SweClockers Marknad 2.0 är här!

Permalänk
Melding Plague

SweClockers Marknad 2.0 är här!

Den upphottade marknaden förenklar annonsskapandet, innehåller en lång rad designförändringar, stöd för budgivning och fler tillval.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

OOoh, spännande! Låter som bra uppdatering!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Kanske annonspriset kan moderniseras också? Gratis att annonsera på Facebook och kostar 15kr på blocket. Vissa billigare saker går inte ens att sälja här på swec för att annonserna är så dyra så det blir inte värt att ens lägga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Kanske annonspriset kan moderniseras också? Gratis att annonsera på Facebook och kostar 15kr på blocket. Vissa billigare saker går inte ens att sälja här på swec för att annonserna är så dyra så det blir inte värt att ens lägga ut.

Personligen uppskattar jag att marknaden inte innehåller massa skräp, och jag tycker att det är ett bra sätt för SweC att få lite inkomst. Dessutom är SweC otroligt mycket bättre än både Blocket och Facebook på grund av användarbasen. Vill man bli av med diverse krimskrams kan man skänka det, och det är gratis med skänkes-annonser.

Sen så vet väl de flesta här hur det är möjligt för Facebook att erbjuda tjänster gratis och ändå tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det märkligt att ta betalt för tilläggstext då det främst brukar användas för att rätta misstag eller missförstånd som är till nytta för köparen. Det borde uppmuntras, inte straffas.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ducedo:

Spontant känns det märkligt att ta betalt för tilläggstext då det främst brukar användas för att rätta misstag eller missförstånd som är till nytta för köparen. Det borde uppmuntras, inte straffas.

Jag ser vad du säger (skriver), men en del är faktiskt för att minska missförstånd och är inte att "straffa" någon. Tidigare innan vi hade en 24-timmarsgräns för redigering kunde annonstext ändras retroaktivt och skapade ofta förvirring, inte minst då det helt kunde förstöra de tillhörande diskussionerna som handlade just om annonsen/affären. I andra fall raderas allt innehåll i annonsen och därmed också viktig historik. Det blev helt enkelt otydligt, omöjligt, att se vad en annonsör ändrat på.

Tanken med tillvalet är dels att det ska finnas en tröskel för att tillägget ska vara genomtänkt från annonsörens sida. Det blir också tydligt exakt vad som ändrats då tilläggstexten syns i ett eget textfält, istället för att vara en del i en redigerad brödtext där förändringen osynliggjorts.

Jag vill vara tydlig med att 24-timmarsgränsen består. Du som annonsör kan alltså ändra i annonsen i ett dygn. Jag tycker det är en rimlig tid för att ändra misstag eller annat innan redigeringen låses.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av mangemongen:

Personligen uppskattar jag att marknaden inte innehåller massa skräp, och jag tycker att det är ett bra sätt för SweC att få lite inkomst. Dessutom är SweC otroligt mycket bättre än både Blocket och Facebook på grund av användarbasen. Vill man bli av med diverse krimskrams kan man skänka det, och det är gratis med skänkes-annonser.

Sen så vet väl de flesta här hur det är möjligt för Facebook att erbjuda tjänster gratis och ändå tjäna pengar.

Du vet att det finns kategorier va? Du behöver inte titta på "skräp" i andra kategorier än det du är intresserad av att köpa.

Sedan vet jag inte vad som är skräp för dig, men jag la nyligen upp en köpes annons för en ryzen kylare, där jag hade tänkt runt 50-200kr beroende på kylare. Och just eftersom jag redan hade fått betala 30kr för annonsen kände jag inte att det skulle bli värt att också betala 66kr för frakt (postens tjänst skicka lätt 1kg) att få den skickad, därav skrev jag endast hämtning i Göteborg. Hade inte annonspriset varit så dyrt hade det blivit mycket lättare för mig att hitta en kylare eftersom det då också varit värt att få den skickad.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av galenmyra:

Kanske annonspriset kan moderniseras också? Gratis att annonsera på Facebook och kostar 15kr på blocket. Vissa billigare saker går inte ens att sälja här på swec för att annonserna är så dyra så det blir inte värt att ens lägga ut.

