Vars ska man börja om man är helt borta angående ekonomi och smart sparande?

Permalänk
Medlem

Vars ska man börja om man är helt borta angående ekonomi och smart sparande?

Vet inte vad jag ska göra med mina pengar?

Bor hemma fortfarande och har som sagt 70k på mitt konto som bara ligger där som jag inte vet vad jag ska göra av dom...

Vill veta vad man bör göra för att spara smart? har sökt väldigt lite om detta men om jag förstått lite iallafall så borde jag lägga in dom i fonder?
Vill liksom inte riskera dom på något sätt i t.ex aktier som jag förstått är mer riskfullt. Finns det risker med fonder också?

Som ni ser så är jag helt borta angående detta men det känns iallafall inte smart att låta pengarna bara sitta i mitt personkonto...

Vet inte heller om detta är rätt forum men ni har alltid varit hjälpsamma med mig innan när jag haft funderingar <3

Tacksam för alla svar jag kan få!

Kortat ner trådtitel /Andreaz1, mod
Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att fundera på din "sparhorisont" dvs hur länge du har tänkt låta pengarna ligga. Det finns alltid risker med att investera i börsen så det brukar inte rekommenderas om du vet att du kommer vilja ha tillbaka och använda pengarna inom ett år eller två. Min egen uppfattning är att fonder generellt sett har lägre risk än enskilda aktier men det beror på vad du köper, det finns inget som är helt riskfritt.

De flesta banker har lite guider för nybörjare på sina hemsidor som förklarar hur det fungerar att investera på börsen och hur du bör tänka när du först börjar.

Permalänk
Avstängd

Börja med att ha dem på ett räntekonto. Vill du fortfarande ha tillgång till den finns t ex Qliro, 0.8% ränta. Finns också konton där du låser fast pengarna minns ett år, då kan räntan vara runt 1.5%.

En fond är en hel hop aktier (typ) så risken blir utspridd, men risken finns fortfarande. Och nu är det mycket på börsen som går ner ganska kraftigt, så nu känns det oroligt att hålla på med aktier.

Permalänk
Medlem

Om du har planer på att köpa bostad så skulle jag rekommendera att placera pengarna i ett så bra räntekonto som möjligt. Håll dig borta från börsen för relativt kortsiktiga investeringar eller om du behöver pengarna inom snar framtid.

Jag kör Lysa för framtiden och jag kan varmt rekommendera det.

Permalänk

Unga Aktiesparare är rätt bra. Finns en del gratismaterial. ungaaktiesparare.se @ungaktiesparare

Ganska många twittrare och bloggare finns, man behöver inte ta allt från dom men det som passar en själv.

Några twittrare (ett litet urval)

@elinagorelius
@emyrstrom
@Chansarmest1
@vargfakta
@swe_expat
@bittermicke
@marcushernhag

Bloggare. (ett litet urval)
https://sparosverige.blogspot.com/
https://tradevenue.se/miljonarinnan30
https://utdelningsseglaren.blogspot.com/

Börsen är inte farlig, men man måste förstå vad det är man köper givetvis. Man kan börja med nån tusenlapp i månaden för att lära sig. Det är inte svårt, men helt klart en hel del nytt att ta till sig. Finns inga genvägar tyvärr, isåfall skulle alla vara börshajar.

Permalänk
Medlem

Korta svaret är att ta reda på din sparhorizont. Kortare en två år skulle jag ge den konservativt rekommendation med Räntefonder. Har du en längre så skulle jag säga index fonder med låg avgift.

Det bästa du kan göra är att använda ca 70 kr av ditt sparade kapital och läsa en bok om privat ekonomi. De jag rekommenderar är grundläggande och anpassade till nybörjare. Att göra rätt ekonomiska beslut tidigt i livet kommer spara dig miljoner kroner.

Dessa två böcker fokuserar mer på hur du ska bygga upp ett sparande.
"Så här blir du miljonär i hängmattan" med Per Håkan Börjesson.
"Vägen till din första miljon : alla kan bygga en egen pengamaskin" Tobias Schildfat

Nedre fokuserar inte hur du blir rik utan hur du använder pengarna för att skapa dig ett rikt liv.
"i will teach you to be rich" Ramit Sethi

Om du är haj på Engelska kan du lyssna på dessa två poddar som insperation för att privatekonomi inte är ett tråkigt måste utan en ENORM möjlight för att skapa dig det liv du vill leva.

Ramit Sethi — How to Play Offense with Money, Plan Bucket Lists, Build a Rich Life with Your Partner, and Take a Powerful $100 Challenge (#524)
Mr. Money Mustache — Living Beautifully on $25-27K Per Year (#221) Jag har till stor del blivit skolad av Mr. Money Mustachs blogg, gillar att han tänker som en ingenjör och inte ekonom.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods