Testpilot: Huawei Mateview – imponerande skärm med ovanligt bildformat

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Huawei Mateview – imponerande skärm med ovanligt bildformat

Testpiloten Björn Endre testar Huawei Mateview, en skärm med det ovanliga 3:2-formatet och stöd för trådlös anslutning med telefon och dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bara mer kvadratiska format är värt en extra titt!

Avsaknaden av Vesafäste är dock sjuk dealbreaker för mig. Kört skärmarm senaste 7-8 åren så att tvingas på en fot....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att få se en recension av den här skärmen! Har väntat på den sen det började skrivas om den i våras.

Hoppas dock att nån annan tillverkare tar in samma/motsvarande panel i sitt sortiment, typ Dell eller Eizo eller nån annan vettig skärmtillverkare. Släng på ett Vesa-fäste, flera displayport-ingångar och pivot-stativ som standard och jag ställer mig i kön för att köpa direkt.

Edit: 86% av adobe RGB är lite i underkant också tyvärr :/

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Bildexpert 📺

Kul läsning! 3:2 är inte varje dag minst sagt

En detalj:

"Temperaturen ligger på runt 6 600 Kelvin, vilket innebär en ganska varm bild."

Det är tvärtom en ganska kall bild. Varmt ljus räknas till glödlampsljus och den vanliga inomhusbelysningen som är runt 2 700 Kelvin där 3 200 Kelvin är typiskt för varmt studioljus. Dagsljuslampor (vilka upplevs som märkligt blåa och kalla inomhus) följer solens ≈5 500 Kelvin.

Vitpunktsnormen för all konsumentstandard, Rec.709, sRGB, AdobeRGB och så vidare är D65 som då är 6504 Kelvin och alltså ännu kallare än dagsljus. Det är ungefär det ljus vi får nu om dagarna vid mulet väder mitt på dagen. 6500 Kelvin inomhus skulle de flesta nog betrakta som ett hårt och obehagligt ljus.

Med andra ord är skärmens ≈6 600 Kelvin helt i sin ordning för det kalla ljus vi har som standard på bildskärmar. Det är valt för att man där ligger energimässigt ungefär mitt i hela det det synbara färgomfånget. Det vill säga att en vitbalans om 6500 Kelvin ger bäst fördelning av ljus för alla färger. Varmt glödlampsljus kommer att minska mättnad på blåa färger där det kan bli svårare att se skillnad på exempelvis en mörkgrå och marinblå tröja.

Har man en Philips Hue färglampa kan man testa cirka 5 000 Kelvin med "Energise"-läget och 4 000 Kelvin med "Concentrate"-läget. Tror de flesta skulle uppfatta dessa som ganska kalla ljus.

Permalänk
Skrivmaskin

Trots att min Macbook Air har skärm på ynka 13,3 tum upplever jag den som fullt användbar, främst tack vare att 16:10-format råder. Ett ändå mer kvadratiskt format ser ju onekligen ut att ge mycket extra användbar yta. Kul att läsa!

Skrivet av Laxpudding:

Kul läsning! 3:2 är inte varje dag minst sagt

En detalj:

"Temperaturen ligger på runt 6 600 Kelvin, vilket innebär en ganska varm bild."

Det är tvärtom en ganska kall bild. Varmt ljus räknas till glödlampsljus och den vanliga inomhusbelysningen som är runt 2 700 Kelvin där 3 200 Kelvin är typiskt för varmt studioljus. Dagsljuslampor (vilka upplevs som märkligt blåa och kalla inomhus) följer solens ≈5 500 Kelvin.

Vitpunktsnormen för all konsumentstandard, Rec.709, sRGB, AdobeRGB och så vidare är D65 som då är 6504 Kelvin och alltså ännu kallare än dagsljus. Det är ungefär det ljus vi får nu om dagarna vid mulet väder mitt på dagen. 6500 Kelvin inomhus skulle de flesta nog betrakta som ett hårt och obehagligt ljus.

Med andra ord är skärmens ≈6 600 Kelvin helt i sin ordning för det kalla ljus vi har som standard på bildskärmar. Det är valt för att man där ligger energimässigt ungefär mitt i hela det det synbara färgomfånget. Det vill säga att en vitbalans om 6500 Kelvin ger bäst fördelning av ljus för alla färger. Varmt glödlampsljus kommer att minska mättnad på blåa färger där det kan bli svårare att se skillnad på exempelvis en mörkgrå och marinblå tröja.

