Asus Xonar SE fungerar inte som jag tänkt mig i varken Linux eller Windows 10.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar SE fungerar inte som jag tänkt mig i varken Linux eller Windows 10.

Ja som rubriken lyder. Jag får bara hörlursljudet att fungera under Linux, helt omöjligt för mig att lyckas aktivera SPDIF-ut porten. Optiska porten lyser inte ens upp.

I Windows 10 får jag det omvända problemet. Där får jag bara SPDIF utgången att fungera. Hörlurarna är helt tysta trots att jag valt det i Windows egna väljare av ljud nere i högra hörnet samt att jag valt det i Xonars obskyra mjukvara som andas sent 90-tal. Jag köpte ljudkortet för att få SPDIF-ut och i tron om att jag skulle få en bättre analog del för mina hörlurar som jag växlar till när barnen lagt sig.

Är det fler här som har dessa erfarenheter av Xonar SE ljudkort? Någon som fått det att funka felfritt i båda OS helt sömlöst?

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket att bidra med, men jag hade det första Xonar-kortet med hörlursförstärkare och bytte det mot en riktigt DAC/Amp p.g.a. de otroligt kassa drivrutinerna. Har inte ångrat mig en sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja som rubriken lyder. Jag får bara hörlursljudet att fungera under Linux, helt omöjligt för mig att lyckas aktivera SPDIF-ut porten. Optiska porten lyser inte ens upp.

I Windows 10 får jag det omvända problemet. Där får jag bara SPDIF utgången att fungera. Hörlurarna är helt tysta trots att jag valt det i Windows egna väljare av ljud nere i högra hörnet samt att jag valt det i Xonars obskyra mjukvara som andas sent 90-tal. Jag köpte ljudkortet för att få SPDIF-ut och i tron om att jag skulle få en bättre analog del för mina hörlurar som jag växlar till när barnen lagt sig.

Är det fler här som har dessa erfarenheter av Xonar SE ljudkort? Någon som fått det att funka felfritt i båda OS helt sömlöst?

Nu har jag inte exakt den modellen, men med mitt Xonar Essence STX, måste jag välja just hörlurar och inte t.ex högtalare i Xonar programvaran för att få ljud ur mina hörlurar.

Det är inte möjligtvis något liknande som spökar?

Permalänk
Medlem

Jag lessnade faktiskt och skickade tillbaka kortet. Men jag stöter säkert på detta igen. Tack för svar!