Youtube. Hur bevisar man att man är myndig nog att se videos utan kortuppgifter eller bild på körkort?

Permalänk
Medlem

Youtube. Hur bevisar man att man är myndig nog att se videos utan kortuppgifter eller bild på körkort?

Jepp. Allt i rubriken egentligen.

Skulle länka några klipp till en kille på låtar från några grupper men de var "vuxenflaggade". Inte för att jag för mitt liv fattar varför, noll naket eller så i dem. Har sett dem själv då jag hamnat i en loop med att Youtube föreslår musikvideos som folk "react" på. De går alltså bra men inte originalvideon själv.

Sitter alltså och är rejält myndig. Medelålders. Vill inte ge Youtube mina kortuppgifter och än mindre bild på mitt körkort.

Förstår någonstans i bakhuvudet att det är de två alternativ jag har men måste höra här.

En släkting skulle göra en operation som jag skulle kolla upp och samma där, vuxenflaggad video.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. Allt i rubriken egentligen.

Skulle länka några klipp till en kille på låtar från några grupper men de var "vuxenflaggade". Inte för att jag för mitt liv fattar varför, noll naket eller så i dem. Har sett dem själv då jag hamnat i en loop med att Youtube föreslår musikvideos som folk "react" på. De går alltså bra men inte originalvideon själv.

Sitter alltså och är rejält myndig. Medelålders. Vill inte ge Youtube mina kortuppgifter och än mindre bild på mitt körkort.

Förstår någonstans i bakhuvudet att det är de två alternativ jag har men måste höra här.

En släkting skulle göra en operation som jag skulle kolla upp och samma där, vuxenflaggad video.

Nu var det längesedan jag skapade mitt konto på youtube. Men jag vill minnas att det bara var att registrera ett konto och ange sin ålder och svara att man var vuxen. Jag har då inte lagt in mina kortuppgifter eller bild på körkort. Angav bara födelseår.

Vet dock inte om det är ändrat. Det här var ~10 år sedan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nu var det längesedan jag skapade mitt konto på youtube. Men jag vill minnas att det bara var att registrera ett konto och ange sin ålder och svara att man var vuxen. Jag har då inte lagt in mina kortuppgifter eller bild på körkort. Angav bara födelseår.

Vet dock inte om det är ändrat. Det här var ~10 år sedan.

Du kanske har haft en Android telefon och då lagt in kort uppgifter?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Tidigare i år kringgick jag restriktionerna med vpn till USA, men jag tror inte längre det tricket fungerar.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nu var det längesedan jag skapade mitt konto på youtube. Men jag vill minnas att det bara var att registrera ett konto och ange sin ålder och svara att man var vuxen. Jag har då inte lagt in mina kortuppgifter eller bild på körkort. Angav bara födelseår.

Vet dock inte om det är ändrat. Det här var ~10 år sedan.

Samma här.. tänkte jag säga innan jag läste nedan som kanske är anledningen. Aldrig behövt bevisa min ålder för Google/youtube och använt det sedan 2006.

Skrivet av cerb1980:

Du kanske har haft en Android telefon och då lagt in kort uppgifter?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt så angav jag bara min ålder på kontot när jag gjorde det för allt för många år sedan. Känns märkligt om de nu ska ha infört en faktiskt check, så viktiga saker är det inte?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Verkar som Youtube/Google blivit lite påstridiga att se till att de har rätt åldersinformation sedan de förlorade en rättstvist om det.

https://www.androidpolice.com/2021/06/24/why-youtube-wants-so...

Permalänk
Medlem

Finns inga fungerande trick längre. Jag gav upp och körde kortverifieringen när jag inte ens kunde kolla på en video med låten "When Johnny comes marching home" som obegripligt nog var ålderbegränsad. Haft mitt konto sen 2007-2008 ungefär...

EU-regler påhittade av puritanska katoliker nere på kontinenten som drivit fram den här idiotin.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har samma problem.
Jag har använt kort till köp hos Google men måste varje gång aktivera USA eller vad det är som godkänt land för mitt VISA kort.
Men det vill jag inte ha så när jag bockar ur USA som godkänt land så fungerar inte Youtube med vuxet innehåll.
Att skicka bild på körkort känns inte bekvämt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Du kanske har haft en Android telefon och då lagt in kort uppgifter?

