Eufy 2K Video Doorbell dörrklocka regler

Permalänk
Medlem

Eufy 2K Video Doorbell dörrklocka regler

Nu är det snart dags för mig och tjejen att flytta, vi flyttar till en hyresrätt som ligger på botten våningen och tjejen känner väl sig lite osäker då vi oftast får hem paket utanför dörren just nu. Vi har därför kolla Eufys dörrklocka med inbyggd kamera som kan börjar filma när du antingen plingar på eller när någon går förbi den.

Då till min fråga, hur är reglerna angående filmingen. Får vi verkligen använda oss av funktionen som gör så att den börjar filma redan när någon närmar sig dörren eller får vi endast ha på så den startas när någon väl ringer på? Är det någon här inne som använder sig av den och bor i en bostadsrätt/hyresrätt?

Finns det andra alternativ annars för att kunna säkra leveranser av paket utanför vår dörr? Kanske ska tillägga att vi driver en liten firma därav så får vi oftast hem paket varje vecka.

Permalänk
Hedersmedlem

Du får inte filma allmänna utrymmen, vare sig knapp eller inte knapp. Du kan möjligtvis komma undan med att du startar kameran manuellt om någon ringer på klockan, men det är nog det enda.

Det kanske går att ändra rutinen med att paketen läggs utanför dörren istället?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du får inte filma allmänna utrymmen, vare sig knapp eller inte knapp. Du kan möjligtvis komma undan med att du startar kameran manuellt om någon ringer på klockan, men det är nog det enda.

Det kanske går att ändra rutinen med att paketen läggs utanför dörren istället?

Om det är trappuppgång med låst ytterdörr, är det ett allmänt utrymme då?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Det finns inget förbud mot att filma eller fotografera någon på allmän plats, till och med om detta görs mot den filmade eller fotograferade personens vilja. I allvarliga fall av förföljelse med kamera kan gärningen dock klassificeras som ofredande.

MEN

Kränkande fotografering

"Den som filmar i hemlighet och gör så i privata utrymmet, t.ex. i privatbostäder, toaletter, provhytter eller liknande, kan begå brottet kränkande fotografering. Rekvisitet ”i hemlighet” avser att den filmade inte ska känna till filmningen. Detta täcker således in filmning utifrån och in i en bostad, dold kamerautrustning och, enligt förarbetena till lagen, de situationer filmaren påstått att kameran inte är igång. Se vidare 4:6a Brottsbalken."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ajax123:

Nu är det snart dags för mig och tjejen att flytta, vi flyttar till en hyresrätt som ligger på botten våningen och tjejen känner väl sig lite osäker då vi oftast får hem paket utanför dörren just nu. Vi har därför kolla Eufys dörrklocka med inbyggd kamera som kan börjar filma när du antingen plingar på eller när någon går förbi den.

Då till min fråga, hur är reglerna angående filmingen. Får vi verkligen använda oss av funktionen som gör så att den börjar filma redan när någon närmar sig dörren eller får vi endast ha på så den startas när någon väl ringer på? Är det någon här inne som använder sig av den och bor i en bostadsrätt/hyresrätt?

Finns det andra alternativ annars för att kunna säkra leveranser av paket utanför vår dörr? Kanske ska tillägga att vi driver en liten firma därav så får vi oftast hem paket varje vecka.

Följ detta så är du "safe". https://www.stoldskyddsforeningen.se/kamerabevakning-via-dorr...

Permalänk
Medlem

Problemet är att dem endast levererar paket på dagen och vi pendlar så finns inte möjlighet för oss att komma hem för att ta emot paket och kan inte ta senare. I våran nuvarande lägenhet så har det funkat bättre då vi bor längst upp och inte så ofta folk går längst upp och kollar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

Om det är trappuppgång med låst ytterdörr, är det ett allmänt utrymme då?

Det beror nog på. Men generellt räknas en trappuppgång som allmänt utrymme. Dessutom är inte trappuppgången TS utrymme.

Skrivet av Necrophor:

Det finns inget förbud mot att filma eller fotografera någon på allmän plats, till och med om detta görs mot den filmade eller fotograferade personens vilja. I allvarliga fall av förföljelse med kamera kan gärningen dock klassificeras som ofredande.

MEN

Kränkande fotografering

"Den som filmar i hemlighet och gör så i privata utrymmet, t.ex. i privatbostäder, toaletter, provhytter eller liknande, kan begå brottet kränkande fotografering. Rekvisitet ”i hemlighet” avser att den filmade inte ska känna till filmningen. Detta täcker således in filmning utifrån och in i en bostad, dold kamerautrustning och, enligt förarbetena till lagen, de situationer filmaren påstått att kameran inte är igång. Se vidare 4:6a Brottsbalken."

