XFX Radeon RX 6600 Speedster SWFT 210

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Även med MSRP känns det som väldigt dålig bang for the buck. I verkligheten bör den hamna över 4500kr, vilket gör (enligt mig) ett begagnat 1080 TI betydligt mer prisvärt.

Skrivet av infigo:

Jao om den håller priset så är det väl någolunda ok i dagens läge.
Men 6600xt höll ju ett ok pris en eller två veckor med kort i lager sen gick priset upp till det sämre.
Närmaste konkurrent 3060 är ju galna priser på fortfarande så finns ju inget billigare kort än den att konkurrera med.

Skrivet av sKRUVARN:

Kortet ser ut att prestera rätt bra i 1080p, och ligger väl på ca50% av prestandan mot värstingarna, vilket är väl rätt typiskt för ett (lägre?)mellanklass-kort (alltså t ex där 570 låg, eller nvidias tidigare 60-kort).

Men priset... Till och med riktpriset känns sömnigt. Relativt till vad andra kort faktiskt kostar idag så är det kanske inte så farligt, men ändå, vi är långt in denna 7nm nods livslängd, och inte mycket annat på kortet motiverar så höga priser. Nä, det är fortfarande helt bedrövligt läge i mellanklassen. Kollar prisjakt nu, vill man lägga runt 3000kr och vill ha ett kort i lager, japp då får man ett helt 1650(!?). Highend har alltid haft en annan demografi, men är man i mellanklassen så har man kanske inte möjligheten, eller vill, köpa sig ur problemet.

Skrivet av Aleshi:

Är det en recension av grafikkortet eller av marknadsläget?
Om jag har runt 4000:- och vill få ett så bra grafikkort som möjligt. Vilket grafikkort rekommenderar redaktionen?
Radeon 6600 är ju tydligen kattpiss, så är det Radeon RX 5600 XT? Radeon RX 570? Eller kanske Geforce GTX 1650? Det är ju en del leveranstid på de flesta av dem iofs.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Inga tester i varken 1440p eller 4K? Oavsett vad kortet marknadsförs som så är det ju högst relevant att ändå testa kortet i dessa upplösningar?
Sen tror jag ingen/extremt få lirar med preset "ultra"?! Fattar att det är enkelt sätt att benchmarka med för att jämföra den relativa prestandan mellan olika kort. Men rimligare är högre upplösning och tester i high och-/eller medium för att vägleda konsumenter till, eller avstå från köp.

Skrivet av Raynstorm:

Inget grafikkort idag är bra värde, om det är det du undrar.

Då RX6600 Fighter från PowerColor redan har sålt slut så finns det inga nya grafikkort att få tag i för 4000kr.

Ett 1080/5600XT/2060 begagnat är nog kanske det bästa du kan hitta för under 4000kr.

Om du måste ha ett så passa i så fall på att köpa ett PowerColor RX6600 Hellhound för 4200kr för dom tar nog slut när som helst också.

Det är rätt hopplöst att köpa grafikkort nu och inte verkar det bli bättre.

Skrivet av Password:

Förr i tiden brukade high end kort ligga i den här prisklassen eller lägre. Geforce 8800 GT låg på 2000 - 2500 kr vilket förvisso var extremt bra för sin tid. Radeon HD 7970 och 7950 låg på 4600 - 3900 kronor några år senare.

Ett problem för mig som konsument är att jag ser det här som ett instegskort. I min fantasi kommer kommer det här kortet sjunka i pris till 1995 kr och kanske till 1595 kr på någon black friday rea om någon månad för att bli julklapp åt någon 12-13 åring samtidigt som ett Radeon RX 6800 XT hamnar på 3495 kr. Ett Radeon RX 6900 XT kanske kan sticka iväg i pris till 6000 kr.

Skrivet av Swedish Berserk:

Tycker ändå detta känns helt okej för under 4000 under rådande omständigheter. Något säger mig att det kommer kosta 5000 + om någon vecka däremot..

Skrivet av Sando:

Surt läge... Inte bara för konsumenter, utan även för recensenter. Vad ska man egentligen säga om ett kort när vad man än har som är två generationer gammalt eller nyare är ett bättre val än nåt som finns på marknaden?

Svaret är väl ungefär att - Går ditt nuvarande kort sönder så är det här det minst dåliga alternativet.

Skrivet av Anders9110:

Problemet är priset 5600XT presterar ca 4-5% sämre och lanserade för 2 år sedan till 279 dollar MSRP RX 6600 lanserade till 329 MSRP ca 17% mer än 5600XT.

Ifall 6600 inte lanserade i dagens marknad så skulle 6600 fått dåliga betyg bara i dagens marknad kan man kalla kortet meh gäller vid MRSP just nu kostar kortet 4800 kr.

Visst kan det vara intressant att AMD gör tekniska framsteg men det berör inte oss konsumenter för det mesta det som är viktig för konsumenter är

1. Pris
2. Prestanda
3. Ljudnivå
4. Energiförbrukning

Så, tror jag fick med alla jag ville.

Ta och kika på denna.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt sjukt hur marknaden ser ut på grafikkort.
Jag köpte ett 3080 för 7825:-, någon stolle ville betala 15 000:- för det, så jag sålde det och köpte ett 6900 XT Red Devil för 13 300:-.
Så jag betalade i slutändan 6525:- för det kortet.

Skulle aldrig i livet betala 3700:- för ett kort med sämre prestanda än ett 2070 Super.
AMD släpper nya batcher av grafikkort varje Torsdag kl 16:00 på deras egen hemsida. Brorsan nöp ett 6900 XT för 10300:- förra månaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju helt sjukt hur marknaden ser ut på grafikkort.
Jag köpte ett 3080 för 7825:-, någon stolle ville betala 15 000:- för det, så jag sålde det och köpte ett 6900 XT Red Devil för 13 300:-.
Så jag betalade i slutändan 6525:- för det kortet.