Kör iphone och har kortuppgifter där förvisso, men det har väl inte youtube rättighet till att läsa?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nu var det längesedan jag skapade mitt konto på youtube. Men jag vill minnas att det bara var att registrera ett konto och ange sin ålder och svara att man var vuxen. Jag har då inte lagt in mina kortuppgifter eller bild på körkort. Angav bara födelseår.

Vet dock inte om det är ändrat. Det här var ~10 år sedan.

De började med detta för ett tag sedan. Det gick ut en EU-direktiv som nästan tvingade dem att införa något som detta. Hur skadligt som helst, och jag är lite osäker på hur andra aktörer kommer runt det. Jag blev helt lamslagen av EUs idioti när jag läste igenom det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kör iphone och har kortuppgifter där förvisso, men det har väl inte youtube rättighet till att läsa?

Det vet jag inte då jag alltid haft Android.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka till en sådan video? Jag kan inte minnas att jag stött på det problemet.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Någon som kan länka till en sådan video? Jag kan inte minnas att jag stött på det problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=sDRzjPfzVNo&list=PLe76ZPlbAT5...

Här så funkar inte första videon, men andra i playlisten gör det (inte testat med resterande).

---

Min lösning var i alla fall att använda mig av följande:
https://github.com/zerodytrash/Simple-YouTube-Age-Restriction...

Permalänk
Medlem

Här är videon som fick mig att ge upp och verifiera mitt konto. Visst finns det andra versioner, men jag insåg att fler och fler saker skulle hamna bakom den korkade åldersspärren, så jag gav mig. Tröstar mig med att det faktiskt inte är YT:s fel. De är också offer för korkade beslut och har inte nåt att välja på.

(Videon är alltså bara en "musikvideo" med gamla slagdängan "When Johnny Comes Marching Home"!)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foerhaexxaren:

Min lösning var i alla fall att använda mig av följande:
https://github.com/zerodytrash/Simple-YouTube-Age-Restriction...

YT har effektivt stängt kryphål efter kryphål under de senaste 10-12 månaderna, så räkna inte med att det där funkar särskilt länge till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Någon som kan länka till en sådan video? Jag kan inte minnas att jag stött på det problemet.

Farlig svensk musik
https://www.youtube.com/watch?v=OriR-vTOqYg
Och som referens barnvänlig amerikansk
https://www.youtube.com/watch?v=hsm4poTWjMs
Vad säger man ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Händer mig också! Förstår inte varför jag behöver verifiera min ålder när jag har handlat en hel del på play store med samma konto för flera år sedan. Är inte det tillräckligt med bevis att jag vid en tidpunkt var myndig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coolwine:

Händer mig också! Förstår inte varför jag behöver verifiera min ålder när jag har handlat en hel del på play store med samma konto för flera år sedan. Är inte det tillräckligt med bevis att jag vid en tidpunkt var myndig?

Google hoppas väl att du ska använda kontokortet på YT så de kan lagra uppgifterna och sedan hoppas de att du ska råka köpa nått av misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Google hoppas väl att du ska använda kontokortet på YT så de kan lagra uppgifterna och sedan hoppas de att du ska råka köpa nått av misstag.

Kan mycket väl vara så. Facebook gjorde något liknande ett par år sedan. Jag råkade trycka på nån knapp som gjorde mitt inlägg till en annons. De hade tydligen lagrat mina paypal uppgifter (utan min vetskap) efter att jag hade gjort en donation ca ett år innan så det blev en dyr nota på det som bara växte och växte utan att jag ens visste något.. lyckades till slut slippa den notan men det var verkligen fult gjort.

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna. Jag kunde i alla fall se dem trots att jag inte registrerat något körkort eller annat kort.

Däremot så ser jag under min profil att jag någon gång lagt in min ”födelsedag”. Jag skriver födelsedag inom citationstecken eftersom den inte stämmer med verkligheten så bevisligen har jag aldrig behövt verifiera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foerhaexxaren:

https://www.youtube.com/watch?v=sDRzjPfzVNo&list=PLe76ZPlbAT5...

Här så funkar inte första videon, men andra i playlisten gör det (inte testat med resterande).

---

Min lösning var i alla fall att använda mig av följande:
https://github.com/zerodytrash/Simple-YouTube-Age-Restriction...