I dagsläget har vi inga planer på att förändra priserna mer än det som specificeras i artikeln här.

Priset vi satt är en kombination av hur vi värderar tjänsten, att skapa en tröskel och rent krasst medlemmarnas betalningsvilja. Givetvis kan man jämföra med andra plattformar men vi anser att SweClockers Marknad har egenskaper som gör att det är en unik tjänst.

En av konsekvenserna är förstås att det inte är så ekonomiskt att sälja väldigt billiga prylar, men det är i en smäll som vi får ta med det upplägg vi har.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är annonsköp endast tillgängligt via Swish?
Eller är det köp ÖHT som endast får göras via Swish?
Eller är det ett val när man lägger upp en annons hur man vill ha betalt?
Vad menas?
Personligen vägrar jag använda Swish av flera anledningar.
(Krav på telefonabonnemang är det första, då det bland annat utsätter mig för 24h om dygnet bombardemang av reklam.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med pågående annonser ?
Har en igång med aktiv budgivning.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en bra uppgradering förutom att jag personligen tror att budgivningssystem innebär mer "köp/sälj" konton som kan göra att Sweclockers gemenskap och känslan man har när man besöker Sweclockers + Marknaden bli lidande.

Jag använder inte Marknaden så mycket och skulle önskat mer funktioner på resten av siten. 2FA, mer funktioner i texteditorn, bilduppladdning, galleriet och även mer recensioner och artiklar. Nu känns det som att ni uppgraderat marknaden två gånger utan att rört något annat.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av galenmyra:

Kanske annonspriset kan moderniseras också? Gratis att annonsera på Facebook och kostar 15kr på blocket. Vissa billigare saker går inte ens att sälja här på swec för att annonserna är så dyra så det blir inte värt att ens lägga ut.

Nu kör väl dessutom Blocket någon drive med ännu bättre priser då de säkerligen ser en stor minskning av säljare som använder sidan. Fler och fler går över till facebook eller liknande där man snabbare och lättare hittar rätt köpare för just det man vill bli av med.

Själv betalar jag gärna lite mer här på Swec mot att behöva lägga ut på blocket och få en massa obskyra svar från människor som man inte har en aning om vilka de kan vara. Tyvärr har vi för många i vårt land som inte kör med rent spel och även om det säkerligen finns även här på Swec så har illafall inte jag blivit utsatt för detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pskjonte:

Hur blir det med pågående annonser ?
Har en igång med aktiv budgivning.

Befintliga annonser påverkas inte. Så det hindrar inte budgivningen i din annons från att att fortsätta i kommentarsfältet, precis som tidigare. Funktionen är helt valfri och kostar ingenting.

Det blir oundvikligt viss överlappning till dess att gamla annonser försvunnit ut i etern och ersatts av de nya som skapas idag efter klockan 13.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är lite dyrt att annonsera här. Vill ändå helst sälja till någon man möter i verkligheten och då känns Facebook lika säkert.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta ett system för omdöme på säljare och köpare som syns på varje användare

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Kul med ändring och förbättring! Hoppas ni är öppna för den kritik som kommer komma bara (som ni vanligen är!)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är annonsköp endast tillgängligt via Swish?
Eller är det köp ÖHT som endast får göras via Swish?
Eller är det ett val när man lägger upp en annons hur man vill ha betalt?
Vad menas?
Personligen vägrar jag använda Swish av flera anledningar.
(Krav på telefonabonnemang är det första, då det bland annat utsätter mig för 24h om dygnet bombardemang av reklam.)

Swish kräver inget telefonabb, det kräver att du har ett mobiltelefonnummer för att du ska kunna skicka, för att ta emot pengar behöver du inte det heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Nu kör väl dessutom Blocket någon drive med ännu bättre priser då de säkerligen ser en stor minskning av säljare som använder sidan. Fler och fler går över till facebook eller liknande där man snabbare och lättare hittar rätt köpare för just det man vill bli av med.

Själv betalar jag gärna lite mer här på Swec mot att behöva lägga ut på blocket och få en massa obskyra svar från människor som man inte har en aning om vilka de kan vara. Tyvärr har vi för många i vårt land som inte kör med rent spel och även om det säkerligen finns även här på Swec så har illafall inte jag blivit utsatt för detta.

