första hjälpen" att uppsöka frisk luft om det skulle inandas eller så ska man skölja noga i rent vatten om man skulle stänkt det i ens ögon. Jag antar att det bör tolkas som "inandning" om man trycker in det i en nebulisator och börjar puffa på med den? Har aldrig haft astma så vet ej hur verktyget fungerar.

Skrivet av Hothep:

Det finns gränser för hur mycket forskning och tekniska framsteg kan störa det naturliga urvalet...?

Är det inte otroligt dock att dessa varelser lyckades komma till denna jord eftersom deras föräldrar bör ha liknande mentala förutsättningar?!

Skrivet av Exxovion:

Har funderat förut på hur tusan mänskligheten har lyckats överleva. xD

Samma här. Naturen överlever, om än plågad av oss, men vi lär knappast göra det. Kanske det är så att vi är en av de sista civilisationerna i universum på grund av att egoistisk kortsiktig dumhet vilket leder till självutplåning på knappa 200 000+ år? Jag tänker på "The Selfish Gene" av Richard Dawkins.

Skrivet av Alphahanne:

Känns ju lite som såväl homeopati samt alla dessa nötter som tror att kolloidalt silver är boten mot allt ont.

Det är knappast människor som hör till begåvningsreserven och de är väl i viss mån självutrensande från genpoolen.

Japp, det är fascinerande att vissa människor gärna prövar allt potentiellt skadligt (kobajs, blekningsmedel, hästavmaskningsmedel, väteperoxid, med mera) men aldrig det mest säkra utav allt de kan pröva: dvs., vaccinen som nu "officiellt godkänts" trots att det fortfarande är exakt samma vaccin som innan det officiella godkännandet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Japp, det är fascinerande att vissa människor gärna prövar allt potentiellt skadligt (kobajs, blekningsmedel, hästavmaskningsmedel, väteperoxid, med mera) men aldrig det mest säkra utav allt de kan pröva: dvs., vaccinen som nu "officiellt godkänts" trots att det fortfarande är exakt samma vaccin som innan det officiella godkännandet.

Sådant får mig alltid att tänka på denna:

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sådant får mig alltid att tänka på denna:

https://www.youtube.com/watch?v=HhGuXCuDb1U

Inte den här då?
https://www.imdb.com/title/tt0387808/?ref_=nv_sr_srsg_0

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu måste jag kolla. Väteperoxiden jag har är 3% och där rekommenderas det under "Första hjälpen" att uppsöka frisk luft om det skulle inandas eller så ska man skölja noga i rent vatten om man skulle stänkt det i ens ögon. Jag antar att det bör tolkas som "inandning" om man trycker in det i en nebulisator och börjar puffa på med den? Har aldrig haft astma så vet ej hur verktyget fungerar.

Är det inte otroligt dock att dessa varelser lyckades komma till denna jord eftersom deras föräldrar bör ha liknande mentala förutsättningar?!

Samma här. Naturen överlever, om än plågad av oss, men vi lär knappast göra det. Kanske det är så att vi är en av de sista civilisationerna i universum på grund av att egoistisk kortsiktig dumhet vilket leder till självutplåning på knappa 200 000+ år? Jag tänker på "The Selfish Gene" av Richard Dawkins.

Japp, det är fascinerande att vissa människor gärna prövar allt potentiellt skadligt (kobajs, blekningsmedel, hästavmaskningsmedel, väteperoxid, med mera) men aldrig det mest säkra utav allt de kan pröva: dvs., vaccinen som nu "officiellt godkänts" trots att det fortfarande är exakt samma vaccin som innan det officiella godkännandet.

Kan vara mycket allvarligare med en nebulisator man andas in medicin till luftvägarna och lungorna genom att omvandla vätska till aerosol med en nebulisator förmodligen inte livsfarligt men ändå inget bra.

Inandning varningen gissar jag på att det är själva ångorna alternativ lukten det handlar om.

Väteperoxid avråds idag från sårvård då den oftast gör mer skada än nytta genom att döda hälsosamma celler och inte bara bakterier.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Rekordmedlem

Låter inte som nått man ska inandas i för stora mängder även om de inte specifikt nämner inandning i texten nedan. Lite likt de som förordar Klorin, "bra" idag meda klor var stridsgas under första världskriget och i USA har ju en del uppenbarligen tagit livet av sig pga självmedicinering med olämpliga saker.

Väteperoxid är ett oxidationsmedel med svag antibakteriell effekt. Vid kontakt med katalas i vävnad och serum påbörjas en reaktion varvid syrgas frisätts och skum bildas. Syrgasen är oxiderande och dödar mikroorganismer. Skummet bidrar mekaniskt till att var och vävnadsrester avlägsnas. Den antibakteriella effekten kvarstår endast så länge syrgas avges och minskar vid närvaro av organiskt material. Väteperoxid har en viss blodstillande effekt.
Förtäring av små mängder väteperoxid 3% ger i allmänhet endast milda effekter från mag-tarmkanalen. Förtäring av större mängder 3% väteperoxidlösning har associerats med allvarlig sjuklighet och dödlighet. Irritation i mag-tarmkanalen med illamående, kräkningar, skumbildning i munnen och blodkräkning kan inträffa.

https://www.apl.se/samhallsuppdraget/aida.html?sv.target=12.1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.