3840X2160@60Hz kraschar AMDs drivrutin (RX 6700 XT)

Permalänk
Medlem

3840X2160@60Hz kraschar AMDs drivrutin (RX 6700 XT)

Jag postade nedanstående till AMDs supportforum och fick noll svar. Eftersom jag inte tror att det är ett hårdvarufel, så kan jag inte gå tillbaka till butiken med kortet.
Jag tar tacksamt emot all input jag kan få om potentiella lösningar eftersom det är ganska många saker som gör att jag skulle vilja köra 4K på en lite mindre skärm.

EDIT: Jag har testat med två DP-kablar och två mini-DP-kablar. Samt två HDMI.

---------------------------------------------
Whenever I have my Dell P2715Q connected to my RX 6700 XT via displayport or mini displayport, runnning 3840X2160@60Hz, I experience frequent, intermittent crashes of the drivers/software.
Between the adrenalin software telling me it detected an issue and entered into safe mode, and outright crashes with graphical artifacts, frozen windows UI and/or bluescreens.

The crashes happen with just the windows 10 desktop and a few applications running, like google chrome and a few background apps. No games whatsoever.
GPU-temp is at approximately 40-45 centigrades at the time.

I have tried the following drivers, cleaning with DDU before each installation:
Adrenalin 2020 Edition 21.3.1
Adrenalin 21.8.2 Recommended
Adrenalin 21.9.1 Optional

When I connect the monitor via HDMI, forcing it to 3840X2160@30Hz (due to HDMI1.4 interface in the monitor), it works a bit better. A lot less crashes, but still some.
When I connect my Dell U3417W via DP, mini-DP or HDMI, running at 3440X1440@60Hz, it works.
When I use any of these monitors, connected with any type of interface to my old nVidia GTX 1080, it works.

I have checked the power cables connected to the GPU - they are firmly connected.
I have tested stressing the card at other resolutions/refresh rates - It works very well. Games run smoothly and the temps keep below a healthy 60 centigrades.

How can I get the 3840X2160@60Hz via DP to work with my RX 6700 XT?
---------------------------------------------

svar på fråga
Permalänk
Medlem

Nu slänger jag bara ur mig detta men har du provat en annan DP kabel? Även om den nuvarande fungerar med andra grafikkort? Min förra LG 4K monitor hade jag liknande problem då jag använde den medföljande DP kabeln, funkade med ett RTX 3070 och funkade i lägre upplösningar. Köpte den billigaste kabeln jag hittade från Kjell & co och problemen försvann.

Edit: Såg i efterhand nu att du har problem även med HDMI, så då borde det ej vara kabeln.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nu slänger jag bara ur mig detta men har du provat en annan DP kabel? Även om den nuvarande fungerar med andra grafikkort? Min förra LG 4K monitor hade jag liknande problem då jag använde den medföljande DP kabeln, funkade med ett RTX 3070 och funkade i lägre upplösningar. Köpte den billigaste kabeln jag hittade från Kjell & co och problemen försvann.

Edit: Såg i efterhand nu att du har problem även med HDMI, så då borde det ej vara kabeln.

Jorå, har testat sex olika kablar i olika längder. Samtliga dessa funkade fint med mitt nVidiakort. Om jag hade en, så skulle jag testat med en annan 4K-skärm, men har bara den här.