Permalänk
Medlem

Skriva ut med en anna färg än svart?

Den svarta bläckpatronen på min "HP Deskjet 2632" to precis slut och jag har inte fått den nya bläckpatronen levererad än. Går det att "lura" skrivaren tillfälligt att skriva ut med en annan färg (lila eller blå t.ex.). Det jag vill skriva ut är ett PDF-dokument med svarta pianonoter.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Tyvärr brukar det inte gå. Du kan testa plocka ut patronen och skaka lite. Ibland får du loss och kan skriva ut en eller ett par. Annars finns det ett chip på patronen som säger stopp.
En av de anledningarna att jag aldrig hade köpt en skrivare med bläckpatron igen (utan istället köpt bläcktank som typ epson ecotank eller toner).

https://www.ldproducts.com/blog/how-to-make-your-ink-cartridg...

Testa lite av dessa trick. Får du igång utskrift så kör med blå / lila eller nåt så den minimerar användning av svart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Får du igång utskrift så kör med blå / lila eller nåt så den minimerar användning av svart.

Tack för tipsen, det är just det jag undrar...hur väljer man att skriva ut med blå färg istället för svart? Det går inte att ändra färgen på noterna i PDF-dokumentet nämligen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack för tipsen, det är just det jag undrar...hur väljer man att skriva ut med blå färg istället för svart? Det går inte att ändra färgen på noterna i PDF-dokumentet nämligen.

Ajdå, nä det måste man väl egentligen ändra i dokumentet du väljer att skriva ut. Så det blir ju tufft isåfall. Kanske nån annan har mer expertis ifall det är möjligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Vila i frid

Copy Paste till en bild där du kan redigera färg. Jag provade nyss att ändra en copy/paste från en manual där jag bytt ut 0,0,0 (svart) mot 0,0,255 (blå) mha SumatraPDF och PaintShopPro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack för tipsen, det är just det jag undrar...hur väljer man att skriva ut med blå färg istället för svart? Det går inte att ändra färgen på noterna i PDF-dokumentet nämligen.

Screenshot -> Paint -> Ändra färg -> Skriv ut.

Om du nu inte har möjlighet att redigera PDF:en direkt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tyvärr brukar det inte gå. Du kan testa plocka ut patronen och skaka lite. Ibland får du loss och kan skriva ut en eller ett par. Annars finns det ett chip på patronen som säger stopp.
En av de anledningarna att jag aldrig hade köpt en skrivare med bläckpatron igen (utan istället köpt bläcktank som typ epson ecotank eller toner).

https://www.ldproducts.com/blog/how-to-make-your-ink-cartridg...

Testa lite av dessa trick. Får du igång utskrift så kör med blå / lila eller nåt så den minimerar användning av svart.

Skulle du säga att man tjänar mer på en skrivare med "bläcktank" en en laserskrivare om man som jag skriver ut en hel del?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Skulle du säga att man tjänar mer på en skrivare med "bläcktank" en en laserskrivare om man som jag skriver ut en hel del?

Nej, men du kanske kan spara mer.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Skulle du säga att man tjänar mer på en skrivare med "bläcktank" en en laserskrivare om man som jag skriver ut en hel del?

Sannolikt kommer du spara mer med en laserskrivare jämfört med en bläckstråleskrivare oavsett om den senare använder patroner eller tank. Kostnaden per sida för en skrivare med bläckpatroner är typiskt 10-50x högre än för en laser, medan den för en tankskrivare typiskt är 2-5x högre än för en laser. Med såväl bläck som med laser finns mycket pengar att spara på att inte använda originalbläck/-toner.

Har du behov av att emellanåt skriva ut foton och liknande så kan bläcktank vara värt att fundera på (de är dock oftast mycket dyra i inköp), men skriver du mest ut text är laser troligen det bästa valet. Själv har jag en billig fotoskrivare med bläckpatroner (=mycket dyra utskrifter) som enbart används till de få foton jag skriver ut, medan en laser står för den stora majoriteten av mina utskrifter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Skulle du säga att man tjänar mer på en skrivare med "bläcktank" en en laserskrivare om man som jag skriver ut en hel del?

köp en svart/vit laserskrivare med billiga kasetter att använda när du ska skriva ut endast svart.

t.ex.
https://www.inet.se/produkt/3900109/brother-hl-l2375dw?utm_so...

orginalkassetter 3000sidor går att få för typ 700-1500:-
piratkasetter ala kinesium deluxe för typ 200-400:- (dock med gamble på hur många sidor den faktiskt kan skriva i förhållande till orginalkasetten.)
t.ex.
https://www.24.se/black-toners/lasertoner/brother-lasertoner/...

köper pirattoner där till min brother dcp-7040 och hittills har de iaf ungefär hållit vad de lovat i kinesiumkasetterna.

trummenheten till den kostar 1335:- dock men min brother har jag rullat med samma trumma i snart 10 år utan problem.
https://www.brother.se/supplies/laser/drums/dr/dr2400

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vet inte om du löst utskriften ännu men prova att skriva ut. Funkar det inte så ta ur svarta patronen och gör ett nytt försök.
Utan svart patron så finns det en god chans att den löser det genom att mixa övriga färger till svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Vet inte om du löst utskriften ännu men prova att skriva ut. Funkar det inte så ta ur svarta patronen och gör ett nytt försök.
Utan svart patron så finns det en god chans att den löser det genom att mixa övriga färger till svart.

Tack för tipset! Det räddade min dag med utskrifter av noter till mina trumelever. Hade ingen aning om detta men mycket riktigt, när jag tog ut den svarta färgpatronen (den som är slut) och provade att skriva ut så funkade det, om än med en liten blå tint men det är strunt samma. Detta knep kommer rädda mig många gånger framöver kan jag tänka mig, tack än en gång. Beställde en ny bläckpatron från Inkclub i tisdags men gjorde misstaget att lägga till andra varor också där några var slut i lager vilket gör att hela paketet dröjer. Märkligt att den inte uppmärksammar en på det när man checkar ut och frågar om man vill dela upp försändelsen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |