Tips på brädspel för två

Permalänk
Medlem

Tips på brädspel för två

Hej!

Jag och frugan letar efter nånting nytt vi kan underhålla oss med på kvällarna medans barnen sover. Dataspel och TV i all ära men det är ju inte jättesocialt kanske.

Vi har sedan spel som
Elder sign
Carcassonne
Time stories
Pandemic
Fleets

Det ska framför allt funka för två spelare och återspelningsbart.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

Port Royal och Seven Wonders Dual är väl mina två tips! Sistnämnda är renodlat tvåspelarspel.

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Chronicles of crime är kul på två. Det är väl inte återspelningsbart i Fia med knuff bemärkelse men de tar en stund o spela och det finns flera nya scenarion att köpa till, både digitalt och fysiskt.

Permalänk
Medlem

Mekanismen är som många brädspel, men det är kortbaserat och extremt omspelningsbart, och dessutom väldigt bra för två spelare: "Dominion".
Man spelar med tio händelsekort valda ur en pott av ca 25-30 (långt över 100 med alla expansioner), och den variationen kombinerat med slumpen när man drar händer ur sin draghög gör det väldigt varierat. Händelsekortens effekter samverkar ofta och den som kommer på det kan vinna stort, men ibland finns ingen superstrategi och då får man mer använda korten isolerat, eller köra det som kallas "pengaspel". Dominion tar också mycket kort tid att sätta upp och plocka undan, och att ställa om för en ny runda går också snabbt. En typisk spelrunda tar kanske 20-30 minuter, och då tar kringjobbet kanske 2-3 minuter, så väldigt tidseffektivt. Kan också spelas på små ytor eftersom man i princip bara använder högar med spelkort, så ingen stor spelplan som kräver ett bord.

Sen är "Flamme Rouge" inte alls dumt. Väldigt mycket strategi, men inte särskilt djupt rent mekanismmässigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Zombicide ?

Permalänk
Medlem

7 Wonders Duel!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar hittills!

Jag fick också i uppdrag att skriva att "vi" också gärna tar förslag på spel där man jobbar ihop istället för mot varann för "någon" är inte vill förlora

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Hej!

Jag och frugan letar efter nånting nytt vi kan underhålla oss med på kvällarna medans barnen sover. Dataspel och TV i all ära men det är ju inte jättesocialt kanske.

Vi har sedan spel som
Elder sign
Carcassonne
Time stories
Pandemic
Fleets

Det ska framför allt funka för två spelare och återspelningsbart.

Tack på förhand!

Finns ju tv-spel som t.ex It Takes Two, kanske passar.

Permalänk
Avstängd

Race for the Galaxy! Grymt på två pers, inte särskilt dyrt, finns expansioner men grundspelet är så bra så de är inte fullt nödvändiga. Med första expansionen kan man spela solo (mot spelet) och t o m det är märkvärdigt intressant.

Permalänk
Inaktiv

Inte lagspel men tycker ändå inte de ska glömmas bort:
Klassiker är ju återspelningsbara av bara den, t.ex.:

• Backgammon

• Go

• schack

• 4-i-rad

Eller ngt av alla kortspel som bara kräver en kortlek?

Permalänk

Spelaa survivng mars man kan spela 2 på de. Tar lång tid

Permalänk
Medlem

Man får inte ta o glömma:

Kalaha

Sänka skepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Jag fick också i uppdrag att skriva att "vi" också gärna tar förslag på spel där man jobbar ihop istället för mot varann för "någon" är inte vill förlora

Aeon's End
-spelen (det finns många standalone-lådor) är samarbetsspel som är bäst på två personer. Fast några av dem är svåra och risken finns att ni förlorar tillsammans.

Horrified är ett enklare samarbetsspel (lite mindre komplicerat än Pandemic) som blivit populärt på sistone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Kolla upp The Quiet Year. Det är inte ett brädspel på det sättet, det är nästan mer rollspel, men det är ohyggligt intressant och kan bli hur hysteriskt underhållande som helst, eller hur mörk och eländigt som helst, speciellt om man spelar med någon man känner väl. I korthet skapar man tillsammans en historia under ett år, en historia om ett samhälle "efter katastrofen", och allt ska ritas på en karta. Miljön kan vara vad som helst; sist var vi på ett oändligt hav och vi tillbad en död val och hade ett överskott på vattenskotrar... Allt som behövs är papper och penna (jag rekommenderar A3), några tärningar och en kortlek (som avgör vilka händelser som inträffar under året). Manualen kostar €10 i PDF-format om man vill stödja utvecklarna, annars är det första resultatet i Google en direktlänk till den.

