Apple tjänar mer på spel än Sony och Nintendo

Permalänk
Melding Plague

Apple tjänar mer på spel än Sony och Nintendo

Rättegångsdata visar att Apples rörelseresultat för spel år 2019 var högre än Nintendo, Sony, Activision Blizzard och Microsoft tillsammans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

🤮

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

6550kr per år på spel? Låter inte direkt som dataspel, snarare hasardspel.

Permalänk

Borde finnas motsvarande "spelpaus" för gacha...

Visa signatur
Permalänk

Tycker mikrotransaktioner och dlc bör beskattas ofördelaktigt för företagen, men nej, kommer mer skatter så är det grundspelet som beskattas och inte gambling/beroendetriggrande delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

6550kr per år på spel? Låter inte direkt som dataspel, snarare hasardspel.

Hade en kollega som spelade Clash royale och lade runt 25k per år...
Själv tror jag att jag lagt runt 500-1000 kr per år på diverse spel (till för 2 år sedan då jag slutade).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Reckie:

6550kr per år på spel? Låter inte direkt som dataspel, snarare hasardspel.

Jag kan tänka mig att det åtminstone för vissa är sjukt beroendeframkallande och svårt att sluta när man väl börjat. Särskilt om man tagit sig långt i spelet. Typ "slutar jag nu har jag slösat det jag redan spenderat". Men det är ren spekulation från min sida, är ingen expert på spelberoende

Permalänk
Medlem

Mikrotransaktioner och f2p kan jag tycka är mer okej än Activision som tar betalt för spelen och månadsavgifter/p2w?

Permalänk
Medlem

Och ändå tycker Apple att det är skäliga avgifter de tar. Spelutvecklare som kan lägga ner år av hårt arbete på en produkt vilken Apple sedan tar 30% av kakan utav bara så där.

Nej tack, Apple, jag avstår era produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

6550kr per år på spel? Låter inte direkt som dataspel, snarare hasardspel.

Man blir rädd ibland men det är säkerligen ingen omöjlighet. När jag körde clash of clans och några andra spel så fanns det personer i klanen som lagt både 50 - 70 000 kr på sin bas. Det är enorma pengar vissa anser att det är värt att slippa vänta för att få spela mera eller få mer diamanter och köpa uppgraderingar för.
Lär väl kosta några kronor för en utvecklare att lägga upp en app också eller är det gratis?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Om det är ett bra spel utan in-game reklam så kan jag ibland se över hur många timmar jag lagt på spelet, och därefter försöka värdera vad jag anser det kan vara värt. Därefter kan jag spendera lite på mikro-transaktioner tills jag kommit upp i den summan jag har kommit överens med mig själv.

Det krävs ju dock en del disciplin, och man förstår ju hur en del människor kan bli spelberoende.
Spel nuförtiden är ju utvecklade tillsammans med psykologer med avsikten att man SKALL BLI BEROENDE.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Reckie:

6550kr per år på spel? Låter inte direkt som dataspel, snarare hasardspel.

En polare berättade nyligen att han spenderar cirka 50 000 kr om året på ett mobil-RTS han spelar. De är en klan på fem pers där han är den som spenderar minst av dem.

Det är helt omöjligt för mig att förstå, nog för att han tjänar riktigt bra, men ändå...

Jag minns när jag spelade ett racing-spel på IOS där jag över ett drygt års tid spenderade 300 kr på mikrotransaktioner. I efterhand kände jag typ lite äcklad av mig själv hehehehe

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Inte konstigt. Det är många tillverkare som har insett att låsa in kunder och få dem betala för tjänster är det som genererar mest pengar. Det är liksom inte av ren välgörenhet som Microsoft tillåter uppgraderingat gratis.

Sedan vanligt folk i allmänhet köper mobilappar.

Permalänk
Medlem

6500 är väl inte så mycket? Motsvarar ett spel per månad om man köper vanliga konsol/PC-spel.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Och ändå tycker Apple att det är skäliga avgifter de tar. Spelutvecklare som kan lägga ner år av hårt arbete på en produkt vilken Apple sedan tar 30% av kakan utav bara så där.

Nej tack, Apple, jag avstår era produkter.

Inte bara Apple som tar 30%, även Googles Play Store och Steam tar ut en kostnad på 30%

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Inte bara Apple som tar 30%, även Googles Play Store och Steam tar ut en kostnad på 30%

Samma gäller väl Nintendo, Sony och Microsoft också?

