Apple tjänar mer på spel än Sony och Nintendo

Permalänk
Medlem

Jag har bara köpt en app i hela mitt telefonliv.
Memrise mandarin på rea..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

6500 är väl inte så mycket? Motsvarar ett spel per månad om man köper vanliga konsol/PC-spel.

Vad många reagerar över är nog inte summan utan vad man får för pengarna. 12-15 nya AAA-spel vardera med en utvecklingsbudget på hundratals miljoner kronor styck eller ett mobilspel som om det fanns att köpa skulle säljas för en hundralapp eller två. Och vars affärsidé inte är att ge valuta till så många som möjligt utan att fånga in "knarkarna", de som är beredda att lägga väldigt stora summor på spelet.

Free to play-spel och knarklangare är helt enkelt samma typ av människor. Få en människa att fastna i skiten och pungslå sedan denne så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nej, Apple (m.fl) tillgodoser allt det logiska för dessa aktörer, allt från betalningsprocessen, kundrelationer, bandbredd osv osv. Inget av detta är gratis, som växer på träd eller dyker upp för att någon viftar med en trollstav.

Nu är ju Apples kostnad för de saker du nämnde bara en bråkdel av vad de får in via App Store. Det har nämnts vinstmarginaler på närmare 90 procent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Nja, man kan väl utveckla appar till iphone och ipad och sedan ta betalt utanför? Jag är osäker om autodesk och adobe skickar pengar till apple när jag har installerat photoshop och autocad på min ipad.

Om de erbjuder prenumerationen i appen och du väljer att prenumerera där så får de betala Apple 30% av din prenumeration "för evigt". Gör de inte det så slipper de. Nu är det väl ändring på gång dock, så de kan i alla fall få länka till en webbsida i appen eller liknande där man kan skriva upp sig utan att Apple får ta del av pengarna. Fram tills nu har det ju varit totalförbjudet dock, antingen får Apple betalt eller så måste appen låtsas som att det inte finns något betalalternativ typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Några hundralappar i månaden låter fullt rimligt att spendera på något man tycker är kul Jämförelsevis kostar det ju inte mycket mer att exempelvis gå på bio två gånger på en månad.

Vet man vad man får är det nog enklare att hålla sig på en bra nivå, jämfört med lootboxes och andra köp där det blir ett mer gambling/chans-element. Sen finns det såklart många som kan hantera det också, men jag tror åtminstone att jag själv skulle ha svårare för det.

ja det tycker jag med. som sagt, att det mer eller mindre är ett krav för att kunna vara med och konkurrera är väl i grund och botten tråkigt men av dryga summan för en stock snus i månaden tycker jag det är helt ok för vad jag får ut av det.

allt har ju att göra med vad man själv har ekonomi för och vad man väljer att göra för pengarna, min bror spelar samma spel och har spenderat norr om 50.000 senaste året men han har lönen för det och tycker det är kul så jag ser inget fel i det egentligen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag motsätter mig inte att de tar en del av kakan. Det förtjänar de definitivt.

Problemet är att 30% inte är någon typ av marknadsmässig andel. Den är specifikt så hög på grund av att det inte finns någon konkurrens. Om du använder en telefon med Android eller IOS så är det Google eller Apple som du köper av. Alternativ finns inte i praktiken.

Jämför man med vad betalningsförmedlare typ Paypal tar för sina tjänster så är Apples och Googles massiva. Paypal tar i de flesta fall 2-3% av det betalda beloppet. Bandbredd för att ladda ner en app på kanske några hundratals megabyte är ju ingenting heller. Det är långt till 30%...

Som jämförelse så tar bland annat Epic Games Store 12%. Jag kan godkänna att Apples/Googles andel större, men då pratar vi om enstaka procentenheter, inte mer än dubbelt upp.

Men så länge som jag som konsument får betala samma prislapp, oavsett om det är 30%, 25% eller 12% så är det ingen skillnad för min del. Som konsument är jag inte heller skyldig att ge någon en större andel bara för att jag köper deras mjukvara i App Store, Playstore eller någon annanstans då MSRP är ungefär detsamma överallt.

Skulle däremot MSRP justeras efter andel till min fördel så skulle jag som konsument (kund) bry mig mer, allt annat är politik och produkten behöver mig mer än jag behöver produkten. Avslutningsvis så vill jag påpeka att du har faktiskt alternativ till Googles Playstore, antingen genom tillverkarens egna store front eller att du sideloadar Fdroid som du kan göra på de flesta Android telefoner.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu är ju Apples kostnad för de saker du nämnde bara en bråkdel av vad de får in via App Store. Det har nämnts vinstmarginaler på närmare 90 procent.