Stolle?

Om jag hade kunnat vrida tillbaka klockan hade jag lätt betalat över 20000 för ett 3080 i början av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Så, tror jag fick med alla jag ville.

Ta och kika på denna.

https://www.youtube.com/watch?v=ckbbY-fLLkI

Nej det tänker jag inte göra, förklara istället varför jag ska se ett 20min klipp med rubriken ”insulting bad value” när jag själv klagar på priset i mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Så, tror jag fick med alla jag ville.

Ta och kika på denna.

https://www.youtube.com/watch?v=ckbbY-fLLkI

Sett den redan. Tyckte GNs "gnäll" inte passade in. Ja, priser är åt fanders, ja 3060 är en bättre deal än 6600 at MSRP....men vilket MSRP? 3060 har inte kostat under dubbla msrp sen första dagen. Det kort jag förbokade gick upp från 3600kr till 4290 minuter innan launch, ett av få kort under 5500, timme efter launch så kosta det också 5500kr men kom inte ens in i lager på 6 månader (utöver de första 50 eller så korten)

Amerikanska priser de senaste månaderna är som Sverige, 600-700 dollar för 3060 kort som man faktiskt är i lager ibland. Alla 6600xt jag sett är 50-100 dollar billigare. Då förväntar man sig vanliga 6600 att vara ytligare 50-100 dollar billigare.

Vi har aldrig och vi kommer aldrig att uppnå msrp bortsett från de fåtal öronmärkta kort som kom på launch.

Finns ingen anledning att nitiskt jämföra mot ett hittepå pris.
Skulle gjort som andra reviewers och lagt mer fokus på kortet och så får man själv göra det valet när man står där 3060 vs 6600 på 650vs 450usd eller vara priserna faktiskt landar i slutändan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men varför är kortet "meh"?

Jag håller helt med om samtliga argument i ditt inlägg, och vill bara besvara varför jag tycker att detta är "meh":
Nuvarande marknadspris/prestanda relativt RX 6600XT. Räknar man bort introduktionserbjudandet så överlappar de i princip varandra i pris, men inte i prestanda. Bara om man måste ha ett grafikkort och inte kan lägga ut ett par hundralappar till så blir (billigaste tillgängliga) RX 6600 ett "bra" köp.

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Så, tror jag fick med alla jag ville.

Ta och kika på denna.

https://www.youtube.com/watch?v=ckbbY-fLLkI

Jag skrev också att det kommer kosta 5000 om någon vecka.. Vilket det redan gör! Med andra ord lika dålig lansering som allt annat på GPU fronten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

När jag köpte ett RX 5700 för snart två år sedan så utgick jag från att det skulle vara ett halvdant köp sikt, men det var helt enkelt läge att uppgradera och jag tyckte det var lite kul med ett komplett AMD system på 7nm.

Men efter 20 månader får man alltså betala nästan 1000 kronor mer för något sämre prestanda 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

När jag köpte ett RX 5700 för snart två år sedan så utgick jag från att det skulle vara ett halvdant köp sikt, men det var helt enkelt läge att uppgradera och jag tyckte det var lite kul med ett komplett AMD system på 7nm.

Men efter 20 månader får man alltså betala nästan 1000 kronor mer för något sämre prestanda 😅

Banans

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag håller helt med om samtliga argument i ditt inlägg, och vill bara besvara varför jag tycker att detta är "meh":
Nuvarande marknadspris/prestanda relativt RX 6600XT. Räknar man bort introduktionserbjudandet så överlappar de i princip varandra i pris, men inte i prestanda. Bara om man måste ha ett grafikkort och inte kan lägga ut ett par hundralappar till så blir (billigaste tillgängliga) RX 6600 ett "bra" köp.

Ja jag håller helt med om det är som du säger. Men jag vill nog se båda i lager samtidigt i samma butik, alternativt vänta ett par veckor innan jag jämför priserna de kan förbeställas för.
Framförallt det senaste året så har det varit ganska meningslöst att ens diskutera lanseringspris då det mest gäller ett fåtal kort där priset kontrollerats av AMD eller nVidia.
Annars så har vi ju MSRP också, om det kommer nära verkligheten någon gång. Där skiljer det 15%, så då kan jag tycka att 6600 ser lite olockande ut. Men då igen, MSRP är ju inte riktigt vad vi ser i verkligheten.

Så som sagt håller jag med dig om att 6600 kan ses som "meh" i det perspektivet. Men finns inte mycket att gå på där.

Permalänk
Medlem

Fick mitt powercolor RX 6600 Fighter idag.

Testat det i Hiveos, 29.20 mh/s Ethash och enligt mjukvara 43w.

Ska testa den på andra algoritmer under helgen om jag har tid.

Men som det ser ut nu så är det löjligt effektivt, man får nog dock lägga på 20w då hiveos inte är speciellt exakta när det gäller AMD korten.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

blir och sitta kvar på 1080 ti 3 år till då, är det är 20% snabbare..

köpte det för 4800kr, jävligt bra investerade pengar asså.

shit den dagen det går sönder

Permalänk

Bra kort verkar det som, men det får väntas ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16
| EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Inet hade PowerColor Radeon RX 6600 8GB FIGHTER till salu igår för 2799kr under första luckan på deras julkalender.
Bra kort för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Inet hade PowerColor Radeon RX 6600 8GB FIGHTER till salu igår för 2799kr under första luckan på deras julkalender.
Bra kort för pengarna?

Absolut, finns ju inget annat i den prisklassen att köpa som har ens i närheten av prestandan.