Har man en Philips Hue färglampa kan man testa cirka 5 000 Kelvin med "Energise"-läget och 4 000 Kelvin med "Concentrate"-läget. Tror de flesta skulle uppfatta dessa som ganska kalla ljus.

Bra fångat och informativ utläggning! Nu har är varmt utbytt mot kallt

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler 3:2-skärmar, dock blir den ointressant eftersom den har IPS. Once you go OLED-svärta you can never go back!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wittwang:

Bra fångat och informativ utläggning! Nu har är varmt utbytt mot kallt

Eller "...helt i sin ordning och förväntat för en normalt fungerande bildskärm".

Permalänk

En så kallad professionell skärm som saknar VESA? Är det ett skämt eller?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Avsaknaden / ej möjlighet till VESA gör att detta går bort för mig. Annars är detta en skärm jag hade kunnat tänka mig köpa, letat precis efter dessa saker.

@Huawei - kom igen nu, ordna fram en modell med VESA-fäste där tekniken i skärmen istället.
Plus i kanten för 120hz också 😋

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Oohhhh najs med 3:2! Hade gärna sett 2256 x 1504 på 24-27 tum i en lägre prisklass, och VESA-fäste förstås...

Permalänk
Medlem

Extremt intressant skärm, men slutade läsa vid 60Hz/VESA-fäste.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt med 2560 vertikala pixlar! Angående Netflix så använder de ofta 2:1-format för sina produktioner, vilket är något bredare än 16:9. De ger alltså lite sorgkanter ovan och under även på en vanlig 16:9 TV.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Trevligt format för jobb. Tänker att har de bemödat sig med att bygga in högtalare och mic så borde det väl även suttit en kamera i för att göra den komplett för möten?

Det lär inte bli någon storsäljare för kontoren (heller). Som ren kontorsskärm är den för dyr. Undrar vilken målgrupp de tänkt egentligen?

Med det sagt så skulle jag kunna tänka mig en sådan på kontoret men missen med kameran asså… lär fortsätta med min 16:10 skärm med separat/lös kamera och högtalare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligt att se test på denna skärm, har varit på köpknappen några gånger redan för mig men var lite osäker.

Formatet är ju det som lockar, men nu när jag läst testet här känns den sådär. 50hz vid HDMI och att den har kontakterna i foten bakåt.(why?) Och mer saker som du nämner, den känns för dyr för det priset helt enkelt.
Hoppas verkligen att det kommer mer märken som börjar med 3:2 eller 4:3 igen. 4k-ish och ca 27-28". Om Dell skulle komma med en 3:2 och nuvarande dell-design skulle jag nog köpa tre på en gång.

Vilken skalning körde du i Windows när du satt och jobbade?
Jag är sugen på en 27" med 4k, men läste någon review (kommer inte ihåg vart) där en kille testade en 27" och en 32" och han tyckte att 27" 4k fungerade sämre med Windows skalning än vad en 32" 4k gjorde. Alltså vad man fick ut av skärmen och vilken skalning man kunde köra utan att det skulle bli för stort eller smått.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en grafisk jämförelse på hur 3:2 ser ut jämfört mot vanliga format som 16:9 och 16:10.
Den typen av diagram som man kan få här till exempel: https://www.displaywars.com/
Stoppar vi in skärmen i deras verktyg kan vi se att 28.2" 3:2 motsvarar samma höjd som en 32" 16:9-skärm.

Hade också uppskattat en simpel omräkning för att kunna få bättre grepp om formatet.
(Utgår från 16, för det är vanligast även om det blir marginell avrundning).
16:12.8 (5:4)
16:12 (4:3)
16:10.7 (3:2)
16:10
16:9

3:2 är alltså något högre än välkända 16:10 och är närmre 4:3 än 16:9.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!
Även om jag är nöjd med skärmen jag har så är jag sugen på ett mer kvadratiskt format. Men just den där är inte något för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att SC borde ta avstånd ifrån Huawai och inte ta in sponsrat innehåll ifrån dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Bara jag som tycker att SC borde ta avstånd ifrån Huawai och inte ta in sponsrat innehåll ifrån dem?

Bättre att ta pengarna och blunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Trevligt med fler 3:2-skärmar, dock blir den ointressant eftersom den har IPS. Once you go OLED-svärta you can never go back!

Jajamen om du är rik, och inte har nåt emot att byta skärm varje år (om du använder den minst 8 timmar varje dag).

Permalänk
Medlem

"Jag är inte van vid att behöva gå igenom ett bildspel när jag startar en skärm men jag antar det endast krävs första gången."

Antar? Har recensenten bara startat skärmen en enda gång? Antingen har recensenten haft skärmen en väldigt kort tid eller inte kommit på att man kan starta om den. Kunde det varit så svårt att starta den en gång till?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

3:2 väldigt annorlunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Bättre att ta pengarna och blunda.

Ja kanske det, pengarna går iallafall till SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Bara jag som tycker att SC borde ta avstånd ifrån Huawai och inte ta in sponsrat innehåll ifrån dem?

Nej då. Jag håller med dig till 100%. 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Bara jag som tycker att SC borde ta avstånd ifrån Huawai och inte ta in sponsrat innehåll ifrån dem?

För att Huawai misstänks spionera åt Kinesiska staten?

Skrivet av Trigger:

Tänker att har de bemödat sig med att bygga in högtalare och mic så borde det väl även suttit en kamera i för att göra den komplett för möten?

Huawei med ständigt aktiv kamera kanske skulle vara för magstarkt för många (se ovan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Bara jag som tycker att SC borde ta avstånd ifrån Huawai och inte ta in sponsrat innehåll ifrån dem?

Skärmen har rödstick.

Den rapporterar även direkt till CCCP om du tittar på Nalle Puh-bilder.

Permalänk
Medlem

Inte förrat jag skulle använda en skärm från Huawei om så ens kinesiska staten betalade mig men....

Jag gillar 3:2 formatet, saknar 16:10 formatet. Jag funderar på värför webben är så anpassad ett högt och smalt format när majoritet av alla skärmar som säljs är 16:9, eller ännu bredare, helt sinnesjukt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag funderar på värför webben är så anpassad ett högt och smalt format när majoritet av alla skärmar som säljs är 16:9, eller ännu bredare, helt sinnesjukt

Vad jag förstår så sker majoriteten av surfandet på höga och smala telefoner. Jag tycker det märks på att så många websidor blir alltmer mobilanpassade, ofta med sämre användarupplevelse från dator.

Permalänk

Ni får ursäkta mej om ni hört den förut.
(inlägg tagna från nyligen sponsrade huawei tävlingen)
Dock lite jobbigt att se på Nalle Puh på en 3:2-skärm.
har skärmen problem med rödstick? Vore ju tråkigt om Nalle Puh var mer orange än gul på denna skärm.
"dubbla mikrofoner"

Är ju ett väldigt plus att det ingår backup i köpet, inte bara av det man har på skärmen utan hela rummet också.

Men vad i himmelska friden är det för färgval? Rött med gula detaljer ska det vara!

Permalänk
Medlem

För annat än kanske platta racingspel har jag aldrig förstått förtjusningen av ultrabreda skärmar. Hoppas på att få se fler av dessa normalformade skärmar framöver istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Vad jag förstår så sker majoriteten av surfandet på höga och smala telefoner. Jag tycker det märks på att så många websidor blir alltmer mobilanpassade, ofta med sämre användarupplevelse från dator.

Annat än "responsiv design" som varit modet de senaste snart 10 åren så föregicks det av en devis där man utgick från den minsta gemensamma nämnaren där "branschen" var överens om att 1024 pixlar i bredd var formatet att stödja och det går tillbaka ytterligare ca 10 år. Så något nytt är det inte direkt...

Med tiden har stödet utökats med fler och fler möjligheter att på ett enkelt sätt anpassa efter storlek på skärm men det lägger fortfarande till en utvecklingskostnad.

Samtidigt finns det studier i UX och läsförståelse m.m. som visar att ex. ju bredare texten är desto svårare är det att hålla koll på vilken rad som kommer härnäst när en läser.

En kan summera det med att det är en massa variabler som spelar in men där syftet är att en ska nå en bred massa, med/utan lässvårigheter, breda skärmar och lite plats för reklam också förstås

Och om en stöter på att användarupplevelsen är styrd mot just att läsas på mobiler så är det troligen så att de tittat på sin data gällande användarna och sett att merparten använder mobilen, vidare styr även Google det mot att en ska mobil-anpassa då sökresultat numer rankas efter hur din sida ser ut i en mobil framförallt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com