Ja? Apple är ett vinstdrivande företag, de tillhandahar inte plattformar och står för kostnaderna i filantropisk anda och av godheten i deras hjärtan

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Å så undrar folk varför blizzard ville göra ett diablo-spel för mobiler... företag vill tjäna pengar 😛

Grattis till den fina unika episka superduperkraftfulla yxan du hittade! Nu måste du slå fiender 100337 gånger för att få upp den till sin max level. Alternativt, ge oss 14.99 Euro så blir den maxad direkt, Diablo kommer inte ha en chans!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mortac:

Och ändå tycker Apple att det är skäliga avgifter de tar. Spelutvecklare som kan lägga ner år av hårt arbete på en produkt vilken Apple sedan tar 30% av kakan utav bara så där.

Nej tack, Apple, jag avstår era produkter.

Förlåt, men du förstår hur korkat ditt tillägg framstår, va? Du avstår alltså en produkt för vad tillverkaren bakom tjänar? Nu blev jag otroligt nyfiken på hur du gör dina val.

Hur valde du den produkt du använder att skriva på Sweclockers? Kraftigt begagnad linuxdator som drivs av solpaneler du byggt själv?

Ja, det är enorma summor pengar de tjänar, men alla som sett till att denna kassoko fyllts på under 2019, är nog mot dem du ska rikta din kritik.

Du får gärna hävda din uppenbara ’fanboism’ men din åsikt är självklart helt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag har bara köpt en app i hela mitt telefonliv.
Memrise mandarin på rea..

Samma här, fast jag köpte Bards Tale mobilversionen, väl värt sina 50 kronor 😁

Permalänk
Sötast

Glöm nu inte att simpa i kommenterarena. Ni kan ju alltid citera denna och rätta mig!

Och än en gång så ser vi att några 30% INTE behövs för att driva en butik med vinst.

Sesådär, simpa nu och fråga mig hur jag vet att Apple skulle klara sig på mindre än 30%?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Glöm nu inte att simpa i kommenterarena. Ni kan ju alltid citera denna och rätta mig!

Och än en gång så ser vi att några 30% INTE behövs för att driva en butik med vinst.

Sesådär, simpa nu och fråga mig hur jag vet att Apple skulle klara sig på mindre än 30%?

Fast nu handlar väl inte företagande heller om att bedriva verksamheten med så låg vinst som möjligt?

Hint: Ett företag tar inte betalt för vad produkten kostar, utan vad kunden tycker den är värd. Uppenbarligen är 30% en kostnad som kunden (företaget som publicerar en app på app store) tycker är tillräckligt låg för att ändå gå med på det.

Värdet app store tillför en utvecklare är i mina ögon enorm där man får exponering, betallösning, och en trygghet för slutanvändarna att det inte är malware. Utan app store kanske jag som utvecklare bara haft 5-10% av intäkterna i kostnader för hosting, betalning mm - men om appen säljer 10x så bra på app store så kvittar ju det.

Tycker hela diskussionen är lite märklig där det låter som att många av er vill bestämma vad ett företag ska få tjäna på en produkt. Det är helt främmande för mig och jag tycker det står var och en fritt att handla någon annanstans. Visst finns bara app store på iOS (utan jailbreak) men det finns andra plattformar om man vill ha alternativ.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Fast nu handlar väl inte företagande heller om att bedriva verksamheten med så låg vinst som möjligt?

Hint: Ett företag tar inte betalt för vad produkten kostar, utan vad kunden tycker den är värd. Uppenbarligen är 30% en kostnad som kunden (företaget som publicerar en app på app store) tycker är tillräckligt låg för att ändå gå med på det.

Värdet app store tillför en utvecklare är i mina ögon enorm där man får exponering, betallösning, och en trygghet för slutanvändarna att det inte är malware. Utan app store kanske jag som utvecklare bara haft 5-10% av intäkterna i kostnader för hosting, betalning mm - men om appen säljer 10x så bra på app store så kvittar ju det.

Tycker hela diskussionen är lite märklig där det låter som att många av er vill bestämma vad ett företag ska få tjäna på en produkt. Det är helt främmande för mig och jag tycker det står var och en fritt att handla någon annanstans. Visst finns bara app store på iOS (utan jailbreak) men det finns andra plattformar om man vill ha alternativ.