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig köpt eller lagt några slantar på nått mobilspel, men beror väl på att jag inte spelar på mobil alls..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Samma gäller väl Nintendo, Sony och Microsoft också?

Det hade jag inte koll på men ja det verkar stämma (snabb googling gav samma siffror).

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

6500 är väl inte så mycket? Motsvarar ett spel per månad om man köper vanliga konsol/PC-spel.

Du har nog missat att man inte behöver en ny konsol för varje spel.

Missade helt att det var 6500kr/år, läste månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Bryt upp teknologimonopolen!

Det är verkligen absurda andelar med tanke på vad Apple faktiskt sysslar med. Jag kan förstå att konsolltillverkare tar en motsvarande avgift, men då säljer de ändå själva produkten till förlust under en stor del av livslängden för att sen ta in pengar via spel. Här finns ju inget sånt, utan det handlar rent och skärt om att utnyttja en oligopolsituation.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte konstigt. Det är många tillverkare som har insett att låsa in kunder och få dem betala för tjänster är det som genererar mest pengar. Det är liksom inte av ren välgörenhet som Microsoft tillåter uppgraderingat gratis.

Sedan vanligt folk i allmänhet köper mobilappar.

Precis windows 11 är ytterligare ett steg mot inlåsning i MS store. Snaran dras åt & tvingar in utvecklarna/användarna där.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

6500 är väl inte så mycket? Motsvarar ett spel per månad om man köper vanliga konsol/PC-spel.

Eh, fast konsolspelaren har ju nu 12 spel mot ditt ett. Konstig jämförelse
(Plus att det kan finnas microtransaktioner i de tolv spelen också...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

6500 är väl inte så mycket? Motsvarar ett spel per månad om man köper vanliga konsol/PC-spel.

Just den siffran är inte så farlig rent relativt, ca 500 kr i månaden på underhållning har nog de flesta råd med utan att någon budget spricker, däremot är 6500 årligen inte i närheten av så mycket som vissa lägger på mobilspel.

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite ledsen i ögat när man läser sånt här, då det signalerar att man kan tjäna mer på ett mobilspel med mikrotransaktioner än att lägga år av utveckling på ett "traditionellt" spel.

Permalänk
Medlem

Apple är ju verkligen ett megacorp. Enligt spelets alla regler gör de 120% rätt men det är så galet att ha en marknad där ett företag i kategori efter kategori tjänar så mycket mer pengar än de andra. Och de andra tjänar redan för mycket pengar för att det ska vara konkurrenskraftigt 🤔

Jag bettar tre smurfhallon på att Apple blir första företaget som äger en stat eller ett land ☝️

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Det hade jag inte koll på men ja det verkar stämma (snabb googling gav samma siffror).

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det enbart Epic Games som tar lägst % cut på bara 12%

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Zyriak:

Man blir ju lite ledsen i ögat när man läser sånt här, då det signalerar att man kan tjäna mer på ett mobilspel med mikrotransaktioner än att lägga år av utveckling på ett "traditionellt" spel.

Förr var det väl MMORPGn som var kassakor. Klart att det kostar med servrar och underhåll med Blizzard hade ju inte ont om marginaler direkt.

Men ja, utvecklingen idag säger ju ett och annat om vad för engagemang som ger mest utdelning. Man kan ju undra hur det ser ut om ca 10-15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Och ändå tycker Apple att det är skäliga avgifter de tar. Spelutvecklare som kan lägga ner år av hårt arbete på en produkt vilken Apple sedan tar 30% av kakan utav bara så där.

Nej tack, Apple, jag avstår era produkter.

Då betalar du hellre 30000:- per år som utvecklare i Visual Studio samt 30% till Microsoft? Om det är någon som mjölkar oss på pengar, så är det väl Microsoft? De lockar in användarna med gratisprodukter, men ställer sedan krav på Enterprise-utgåvor så fort man vill göra lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Man blir ju lite ledsen i ögat när man läser sånt här, då det signalerar att man kan tjäna mer på ett mobilspel med mikrotransaktioner än att lägga år av utveckling på ett "traditionellt" spel.

Å så undrar folk varför blizzard ville göra ett diablo-spel för mobiler... företag vill tjäna pengar 😛

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3