Mionix Naos Pro, Avior Pro och Castor Pro – nytt inre med gammal design

Permalänk
Melding Plague

Mionix Naos Pro, Avior Pro och Castor Pro – nytt inre med gammal design

Svenska Mionix har slängt hamburgarna i papperskorgen och återvänder till mer ordentliga spelmöss som nu tar plats i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oväntat hög inmatninglatens? Det var de det. Blir inget köp!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter lite märkligt att ni skriver "Hög prestanda" om mössen, men samtidigt så har de bland de sämsta/längsta latenserna, betydligt sämre än t o m trådlösa möss.
Borde inte latenser rankas högre (kanske högst) än några av de andra testade funktionerna?

Har själv ägt två Naos tidigare, men absolut inget jag är intresserad av längre nu när trådlösa är så pass bra.

Permalänk
Medlem

Haha, wow, katastrofal återkomst kan man ju lungt säga... en sådan recension och inte en enda utmärkelse, inte bra produkt på någon av dem...

Stackars deras personal och investerare

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför "Glorious PC Gaming Race Model O" ligger på plus i latens testet? Och vad det innebär?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Kan någon förklara varför "Glorious PC Gaming Race Model O" ligger på plus i latens testet? Och vad det innebär?

I relation till en annan mus. Mittenstrecket är inte absolut 0 utan en referenspunkt där övriga antingen har lägre eller högre latens i förhållande till den.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Oj jösses, den latensen... och då är den inte ens trådlös.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Det finns trådlåsa möss med lägre latens och lägre pris.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Finns det andra möss som är utformade som Naos Pro?

Har en Qpad 5k som är liknande, men dem säljs inte längre, så letar efter en ny men samma utformning.
Alltså där man vilar hela handen på musen. Men hittar bara andra typer av möss.
Kanske är jag som är dålig på att leta/blind?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Kanske köpa på sig ett gäng naos till jobbdatorn när de hamnar under 200. Vill minnas att den var grymt bekväm när man har lite större händer. Har inga problem med sladd eller latens där. Men kanske inte riktigt kundkretsen de siktat på.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Musikälskare

Tråkigt att dom inte var trådlösa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Hade en naos för många år sedan. Vill minnas att den var väldigt bekväm men att knapparna gav upp väldigt fort. Måndags ex kanske vad vet jag.

Kör med enbart Logitech nuförtiden.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Största problemet med datormöss nuförtiden är dålig byggkvalitet. Min gamla MX518 höll i över 7 år. Nuförtiden så pajjar scrollhjulen efter bara ett år, ibland tidigare, särskilt när det gäller att klicka på dem. Detta är ett problem även med dyra möss. Detta problem syns inte i korta recensioner men det är väldigt uppenbart för oss som minns när möss höll i 5+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Största problemet med datormöss nuförtiden är dålig byggkvalitet. Min gamla MX518 höll i över 7 år. Nuförtiden så pajjar scrollhjulen efter bara ett år, ibland tidigare, särskilt när det gäller att klicka på dem. Detta är ett problem även med dyra möss. Detta problem syns inte i korta recensioner men det är väldigt uppenbart för oss som minns när möss höll i 5+ år.

Min gamla logitech g7 håller och måste vara åtminstone 15 år vid det här laget 🙂

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Det som spelar absolut störst roll för min del är den ergonomiska utformningen, och hittills har jag aldrig testat något som kan slå Naos (Pro) på det, så min Naos Pro är jag överlag väldigt nöjd med.

Min icke-uttömmande snabbjämförelse mot gamla Naos (8200, men även 5000):

+ Mycket mer flexibel kabel som inte gör något motstånd, väldigt trevligt.
+ Jämnare led-belysning som faktiskt kan ge helvitt ljus (det var stört omöjligt i de äldre modellerna)
- Aningen mer högljudda switchar (i min bok är tystare = bättre)
- Ingen synlig indikation på vilket dpi-läge som är inställt (det fanns en led-ramp på de äldre modellerna, som dock inte skulle fungera längre eftersom antalet lägen nu är justerbart, vilket troligen förklarar varför de tagit bort den)
- Serienumret har flyttats till en irriterande etikett på kabeln, som jag inte får slita bort för då slutar garantin att gälla (jag skojar inte, det står uttryckligen skrivet på den.) Vad fan?

Skulle jag köpa den igen? Definitivt. Ergonomi, ergonomi, ergonomi.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tung och klumpiga tyvärr, inget för dig som vill ha lättare möss.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Finns det andra möss som är utformade som Naos Pro?

Har en Qpad 5k som är liknande, men dem säljs inte längre, så letar efter en ny men samma utformning.
Alltså där man vilar hela handen på musen. Men hittar bara andra typer av möss.
Kanske är jag som är dålig på att leta/blind?

Finns en tråd om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541263-qpad-8k-utgatt...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Såg verkligen fram emot nästa generation. Min rosa Castor börjar få några år på nacken och är sugen på en trådlös av samma kvalitet och form. Får se hur dom blir när dom kommer

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Mionix kommenterade latensen på Reddit när jag påpekade att Naos QG verkade vara bättre än Pro:
"Hi! The issue with latency (16ms slower than QG) is being dealt with. We will roll out a firmware update in the coming weeks to fix it. Although it's not noticeable for the casual user, this is not acceptable from our standpoint.

In all other aspects, we consider it a superior mouse to the QG, where they share the same shell but the PRO has better hardware in both sensor, switches, scroll, feet, cable, and coating. :)"

https://www.reddit.com/r/MIONIX/comments/pcmthb/we_are_back/

Permalänk
Medlem

Då scrollhjulet på min Ironclaw börjar ge upp hoppades jag mycket på Naos som jag haft två exemplar av tidigare. Synd att den fick så kass recension, nu får jag fundera lite på vad jag ska köpa istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vi kan köra vidare med Deltaco, med andra ord.