Jag har blivit lurad en gång och blivit utsatt för ett flertal försök.

Permalänk
Medlem

Hur länge ligger en annons aktiv? Såg att min senaste annons var markerad som avslutad?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hur funkar budgivningen när man bjuder på flera olika grejer?

Ex säljare säljer A B och C.

Budgivare 1 ger bud på A och B
Sedan ger budgivare 2 bud på bara A

Hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Spontant känns det märkligt att ta betalt för tilläggstext då det främst brukar användas för att rätta misstag eller missförstånd som är till nytta för köparen. Det borde uppmuntras, inte straffas.

exakt detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Hur länge ligger en annons aktiv? Såg att min senaste annons var markerad som avslutad?

30 dagar enligt reglerna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Du vet att det finns kategorier va? Du behöver inte titta på "skräp" i andra kategorier än det du är intresserad av att köpa.

Sedan vet jag inte vad som är skräp för dig, men jag la nyligen upp en köpes annons för en ryzen kylare, där jag hade tänkt runt 50-200kr beroende på kylare. Och just eftersom jag redan hade fått betala 30kr för annonsen kände jag inte att det skulle bli värt att också betala 66kr för frakt (postens tjänst skicka lätt 1kg) att få den skickad, därav skrev jag endast hämtning i Göteborg. Hade inte annonspriset varit så dyrt hade det blivit mycket lättare för mig att hitta en kylare eftersom det då också varit värt att få den skickad.

Det känns som att folk har löst detta på ett helt okej sätt genom garderobstömningsannonser. Dvs en annons för flera objekt.
Det sprider ju annonskostnaden över de objekt som säljs.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att det händer grejer!
Ska bli spännande och se den nya funktionaliteten

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Swish kräver inget telefonabb, det kräver att du har ett mobiltelefonnummer för att du ska kunna skicka, för att ta emot pengar behöver du inte det heller.

Nja, man måste ha ett registrerat telefonnummer, något man helst undviker framförallt vid annonsering. Vilka stollar som helst kan ju börja ringa och leta upp var man bor.
Visst går det att skaffa en slit & släng nummer, men då kommer man behöva skrubba bort det numret i alla olika register annars kommer till exempel myndigheter börja tro att dem kan tala in röstmeddelanden och därefter räkna med att informationen är mottagen.
Ta emot pengar via Swish är hinder nummer 2, att få sitt bankkonto länsat av allsköns människor som kan ha sett telefonnumret är ingen trevlig upplevelse.
Då behöver man skaffa nytt bankkonto också.

Min fråga är dock inte besvarad, i vilka avseenden är Swish ett krav?
Annonsera?
Köpa?
Buda?

Ovårdat språk /mod
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ta emot pengar via Swish är hinder nummer 2, att få sitt bankkonto knullat av allsköns människor som kan ha sett telefonnumret är ingen trevlig upplevelse.

Vad är risken menar du?

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Det känns som att folk har löst detta på ett helt okej sätt genom garderobstömningsannonser. Dvs en annons för flera objekt.
Det sprider ju annonskostnaden över de objekt som säljs.

Så i mitt fall då, om jag vill köpa en ryzen-kylare, så ska jag göra en garderob-köpes-annons där jag köper massa grejer jag inte behöver för att sprida annonskostnaden?

Permalänk
Medlem

Kul med uppdateringar!

Två saker som kommer till mig (och som har nämnts tidigare i tråden):

1.) Märkligt att ta betalt för tilläggstexter i annonsen. Borde bara uppmuntras.

2.) Att SweC blir "marknad first" och sedan community sedan typ.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Min fråga är dock inte besvarad, i vilka avseenden är Swish ett krav?
Annonsera?
Köpa?
Buda?

Måste vara för betalningen av själva annonsen till Swec.
Något annat tankesätt så har Swec skjutit sig själva rejält med hagelspraken i foten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Så i mitt fall då, om jag vill köpa en ryzen-kylare, så ska jag göra en garderob-köpes-annons där jag köper massa grejer jag inte behöver för att sprida annonskostnaden?

Det känns ju synnerligen ologiskt. Men man kan ju avvakta med att skapa annonsen tills man har flera objekt som man vill bli kvitt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD