Linux får fullt stöd för ntfs

Permalänk
Medlem

Linux får fullt stöd för ntfs

Med nästa release 5.15 får äntligen Linux fullt stöd för Windows filsystem ntfs i kärnan. https://www.kernel.org

Jag ser möjlighet att bygga ett Linux utan att krångla med speciella partitioner bara för linux. Alltså Windows och Linux skulle ha samma diskpartition, men givetvis olika filer.

Frågan är hur mycket man måste modifiera Linux och alla program för att fixa detta. Synpunkter mottages gärna.

Permalänk
Medlem

Hur har det fungerat innan? Jag har inte använt Linux sen typ 2011, men då kunde jag kolla runt bland filerna i windowspartitionen utan problem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nja, man vill nog inte köra Linux på en NTFS-partition oavsett. Det har sedan många år gått hur bra som helst att mounta ntfs-partitioner read/write med bra prestanda mha ntfs-3g.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nja, man vill nog inte köra Linux på en NTFS-partition oavsett. Det har sedan många år gått hur bra som helst att mounta ntfs-partitioner read/write med bra prestanda mha ntfs-3g.

Nej det är fel. Det var inte bra prestanda och de kunde inte skriva komprimerade filer. Jag kommer med siffror så snart jag uppgraderat till nästa release...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur har det fungerat innan? Jag har inte använt Linux sen typ 2011, men då kunde jag kolla runt bland filerna i windowspartitionen utan problem.

Jo, det fungerar bra att läsa filer. Skriver man så fungerar det hjälpligt...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade i stället gillat det mer om win fått stöd för nått välfungernda filsystem för de verkar ju aldrig våga släppa det med ReFS.
Hur officiellt blir stödet i win, är det MS som ligger bakom det via sin satsning på Linux eller är det Linus som säger att det ska funka ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Irre:

Jag ser möjlighet att bygga ett Linux utan att krångla med speciella partitioner bara för linux. Alltså Windows och Linux skulle ha samma diskpartition, men givetvis olika filer.

Du bör nog inte ha flera olika operativsystem på samma partition även om båda operativsystemen klarar av partitioner i det formatet för annars riskerar operativsystemen att bråka med varandra. En partition per operativsystem, även om vissa partitioner skulle råka vara i samma format.

Vad är det för funktioner som tillkommer? I Windows kan filen ha vissa attribut. T.ex. blir filen dold om man skriver ATTRIB +h filnamn. Dessutom kan man begränsa så att inte alla kommer åt vissa filer. I dagsläget struntar Linux i allt detta. Är det detta Linux tänker lägga in stöd för? Jag är lite tveksam till begränsningar av filåtkomst om filen skapades på en annan dator eller av ett annat operativsystem för den andra datorn/operativsystemet har nog andra namn eller nummer på användarna vilket ställer till det. Du kanske är UID 1234 på en dator men 4321 på en annan och då blir det strul om du för över en fil med oförändrat UID-nummer mellan datorerna. Windows har säkert samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nja, man vill nog inte köra Linux på en NTFS-partition oavsett. Det har sedan många år gått hur bra som helst att mounta ntfs-partitioner read/write med bra prestanda mha ntfs-3g.

ntfs-3g lider av en uppsjö problem som den här nya kärnan borde råda bot på.

Med det sagt så bör man undvika NTFS så gott det går. Rättighetssystemen är så väldigt olika mellan windows och linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade i stället gillat det mer om win fått stöd för nått välfungernda filsystem för de verkar ju aldrig våga släppa det med ReFS.
Hur officiellt blir stödet i win, är det MS som ligger bakom det via sin satsning på Linux eller är det Linus som säger att det ska funka ?

Händer det så mycket med ReFS? Har inte läst om det sen 2017 eller så, men då fanns det inte så många anledningar för vanliga dödliga att använda det istället för NTFS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meathim:

Händer det så mycket med ReFS? Har inte läst om det sen 2017 eller så, men då fanns det inte så många anledningar för vanliga dödliga att använda det istället för NTFS.

ReFS var väl det som man väntade på iom win 8, det är verkligen dags att bli av med ntfs för det är inte särskilt bra på dagens stora lagringenheter utan tvärt om riktigt riskabelt och instabilt. Ntfs måste bort så lagringsprestandan ökar och riskerna för dataförlust minskar. SSDer löser inte de grundläggande problemen och en del har de faktiskt förvärrat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

ReFS var väl det som man väntade på iom win 8, det är verkligen dags att bli av med ntfs för det är inte särskilt bra på dagens stora lagringenheter utan tvärt om riktigt riskabelt och instabilt. Ntfs måste bort så lagringsprestandan ökar och riskerna för dataförlust minskar. SSDer löser inte de grundläggande problemen och en del har de faktiskt förvärrat.

Absolut, men som jag fattat det var ReFS mest anpassat för stora volymer och virtualisering och inte särskilt lämpligt för mainstream, därav frågan om det händer något i utvecklingen som gör det mer lämpligt för slutanvändare (eller vilken utveckling som helst). Men visst borde NTFS blivit ersatt för länge sen.

Permalänk
Medlem

Det är väl Paragon som ligger bakom detta, så ingen enmanshow kan man antar, så det borde finnas någon slags långsiktighet. Jag ser det som positivt, då NTFS är det jag ofta använder på externa diskar/USB som ibland flyttas mellan datorer eller andra enheter, eftersom FAT32 och exfat är ännu sämre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade i stället gillat det mer om win fått stöd för nått välfungernda filsystem för de verkar ju aldrig våga släppa det med ReFS.
Hur officiellt blir stödet i win, är det MS som ligger bakom det via sin satsning på Linux eller är det Linus som säger att det ska funka ?

(Mina Linux (många!) använder ext4 genomgående. Jag har dålig erfarenhet btrfs och f2fs.)
MS ligger inte bakom. Det är ett kommersiellt bolag som har ett välutvecklat system för ntfs som körts i flera år. Nu har de släppt källkoden till linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Du bör nog inte ha flera olika operativsystem på samma partition även om båda operativsystemen klarar av partitioner i det formatet för annars riskerar operativsystemen att bråka med varandra. En partition per operativsystem, även om vissa partitioner skulle råka vara i samma format.

Vad är det för funktioner som tillkommer? I Windows kan filen ha vissa attribut. T.ex. blir filen dold om man skriver ATTRIB +h filnamn. Dessutom kan man begränsa så att inte alla kommer åt vissa filer. I dagsläget struntar Linux i allt detta. Är det detta Linux tänker lägga in stöd för? Jag är lite tveksam till begränsningar av filåtkomst om filen skapades på en annan dator eller av ett annat operativsystem för den andra datorn/operativsystemet har nog andra namn eller nummer på användarna vilket ställer till det. Du kanske är UID 1234 på en dator men 4321 på en annan och då blir det strul om du för över en fil med oförändrat UID-nummer mellan datorerna. Windows har säkert samma problem.

Givetvis blir det problem. Men inte med filnamnen om man bygger ett eget system som inte skär sig med Windows mappar. Min målsättning är att få ett enkelt boot-bart system utan avancerade funktioner. Alltså bara ett experiment. Kommer att testa under Virtual Box på Windows 7 eller 10.

Permalänk
Medlem

Paragon som levererar källkoden skriver:
"The Paragon tool boosts your performance by opening direct access to partitions you had difficulties with accessing previously from Linux. The transfer rate is the same for native Linux file systems and, in some cases even better."
Om det stämmer så är det lovande. Nuvarande ntfs-stöd funkar dåligt för mig när man skapar stora filer. De blev väldigt fragmenterade och skrivhastigheten sjönk mot noll när jag skrev till extern usb3-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Nej det är fel. Det var inte bra prestanda och de kunde inte skriva komprimerade filer. Jag kommer med siffror så snart jag uppgraderat till nästa release...

Skrivet av dlq84:

ntfs-3g lider av en uppsjö problem som den här nya kärnan borde råda bot på.

Med det sagt så bör man undvika NTFS så gott det går. Rättighetssystemen är så väldigt olika mellan windows och linux.

ntfs-3g har sina begränsingar, jag kanske borde skrivit "tillräckligt bra" prestanda i de flesta fallen. Det finns alltid undantag både gällande usecase och personliga åsikter om vad som är "tillräckligt bra".

Som @dlq84 är inne på i sista stycket så bör man undvika NTFS så gott det går i en Linux-miljö (av flera anledningar), så hela min poäng var att "NTFS i Linux" redan i utgångsläget bör vara ett undantagsfall.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kan ju vara smidigt för en lagringsdisk som man vill komma åt vid dual boot. Hur är det med fsck, funkar det? Förr i tiden fick man boota windows för att laga eventuella fel på NTFS, defragmentera och sådant.

Permalänk
Skrivet av Irre:

Frågan är hur mycket man måste modifiera Linux och alla program för att fixa detta. Synpunkter mottages gärna.

Det är inte ett praktiskt use case. Du kan montera Windowspartitionen från Linux och läsa och skriva viss data där (exempelvis för att dela vissa dokument).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Med nästa release 5.15 får äntligen Linux fullt stöd för Windows filsystem ntfs i kärnan. https://www.kernel.org

Jag ser möjlighet att bygga ett Linux utan att krångla med speciella partitioner bara för linux. Alltså Windows och Linux skulle ha samma diskpartition, men givetvis olika filer.

Frågan är hur mycket man måste modifiera Linux och alla program för att fixa detta. Synpunkter mottages gärna.

Nice med ordentlig ntfs support! Men varför vill man köra windows och linux på samma partition? Om lagring var lika dyrt som på 80-talet, så kanske, med en pistol mot huvudet. Men idag när terabyten regnar från himlen? Jag äter nog hellre sallad på grus och aluminiumfolie

Permalänk
Inaktiv

Jag använder dagligen NTFS partitioner på mina linuxdatorer och jag har inte stött på ett enda bekymmer sedan mars 2018 när jag börja med linux.. Utdelade mappar ser jag till att ha på NTFS partitioner just för rättighetsproblematiken. På så vis slipper jag problem med "ägare" av filen.. väldigt smidigt dåjag sitter vid olika datorer och ibland använder dualboot windows på två datorer.
Lika så om windows skriker att jag inte har rätt att modda filen utan att ta ägarskap, så är det bara bota in med linux så är det problemet borta. Säkerhetsbrist.. ja självklart...... men lathetsfaktor 100%.. Så ur lathetsfaktorn, så vill jag absolut inte att linux ska börja respektera rättigheterna på NTFS.
När det gäller två OS på samma partition... neeee... det är nog bara att be om trubbel, även om det går i i de fallen när filstrukturen aldrig har en gemensam nämnare. Så ett os på en partition är rätta vägen att gå.. även att dölja de andra OS partitionerna från varandra är bra, ifall man skulle råka ut för något skit.

Permalänk

Ett enkelt sätt att ha Linux på en windowspartition är via sk. "loop back device" vilket nu torde bli möjligt även på NTFS.
Loop back har inga värre menliga effekter på prestandan enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

När jag provade nyligen 10 miljoner småfiler så var prestandan NTFS för windows och Linux nära samma med liten fördel för Linux förvånande nog - men det är fortfarande typ 1/5 - 1/10-del i hastighet i jämförelse native ext4/BTRFS. Eller om man säger så här - det är skillnad på dryga timmen för att skriva 10 miljoner filer i en mapp på NTFS både i linux och i windowsmiljö gentemot 6-8 min med samma program och programsnutt mot filsystem av ext4/BTRFS-typ.

I förstnämnda fallet var NTFS-drivrutinen som begränsade hastigheten och Ruby gick med 10-15% CPU och sistnämnda fallet med skrivning mot ext4/BTRFS så var det Ruby som var 100% lastat och filsystemet typ 15-25% CPU last och förmodligen var ruby flaskhalsen som begränsade skrivtakten.

Enda fördelen med NTFS på Linuxmiljöer är att det inte gör som Windows och skriver 100 GB med metadata fysiskt på disken för 10 miljoner filer och med en $MFT på ca 11-12 GB som resultat (utrymme som inte lämnas tillbaka och blir fri diskplats när man raderar alla filer igen utan är permanent låst av $MFT och enda sättet att få bort denna är att formatera om disken och skapa ny filsystem) - så testar ni med 10 miljoner småfiler med någon skriptprogram (i mitt fall Ruby) gör det inte på OS-disken i windows utan gör det på egen tom SSD.

---

Jag tycker att jag misshandlat BTRFS hur mycket som helst senaste åren utan att råkat ut för situationer som ger dataförlust men jag skulle akta mig väldigt noga att använda NTFS på externa USB-diskar och bara då om datat i två exemplar på två olika diskar man skall vara säker på att någon av de är monterbara efteråt...

Det är kombination mellan NTFS, modell av SATA-USB chip i USB-kabinetet och operationen 'Safetly remove Hardware and eject media' då det har funnits tillfällen att avstängningskommando för USB-disken kommit för tätt efter de sista 2 sektorerna som stänger NTFS och istället skrivs med slump och det bara skit av NTFS - det som ryker är första klustret av $MFT och sedan söks specifikt upp reservsektorn för $MFT som heter $MFT_mirr och och det är för att dirtyflaggan skall nollställas och tidsstämplar uppdatera det sista som görs när NTFS-filsystemet stängs - blir man av med just dessa två sektorer på en NTFS-filsystem så gör det ont på riktigt!!

Man skall också tänka på att det är en hel del skillnad på stabilitet i BTRFS hur det såg ut för 5-7 år sedan om man har dåliga erfarenheter från den tiden och hur det ser ut idag, då trots ganska tyst vistelse så filas och fixas det hela tiden på BTRFS och jag tycker den är jättestabil som klarar 'olyckor' och all min backup idag ligger på BTRFS.

Förutom idag upplevda höga stabiliteten i BTRFS så är snapshot inför ny backup något jag knappt kan leva utan idag när det gäller backupper - äntligen en filsystem där man kan både äta och ha kaka kvar samtidigt - dvs. snapshoten av en subolym påverkas inte vad som händer på orginal-subvolym man gör backuppen mot och subolymer kan tas bort oberoende av varandra för tex. generationsbackupper utan hierarkiskt struktur som man sitter fast i ZFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ett enkelt sätt att ha Linux på en windowspartition är via sk. "loop back device" vilket nu torde bli möjligt även på NTFS.
Loop back har inga värre menliga effekter på prestandan enligt min erfarenhet.

Loop back på diskimages med NTFS har man kunnat använda väldigt länge i linux - det är så man städar ur och tömmer diskimages som man sedan vill ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan ju vara smidigt för en lagringsdisk som man vill komma åt vid dual boot. Hur är det med fsck, funkar det? Förr i tiden fick man boota windows för att laga eventuella fel på NTFS, defragmentera och sådant.

Allt detta skall funka med nästa Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Loop back på diskimages med NTFS har man kunnat använda väldigt länge i linux - det är så man städar ur och tömmer diskimages som man sedan vill ta bort.

Ja, det var mitt första Linux som jag smugglade in på företagets dator. Men det var Windows 95 och före ntfs och Internet! (Wndowssystemet råkade jag ha sönder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan ju vara smidigt för en lagringsdisk som man vill komma åt vid dual boot. Hur är det med fsck, funkar det? Förr i tiden fick man boota windows för att laga eventuella fel på NTFS, defragmentera och sådant.

Om inte windows och NTFS-filsystemet är 'stängd' (vänster skift hålls ned när man stänger av windows) så vill inte Linux montera NTFS mer än i read only-läge - just detta är fortfarande kvar och man bör se till att windows stänger filsystemet ordentligt om det fortfarande öppet med ett varv till i windows - är osäker på om det finns någon fsck för NTFS i linux som kan reda ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om inte windows och NTFS-filsystemet är 'stängd' (vänster skift hålls ned när man stänger av windows) så vill inte Linux montera NTFS mer än i read only-läge - just detta är fortfarande kvar och man bör se till att windows stänger filsystemet ordentligt om det fortfarande öppet med ett varv till i windows - är osäker på om det finns någon fsck för NTFS i linux som kan reda ut det.

Ja det är viktigt redan nu att man verkligen stänger av windows på rätt sätt. Man kan konfigurera att detta sker i win10. Det är dåligt av win10 att ha som default att lämna filsystemet öppet när man tror att man stängt av datorn!

Permalänk
Skrivet av Irre:

Ja det är viktigt redan nu att man verkligen stänger av windows på rätt sätt. Man kan konfigurera att detta sker i win10. Det är dåligt av win10 att ha som default att lämna filsystemet öppet när man tror att man stängt av datorn!

I rättvisans namn ska väl sägas att Windows alltid utgått från att det är enda operativsystemet på datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Ja det är viktigt redan nu att man verkligen stänger av windows på rätt sätt. Man kan konfigurera att detta sker i win10. Det är dåligt av win10 att ha som default att lämna filsystemet öppet när man tror att man stängt av datorn!

Själva felet är väl att de fortsatte att kalla valet i menyerna för "shut down" när de byggde om det till en variant av hibernate för att snabba upp nästa uppstart.

Att filsystemet inte är avmonterat vid hibernate är rätt begripligt i sig, det är just att användaren tror att de gjort något annat som är trasigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Från och med Win8 så behöver man gå in i energialternativ och under knappar o funktioner längst ner, så måste man inaktivera "snabbstart" som aktiverad default.. Då slipper man att windows bråkar med partitionerna när man kör dualboot.
Skillnad på boot tiden i windows är marginell med den av... samt att stänga av snabbstart löser vissa problem i windows som många haft med trådlösa nätverk, drivrutiner som laddas fel osv.