Det stämmer, men det är inte samma sak som att automatisk fotografering eller filmning av allmän plats är tillåtet. Den text du klippt in handlar om ifall du själv håller i kameran.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du får inte filma allmänna utrymmen, vare sig knapp eller inte knapp. Du kan möjligtvis komma undan med att du startar kameran manuellt om någon ringer på klockan, men det är nog det enda.

Det kanske går att ändra rutinen med att paketen läggs utanför dörren istället?

Skrivet av m97marro:

hmmm, den förlorar ju sin funktion då. Tror inte tjuven plingar på innan hen stjäl paketet. Frågan är ju då om man måste fixa något smartlås för att kunna öppna upp åt leverantören så kan den lämna paketet innanför dörren

Permalänk
Medlem

Detta kan dock istället falla under ramen för Kameraövervakning, vilket ger helt andra regler:

"Med övervakningsutrustning avses i denna lag
TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning och separata tekniska anordningar för att behandla eller bevara bilder som tas upp av sådana utrustningar (övervakningskameror)"

Du kommer då att behöva tillstånd från Länsstyrelsen, det finns ett par få undantag, dock inga som är aktuella i detta fall.

Möjligt att det kan komma att ändras i någon framtid, precis som det gjorde 2016 för så kallade Dashcams. Dock är det fortfarande lite av en gråzon, de får t ex inte aktiveras automatiskt vid rörelse nära bilen om den är parkerad och ingen befinner sig i bilen.

"Lagen omfattar normalt inte heller användning av exempelvis en webbkamera, utrustning för videokonferens, en kamera placerad på vindrutan i en bil eller en kamera fäst på ett cykelstyre förutsatt att användaren är i kamerans eller utrustningens omedelbara närhet och fortlöpande styr över denna, dvs. avgör att den ska användas och vad som ska fotograferas eller filmas."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det beror nog på. Men generellt räknas en trappuppgång som allmänt utrymme. Dessutom är inte trappuppgången TS utrymme.

Det stämmer, men det är inte samma sak som att automatisk fotografering eller filmning av allmän plats är tillåtet. Den text du klippt in handlar om ifall du själv håller i kameran.

Absolut, då faller det under kameraövervakning vilket ger helt andra regler och i TS fall lär det behövas ett tillstånd från Länsstyrelsen att få göra det. Vilket är högst osannolikt då de tycks rätt "stränga" med att ge ut tillstånd för detta.

Till och med så kallade Dashcams i bilar faller i en gråzon, men avgjordes i högsta domstolen att en del av deras funktion får användas

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Låter som enklaste sättet är att använda sig utav smart lås som kan ge ut krypterade nycklar under en viss tid så leverantören kan gå in i lägenheten och lämna. Sen kanske man får sätta upp nån typ av övervakning inomhus istället, så man ser att leverantören inte gör något mer än att bara lämna paketet. Har för mig att man ska kunna låsa upp med mobilen också om dem ringer en och man startat igång appen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ajax123:

Låter som enklaste sättet är att använda sig utav smart lås som kan ge ut krypterade nycklar under en viss tid så leverantören kan gå in i lägenheten och lämna. Sen kanske man får sätta upp nån typ av övervakning inomhus istället, så man ser att leverantören inte gör något mer än att bara lämna paketet. Har för mig att man ska kunna låsa upp med mobilen också om dem ringer en och man startat igång appen.

Du kan ju kolla om det finns postboxar med paketservice i din stad/ort. Kostar en del men säkrare än att låsa upp för olika bud osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajax123:

Låter som enklaste sättet är att använda sig utav smart lås som kan ge ut krypterade nycklar under en viss tid så leverantören kan gå in i lägenheten och lämna. Sen kanske man får sätta upp nån typ av övervakning inomhus istället, så man ser att leverantören inte gör något mer än att bara lämna paketet. Har för mig att man ska kunna låsa upp med mobilen också om dem ringer en och man startat igång appen.

Kan eventuellt bli svårt att övertala hyresvärden om att byta till ett smart lås, men det skadar inte att fråga.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kan eventuellt bli svårt att övertala hyresvärden om att byta till ett smart lås, men det skadar inte att fråga.

Tror inte det borde vara ett problem, då jag inte behöver göra några nya hål utan endast tar bort det nuvarande handtaget inifrån och byter ut mot smartlåset. Utifrån så kommer man fortfarande kunna använda sig utav nyckeln. Låset jag har kollat på ägs också av Assa om jag förstått rätt och det är deras lås som sitter på dörrarna dit vi ska flytta, så smart låset är gjort för att funka på dem.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=7e-77qkit6A här har ni låset jag har kollat på

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Du kan ju kolla om det finns postboxar med paketservice i din stad/ort. Kostar en del men säkrare än att låsa upp för olika bud osv.

Kan vara något att kolla upp annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajax123:

https://www.youtube.com/watch?v=7e-77qkit6A här har ni låset jag har kollat på

Den sitter ju på insidan. Finns inga koder att ge bort, så den löser ju inte ditt problem direkt?