Helt klart är värdet mer eller mindre ovärderligt, eftersom det inte finns något reellt alternativ. Do or die.

Permalänk
Medlem

Jösses.

Det jag kan tänka mig att betala när det gäller mikrotransaktioner: inte ett enda sketet öre. Spel som kör med den modellen som inkomstkälla kan, bör och skall brinna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Inte bara Apple som tar 30%, även Googles Play Store och Steam tar ut en kostnad på 30%

Skrivet av Feeku:

Samma gäller väl Nintendo, Sony och Microsoft också?

Ja, men det är bara Apple som är onda kapitalister och hatar mänskligheten och förstör allt vackert här i världen, det har jag lärt mig här på Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om de erbjuder prenumerationen i appen och du väljer att prenumerera där så får de betala Apple 30% av din prenumeration "för evigt". Gör de inte det så slipper de.

Precis.

Permalänk
Skrivet av PyzzeN:

Inte bara Apple som tar 30%, även Googles Play Store och Steam tar ut en kostnad på 30%

Skillnaden är att har du android kan du köpa via andra butiker än googles. Och produkter till steam behöver man inte köpa via dom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Och ändå tycker Apple att det är skäliga avgifter de tar. Spelutvecklare som kan lägga ner år av hårt arbete på en produkt vilken Apple sedan tar 30% av kakan utav bara så där.

Nej tack, Apple, jag avstår era produkter.

Avstår du även Android med tillhörande Google Play Services?😂

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att bojkotta Apple.

Listan bara blir längre o längre.

Vilket vidrigt företag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Otroligt…..många av spelen är multiplattform och då köper man grejerna via den billigaste källan. Som Hearthstone exempelvis. Köper man på iPaden så kostar en deluxe förhandsbokning 850:-. Blizzards sajt, 700:-. En jäkla skillnad!

Clash of Clans har inga prisskillnader va ja sett.
Gems of War har dock….

Skrivet av Swedman18:

Fanns ett exempel på lyxfällan som hade lånat 300 000 från sina föräldrar för Raid Shadow Legends

….Va….? Hur fan e det ens MÖLJLIGT!? Måste ha köpt allt han kan hitta….

Vilket avsnitt? Ja måste se det! Hela SweC måste se det!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Avstår du även Android med tillhörande Google Play Services?😂

Well, man kan ju ladda ner från Samsung Galaxy Store. Exempelvis Fortnite, som ju är bojkottad överallt finns ju där eftersom Samsung tillåter externa betalningsalternativ för alla appar inkl. spel.

Det kanske inte är jättemånga som använder den butiken, men det finns väldigt många spel där. Dock saknas sedvanliga appar som BankID, Swish osv, men dessa är ju inget som Google tar betalt för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Fanns ett exempel på lyxfällan som hade lånat 300 000 från sina föräldrar för Raid Shadow Legends

På riktigt??
Borde ge livstids fängelse. Åtalspunkt: dumhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På riktigt??
Borde ge livstids fängelse. Åtalspunkt: dumhet.

Håller med till en viss del, det är sjukt dumt. Samtidigt är det ju bevisligen en sjukdom. På samma sätt som de flesta andra missbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Otroligt…..många av spelen är multiplattform och då köper man grejerna via den billigaste källan. Som Hearthstone exempelvis. Köper man på iPaden så kostar en deluxe förhandsbokning 850:-. Blizzards sajt, 700:-. En jäkla skillnad!

Clash of Clans har inga prisskillnader va ja sett.
Gems of War har dock….

….Va….? Hur fan e det ens MÖLJLIGT!? Måste ha köpt allt han kan hitta….

Vilket avsnitt? Ja måste se det! Hela SweC måste se det!

Säsong 29 avsnitt 6 är inte helt säker på det är raid shadow legends men jag vet att spelet har en lista som den som spenderar mest "toppar den" och att han sa att han behövde låna pengar för att vara competetive

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Håller med till en viss del, det är sjukt dumt. Samtidigt är det ju bevisligen en sjukdom. På samma sätt som de flesta andra missbruk.

Du har förstås helt rätt.
Åklagaren ändrar till sjuklig dumhet.

Missbruk ja. Undra om inte undertecknad ska in i finkan med. Rätt tvärdumt att snusa bort tandköttet som den åtalade gör...