Men som sagt, det är mer rollspel än brädspel, även om man inte spelar individer eller grupper av människor. Det behöver inte vara ett co-op-spel heller! Allt handlar om spelarnas kreativitet. Jag rekommenderar det starkt till alla som är minsta intresserade av historieberättande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Ja Pandemic har ni ju redan, men om ni har gott om tid kan ni testa Arkham Horror. Pandemic har en liknande mekanik, men starkt, starkt förenklad jämfört med AH. AH har sköna historier och en hel värld man går in i. Nackdelen är att det tar väldigt lång tid att både sätta upp och plocka ner, och tar många timmar att spela, ibland så lång tid för en omgång att man får fortsätta nästa dag, även om det är ovanligt. Kräver också mycket utrymme, särskilt om man har en expansion med extra bräde. Tänk ett köksbord modell större som minimum.
Likt Pandemic så är det gjort för att det ska kännas som uppförsbacke hela tiden, och att spelet när som helst kan bjuda på en överraskning som gör att allt går åt helvete. Ungefär hälften av spelomgångarna förlorade vi mot ärkemonstret när jag spelat med kompisar. Det är lite av charmen med det, även om det är frustrerande bitvis. Naturligtvis kan man skapa "house rules" för att göra det både enklare och svårare om man vill, eller för att göra det roligare, eller för att förenkla eller snabba upp spelet. Det har vi ofta gjort. T ex att monstrens skada ackumuleras precis som spelarfigurernas gör, och inte regenereras helt mellan varje attack. Vi körde också oftast med att man kunde gå till en plats med redan öppen portal utan att sugas in men med valet att aktivt gå in. Insugen blev man då bara om portalen öppnades när man redan var på platsen.
Spelar man AH på två personer bör man spela med två spelarfigurer per person, eftersom spelet är bäst balanserat vid fyra spelarfigurer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag köpte på chans brädspelet Fight for Olympus i vintras, det är ett 2 manna duel spel som är otroligt roligt.

https://boardgamegeek.com/boardgame/192834/fight-olympus

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Ticket to ride, t.ex. https://www.webhallen.com/se/product/178174-Ticket-To-Ride-Eu...

Finns ett par olika utgåvor. Vissa är dock beroende på att man har en bassats men det står på i så fall.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Ticket to ride, t.ex. https://www.webhallen.com/se/product/178174-Ticket-To-Ride-Eu...

Finns ett par olika utgåvor. Vissa är dock beroende på att man har en bassats men det står på i så fall.

Bra tips! Ticket to ride Nordic Countries är lite mindre (max 3 personer) så det är nog bäst för 2 manna lir

https://www.webhallen.com/se/product/286457-Ticket-to-Ride-No...

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Mot varandra: Patchwork
Mot spelet: Zombicide (spela med 3 survivors var)

Permalänk
Medlem

TS frågar om bra spel för två personer som spelar i lag och ingen nämn Spirit Island?!? Nu får ni allt ta och skämmas.

Spelet är det elfte bästa spelet genom tiderna enligt röstarna på boardgamegeek och även om det fungerar utmärkt att spela 1-4 personer så tycker jag, och de som röstat på sidan, att två personer är något bättre än alternativen. https://boardgamegeek.com/boardgame/162886/spirit-island

Onda inkräktare försöker invadera eran ö och ni, som är goda(?) andar, ska tillsammans med invånarna stoppa inkräktarna.

Då ni spelat Pandemic så kan jag säga att det i grunden är ett liknande spel men med extra allt. Framförallt är det i min mening mycket roligare!

Beroende på ens vana kan reglerna uppfattas som väldigt många och krångliga i början. Räkna med att första spelomgången tar lååång tid. Men efter en-två gånger sitter det mesta och regelboken behöver bara tas upp någon enstaka gång. Efter ytterligare ett par gånger så undrar man vad det var man tyckte var svårt i början.

Vill ni spela ett av de bästa spelen som gjorts för enbart två personer så kan jag rekommendera Twilight Struggle. Där spelar ni dock emot varandra men då det just nu är det trettonde bästa spelet genom tiderna samt att det tidigare legat som nummer ett gör att ni kanske vill ge det ett försök ändå.
https://boardgamegeek.com/boardgame/12333/twilight-struggle