Ett riktigt smart lås görs av Yale och ID Lock.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den sitter ju på insidan. Finns inga koder att ge bort, så den löser ju inte ditt problem direkt?

Ett riktigt smart lås görs av Yale och ID Lock.

Finns koder att ge ut till familjemedlemmar, men då får dem använda sig av appen gissar jag. Det räcker med att leverantören ringer mig så kan jag öppna låset med mobilen, oftast innan dem lämnar paketet så ringer dem mig annars lämnar dem inte det utanför.

Här får du även en länk till den
https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/smarta-las/glue-smart-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajax123:

Finns koder att ge ut till familjemedlemmar, men då får dem använda sig av appen gissar jag. Det räcker med att leverantören ringer mig så kan jag öppna låset med mobilen, oftast innan dem lämnar paketet så ringer dem mig annars lämnar dem inte det utanför.

Här får du även en länk till den
https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/smarta-las/glue-smart-...

Jag kikade på Glue för några år sedan, men det passade inte för huset.

Skönt att dom ringer dig, för ingen leverantör ringer mig innan dom lämnar paket. Jag bor dock på landet, så lägre risk att någon stjäl paketet. Ingen större aktör kommer dock använda en app för att öppna, så du får öppna på distans som du skrev.

Verkade ju dock fungera rätt dåligt på videon du länkade - inget sätt att veta om det är låst eller inte efter att man har låst upp för tex Postnord.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ajax123:

Finns koder att ge ut till familjemedlemmar, men då får dem använda sig av appen gissar jag. Det räcker med att leverantören ringer mig så kan jag öppna låset med mobilen, oftast innan dem lämnar paketet så ringer dem mig annars lämnar dem inte det utanför.

Här får du även en länk till den
https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/smarta-las/glue-smart-...

Problemet med det låset är väl just det som han har i videon, det orkar inte låsa upp. Inte ofta man hör folk prata om det längre. Jag gissar att det just beror på problemen med det. Och om det ska fungera bra så måste du ha en låskista som vrider på vredet på insidan (det som killen i filmen inte har). Annars får du inte heller någon feedback på om det är låst eller ej. Så du låser dörren med mobilen, men du har inte en susning om ifall det är låst. De flesta moderna låskistor gör som i filmen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Problemet med det låset är väl just det som han har i videon, det orkar inte låsa upp. Inte ofta man hör folk prata om det längre. Jag gissar att det just beror på problemen med det. Och om det ska fungera bra så måste du ha en låskista som vrider på vredet på insidan (det som killen i filmen inte har). Annars får du inte heller någon feedback på om det är låst eller ej. Så du låser dörren med mobilen, men du har inte en susning om ifall det är låst. De flesta moderna låskistor gör som i filmen.

Det här var jobbigare än vad jag trodde. Såg att Yale har en liknande, kanske får kolla närmare på det sen prata med föreningen om vad dem tycker om det. Förhoppningsvis är det ingen större installation där du behöver göra nya hål...

Permalänk
Medlem

Finns ingen släktning/vän som bor nära som har bättre förutsättning att ta emot paket under dagen?
Flytta firmans adress dit och sen hämtar ni på vägen hem från jobb.

Eller få paketen levererade till era respektive jobb, beroende på vad ni jobbar med...
Gör själv så med paket från företag som tvunget ska använda hemleverans istället för ombud.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

jag kör på liknade sätt, dvs en dahua ringklocka med kamera, när paket ska lämnas låser jag upp id-lock med telefonen.
en annan lösning är att man sätter tillfälliga koder som skiftas varje dag, när dom ringer på ger du dom koden.

nu bor du i lägenhet och det brukar vara lite bråkigt med att byta lås cylindern, eller borra hål i dörren men du kan ju byta själva låskistan mot en elektriskt vertion med samma mått
och behålla nuvarande lås cylinder, gör du det kan du styra detta med ringklockan om du kör tex dahuas vto system.

lås man sätter på vredet brukar vara riktigt dåliga för att inte tala om problemet när dom går i baklås,
dvs vredet hamnar i en position så du inte kan låsa upp med nycklen. (själv varit ute för detta flera gånger när jag började med "smarta" lås)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi flyttar till helt ny stad, men tjejen har lite släkt där som man kan använda sig av kanske. Jag kommer ha jobb utanför staden vilket gör det krångligt då jag pendlare med tåg....

Skönast hade ju varit att int3 behöva göra några nya hål då känns det inte som att föreningen borde ha några problem då. Men vet inte vilka lås som blir bäst då, är ju nyproduktion och lägenheterna är klara till januari. Så borde inte vara några problem med att maskinerna är för svaga för att låsa eller låsa upp vredet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajax123:

är ju nyproduktion [...]. Så borde inte vara några problem med att maskinerna är för svaga för att låsa eller låsa upp vredet

Att det är nya lås på dörrarna har väl ingenting med hur svagt och begränsat Glues motor är?

Visa signatur

press nu1mlock