Använder samma och tror det är den enda fungerande. Aldrig man laddar upp pass eller kreditkort till företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Du kanske har haft en Android telefon och då lagt in kort uppgifter?

Jag har inte några kortuppgifter på YouTube och inte lagt upp någon bild på mitt körkort heller...
Testade länkarna uppe i tråden och jag kan gå in på dem utan problem.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Här är videon som fick mig att ge upp och verifiera mitt konto. Visst finns det andra versioner, men jag insåg att fler och fler saker skulle hamna bakom den korkade åldersspärren, så jag gav mig. Tröstar mig med att det faktiskt inte är YT:s fel. De är också offer för korkade beslut och har inte nåt att välja på.

(Videon är alltså bara en "musikvideo" med gamla slagdängan "When Johnny Comes Marching Home"!)

https://www.youtube.com/watch?v=d9uarq2_hQ8

Kunde inte se den inlänkad, men väl på YT så fick jag bara en varning att den innehåller olämpligt material. Bör tillägga att jag inte ens har ett konto på YT.
Har ni något parental-filter påslaget?
Mitt google-konto har inga kortuppgifter inlagda, men har haft det sen Gmail blev känt. Så google-kontot är ju äldre än myndighetsåldern.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Använde googles sökmotor häromdagen och fick information om att sökresultatet hade korrigerats eftersom jag inte var inloggad med en verifierad ålder. Jag sökte efter diverse information rörande CSS och JavaScript.

Har tidigare likt flera skriver i tråden blivit nekad innehåll på google youtube.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kunde inte se den inlänkad, men väl på YT så fick jag bara en varning att den innehåller olämpligt material. Bör tillägga att jag inte ens har ett konto på YT.
Har ni något parental-filter påslaget?
Mitt google-konto har inga kortuppgifter inlagda, men har haft det sen Gmail blev känt. Så google-kontot är ju äldre än myndighetsåldern.

Möjligen ser den Google-kontots ålder och tar det i ditt fall. Men de flesta har konton som är yngre än så.
Det är också så att YT inte aktiverar saker för alla samtidigt. Vissa fick detta redan förra året. Jag fick det i maj. En del har säkert inte fått det än.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Använder samma och tror det är den enda fungerande. Aldrig man laddar upp pass eller kreditkort till företag.

Att regga kontokort är ju samma som du gör så fort du handlar på nätet, jag reggade mitt kort och tog sedan bort det direkt för att slippa ålders restriktioner. Men gissningsvis får man upp det lättare ju mer anonym man är online och de vill ha data punkter ja.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Vila i frid

Vet man URL'en kan man tanka hem videon manuellt utan inloggning mha tex yt-dlp.exe från https://github.com/yt-dlp/yt-dlp/releases/tag/2021.09.25

Permalänk
Medlem

Ja, irriterande är det. Fick det för några månader sen. Tror jag använde ett engångskort från Revolut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Jepp. Allt i rubriken egentligen.

Skulle länka några klipp till en kille på låtar från några grupper men de var "vuxenflaggade". Inte för att jag för mitt liv fattar varför, noll naket eller så i dem. Har sett dem själv då jag hamnat i en loop med att Youtube föreslår musikvideos som folk "react" på. De går alltså bra men inte originalvideon själv.

Sitter alltså och är rejält myndig. Medelålders. Vill inte ge Youtube mina kortuppgifter och än mindre bild på mitt körkort.

Förstår någonstans i bakhuvudet att det är de två alternativ jag har men måste höra här.

En släkting skulle göra en operation som jag skulle kolla upp och samma där, vuxenflaggad video.

Jag gav YT mina kortuppgifter som ändå löper snart så spela roll? Värsta som händer är väl att de köper tvättmedel för cirka 2000 SEK via Storbritannien trots att jag aldrig har så mycket pengar direkt på mitt kortkonto på banken.

Nackdelen är att nu är det mitt för- och efternamn som syns så jag kan inte längre kommentera i YT-klipp utan att exponera mig för hela världen!

Detta fick mig även att inse hur kraftfull känslan av anonymitet är för att vilja bli ett fullvärdigt internettroll. Jag verifierade mig för jag ville titta på vissa klipp på Police Activity-kanalen. Faktiskt rätt bra ändå så slipper jag oxå "trolla av mig".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |